بی ام و

تاریخچه فیلم‌های ب‌ام‌و

در زمانه‌ای که یوتیوب پر از فیلم‌ها و تبلیغاتی با محتوای خودرویی است جدیدترین فیلم ب‌ام‌و با نام “The Escape” در کانال ب‌ام‌و آمریکا حدود ۵ میلیون بازدید کننده داشته است. این میزان بازدید دو برابر ویدئوی Holy Trinity کریس هریس است. جالب آنکه تعداد اعضای کانال هریس چهار برابر کانال ب‌ام‌و است.


این فیلم گرامیداشت پانزدهمین سری فیلم‌های “The Hire” است که ب‌ام‌و را به پادشاه بازاریابی خودرویی بدل کرد. چه تاریخچه‌ای پشت فیلم‌های ب‌ام‌و نهان است و چرا این فیلم‌ها محبوب شده‌اند؟

  • نیاز به ایده‌های بازاریابی رادیکال

در اوایل قرن ۲۱ ب‌ام‌و آمریکا هیچ خودروی مهمی برای معرفی نداشت بنابراین مسئول بازاریابی شرکت آقای جیم مک دوول تصمیم گرفت تا چیزی جدید را به منظور بهبود روابط عمومی شرکت امتحان کند.


مک دوول کارمند سابق پورشه و یک نابغه‌ی روابط عمومی بود و Brandweektwice او را بازاریاب سال نامیده بود. تیم او به همراه بخش تبلیغات ب‌ام‌و بحث‌های طولانی داشتند و در نهایت تصمیم بر آن شد که فیلم‌های کوتاهی برای کاربران رو به رشد اینترنت ساخته شود.


این فیلم‌ها از نوع تبلیغاتی نبودند و به جای آن داستانی جالب را با تمرکز روی خودرو روایت می‌کردند. بیننده‌ها تبلیغات را نادیده می‌گیرند اما فیلم‌ها، حتی نسخه‌ی ۵ دقیقه‌ای می‌توانند بیننده را درگیر قصه کرده و تا سال‌ها در ذهن آن‌ها بمانند. ب‌ام‌و می‌خواست تا به روش کاملاً منحصربه‌فردی با کاربران اینترنت روبه‌رو شود.

  • چرا اینترنت؟

در سال ۲۰۰۰ یوتیوب یا دیلی موشن وجود نداشتند و به ندرت عبارت شبکه اجتماعی به گوش افراد خورده بود. حتی جمعیت استفاده کننده از اینترنت به ۵۰۰ میلیون نفر نرسیده بود.


هم‌اکنون ۸۵ درصد خریداران ب‌ام‌و پیش از خرید از اینترنت برای تحقیق استفاده می‌کنند و بسیاری از آن‌ها بیش از آنکه جلوی تلویزیون بنشینند وقت خود را در اینترنت سپری می‌کنند. اینترنت برای تبلیغات ب‌ام‌و بسیار مهم است و اگرچه فیلم‌ها به‌صورت DVD نیز در دسترس هستند اما اینترنت راه اصلی برای مشاهده‌ی آن‌هاست.

  • استفاده از ستاره‌های سینما

کارگردان‌هایی نظیر دیوید فینچر، انگ لی و گای ریچی فیلم‌های ب‌ام‌و را هدایت کرده‌اند. برای نقش اول از کلیو اوون دعوت به همکاری شده است.


در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ تعداد ۸ فیلم تولید شد و اوون نقش راننده‌ی حرفه‌ای ب‌ام‌و را بازی کرد. نوع خودروها متفاوت بود و از E39 M5 تا Z4 به چشم می‌خورد اما تِم اصلی یکسان باقی مانده بود.


ب‌ام‌و حدود ۲۵ میلیون دلار روی این ۸ فیلم سرمایه‌گذاری کرد. این فیلم‌ها روی سایت اصلی ب‌ام‌و قرار نگرفتند و تنها راه مشاهده مراجعه به سایت bmwfilms.com بود چراکه مک دوول می‌خواست راه فیلم‌ها را از تبلیغات جدا کند.

  • منتقدان و طرفداران “The Hire” را دوست دارند

در عرض چند ماه ۹ میلیون نفر از سایت فیلم ب‌ام‌و بازدید کردند. ۶۸ درصد بازدید کننده‌ها مرد بودند و ۴۲ درصد آن‌ها درآمد بالای ۷۵ هزار دلار داشتند. خبرنگاران نیویورک‌تایمز، تایمز و USA تودی بازخوردهای مثبتی از فیلم ارائه کردند. جوایز از هر بخشی به طرف ب‌ام‌و روانه می‌شد.


ب‌ام‌و آمریکای شمالی اعلام کرد که در سال ۲۰۰۱ فروش این شرکت ۱۲.۵ درصد افزایش یافته و سال بعدی که سه فیلم آخری با هنرنمایی Z4 جدید ساخته شد به فروش بیشتر ب‌ام‌و در آمریکا کمک کرد.


با مشاهده‌ی موفقیت ب‌ام‌و، مرسدس بنز و نیسان نیز فیلم‌های خود را ساختند و همین فیلم “The Hire” الهام‌بخش فیلم هالیوودی ترانسپورتر شد.

  • بازگشت با The Escape

این فیلم به مذاق افراد خوش آمده است. در زمان نوشتن این مقاله در یوتیوب ۱۶۹۱۸ نظر مثبت و تنها ۵۷۵ نظر منفی درباره‌ی فیلم داده شده است.


جالب آنکه ب‌ام‌و یک صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفته و ما با موضوعاتی چون رانندگی خودکار و خودروهای الکتریکی مواجهیم و فیلم The Escape نیز خط داستانی آینده‌نگرانه با موضوعاتی حول‌وحوش کپی غیرقانونی انسان را دارد.

منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. KING R18 E-TRON QUATTRO

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    تو فیلم ماموریت غیرممکن ۵ یه m۳ هست که‌ دلبری می‌کنه ، البته آخر‌میزنن داغونش میکنن :-(
    تو ۴ هم اگر اشتباه نکنم یه i8 (یا کانسپت ویژن )هست که خیلی قشنگه.

    .

    کلا ماشین های BMW یه جور خاصی دوست داشتنی هستن ،
    در‌جذابیت هیچ کس به‌ گرد پای BMW نمیرسه ،

    ماشین های BMW جون‌ میدن واسه بدل‌کاری و‌ کار های آرتیستی . واسه این کار بهترینن. اصلا BMW برای « صحنه » و «دیده شدن » ساخته شده.

    سلطان باواریا ، سلطان ماشین ها ❤❤❤

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. کوروش

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    بی ام و و دیگر هیچ …

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. Mmm

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (17 ديدگاه)

    توی ماموریت غیر ممکن ۵ که قبل از رونمایی از سری ۷ ساخته شد یک ماشین بود که چندان تصویر واضحی ازش پخش نشد ولی چراغای جلو و عقبش خیلی شبیه سری ۷ بود برید ببینین فیلمو من همون جا که دیدم فک کردم سری ۷ جدیده

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. نوید جهرمی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3686 ديدگاه)

    ما که نیاز ب تبلیغ نداریم. پولش باشه دیگه حله

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. alirezaasg5

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (261 ديدگاه)

    سلطان یروزی بهم میرسیم عزیزم
    من میشم کینگ توام کویین خخخ

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا