بی ام وطراحی

نظر شما درباره جلوپنجره بحث‌برانگیز ب‌ام‌و کانسپت 4 چیست؟!

اسکار وایلد جملات مشهوری دارد: “مد شکلی از زشتی است بنابراین اینکه مجبوریم هر ۶ ماه مد عوض کنیم غیرقابل‌تحمل به نظر می‌رسد.” صنعت مد در بازه‌های زمانی کوتاه پوست می‌اندازد و هر بار شکل جدیدی عرضه می‌شود که همین امر درباره‌ی صنعت خودرو نیز تا حدی صادق است.


اما اگر همین تغییر و تحول‌ها نبود مجبور بودیم سوار جعبه‌های مستطیلی شکلی بشویم که روی چهار چرخ قرار داشته و تنها ما را از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب می‌رساندند. خودروها تنها چیزی برای حمل‌ونقل ساده نیستند. آن‌ها درباره‌ی آزادی هستند! خودروها نه تنها برای حمل‌ونقل بکار می‌روند بلکه احساسات ما را نیز بیان می‌کنند و به همین خاطر خودروسازان از طراحان زبردست با دستمزدهای میلیونی استفاده می‌کنند تا به تمامی جزئیات توجه شده باشد.


ب‌ام‌و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹ اقدام به رونمایی از یک خودروی مفهومی با نام کانسپت ۴ کرده که پیش‌نمایشی از نسل بعدی کوپه‌ی اسپورت سری ۴ می‌باشد؛ و یکی از انتقادات اصلی افراد به کانسپت ۴ به جلوپنجره‌ی بزرگ مربوط می‌شود. به جز این قطعه ظاهراً کلیت خودرو از تناسبات خوب و ظرافت جذابی بهره می‌برد.

خب چرا ب‌ام‌و تصمیم گرفته از این جلوپنجره‌ی بزرگ در دماغه‌ی کانسپت ۴ استفاده کند؟ دلایل زیادی وجود دارد. اول اینکه صنعت خودرو تصمیم به استفاده از جلوپنجره‌های بزرگ‌تر گرفته و این را بهتر می‌داند. مثال‌های زیادی برای این کار وجود دارند که از بنتلی و لکسس گرفته تا استارت آپ های چینی را شامل می‌شود.


دلیل بعدی به خود ب‌ام‌و مربوط می‌شود. اخیراً شاهد استفاده از جلوپنجره‌های بسیار بزرگ روی شاسی‌بلند X7 و سدان فیس لیفت شده‌ی سری ۷ بودیم. حقیقت این است که ب‌ام‌و به گذشته‌ی خود بازمی‌گردد اما ما این موضوع را در طول زمان خیلی متوجه نشده‌ایم.


در سال ۲۰۱۱ بود که ب‌ام‌و از کانسپت ۳۲۸ هامیج رونمایی کرد. نگاهی سریع به این خودرو نشان می‌داد که کانسپت یاد شده هرگز وارد خط تولید نخواهد شد اما جلوپنجره‌ی آن جلب‌توجه می‌کرد. اگرچه ابعاد این قطعه کوچک‌تر بوده اما تاحدی ما را به یاد کانسپت اخیر ب‌ام‌و می‌اندازد.

2015 BMW 3.0 CSL Hommage Concept
خودروی بعدی ۳.۰ CSL هامیج R کانسپت است که چهار سال بعدتر رونمایی شد. این خودرو نیز ادای احترامی به یکی از محصولات کلاسیک ب‌ام‌و بود و همانند ۳۲۸ یک خودروی مطالعاتی به شمار می‌رفت؛ اما جلوپنجره و آپرون این خودرو شبیه نمونه‌ای است که در کانسپت ۴ می‌بینیم؛ و قطعاً این موضوعی اتفاقی نیست.


همان‌گونه که می‌بینید خودروسازان طراز اول جهانی برنامه‌های خود را خیلی قبل‌تر از رونمایی عمومی عملیاتی می‌کنند و آنچه امروز می‌بینیم در سال‌های آینده رنگ واقعیت به خود می‌گیرند. اگر خودروسازی از قدرت کافی در صنعت خودرو برخوردار باشد می‌تواند مد بعدی را دیکته کند و هم مشتریان و هم رقبا در همین خط بیفتند. تجارت همین‌گونه کار می‌کند و اگرچه هیچ شرکتی از خطا مصون نیست (رنجروور اووک کانورتیبل) اما خب شرکت‌ها در همین جاده حرکت می‌کنند.


اما هنوز هم مطمئن نیستیم که جلوپنجره‌ی کانسپت ۴ را دوست داریم. البته می‌توانیم ریشه‌ی این کار را پیدا کنیم و از ب‌ام‌و به خاطر اینکه تا حدی محافظه‌کاری را کنار گذاشته و از طرح‌های جدید استفاده می‌کند تشکر کنیم.


ولی این مشتریان هستند که با حساب‌های بانکی خود درباره‌ی یک خودرو رأی می‌دهند و همان‌گونه که گفتیم هیچ شرکتی از خطا مصون نیست. یک حس خاصی به ما می‌گوید که مردم به زودی با این خودرو ارتباط برقرار خواهند کرد و سری ۴ جدید فروش بالایی خواهد داشت. آن‌ها پیش از این هم چنین تجربه‌ای داشته‌اند، فقط کافی است نگاهی به خودروهای طراحی شده در زمان کریس بنگل بیندازید…


خب در حسن ختام این نوشتار نقل‌قول مشهور گاندی را با اندکی تغییر می‌آوریم: “آن‌ها اول به شما می‌خندند، بعد با شما می‌جنگند و بعد شما در راه رسیدن به بانک به همه‌ی آن‌ها می‌خندید.”

این موضوع درباره‌ی ب‌ام‌و رخ می‌دهد…

[polldaddy poll=10408429]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    نامتعارف ولی زیبا.
    بشخصه نمیپسندم. دوست داشتم کمی جمع و جورتر بود اما زیباست و گیرا و همینها برای فروش بیشتر تاثیر زیادی میزاره.
    این سایز جلوپنجره اگه تو کلاسی مثل نویگیتور استفاده بشه خیییییلی عالی میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (522 ديدگاه)

      زیبا!!!؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      کاملا زشت نیست اما لقب زیبا و متعارف هم هرگز بهش نمیاد؛ این نماد نقد‌پذیر نبودن یک کمپانیه، از طرفیم‌ حدس میزنم سیاستشون‌ بوده که اینقدر بزرگ طراحیش کنن تا وقتی بقیه محصولاتشون رو می‌بینیم، کوچیک و عادی به نظر‌برسن؛ در‌ واقع به مرگ می‌گیرن تا به تب راضی باشیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        زشت حتی زشت تر از سری ۷ جدید
        جلو پنجره سری ۷ اگه بزرگه، گرافیک داخلی موزون تر و ظریفتری داره
        ضمن اینکه این از سری ۷ هم بزرگتره
        بدقواره
        بزرگ
        بی تناسب
        بدون ظرافت

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Taha

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    بهتر از سری ۷ البته کلاسشون فرق داره ولی این گیراتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نوید جهرمی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3683 ديدگاه)

    غرق شدن در مارکتینگ، یه خطر بزرگ برای این قبیل ماشین ها داشته، دورشدن از هنر و دورشدن از ماندگاری.
    از دید من این طرح های مد روز حتی اگر زیبا باشند، ماندگاری ندارن. به نظر شما چه تعداد از ماشین های عصر کنونی، لایق کلاسیک شدن در آینده هستند؟ به طور قطع از ماشین های گذشته تعدادشون کمتره.
    در کل هم گذر زمان، همه چیزو معلوم میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Me

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (59 ديدگاه)

      افرین .واقعا ادم به ندرت تو پدال چنین کامنتهای قشنگی میخونه.خیلی خوشحالم که مخاطب های چیز فهم هم بعضی وقتا کامنت میزارن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. net

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    جلوپنجره x7 و سری ۷ فیست لیفت خیلییییییی بزرگ و زشته ولی این مدل چراغ جلوهای باریک جلو بی ام و خیلی بروز و زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. MAHDI

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    نمیدونم راستش در اولین برخود غیر عادیه. اما الان حس میکنم یه حالتی که انگار زیباست.
    برای مثال به هیچ وجه آلپیناB7 قدیم رو در سطح آلپیناB7 جدید نمیبینم.وهمینطور سری7 پایه رو.
    انگار سطح بالاتریه. انگار شخصیت بهتری داره.
    البته نه برای کلاس اسپرت. یعنی X7 و سری7 عالی شده اما دوست ندارم در سری3 یا سری5 اینطور باشه.
    ولی BMW یه حالتی در میاره چراغ هارو که خشم عجیبی به ظاهرشون میده. درکل حس میکنم BMW داره ذهن مردم رو آماده میکنه برای یه تغیر¡¡¡
    من کلیپ های زیادی رو از کانسپت 4 دیدم که انصافا هربار که نگاش میکنم ازش لذت میبرم. یعنی به نظرمن این طرح میتونه یه ماشین خیلی جذاب ازش بیرون کشیده شه!!!!
    (((درکل فعلا که آلپینا B7 با این جلوپنجره منو سخت مجذوب خودش کرده.اما چیزی که ظاهرBMW رو BMW میکنه چراغ ها هستن. انگار موجود زنده ان و روح دارن ماشین هاش. انگار نگات میکنن!!!
    درهرصورت امیدوارم مثل همیشه جذاب باشن و دوست داشتنی)))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (3683 ديدگاه)

      چه ماشین های آلمانی چه امریکایی، دارن از زبان طراحی گذشته خودشون فاصله میگیرن و به زبان طراحی شرقی نزدیک شدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. amir

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (522 ديدگاه)

    اگر یه طراح استخدام میکردن و بش میگفتن ب ام و را نابود کن!یعنی از قصد بیا ن وخودروهای مسخره تولید کنند!بازم اینجور نمیتونست میراث پرافتخار ب ام و را به گند بکشه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Achtung

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (420 ديدگاه)

      کلن اینجور اظهار نظرها از سال ۲۰۰۵ در مورد بی ام و شروع شد ولی میبینیم که موفقیت بی ام و از همون موقع تصاعدی شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ناشناس!

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (11 ديدگاه)

      خوشبختانه این فقط نظر و سلیقه شخصی شماست!
      البته بعلاوه ی برخی سایرین.
      زیبایی تعریف داره، و شما فقط دارید برحسب عادتتون نظر میدید. عادت به جلوپنجره کوچیک ب ام و.
      سراغ کمی از اصول زیبایی شناسی و تناسب که برید متوجه میشید که اولا این سری چهار چقدر اصیله، و دوما چقدر چقدر ناب و صحیح و اغوا کننده طراحی شده…
      بماند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. car lover

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (688 ديدگاه)

    من از ب ام و خوشم نمیاد
    از طرفداراش بیشتر…
    اما این جلوپنجره خارق العادس
    ب نوعی میتونم بگم زیباترین نمای جلوییه ک دیدم
    ب شخصه واقعا حال کردم
    برا منه عشق امریکا با کوروت انقد حال نکردم ببین چقد ب دلم نشسته… سری هفت مستطیل بود ولی این مربعه فک کنم بخاطر همین خوشم اومده
    بهرحال نظرمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. car lover

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (688 ديدگاه)

      بر عکس گفتم اون مربعه این مستطیل

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ناشناش!

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (11 ديدگاه)

      قربون ادم چیر فهم…
      من خودم طرف مرسدسم اما این جلوپنجره خارق العادست!
      شاید دوستان سال ها بعد فهمیدن که فقط بخاطر عادات غلطشونه که الان ازین طراحی خوششون نمیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. حمید

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامتین

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    من در صفحه رسمی اینستاگرام bmw پیام دادم. واقعا انسانهای بامسئولیتی هستند که تمام سئوالات را پاسخ می دهند. ایشان بهم گفت ما چون در گذشته جلوپنجره عمودی داشتیم به این دلیل در این کانسپت اینطور اومده ولی با این حال، نظرات مردم را تا زمان ارائه نهایی رصد می کنیم. البته به شخصه حس میکنم نسخه نهایی اصلا اینطور نخواهد بود. بهرحال تا ژانویه فکر کنم باید صبر کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Infinite

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (452 ديدگاه)

    این تغییر در بی‌ام‌و دور از انتظار نبود. به هر حال شکل و فرم طراحی در صنعت خودرو به مرور زمان در حال تغییر هست و این طبیعیه. بی‌ام‌و هم از از همون ابتدا در حال ایجاد اشکال مختلف از جلو پنجره خودش بوده و هست و خواهد بود.
    در مورد این خودرو به نظرم اگر این جلوپنجره تا این حد صاف ‌ و ایستاده نبود وضعیت بهتری داشت. اما خب چیزیه که هست…
    و در نهایت اضافه کن که به شخصه زیباترین جلوپنجره‌های کانسپت‌های بی‌ام‌و رو در مدل‌های زیر دیدم
    Bmw i Vision Dynamics
    Bmw Vision M Next

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامتین

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (3020 ديدگاه)

      با vision M next کاملا موافقم. این جلوپنجره بالاخره هم متفاوت با بقیه محصولاته و هم زیباست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. مک وال

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (217 ديدگاه)

    بزرگ بودن جلوپنجره مسئله ای نیست، مشکل اینه که طراحی جلو پنجره بزرگش با ظاهر روبرو هماهنگ نیست و کاملا تو ذوق میزنه. خطوط شکسته باید حالت نرمتری به خودش میگرفت و با سایر خطوط جلو هماهنگ تر میشد.
    من بعید میدونم با این ظاهر فروش خوبی داشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احمدرضا

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (227 ديدگاه)

    مثل‌همیشه رسانه ها افکار‌مردم رو کنترل می‌کنند…
    این ماشین بسیار متناسب و زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Ardalan

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (80 ديدگاه)

    این که بعضی از خودروساز ها از هاچبک کامپکت تا سدان فول سایزشون رو با جلو پنجره بزرگ طراحی میکنن اصلا نمیپسندم.ولی الان مد شده و رو بعضی ماشین ها خوبه رو بعضیا هم نه و در مورد بی ام و هم همینطور فقط نمیدونم چرا رسانه های خودرویی کلید کردن رو بیمر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Alireza

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (752 ديدگاه)

    اون cal زرد جلو پنجرش بزرگ هست اما به اندازه همچنین ظرافت خاصی داره باعث شده طراحی ماشین فوق العاده بشه اما این یه طرحی مثه فشن شو های بی هویت و مسخره جدیده هنرمندانه نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مانی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    من با جلو پنجره زیاد مشکلی‌ ندارم هر چند یکمی ظریفتر و نرمتر
    طراحی بشه بهتره،چون جدای از بزرگی‌ یکمی زمخت میبینمش
    البته چون من سالی‌ ۵۰۰تا بی‌‌ام و میخرم حتما در نظر میگیرن
    مشکل اصلی‌ من با اون حرف V بزرگ زیر جلو پنجرست که کار رو خراب کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. بهنام

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (492 ديدگاه)

    مشکل اینه که یه عده بر حسب مد روز میرن لباشونو پروتز میکنن درسته واسه یه عده ی انگشت شمار زیبایی میاره ولی هممون میدونیم که چه بر سر ظاهر اکثرشون میاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهدی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (550 ديدگاه)

    باید این بی ام و را از نزدیک ببینی بعد قضاوت کنی — خرگوش موذی
    اوایل که لکسوس باید جلو پنجره بود توعکسها اولیه جذاب نبود ولی الان واقعا جلوچنجره زیبایی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا