بی ام و

خودروهایی که ب‌ام‌و سری 5 جدید باید به جنگ آن‌ها برود

ممکن است مرسدس بنز E کلاس، بخش سدان‌های لوکس متوسط مدرن را اختراع کرده باشد اما ب‌ام‌و با معرفی نسل سوم سری ۵ (E34) در اواخر دههٔ ۸۰ میلادی، هیجان را به این بخش اضافه کرد. سری ۵ با ارائهٔ ترکیبی بی‌نظیر از رانندگی عالی و تکنولوژی، به‌سرعت به معیاری در کلاس سدان‌های متوسط لوکس تبدیل شد؛ اما سریعاً به ۳۰ سال جلوتر می‌آییم که حالا بازی تغییر کرده است. در حال حاضر E کلاس نشان می‌دهد که چگونه مرسدس بنز رویکرد خود را به ساخت خودرویی اسپرت و چابک با تکنولوژی بالا تغییر داده است. یا سدان XF جدید جگوار که استایل و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. زمانی که نسل هفتم ب‌ام‌و سری ۵ در ایالات‌متحده عرضه شود، این دو خودرو بزرگ‌ترین تهدید برای آن خواهند بود.

bmw-5-series-jaguar-xf-and-mercedes-benz-e-class

اما آئودی A6 چه؟ این خودرو در حال حاضر دوران پایانی عمر خود را سپری می‌کند. نسل کاملاً جدید A6 که بر روی پلت‌فرم MLB فولکس‌واگن ساخته شده است به نظر می‌رسد در اواخر سال آینده معرفی گردد. خبر خوب اینکه گزارش شده A6 جدید در طراحی از ویژگی‌های طراحی ساده، زیبا و موقر نسل جدید مدل کوچک‌تر A4 بهره‌مند خواهد بود؛ اما آیا پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی MLB در نسل جدید آئودی A6 پویایی و ظرافتی را که از سری ۵ دیفرانسیل عقب انتظار می‌رود، ارائه می‌کند؟

لکسوس GS چه؟ این خودرو در بسیاری از موارد خودروی شایسته‌ای است اما در بسیاری از موارد هم ضعف دارد. کادیلاک CTS چه؟ این خودرو هم شاید در این کلاس، خودرویی مدعی به نظر برسد اما نیاز به برخی اصلاحات دارد؛ بنابراین واقعیت این است که این دو خودرو نمی‌توانند برای سری ۵ جدید مشکل‌ساز باشند؛ بنابراین تنها خطر جدی از سوی مرسدس بنز E کلاس و جگوار XF است.

ازلحاظ ابعاد کلی، سری ۵ جدید بین این دو خودرو قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که ۱.۷۷ سانتیمتر کوتاه‌تر از جگوار و ۱.۲۷ سانتیمتر کشیده‌تر از مرسدس بنز است؛ اما در بخش فاصلهٔ محوری، ب‌ام‌و با ۲.۹۷ متر، در برابر ۲.۹۵ متر برای XF و ۲.۹۳ متر برای E کلاس قرار می‌گیرد. پس چون سری ۵ فاصلهٔ محوری بیشتری دارد پس در حالت تئوری به‌طورقطع باید فضای داخلی بیشتری به‌ویژه در قسمت عقب ارائه کند.

ب‌ام‌و سری ۵ جدید با دو موتور در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد. مدل ۵۳۰i نسخهٔ پایه بوده و مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر است که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. مدل بعدی ۵۴۰i است که از یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی استفاده می‌کند و ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هر دو موتور از نوع توربوشارژ بوده و نیروی هر دو توسط یک گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند.

مرسدس بنز E300 نیز مجهز به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که موتور ۳ لیتری V6 با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور از محبوب‌ترین موتورهای XF است. گیربکس مرسدس بنز ۹ سرعتهٔ اتوماتیک و جگوار ۸ سرعتهٔ اتوماتیک است. ب‌ام‌و ۵۳۰i ادعا می‌کند که در ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که مدل ۵۴۰i تنها در ۵ ثانیه به این سرعت دست میابد. برای مقایسه، E300 و XF 35t در تست‌های ما شتاب صفرتاصد را به ترتیب در ۶.۵ ثانیه و ۴.۹ ثانیه ثبت کرده‌اند.

بااین‌حال ب‌ام‌و به‌صورت ماهرانه تجربهٔ رانندگی متفاوتی را نسبت به E کلاس و XF ارائه می‌کند. در سوی دیگر، مرسدس بنز با تکنولوژی‌های فراوان، قابلیت رانندگی نزدیک به مستقل و خودران را ارائه می‌کند و جگوار هم با فرمان فوق‌العاده، تعادل شاسی مناسب و چسبندگی قابل‌توجه، یک معیار پویایی در این بخش محسوب می‌شود. البته شکی نیست که سری ۵ جدید با تکنولوژی‌های فراوان و کیفیت ساخت بالا، خود را کاملاً برای مبارزه با E کلاس آماده کرده است.

e-class-2

این خودرو به‌صورت استاندارد مجهز به یک دوربین استریو شده تا با همکاری با رادار و سنسورها، سطح قابلیت رانندگی خودکاری را برای مطابقت با E300 ارائه کند. سیستم اطلاعاتی سرگرمی آن‌هم شامل یک صفحه‌نمایش لمسی ۱۰.۲ اینچی با وضوح بالا می‌شود که قابلیت کنترل از طریق سیستم iDrive، فرمان صوتی و یا حرکت دست که در سری ۷ ارائه شده است را دارد؛ اما آیا سری ۵ جدید در پویایی رانندگی هنگام حرکت در جاده‌ها می‌تواند حریف جگوار XF شود؟ ما دراین‌باره مطمئن نیستیم.

jaguar-xf-2016-01

در کل می‌توان گفت هدف مرسدس بنز ساخت اتومبیل‌های کمی نرم‌تر، راحت‌تر و محافظه‌کارتر است اما مثلاً مدل E43 AMG علاوه بر لوکس و راحت بودن، خودروی کاملاً اسپرتی است و از این لحاظ توان رویارویی با سری ۵ و XF را دارد اما بااین‌وجود تنها زمان مشخص خواهد کرد که ب‌ام‌و در مواجه با این رقبای سرسخت و خطرناک چگونه عمل خواهد کرد. همچنین می‌توانیم چند هفتهٔ دیگر با آزمایش نسل جدید ب‌ام‌و سری ۵ تا حدودی به این پرسش پاسخ دهیم.

bmw-5-series-2017-1024-0a

منبع: MotorTrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    بنده اگه قصد و پول خرید سدان داشته باشم قطعا انتخابم سدان بی ام و هست.
    اگه بخوام هاچبک بخریم قطعا فولکس واگن
    اگه بخوام SUV بخر حتما تویوتا
    در تراک فورد خواهم خرید
    در خرید سوپر کار و هایپرکار و … سراغ لامبورگینی و شاید بنز بروم

    لیکن فعلا تمام تمرکزم رو گذاشتم بتونم یه سیویک بخرم تا 5 سال اینده

    دعا کنید بتونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. MPH

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (251 ديدگاه)

    نویسنده محترم لطفا جایی که نوشته شده 340iاصلاح کنید
    540i

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بنزما

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (505 ديدگاه)

    بنز که طراحی اسپرت زیبای لوکس نسل قبل کلا به سمت لوکس بودن برده و حتی از چراق های اسپرت و کلاسیک نسل قبل هم خبری نیست به گونه ای که
    چراغ های جلو و عقب ان گیرایی نسل قبل نداره
    حیف کاشکی همون نسل روال قبلی پخته تر و حجیم تر عرضه میشد حیف شد الان شما یه اس کلاس
    داری با ابغاد کوچیکتر خب شاید تو این کلاس
    مشتری خودروی اسپرتتر خونوادگی به یه
    سدان تموم لوکس ترجیح بده
    ولی خب بنز از لحا ض سواری بی نظیر و تکنولوژی
    همیشه سرامد بوده
    ولی حیف که این موضوع فراموش کرده که طراحی بر تکنولوژی خیلی وقتا برای فروش توی نظر مردم عام برای خرید همیشه قلبه میکنه همونطوری که بی ام و سری پنج فروشی خیلی بیشتر تو نسل قبلشون نسبت به ای کلاس تو دنیا تجربه کرد
    وقتی ای کلاس یا سی کلاس و با اون خطوط تیز و طراحی وحشی با این روند جدید و نسل جدید بنز مقایسه میکنیم میبینیم که روند جالبی طی نمیشه
    به امید برگشت طراحی با ابهت بنز که همیشه سرامد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MPH

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (251 ديدگاه)

    این جگواره عجب رخی داره…
    فکر میکنم حداقل در بخش زیبایی از اون دو تا بهتر باشه.cts هم که واقعا زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بنزما

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (505 ديدگاه)

    کلا شما طراحی چراغ های عقب بی ام و ایودی،جگوار، لکسوس نیگاه کنین همه تو این کلاس از چراغ کشیده استفاده میکنن باور کنید این مدل طراحی برای کلاس اس بنتلی و خودروهای خیلی لوکس استفاده بشه چون حس سنگین و لوکس بودن بیشتر از اسپرت بودن منتقل میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. TRX

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (316 ديدگاه)

    بی ام و باز هم یه رکورد جدید تو فروش این کلاس میزاره
    بدون شک انتخاب من ۵۴٠ هست
    البته اگر توان خرید داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Elemento

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    بقیه رو میذارم کنار… انتخاب بین اسطوره های آلمانی خیلی سخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. دانیال

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    من همیشه مرسدس رو دوس داشتم اما توی نسل جدید اعتقاد راسخ دارم از سری 5 جدید شکست می خوره. خودم سری 5 رو ترجیح میدم بخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. fara2001

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (201 ديدگاه)

    بی شک هر سه ماشین فوقالعاده ان .
    انتخاب من اول جگوار بعد بی ام و بعد بنز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سروش قاضی مطلق

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    بی برو برگشت جگوار رو انتخاب می کنم حد اقل تشنهی ماشین ها ی انگلسیس هستیم بسکه المانی دیدیم عادی شدن طراحی واقعا جگوار و کادیلاک اولا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۲۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      لا اله الا الله
      من حی میخوام چیزی نگم …
      باشه نمیگم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. shahin

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    عجب رقابت نفس گیری تو این سگمنت هست!!! ولی خب من اگه خارج از ایران بودم قطعا ٧۵ هزار دلار میدادم و خودرویی میخریدم که حجت رو بر این سدان ها تمام کنم.مازراتی لوانته شاسی بلند.تفاوت قیمتش واقعا ناچیزه با بنز و سری ۵

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. shirko

    ۱۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    انتخاب من صدرصد ب ام و

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Morteza

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (123 ديدگاه)

    گول عکسای این پست رو نخورید ? من خودم خیلی ای کلس رو دوست دارم ولی با دیدن این عکسا یه لحظه شک کردم رفتم تو نت دوباره دیدمش ? جدای از انتقادایی که از شبیه بودن به اس کلس بهش میشه ماشین زیباییه.
    سری پنج هم خیلی عشقه ??? فقط نمیدونم چرا کسی از بی ام و انتقاد نمیکنه که چرا سری پنج رو شبیه به سری هفت زده! داخلش هم که این بار بیشتر شبیه هفته .ولی خب مث این که برای بی ام و مشکلی نیست و فقط باید از بنز ایراد گرفت ?
    در کل از بین این ماشینا سری 5 و ای کلس یه سر و گردن بالاترن به نظرم ? انتخاب بین این دوتا به این راحتی که دوستان میگن نیست
    جفتشون عالی ان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Enzo

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    همون لکسس و کادیلاکو بیشتر دوس دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Saied

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    بی ام دبلیو از یه نظر خیلی سر تَر از بنز هستش. و اینو کسایی که دارن میدونن. حتی کسایی که مرسدس دارن هم اعتراف میکنن که بی ام دبلیو دختر پسند تره.. تو ایران هم بی ام و خیلی بهتر جواب داده و فروشه خوبی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Scuderia Italia

      ۲۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      تبریک میگم.
      شما یک معیار جدید رو به معیار های کاربران پدال اضافه کردی.
      دختر پسندی !
      پیشنهاد میکنم زود به اسم خودت به ثبت برسونیش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Morteza

      ۲۰ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (123 ديدگاه)

      اگه بنز هم مث بی ام و وارد میشد، اون موقع میتونستیم فروششون تو ایران رو با هم مقایسه کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. pooriya

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    نهاییت لذت رانندگی
    صدردصد ب ام و پادشاه این کلاس و بسیاری از کلاس های دیگر هست ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احمد باقری

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    یکی از یکی بهتر، ولی مرسدس یه چیز دیگه هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. omid

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    کلاس خیلی هیجان برانگیزیه با چندتا خودروی فوق العاده ، اما انتخاب اول من فقط ب ام و است ، بعد میتونم به کادیلاک و جگوار هم فکر کنم ! :))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. پوریا

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    به قول معروف :هیچ ماشینی حریف پراید نمیشه:)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. قاسم

    ۲۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (258 ديدگاه)

    خودم ۵٢٨ دارم و هیچ نظری نمیدم در مورد برندهای دیگه چون اصلا سوار نشدم ولی به نظر من همشون خوبیهای خودشونو دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. sadegh

    ۲۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (133 ديدگاه)

    عشق فقط بنز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Mori Ca.

    ۲۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    البته دختر پسندی قبلا توسط سایت رسمی بنز در مورد cls استفاده شده.. ولی تحت عنوان eye tracking . ولی فکر کنم تو ایران ١ ملاکی در حد اسب بخار و کروز کنترل هوشمند باشه.. ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا