بی ام ولندروور-رنجروور

دوئل ب‌ام‌و X5 و رنجروور اسپرت

مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی، دور آخر، قسمت دهم، چهارمین دوئل از گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس

نتایج دوئل قبلی بین رنجروور ولار و کادیلاک XT5

مجموع آراء: ۱۳۴۲

آراء رنجروور ولار: ۸۷۹

آراء کادیلاک XT5: 463

پیروز دوئل: رنجروور ولار با کسب ۶۵ درصد از کل آراء

 

فولکس‌واگن توآرگ

مرسدس بنز GLE

فولکس‌واگن توآرگ

تسلا مدل X

پورشه کاین

پورشه کاین

رنجروور ولار

کادیلاک XT5

رنجروور ولار

رنجروور اسپرت

ب‌ام‌و X5

؟

 

رنجروور اسپرت

تاریخ معرفی: نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳

نسل کنونی: دوم

پلت‌فرم: D7 لندروور

امتیاز از کاربایر: ۳.۶ از ۵

امتیاز از کارانددرایور: ۴ از ۵

فروش سال ۲۰۱۷ در اروپا: ۲۶,۰۵۲ دستگاه

فروش نُه‌ماههٔ نخست ۲۰۱۸ در اروپا: ۱۹,۱۴۹ دستگاه

فروش سال ۲۰۱۷ در آمریکا: ۱۹,۱۵۳ دستگاه

فروش نُه‌ماههٔ نخست ۲۰۱۸ در آمریکا: ۱۷,۳۲۱ دستگاه

 

ب‌ام‌و X5

تاریخ معرفی: ژوئن ۲۰۱۸

نسل کنونی: چهارم

پلت‌فرم: CLAR ب‌ام‌و

امتیاز از کاربایر: ۳.۸ از ۵

امتیاز از کارانددرایور: – از ۵

فروش سال ۲۰۱۷ در اروپا: ۳۴,۶۴۱ دستگاه

فروش نُه‌ماههٔ نخست ۲۰۱۸ در اروپا: ۲۴,۷۵۷ دستگاه

فروش سال ۲۰۱۷ در آمریکا: ۵۰,۸۱۵ دستگاه

فروش نُه‌ماههٔ نخست ۲۰۱۸ در آمریکا: ۳۱,۱۲۰ دستگاه

 

 

 

مقایسهٔ مشخصات فنی

رنجروور اسپرت

ب‌ام‌و X5

پیشرانه ۵ لیتری V8 ۴.۴ لیتری V8
تنفس سوپرشارژ توئین توربو
قدرت ۵۲۵ اسب بخار ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۸ ثانیه ۴.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۲ ثانیه ۱۲.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر (ترکیبی) ۱۲.۴ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۲۹۴ گرم/کیلومتر ۲۶۴ گرم/کیلومتر
ظرفیت باک ۱۰۴ لیتر ۸۳ لیتر
وزن ۲۴۲۳ کیلوگرم ۲۲۸۶ کیلوگرم
طول ۴.۸۵ متر ۴.۹۳ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۲ متر ۲.۹۷ متر
حجم صندوق بار ۷۸۵ لیتر ۶۴۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ یا ۷ نفر
قیمت پایه بریتانیا ۶۱,۸۸۷ پوند ۵۷,۴۹۵ پوند
قیمت پایه آمریکا ۶۷,۷۴۵ دلار ۶۱,۶۹۵ دلار
قیمت موردبررسی ۸۳,۰۴۵ دلار ۷۶,۷۴۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=10174442]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. آrمaن

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (88 ديدگاه)

    طراحی و کابین و فنی رو نگاه خدایی! کیفیت و ابهت از سر و روشون میباره و آدم به سختی میتونه به یکی رای بده حتی! بعد یه بنده تتلوی سایت میگه بهترین شاسی بلند دنیا جیپ رانگلر!! :)))

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      درواقع رنج روور داره قافیه رو به نسل قدیمی بودن خودش میبازه نه رقیبش
      .
      چون با وجود موتور قوی تر و گشتاور تقریبا برابر، وزن زیادترش عملکردش رو تحت تاثیر قرار داده
      .
      اگه با اسم آوردن از یه برند، تنها شاسی بلندهای واقعی و لوکس به ذهن بیاد، اون برند قطعا رنج رووره که تخصصش کلاس شاسی بلند اونم لوکسش هست
      .
      اما چون
      هم ب ام و چیزی کم نداره
      هم اینکه این رنج روور نسل جدید نیست،
      این دوئل از نظر من متعلق به ب ام و است

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      ضمنا آمار فروش هم در آمریکا هم در اروپا همینو نشون میده با وجود اینکه اختلاف قیمتی حدود ۶ هزار دلاری دارن که زیاد هم نیست
      اما علاقه شخصیم واسه شاسی بلند جزو ۴-۵ گزینه اول رنج رووره
      اما نه این رنج روور سالخورده
      ضمنا الان نه پولش هست-نه تو ایران هست-فقط علاقه اش هست ?

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. Omid

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      یه نگا به قیمت اینا و رانگلر هم بنداز
      بعدش هم هدف اینا با رانگلر فرق داره رانگلر افرودره x5 تو جاده خاکی وحشت میکنه جی کلاس در حد رانگلر نبود چه برسه به اینا
      البت هیچ کس نگفت رانگلر بهترین شاسی بلند دنیا عه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آrمaن

        ۵ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (88 ديدگاه)

        اونی که گفت رانگلر بهترین شاسی بلند دنیا هست باید یه نگاه به قیمت ها بندازه !
        کامنتا هنوزم موجوده زیر مطلب موتور ترند! که گفت رانگلر بهترین شاسی بلند دنیا :)) خواستی بگو لینکشم بدم
        جی کلاس مدل مخصوص افرودش ۴*۴ هست
        اونو بیار تا وحشت رو نشون رانگلر بده :))
        درضمن ماشینی مثل جی کلاس رو که کاملترین پکیج رو ارائه میده رو با رانلگر که فقط واس افرود هست مقایسه نکن! جی کلاس علاوه بر افرود صدتا آپشن دیگه هم میده

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Ferrari

          ۶ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (1883 ديدگاه)

          اقای اررررممممانننن اون یوتیوب لعنتی رو برای امثال شما به وحود اوردن سرچ کن افرود جی کلاس و رانگلر رو ب بین .مرسدس g63 amg 6*6 هم حریف یه جیپ رانگلر روبیکان نمیشه.این همه نفرت از ماشینهای امریکایی برای چیه؟ شورشو دراوردی

          موافقم 0
          مخالفم 1
      2. آrمaن

        ۵ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (88 ديدگاه)

        البته تو مقایسه افرود رانگلر با لندکروز که موتورترند تستش رو انجام داد لندکروز شکست داد رانگلر رو :)

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Elmiraj

          ۵ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (3099 ديدگاه)

          در اون مقایسه ۲۰۱۶ بازم در بحث آفرود رانگلر بهترین بود و در اون طرف هم جی کلاس لوکس ترین ، در بین این دو لندکروز یک پکیج لوکس ، آفرودی ، قابل اعتماد و کارآمد بود به همین دلیل در جایگاه اول قرار گرفت .
          .
          .
          در بحث آفرود حرفه‌ای از ویلیزMB سال ۱۹۴۱ گرفته تا رانگلر روبیکان ۲۰۱۸ در طول این ۷۷ سال رو دست Jeep آفرودری نیومده…

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. ایلیا

          ۵ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (731 ديدگاه)

          این سایت توی این چندسال ترول های زیادی داشته ولی همه ی اونا علاوه بر ترول بودن ی علاقه ای هم به خودرو داشتن و گاهی بحث فنی هم میکردن، شما اولین کسی هستی که تمام کامنت هات فقت جنبه ی مزاحمت داره. دست همشون رو از پشت بستی

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. emad1990

          ۶ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (999 ديدگاه)

          1-جیپ رانگلر از نوادگان جیپ ویلیز هست و جیپ ویلیز یه افرودر توانا که امتحانش رو در دوران جنگ پس داده.من جیپ رانگلر رو در کنار G4*4^2 در زمینه افرود سنگین خیلی قبول دارم
          2-در مورد دوعل رای من رنجرور
          جالبه بدونید بین سال های 1994 تا 2004 بی ام و مالکیت لندرور رو به عهده گرفت و از تجربیات این شرکت در جهت ساخت suvها بهره گرفت.این مالکیت برای لندرور هم مزایایی داشت و از جمله اون استفاده از انجین های بی ام و بود

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. Reza

        ۶ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (5338 ديدگاه)

        جی کلاس در حد رانگلر نبود؟

        امید آقا فکر کنم سهام عدالت روت اثر کرده که داری این حرف های تتلو رو تکرار میکنی. ???

        موافقم 1
        مخالفم 0
    4. amin

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      اینا شاسی بلند شهری هستند نه آفرودر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. Reza

      ۶ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (5338 ديدگاه)

      زدی به هدف آرمان

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. علی

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    متاسفانه رنجروور دیگه خز شده . طراحیش طوریه که تو تمام ماشینای چینی میبینی.
    ولی bmw X5 نماد کیفیت و پویا بودن و رو به جلو بودنه.
    تو ایران وقتی bmw سواری همه میگن وای bmw داره.
    ولی وقتی رنجوور سواری میگن این چیه ((( mvm)) یا چریه یا جک ۵ یا … الی ماشالله تیکه میندازن تا آخرش با حالت بی خیالی میگن آهان رنجووره و از این حرفها.
    رای من با قاطعیت ((( bmw X5 ))) خواهد بود.

    با تچکر

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. Hossein

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (150 ديدگاه)

      بخدا این کامنتا باید تو تاریخ ثبت بشه تا بدونن ما ایرانیا با چه سطح زندگی چه تفکر و ادعایی داشتیم

      رنجروور خز شده؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
      آره راست میگی از وقتی مثل پ.. ریخته تو خیابونامون و بجا تاکسی استفاده میکنیم ازش خز شده

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. datsun

        ۵ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (3477 ديدگاه)

        فراموش کردن یا اطلاع ندارن BMW به کمک همین لندروور SUV ساز شده و نسل اول همین ماشین رو به کمک لندروور ساختن.

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. ..::Majidio Lamborghini::..

          ۵ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          نه با این لحن ، ولی حرفت کاملا درسته

          BMW بهترین اسپورت ساز دنیاست ولی تا قبل از 1999 در زمینه ی کراس اوور هیچ تجربه ای نداشت

          تا قبل از X5 ، بی ام و نزدیک به 100 سال هرگز شاسی بلند نساخته بود،

          BMW در کنار ماشین اسپورت که تخصص خودشه ، هواپیما ، کشتی ، موتورسیکلت و سوپربایک میساخت ، ولی آفرودر هرگز

          نسل اول X5 بسیاری از قطعات و تکنولوژی های آفرودش رو از رنج روور L322 گرفت که به اعتقاد من یکی از بهترین و زیباترین مدل های رنج روور بود

          زیرکی مدیران BMW وقتی مشخص میشه که میبینیم چجوری از 60 سال تجربه و دانش شاسی بلند ساز قهار و قدرتمندی مثل لندروور استفاده کردن و باهاش مسیری رو باز کردن که تا اون موقع هرگز بهش قدم نذاشته بودن ، و به همین طریق تونستن به موفقیتی عظیم برسن

          BMW بهترین استفاده رو از لندروور کرد ،سال 1994 لندروور رو خرید ، یک نسخه از تمام دانش و تجربه ی لندررور رو به مونیخ منتقل کرد و به محض اینکه کارش با لندروور تموم شد و X5 رو تولید کرد ، در سال 2000 لندروور رو با تمام زیرمجموعه هاش فروخت و با همون تجربه ی X5 شروع کرد به گسترش سبد شاسی بلند هاش

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Hossein

        ۵ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (150 ديدگاه)

        توی موناکو و کن و دوبی هم نمیگن رنجروور خز شده

        میخوای به bmw رای بدی رای بده ازشم تعریف کن بگو به نظرم خیلی بهتر از رنجروور هستش ولی یه چیزی نگو که آدم پش.. بریزه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علی

          ۵ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (848 ديدگاه)

          حسین عزیز:
          با ی نگاه به مصرف سوختش و حجم باکش و میزان تولید آلایندگیش بندازی با اون قیمت عجیبش و طراحی پیر فرسودش که همه جای دنیا مشابش وجود داره ، یاد یک تانکر سوخت و روغن وسط اتوبان میوفتی که چپ کرده و آلودگیش همه جا پخش شده. کلا ماشین تولید زبالست تا بهینه استفاده سوخت. روزی که اولین رنجوور ایووک ساخته شد من خودم شخصا کفتم آفرین این خودرو میتونه به گرد ماشینهای با کیفیت آلمان و آمریکا و ژاپنی برسه . ولی با گذشت زمان و اینکه آلمانها هم هیچ وقت بیکار نمیشینن متوجه شدم ((( رنجروور))) به پایان خط رسیده و خز شده به قول جوونهای الان. بعدشم تکنولوژیه بکار رفته در bmw X5 کجا ؟ رنجوور کجا؟؟
          انگاری در مورد((( شیر و گربه))) صحبت میکنی.

          با تچکر
          ((( بیشتر دقت کنید)))

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Amir

          ۵ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (730 ديدگاه)

          علی
          در تمام نظراتت که در مورد ماشینای انگلیسی بوده ذره ای از منطق و استدلال پشتش نبوده.واقعا برات قابل درک نیست رنجروور به خاطر حجم موتور،قدرت و وزن بیشتر مصرف سوخت بالاتری داره؟؟!!طراحیش هم که تمام دنیا بهش علاقه دارن و بعضا رنجروور رو زیباترین SUV دنیا میدونن اونوقت جناب عالی اون رو شبیه تانکر سوخت میدونی.قیمتش هم که به خاطر ارائه پکیج های آفرودیه که در هیچکدوم از رقباش نیست همینطور استفاده از چرم و مواد مرغوب در اکثر نقاط کابین ارزشش رو بالا برده.نمیدونم شما چند سالته یا این حرف ها نظر واقعی شماست یا نه اما در تمام نظراتت فقط سعی کردی ماشینای انگلیسی رو تخریب و تحقیر کنی البته به خیال خودت…

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. amin

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      اصلا تو ایران هست که بخواد خز بشه؟؟؟؟!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. sina7

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (435 ديدگاه)

      اقا چی میگی خداوکیلی
      یعنی الان تو ایران پر برلیانسه
      ملت وقتی بی ام و میبینن میگن چیه این برلیانسه جدیده؟!??
      بعضی از حرفاتون خداس واقعا
      ولی جدا ازون،جفتشون دلبری میکنن
      انتخاب سختیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Cadillac

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    بشخصه به ایکس ۵ رای دادم بیشتر دوستش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Amir

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    X5 جدید شاهکاره بهترین و با جذبه ترین SUV دنیاست به نظرم بدون لحظه ای تردید بهش رای دادم.رنجروور برای آفرود کمی بهتره اما طی چند بررسی که از X5 انجام شده نشون داده اون هم اتفاقا توانایی بالایی در آفرود داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ایمان

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    X۵ ماشین کامل تری هست و البته با ابهت تر ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    انتخاب من قطعاX5هستش.کیفیت بالاتر.طراحی اسپرت وخشن تر.پرفومنس قوی ترحتی در نسخه معمولی.حتی دراین نسل آفرود خیلی خوبی هم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمدرضا

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (877 ديدگاه)

    متاسفم بی ام و ولی رنجروور رو انتخاب می کنم
    :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. shirko

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    ب ام و هم جدید تر هم زیباتر ، ب ام و با قدرت کمتر شتابو سرعت بهتری داره ولی نباید رنجرور رو هم دست کم گرفت هر چی باشه نماینده ی شاسی بلندای بریتانیاست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Omid

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    رنجرور یه ابهت دیگه ای داره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. ح.ع

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (239 ديدگاه)

    یعنی کامنت اون دوستی که میکه “وقتی رنجوور سواری میگن این چیه ((( mvm)) یا چریه یا جک ۵ یا … الی ماشالله تیکه میندازن تا آخرش با حالت بی خیالی میگن آهان رنجووره و از این حرفها.”داره روانیم میکنه.خوب طراحی زیبا کرده چینیها از روش اسکی رفتن..اومدیم فردا چینیها از اس کلاس کپی زدن..تکلیف چیه؟بعدش بازار ایرانه که چینیها با طراحی های مسخره قبضش کردن..این چه ربطی به بی نظیر بودن رنجرور داره..
    میتونم 100تا دلیل دیگه بیارم که ادعای دوستمون فاقد کمترین ارزشه.
    فقط ازین ناراحتم که با کیا شدیم 80میلیون!بایدم تو این کشور وضع اقتصاد و … این باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hosseinbimmer

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (133 ديدگاه)

      اقا من اسممو ببین. بعد حالا من که کشته مرده bmw ام شک داشتم به کدوم رای بدم. حالا یه سری برا جلب توجه هر مضخرفیو بیان میکنن. شما به دل نگیر :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهران

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      عزیز جان کسی که میاد رنجروور رو با اشغالهای چینی مقایسه میکنه به نظرم باید تحت مراقبت قرار بگیره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. کوروش

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    X5 بی‌نظیره همه چی با هم رو داره همه چیز هم در حد متناسبش هست و قطعا کسی چیزی در این خودرو کم نمی بیند و بعید می دانم کسی که x5 داشته باشد شاسی دیگری براش جلب توجه کند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مانی

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    نتونستم به رنجرور رأی ندم
    یه اس یو وی(نه کراس اور)با سواری عالی‌ و آفرود عالی‌
    با طراحی بیرونی و داخلی‌ زیباتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Elmiraj

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    در بین کراس اور های میان سایز در حال حاضر هیچ گزینه ای بهتر از X5 نیست …
    .
    .
    ((( البته در بحث آفرود هنوز در پس رنجرور اسپرت و گرند چروکی قرار می گیره)))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. sina

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    ایکس 5 خعلی خوفه…
    رو دست نداره واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حامد خاتمی

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگر چه ب ام و خیلی خیلی زیباست و از نظر فنی هم چیزی کم نداره ولی رنج روور واقعا یه چیز دیگست،شاید ظاهرش یکمی قدیمی باشه ولی قابلیت های این ماشین رو فقط خودش داره و بس…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهدی

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    دوستان تست های آفرودX5جدید رو ببینیدخیلی خیلی قوی ترشده نسبت به نسل قبل درزمینه آفرود.برای مثال مجله های داخلی سانتافه وچندمدل دیگه روبردن برای آفرودکه کوچکترین توانایی نداشتن.وهمش درجامیزدم. منظورم اینه کهX5چون یهSUVشهری هستش به این معنی نیست که ناتوان باشه درآفرود.X5جدید درزمینه آفرود نه اینکه آفرودر خیلی قوی باشه اما دست وپابسته هم نیست وآفرودخیلی خوبی داره که درتست هاش میتونید ببینید.برخلاف پورشه کاین که فقط SUVخیابانی هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا