بی ام وولوو

دوئل ب‌ام‌و X5 و ولوو XC90

در قسمتی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی جذاب پدال، برای دومین بار سراغ کلاس کراس‌اوورهای متوسط لوکس رفته‌ایم. در دوئل اول این گروه، مازراتی لوانته و رنجروور اسپرت به مصاف یکدیگر رفتند که مجموعاً توانستند ۱۷۱۰ رأی کسب نمایند. این رقابت بسیار نزدیکی بوده و اختلاف رأی دو خودرو جزئی است. البته در نظرسنجی سایت، لوانته با اختلاف کمی بالاتر از رنجروور قرار گرفته اما در نظرسنجی تلگرام نتایج عکس بوده و رنجروور با اختلاف بیشتری از رقیب ایتالیایی پیشی گرفته است؛ اما نهایتاً از این آراءِ کل، رنجروور اسپرت توانست با کسب ۹۰۰ رأی یا به‌عبارت‌دیگر ۵۲ درصد آرا، بر مازراتی لوانته با ۸۱۰ رأی پیروز و راهی مرحلهٔ بعدی شود. امروز اما در دومین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس، نماینده‌ای از مونیخ بنام ب‌ام‌و X5 به نبرد با وایکینگی بنام ولوو XC90 پرداخته است.

ب‌ام‌و X5

X5 اولین شاسی‌بلند ب‌ام‌و محسوب می‌شود که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد. در اصل این خودرو آغازگر خانوادهٔ سری X ب‌ام‌و بود که بعدها گسترش پیدا کرد. نسل نخست X5 در زمانی توسعه پیدا کرد که لندروور تحت مالکیت ب‌ام‌و بود و به همین دلیل اشتراکاتی زیادی با نسل سوم رنجروور داشت. X5 هم‌اکنون در نسل سوم خودرو قرار دارد که در می ۲۰۱۳ رونمایی شد و همچنان عنوان پرچم‌دار کراس‌اوورهای ب‌ام‌و یا همان خانوادهٔ X را در اختیار دارد اما به‌زودی این عنوان را به برادر بزرگ‌ترش X7 واگذار خواهد کرد. همچنین نسخهٔ کوپهٔ X5 هم با نام X6 تولید می‌شود. X6 برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ و همزمان با معرفی نسل دوم X5 رونمایی شد. دو مدل X5 و X6 در تمامی قسمت‌ها مثل پلت‌فرم، پیشرانه‌ها، گیربکس‌ها، طراحی بیرونی جلو و… با یکدیگر یکسان هستند. نسل کنونی این کراس‌اوور لوکس آلمانی توسط مارک جانسون طراحی شده و مشابه اکثر محصولات ب‌ام‌و، از چراغ‌های جلوی متصل به جلوپنجره سود می‌برد. سازندهٔ آلمانی برای این ماشین طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها را ارائه می‌کند که بیشتر آن‌ها از نوع دیزلی هستند. قوی‌ترین نسخهٔ آن نیز مدل اسپرت و عملکردی X5 M است که از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 با ۵۷۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند؛ اما ما برای این دوئل مدل X5 35i را انتخاب کرده‌ایم که به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی مجهز است. این موتور که از یک توربوشارژر توئین اسکرول استفاده می‌کند، ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۷ نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF و سامانهٔ XDrive به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد.

ولوو XC90

XC90 اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۲ به‌عنوان SUV پرچم‌دار ولوو رونمایی شد. نسل اول این خودرو که روی پلت‌فرم P2 ولوو ساخته شده بود، تا سال ۲۰۱۴ یعنی به مدت ۱۲ سال روی خط تولید قرار داشت تا اینکه سرانجام سازندهٔ سوئدی در همین سال نسل دوم XC90 را رونمایی کرد. این ماشین روی پلت‌فرم جدید ولوو ساخته شده و به‌طور کامل نسبت به نسل قبلی متحول شده است. طراحی این کراس‌اوور لوکس سوئدی نیز طبق زبان طراحی جدید ولوو شکل گرفته که کاملاً با قبل متفاوت است. پلت‌فرم XC90 با سدان لوکس ولوو یعنی S90 نیز مشترک است. XC90 اما برخلاف X5 مجهز به سه ردیف صندلی است و توانایی حمل هفت نفر را دارد که به همین دلیل حجم صندوق بار آن نسبت به رقیب آلمانی کمتر است. همچنین ولوو برخلاف ب‌ام‌و برای XC90 تنها پیشرانه‌های چهار سیلندر را ارائه می‌کند و به همین دلیل برای چنین کراس‌اوور لوکس هفت‌نفره‌ای نبود موتور شش سیلندر کمی ناخوشایند است. درهرحال مدل‌های مختلف این خودرو شامل دو نمونهٔ دیزلی با نام‌های D4 و D5 و سه نمونهٔ بنزینی با نام‌های T5، T6 و T8 می‌شود. نمونه‌های بنزینی همگی مجهز به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر هستند که در هرکدام سطح قدرت متفاوتی دارد. همان‌طور که از نام‌ها مشخص است، قوی‌ترین نسخهٔ بنزینی این کراس‌اوور مدل T8 است که نمونه‌ای هیبریدی بوده و مجموعاً ۴۰۸ اسب بخار قدرت دارد؛ ولی ما برای این رقابت، مدل T6 را انتخاب کرده‌ایم که پیشرانهٔ چهار سیلندر آن با استفاده از سیستم توئین شارژر (استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار هم) ۳۱۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و X5 X35i ولوو XC90 T6
پیشرانه ۳ لیتری I6 ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژر توئین شارژر
قدرت ۳۰۰ اسب بخار ۳۱۶ اسب بخار
گشتاور ۴۰۷ نیوتن متر ۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۸ ثانیه ۶.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۵ ثانیه ۱۴.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۴ کیلومتر/ساعت ۲۱۲ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر (ترکیبی) ۱۰.۴ لیتر (ترکیبی)
وزن ۲۲۵۶ کیلوگرم ۲۱۳۵ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۲.۷ تن ۲.۳ تن
طول ۴.۸۸ متر ۴.۹۵ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۳ متر ۲.۹۵ متر
حجم صندوق بار ۶۵۰ لیتر ۴۵۰ لیتر
رتبهٔ ایمنی پنج ستاره NHTSA پنج ستاره NHTSA
قیمت پایه ۵۷.۱۹۵ دلار ۵۶.۳۹۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9769223]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. مهدی 911turbo s

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    دوستان ممکنه یکی آدرس کانال تلگرام پدال رو به من بگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز و بروبچه های پدال. ممنون از همه دوستانی ک پیام داده بودن. نظر لطف یک یکشون بود. اگ دیر جوابتون دادم شرمنده تونم. خلاصه دلم براتون تنگ شده بود. خوشحالم ک بیشتر میتونم کنارتون باشم.
    ————–
    عجب دوئلی هست. یه طرف کهنه سرباز باواریاس که طرفدارای زیادی داره.عملکردش و میزان فروشش مخصوصا در امریکای شمالی نشان دهنده اینه که گزینه کاردرستیه در این رده.
    در طرف دیگه ولوو که جوایز زیادی رو از وقتی که اومد تصاحب کرده. شاید جای یه موتور حجیم تر برای رقابت در این کلاس خالی باشه. اما همین سری موتورها چیزی کم ندارن راندمانشون خیلی خوب بوده.
    منم هردوشون رو دوس دارم اما ب ولوو رأی دادم.ظاهر با صلابت و لوکس تر( در مقابل اسپورت تر بودن X5 ) موتور با تکنولوژی بالا، انتخابش ب عنوان کراس اوور برتر سال، امتیاز بالا در ایمنی وکاربری خانوادگی تر ولوو رو انتخاب کردم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. TSHDN

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (68 ديدگاه)

    دوست دارم به ولوو رای بدم ولی علاقم به بی ام و نمیذاره…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا