بی ام ولامبورگینی

دوئل لامبورگینی اوروس و ب‌ام‌و X5 M

امروز هم با قسمتی دیگری از دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال در خدمت شما هستیم. این قسمت به گروه کراس‌اوورهای متوسط اسپرت اختصاص دارد که به‌تازگی به رقابت‌ها اضافه شده است زیرا پس از معرفی لامبورگینی اوروس در ابتدا قصد داشتیم آن‌را در گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس قرار دهیم اما چون این گروه برای اوروس چندان مناسب به نظر نمی‌رسید، تصمیم بر این شد که گروه جدید و مجزایی برای کراس‌اوورهای اسپرت و عملکرد بالا تأسیس گردد. در این گروه قدرتمندترین شاسی‌بلندهای دنیا حضور دارند که از لحاظ قدرت، عملکرد و قیمت به اوروس نزدیک‌تر هستند. حال امروز اولین دوئل این گروه بین جدیدترین عضو آن یعنی همان لامبورگینی اوروس و ب‌ام‌و X5 M برگزار شده است.

مازراتی لوانته S

آئودی SQ7

پورشه کاین توربو

رنجروور اسپرت SVR

؟

؟

مرسدس-آام‌گ GLE63

جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک

ب‌ام‌و X5 M

لامبورگینی اوروس

؟

؟

لامبورگینی اوروس

پیشینهٔ شاسی‌بلندهای لامبورگینی به اوایل دههٔ ۷۰ میلادی و پروژهٔ ساخت خودرویی نظامی بازمی‌گردد که نهایتاً منجر به تولید مدلی بنام LM002 در سال ۱۹۷۶ گردید. این اس‌یووی لوکس تا سال ۱۹۹۳ روی خط تولید بود و پس‌ازآن لامبورگینی صرفاً تمرکز خود را بر روی سوپراسپرت‌ها گذاشت تا اینکه در نمایشگاه پکن ۲۰۱۲ اس‌یووی جدیدی بنام اوروس را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. در همان زمان اعلام شد که لامبورگینی قصد دارد اوروس را به تولید برساند. بدین ترتیب پس از چندین سال توسعه، نهایتاً نسخهٔ تولیدی اوروس به‌عنوان دومین شاسی‌بلند تولیدی تاریخ لامبورگینی چندی پیش رسماً معرفی شد. این ماشین که در طراحی تا حد زیادی به نسخهٔ کانسپت خود وفادار مانده است، روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که یعنی همان پلت‌فرمی که در آئودی Q7، بنتلی بنتایگا، پورشه کاین و فولکس‌واگن توآرگ بکار رفته و به‌زودی کراس‌اوور جدید آئودی Q8 هم بر اساس آن ساخته خواهد شد. اوروس فعلاً با یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو معرفی شده که ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین این خودرو اولین محصول توربوشارژ در تاریخ لامبورگینی محسوب می‌شود. همچنین گفته شده که در آینده نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی اوروس نیز ساخته خواهد شد. نیروی موتور هشت سیلندر اوروس اما توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF با نسبت ۴۰ به ۶۰ بین محورهای جلو و عقب تقسیم می‌شود. همچنین این کراس‌اوور به سیستم فرمان گیری چهارچرخ که برای اولین بار توسط لامبورگینی در مدل اونتادور S ارائه شد نیز مجهز شده است. تحویل اوروس به خریداران از امسال آغاز می‌شود و انتظار می‌رود سالانه حدود ۳۵۰۰ دستگاه از آن فروخته شود.

ب‌ام‌و X5

X5 اولین شاسی‌بلند ب‌ام‌و محسوب می‌شود که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد. در اصل این خودرو آغازگر خانوادهٔ سری X ب‌ام‌و بود که بعدها گسترش پیدا کرد. نسل نخست X5 در زمانی توسعه پیدا کرد که لندروور تحت مالکیت ب‌ام‌و بود و به همین دلیل اشتراکاتی زیادی با نسل سوم رنجروور داشت. X5 هم‌اکنون در نسل سوم خودرو قرار دارد که در می ۲۰۱۳ رونمایی شد و همچنان عنوان پرچم‌دار کراس‌اوورهای ب‌ام‌و یا همان خانوادهٔ X را در اختیار دارد اما به‌زودی این عنوان را به برادر بزرگ‌ترش X7 واگذار خواهد کرد. همچنین نسخهٔ کوپهٔ X5 هم با نام X6 تولید می‌شود. X6 برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ و هم‌زمان با معرفی نسل دوم X5 رونمایی شد. دو مدل X5 و X6 در تمامی قسمت‌ها مثل پلت‌فرم، پیشرانه‌ها، گیربکس‌ها، طراحی بیرونی جلو و… با یکدیگر یکسان هستند. نسل کنونی این کراس‌اوور لوکس آلمانی توسط مارک جانسون طراحی شده و مشابه اکثر محصولات ب‌ام‌و، از چراغ‌های جلوی متصل به جلوپنجره سود می‌برد. سازندهٔ آلمانی برای این ماشین چهار پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی را ارائه می‌کند که هریک از آن‌ها خود در سطوح قدرت مختلف قابل انتخاب هستند. دراین‌بین یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم وجود دارد. ولی قوی‌ترین عضو خانوادهٔ X5 مدل اسپرت و عملکردی X5 M است که از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 با ۵۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. در این دوئل نیز به جهت اینکه X5 از لحاظ قدرت به رقیب توانمند ایتالیایی نزدیک شود، همین نسخهٔ X5 M را انتخاب کرده‌ایم.

مشخصات فنی

لامبورگینی اوروس

ب‌ام‌و X5 M

پیشرانه ۴ لیتری V8 ۴.۴ لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت ۶۵۰ اسب بخار ۵۷۵ نیوتن متر
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیه ۳.۸ ثانیه
صفر تا دویست ۱۲.۸ ثانیه ۱۴.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت ۲۸۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۶ لیتر (ترکیبی) ۱۱.۱ لیتر (ترکیبی)
وزن ۲۱۵۵ کیلوگرم ۲۴۰۵ کیلوگرم
طول ۵.۱۱ متر ۴.۸۹ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۰۰ متر ۲.۹۳ متر
قیمت پایه ۲۰۰ هزار دلار ۱۰۱,۶۹۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9920344]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. حمید ع

    ۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (239 ديدگاه)

    پس قیمت چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا