بی ام و

رونمایی از نسخهٔ رودستر ب‌ام‌و i8 در نمایشگاه لس‌آنجلس

هشت سال پیش ب‌ام‌و برای اولین بار کانسپت i8 را در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی کرد و حالا سرانجام از نسخهٔ رودستر این سوپراسپرت هیبریدی در نمایشگاه لس‌آنجلس پرده‌برداری کرده و نشان داد که کاملاً ارزش این انتظار را داشته است. i8 رودستر با سقف پارچه‌ای، نمای منحصربه‌فرد عقب و ترکیب دونفره، حداقل بر روی کاغذ همان کانورتیبل هیبریدی است که از ب‌ام‌و انتظار داریم.

سقف پارچه‌ای این خودرو که تا سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، در کمتر از ۱۶ ثانیه باز یا بسته می‌شود، یکی از پیشرفته‌ترین سقف‌های جمع‌شونده در نوع خود است. مکانیزم اتصالات آلومینیومی این سقف نیز برای اطمینان از صحت و درستی، به‌طور کامل با استفاده از پرینتر سه‌بعدی ساخته شده است. همچنین درحالی‌که این سقف پارچه‌ای چهارفصل، در هنگام باز بودن در پشت صندلی‌های عقب جمع می‌شود، اما حجم صندوق بار i8 رودستر تا حد قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است.

در i8 رودستر محفظهٔ باری بین جعبهٔ سقف و صندلی‌ها به حجم ۱۰۰ لیتر اضافه شده که همراه با صندوق باری به حجم ۱۳۰ لیتر، کل ظرفیت بار خودرو را به ۲۳۰ لیتر رسانده است. البته این افزایش ظرفیت بار به لطف حذف صندلی‌های عقب به دست آمده است. همچنین در این ماشین برای ارائهٔ راحت‌ترین سواری ممکن، مواد عایق صدای بیشتری نصب شده است.

اما i8 رودستر علاوه بر برخورداری از سقف قابل باز شدن، قدرتمندتر هم شده است. به لطف توسعهٔ سیستم جدیدی بنام eDrive توسط ب‌ام‌و، قدرت i8 به ۳۷۴ اسب بخار رسیده که ۱۲ اسب بخار بیشتر از قبل است. این نیرو به‌صورت ترکیبی توسط پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با ۲۳۱ اسب بخار قدرت ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور به همراه موتور الکتریکی با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌شود. i8 رودستر ۱۵۹۳ کیلوگرم وزن دارد که تنها ۶۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نسخهٔ کوپه است.

علاوه بر افزایش قدرت، i8 رودستر به باطری‌های قوی‌تری هم مجهز شده است به‌گونه‌ای که باطری‌های ۷.۱ کیلووات ساعتی قبلی حالا با نمونه‌های جدید ۱۱.۶ کیلووات ساعتی جایگزین شده‌اند؛ بنابراین حالا به لطف این باطری‌های جدید، i8 رودستر می‌تواند به‌صورت تمام الکتریکی با حداکثر سرعت ۱۰۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند درحالی‌که این عدد قبلاً تنها ۷۰ کیلومتر در ساعت بود. علاوه بر این، بُرد تمام الکتریکی خودرو نیز در سیکل رانندگی جدید اروپا به ۵۳ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. البته این عدد با اندازه‌گیری‌های آمریکایی ۳۰ کیلومتر اعلام شده است.

البته ب‌ام‌و همراه با معرفی i8 رودستر، نمونهٔ بروز شدهٔ نسخهٔ کوپهٔ آن‌را هم معرفی کرده است. i8 کوپهٔ جدید نیز تمامی ارتقاءهای فنی مدل رودستر را تجربه نموده است. این ارتقاءها موجب شده که حالا i8 جدید ظرف تنها ۴.۲ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که مدل رودستر این کار را در ۴.۴ ثانیه انجام می‌دهد. حداکثر سرعت هردو مدل نیز به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. بُرد تمام الکتریکی نسخهٔ کوپه اما کمی بیشتر و برابر با ۵۵ کیلومتر است.

نیروی پیشرانه‌های i8 به هر چهارچرخ ارسال می‌شود و پنج حالت رانندگی مختلف نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در حالت رانندگی هیبریدی، حالات راحت، اسپرت و اقتصادی قابل انتخاب است درحالی‌که در حالت رانندگی تمام الکتریکی می‌توان یکی از دو حالت راحت یا اقتصادی را انتخاب کرد. همچنین برای این سوپراسپرت هیبریدی به‌صورت استاندارد رینگ‌های آلیاژی سبک‌وزن جدیدی ارائه شده که مجموعاً یک کیلوگرم وزن کمتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارند. در نسخهٔ رودستر سیستم تعلیق هم دوباره تنظیم شده است.

 

با افزایش قدرت، نمای بیرونی i8 نیز بروز شده است که شامل کاپوت کم ارتفاع‌تر و جلوپنجرهٔ کمی بزرگ‌تر می‌شود. مهم‌ترین به‌روزرسانی کابین این ماشین نیز تغییر جزئی غربیلک فرمان اسپرت آن است. البته همان‌طور که اشاره شد در نسخهٔ رودستر صندلی‌های عقب هم حذف شده‌اند. همچنین برای هردو نسخهٔ کوپه و رودستر، تریم داخلی جدیدی با تودوزی تمام چرمی نیز ارائه شده است. هردو نسخهٔ کوپه و رودستر ب‌ام‌و i8 پس از نمایش در نمایشگاه لس‌آنجلس، در بهار آینده راهی نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده خواهند شد درحالی‌که قیمت آن‌ها در زمانی نزدیک به عرضه به بازار اعلام خواهد شد.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Aminspoort

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (71 ديدگاه)

    فوق‌العاده و بینظیر،نسخه رودستر زیباتر از اون چیزی شده که فکر میکردم،پاش به ایران برسه کمه کم ۴ میلیارد قیمت میخوره!!!!! من که عاشقش شدم❤

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۲ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      یا خدا مگه یه ماشین چقد میتونه خوشگل باشه هر دفعه که i8 جدید میاد میگم از این بهتر نمیشه اما باز سال بعد خوشگل تره از سال قبل ولی با این وجود چهار تومن رو خیلی بعید میدونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. shirko.mercedesbenz

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (499 ديدگاه)

    واقعا اسپرت و به صرفه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. BehNam

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (155 ديدگاه)

    یک ماشین اخه چطور میتونه اینقد خوب باشه??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مجید

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    تو این دنیا با این وضع الان من و این مملکت که نمیشه به دست دومش تا بیست سال آینده فکر کرد پس دیدار ما به قیامت!
    ولی بیشرف مثل 2002 میمونه!!!جلوتر از زمان و فراموش نشدنی!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mohammad

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    این ماشین کلا بیمصرف بوده هر چی هم میخواد یه چیزی بکننش نمیشه نه یه کوپه ی جوان پسنده
    چون مشخصات فنی چندان خوبی نداره
    نه یه ماشین لوکسه چون مشخصاتش رو نداره
    حتی شیشه پنجرش هم تا نصفه میاد پایین
    قیمتش فقط فضاییه
    حتی اگه یه ادم چاق اینو بخره نمیتونه سوارش بشه

    بدم میاد ازش رنگ هاشم که افتضاحه
    ام ۶ خیلی خوشگل تر و کار امد تره

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Saeed Boroomand

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      طرفدار های ماشین های اسپورت از کارایی کمش ناراحت میشن به نسبت قیمتش در برابر رقیباش و طرفدار های ماشین های کاربردی کم مصرف از کاربردی نبودنش. شاید البته نشه این.دو تا بازار رو به هم پیوند داد به راحتی ،یکی قیمت و کارایی و مصرف واسش مهمه یکی دیگه پرفورمنس و ظاهر.
      اما در کل ماشین خوبی میتونست باشه اگه قیمتش زیاد نبود. واسه زمان خودش هم ایده عالی بود و هم طراحی خوبی داشت. الان همون آی تری که قیمت دست دومش حدودای شونزده هفده هزار دلاره هم خیلی مشتری نداره، به خاطر هزینه ی بالای نگهداری و برد الکتریکی و غیر الکتریکی محدود.
      آی فایو البته میتونه همه مشکل ها رو حل کنه اگه بی ام و مثل زمان معرفی توی چند سال قبل خلاق عمل کنه.
      ولی اینا به کنار خنده دار ماجرا کسیه که توی ایران آی ایت میخره با اون قیمت احمقانه و به اطرافیانش میگه صدی دو سه لیتر میسوزونه… شما که چاه نفت داری دیگه چرا… :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Bilbo

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (516 ديدگاه)

    آخه اینهمه جذابیت واسه ۲۰۱۷ ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهرزاد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ب ام و از زمان خودش جلوتر هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بی نظیر هست گل سر سبد بی ام دبلیو i8.
    همیشه یک قدم بی ام و جلوتر از بقیه خودرو سازان هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا