بی ام و

جولان ب‌ام‌و M4 گیربکس دستی جدید در پیست

برای ماشین بازهای واقعی هیچ‌چیزی جای گیربکس دستی را نمی‌گیرد و ب‌ام‌و یکی از معدود خودروسازی است که این موضوع را درک کرده است. به همین خاطر نسل جدید M3 و M4 یکی از معدود خودروهای اسپورتی هستند که همچنان با گیربکس دستی تولید شده‌اند.

و اخیراً یک دستگاه ب‌ام‌و M4 گیربکس دستی جدید سری به پیست مشهور هاکنهایم زده است. این خودرو یک دور پیست را در ۱ دقیقه و ۵۵.۶۰ ثانیه طی کرده که طبق گفته اسپورت اتو یک‌دهم ثانیه سریع‌تر از مگا هاچبک مرسدس-ای ام جی A45 S می‌باشد. این خودرو همچنین توانسته عملکرد بهتری نسبت به پورشه ۷۱۸ کیمن GTS 4.0 و آئودی RS7 اسپورت بک داشته باشد.

M4 کوپه علیرغم قدرت بسیار کمتر نسبت به آئودی R8 V10 با خروجی ۶۰۲ اسب بخار توانسته رکوردی نزدیک به این سوپر اسپورت آلمانی ثبت کند. R8 یک دور هاکنهایم را در ۱ دقیقه و ۵۵.۲۰ ثانیه طی کرده است. شایان ذکر است فورد موستانگ شلبی GT500 قدرتمند زمان ۱ دقیقه و ۵۴.۶۰ ثانیه را در پیست بر جای گذاشته است. ب‌ام‌و M5 کامپتیشن و پورشه تایکان توربو رکوردهای ۱ دقیقه و ۵۴.۲۰ و ۱ دقیقه و ۵۴.۱۰ ثانیه را ثبت کرده‌اند. سه رتبه اول این پیست هنوز هم در اختیار مک لارن سنا، مرسدس-ای ام جی GT بلک سریز و مانتی پورشه ۹۱۱ GT2 RS MR می‌باشد که رکوردهای آن‌ها به ترتیب برابر با ۱ دقیقه و ۴۰.۸۰ ثانیه، ۱ دقیقه و ۴۳.۳۰ ثانیه و ۱ دقیقه و ۴۳.۵۰ ثانیه است.

M4 کوپه از همان پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی مدل کامپتیشن استفاده می‌کند اما قدرت ۴۷۳ اسب بخاری و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری دارد. نسخه کامپتیشن خروجی ۵۰۳ اسبی و ۶۵۰ نیوتون متری را ارائه می‌کند. شایان ذکر است شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت نسخه عادی این خودرو ۴.۱ ثانیه می‌باشد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. امیرعلی

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (310 ديدگاه)

    پدال لطفا قسمت بندی کمپانی رو از خودرو های امریکایی بردار چون کل صنعت خودروسازی امریکا به این ۴ تا محدود نمیشه

    موافقم 6
    مخالفم 8
  2. RezaRs

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    واقعا از لحاظ فنی بی ام وی اند یه سمی دیدم عشقم m5e60 ر روش جلو چنبر اینا زدن ??‍♂️ تازه تو سم بعدیش مال m2 رو زده بودن روش ??????

    موافقم 3
    مخالفم 9
  3. RezaRs

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    یه پست راجع پاگانی بذارید اقا شاهین هعی خیلی وقته نذاشتین

    موافقم 9
    مخالفم 1
  4. زیزیگولو

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (4449 ديدگاه)

    همه ما روز اولی که یاد گرفتیم ماشین برونیم عادت کردیم که زیر پاهامون ۳ تا پدال گازو ترمزو کلاچ باشه ولی شاید روزی برسه که آدما با پدال سومی به نام پدال کلاچ کاملاً بیگانه بشن و فقط تو کتابای تاریخ بخونن که یه موقعی پدالی سومی هم به اسم کلاچ تو ماشینا وجود داشته که با فشردن اون و تعویض دنده انتقال قدرت از موتور به گیربکسو چرخا انجام میشده!!!!

    موافقم 33
    مخالفم 0
    1. Sajjad

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      همین الانشم توی کشورای پیشرفته خیلیا رانندگی با دنده دستی رو بلد نیستن

      موافقم 24
      مخالفم 3
      1. زیزیگولو

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (4449 ديدگاه)

        تو ایرانم خیلیا فقط اتوماتیک بلدن برونن مخصوصاً خانما

        موافقم 23
        مخالفم 2
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      زیزیگولو جان
      یه آمار گرفته بودن در آمریکا که نشون میداد درصد بسیار بالایی از مردم آمریکا اصلاً تا بحال دنده دستی سوار نشده‌اند و حتی بَلَد هم نیستند که سوار شوند !

      اما به نظر من دنده دستی خودش نوعی آپشن لذت به حساب میاد و به شخصه لذت دنده دستی را به اتوماتیک ترجیه میدهم !
      بخصوص در شاسی‌بلند و پیکاپ ، دنده دستی بینظیره ، بینظیر .

      موافقم 25
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (4449 ديدگاه)

        منم گیربکس دستی رو ترجیح میدم????

        موافقم 20
        مخالفم 0
  5. علی turbo s

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (279 ديدگاه)

    دوستان میشه مهم ترین پیست ها برای رکوردزنی خودروهارومعرفی کتید؟
    اولی که بااختلاف نوربرگ رینگه .
    میشه چندتای بعدی رو بگید؟ممنون

    موافقم 14
    مخالفم 0
    1. BMW

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      هاکنهایم GP
      ایمولا
      زاکسن رینگ

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. MAHDI

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        مقایسه زمان ب ام و M4 ( معمولی) نسخه دستی با چند خودروی پرفومنس دیگه در پیست هوکنهایم GP دقت کنید نسخه ای که زمان گیری کرده نسخه معمولی هستش که 470 اسب بخار قدرت داره و نسخه کامپتیشن نیست!!! در مقابل نسخه کامپتیشن اتومات در پیست زاکسنرینگ زمان گیری کرده که خیلی از سوپر اسپرت ها و سوپر سدان هارو شکست داده???

        * موستانگ GT500 زمان// 1:54.60
        * مکلارن GT ثبت زمان // 1:55.10
        * ب ام و M4 معمولی // 1:55.60
        * آئودی RS6 ثبت زمان // 1:56.60
        * پورشه کیمن GTS زمان//1:56.90
        * آئودی RS7 اسپرت بک// 1:57.30
        * پورشه 911 کررا جدید// 1:57.60
        * مرسدس C63s کوپه // 1:58.20
        * آئودی RS5 اسپرت بک// 1:59.70
        * مرسدس CLA45s زمان// 1:59.90
        * فورد موستانگ بولیت // 2:00.10
        * مرسدس A45s زمان // 2:00.70

        موافقم 6
        مخالفم 4
    2. Amir

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (17 ديدگاه)

      مونزا_سیلورستون_موناکو_مونت پاناروما
      نمیدونم کدومشون بهترن ولی اینا جزو بهترین پیست ها با چالش های خاص خودشون هستن
      میتونی یه سرچ بزنی ببینی بهترین پیست ها کجان

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. علی turbo s

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (279 ديدگاه)

        خیلی سرچ زدم ولی به نتیجه خاصی نرسیدم
        تنها نتیجش این بوده که نوربر با اختلاف وحشتناک مهم ترین پیسته.
        اگه مطلب خوبی سراغ داری ممنون میشم لینکشگ بزاری.

        موافقم 1
        مخالفم 1
    3. Tommy

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (61 ديدگاه)

      Virginia
      NCM Motorsports park grand full
      Magny cours club
      Magny cours GP
      Lausitzring
      Vairano handing cours
      Laguna seca

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. Sina10

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    الان که عکس اولو دیدم یه عیب دیگه تو M3 و M4 پیدا کردم

    مگه قرار نبود که قیافه M4 و M3 با هم فرق داشته باشه و متفاوت باشه؟؟
    مگه برای همین نبود که این جلوپنجره رو استفاده کردن؟؟
    الان چرا قیافه جلوی این دو تا ماشین کمترین تفاوتی با هم نداره؟؟
    نسل قبل M3 و M4 یخورده جلوشون با هم متفاوت بود ، این نسل جدید همونو هم نداره!!

    البته که عملکردشون عالی بوده از نظر پرفورمنس و هیچ کسی در این مورد مشکلی نداره

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. MAHDI

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      نسل قبل M3 و M4 سریع سوزنی تفاوت باهم نداشتن جلوشون. والا من نمیدونم اون تفاوت رو شما از کجا پیدا کردی!!!!! تنها تفاوت ظاهری نسل قبل M3 وM4 طراحی چراغ عقب بود که در نسل جدید هم متفاوته!

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. Sina10

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2427 ديدگاه)

        خب حالا این سوالو به من جواب بده چرا جلوشون یکیه؟؟
        دلیل اصلی استفاده از جلوپنجره بزرگ واسه تفاوت بین M3 و M4 بود
        ولی الان کپی برابر اصل هم هستن
        اصلا اول فکر کردم دارم M3 رو نگاه میکنم

        شما هر چی از نسل طرفداری کنی توی طراحیش ، نظرات بهش عوض نمیشه
        این نسل توی پرفورمنس واقعا شاهکاره
        ولی توی طراحی…

        موافقم 2
        مخالفم 4
  7. یوسف

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (923 ديدگاه)

    خدایی موتورهای BMW خیلی خوبن و حرف ندارن

    موافقم 10
    مخالفم 4
  8. 2646

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (344 ديدگاه)

    به به، به این رانندگی عالی.
    به به، به گیربکس دستی و معکوس های عالی 5 به 2.
    به به، به اون موتور توربو.

    یه نکته خیلی جالب تو کلیپ از تایم 1:03:00 شروع میشه. ماشین به پیچ S شکل می رسه، معکوس از 4 به 3 که چند تا فایده داره:
    * انتقال وزن به جلوی اتومبیل که باعث افزایش قدرت ترمزگیری میشه، چون بار بیشتری روی ترمزهای جلو که قوی تر هستن اعمال می کنه.
    * افزایش دور موتور، افزایش توان پمپ و بوستر ترمز (در خودروهایی با بوسترهای مکانیکی که مستقیم از میل لنگ توان می گیرن)
    * استفاده از توان ایستایی گیربکس برای کمک به کاهش سرعت

    اما زیبایی این کلیپ دقیقا بعد از پیچ اول اتفاق می افته. جایی که موتور توربو با دور موتور حدود 3500 اون قدر گشتاور تولید می کنه که ماشین قبل از پیچ دوم شروع به شتابگیری کنه و در انتهای S کمترین اتلاف تایم رو داشته باشه. به نظرم این مهم ترین مزیت موتورهای توربو است که می تونن پیک گشتاور رو از دورهای پایین موتور (حتی از دور 1500) داشته باشن و تو کل دور موتور حفظ کنن.

    حالا فرض کنیم جای موتور توربو، یک موتور حجیم تنفس طبیعی با همین توان و گشتاور وجود داشت. به ذات موتورهای تنفس طبیعی نمودار گشتاور خطی ندارن و بر خلاف موتورهای توربو عموما گشتاورشون با شیب تقریبا ثابت در حال افزایش است. (به عنوان مثال موتور توربو از دور موتور 2500 تا 5000 پیک گشتاور رو تولید می کنه اما یک موتور تنفس طبیعی تو دور موتور 2000، 50% پیک گشتاور، دور موتور 3000 حدود 60% پیک گشتاور تا زمان رسیدن به نقطه پیک گشتاور) را ارائه میدن. البته موتورهای تنفسی با گشتاور فلت هم ساخته شدن که خاص هستند.
    * موتور حجیم تر یعنی وزن بیشتر روی اکسل جلو، یعنی بالانس وزنی نامناسب خودرو در پیچ، یعنی آندراستیر، یعنی نیاز به کاهش سرعت بیشتر و ورود به پیچ با سرعت کمتر.
    * ماشین بعد از پیچ اول در همین مسیر در دنده 3 گشتاور لازم رو نداره، بنابراین راننده مجبور به معکوس به دنده 2 میشه. این نکته یعنی یه شیفت داون و یه شیفت آپ اضافی در یک پیچ S شکل.
    * تو این کلیپ بعد از رد کردن پیچ اول S شکل، پا راننده روی گاز هست، این یعنی انتقال وزن خودرو به عقب. فرمون به سمت راست هست، این یعنی انتقال وزن به سمت چپ بدنه. ماشین دیفرانسیل عقب است، انتقال وزن به عقب ماشین باعث افزایش چسبندگی دیفرانسیل متحرک میشه که در نهایت راننده می تونه بدون هرزگردی بیشتر در پیچ گاز بده. (حتما یادتون هست که فرمول اصطکاک حاصل ضرب ضریب اصطکاک در وزن بود.)
    حالا اگر معکوس بدیم، وزن به اکسل جلو منتقل میشه، در نتیجه بار از روی اکسل عقب برداشته میشه، در نتیجه چسبندگی کاهش پیدا می کنه. تو این حالت در صورت اعمال گشتاور بالا لاستیک شروع به هرزگردی کرده و ماشین امکان اسپین شدن داره. پس حتی اگر زمان اتلاف شده دو تا معکوس رو هم به جون بخریم، باز نمی تونیم از حداکثر توان موتور استفاده کرد.

    نکاتی که گفتم، مزیت یه موتور توربو نسبت به تنفس طبیعی با توان و گشتاور یکسان است. به نظر من موتورهای توربو V6 نسبت به تنفس طبیعی های 6 سیلندر و گروهی از موتور V8 رانندگی سرزنده تری در تست های رولینگ و پیست دارن. البته موتورهای V8 تنفس طبیعی فوق العاده ای هم ساخته شده که بی نظیر هستن، چه در بحث خروجی موتور و چه در بحث صدا.

    پی نوشت:
    1. از تکنیک سبک کردن دیفرانسیل عقب با گرفتن کلاج یا ترمز در مسابقات دریفت به کرات استفاده میشه. قبل از شروع دریفت، اکسل عقب سبک میشه، افزایش گشتاور، شروع هرزگردی لاستیک های عقب و کنترل با فرمان.
    2. همه تون مواردی که بالا توضیح دادم رو به کرات در مستندهای خودرویی مثل Top Gear و Grand Tour و … دیدین. لحظاتی که به ویژه هموند در پیچ یا بعد از آن داد می زنه Give me the Power! دقیقا لحظه واماندگی ماشین به واسطه گشتاور کم است.
    3. به شدت منتظر عملکرد Mercedes Benz C-class جدید هستم. موتور توربو، سیستم هیبرید با گشتاور فوق العاده آنی، بالانس وزنی و نقطه ثقل پایین تر!

    موافقم 19
    مخالفم 17
    1. Rman

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (108 ديدگاه)

      جالبه برام که پست های شما همیشه 1.5 تا 2 برابر لایک دیسلایک می خوره. حرف هایی که زدی جالب بود. فکت هایی هم که آوردی به نظرم حرف هات رو تایید کرد. تعصبی رو برند خاصی نداشتی. برندی رو هم هیت نکردی. ولی باز این همه دیسلایک رو نمی فهمم. حتی یه نفر هم ریپلای نکرده که بگه به این دلیل حرفت غلط هست. واقعا عجیبه برام.

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. mahan

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        ارمان جان دلیلی جز حسودی نمی بینم.مردم همیشه اون جایی که هستی رو میبنند اون مسیری که طی کردی تا رسدی رو نمی بینند.البته تو ایران دیسلایک یعنی اویل چه قدر کارت خوبه و تا اینجا درست اومدی.هر وقت لایکت از دیسلایکت بیشتر شد باید تعجب بکنی مهندس عزیز.

        موافقم 5
        مخالفم 2
    2. Sina10

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      واقعا مطالب آموزنده و زیبایی گفتین!!!
      خیلی خوب بود!!
      همیشه نظرات ایشون رو کامل میخونم ، واقعا زیبا هستن!
      شاید دیسلایک ها بخاطر حمایت از موتور توربو باشه ، که به نظر من هم موتور توربو خیلی وقتا بهتر و بالاتر از موتور تنفس طبیعیه ، البته که احساس و صدای موتور های تنفس طبیعی بسیار بسیار بهتره
      فقط یه نکته که فرمول اصطکاکی که گفتین کاملا درسته ولی علمی ترش میشه نیروی روبه پایین عمودی سطح در ضریب اصطکاک ، چون در بسیاری از موارد نیروی عمودی سطح با وزن برابره یکی حسابشون میکنن
      توی فرمول اصلی اصطکاک هم جای Mg یا همون وزن ، N یا نیروی عمودی سطح رو گذاشتن ، ولی در بسیاری از موارد N=Mg
      و درباره خودرو هم تقریبا همینجوره
      بنز C کلاس جدید قطعا عملکرد خیره کننده ای داره ولی خب به دلیل موتور ۴ سیلندر هیجان لازم برای یه C63 مثل این نسل که ۸ سیلندره رو نداره
      البته موتور ۴ سیلندری که روی A45 هست از هیجان انگیز ترین و بهترین موتور های ۴ سیلندر دنیاست که نزدیک ترین ۴ سیلندر به یه V8 هست
      بقیه مطالبتون عالی و پر از نکات فنی آموزنده بود!!
      دیسلایک و لایک هم اصلا مهم نیست ، اهمیت زیادی نداره

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. 2646

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (344 ديدگاه)

        سینا جان
        خیلی به من لطف داری. خوشحالم که کامنت های من مورد توجه تون قرار گرفته. ارادت.

        در بحث فرمول دقیق تاثیر وزن بر اصطکاک (چسبندگی) کاملا حق با شماست و نکته ای که گفتی، محاسبه رو دقیق تر می کنه اما تو کلاس های آموزش رانندگی (و حتی به نظر من تو بحث های خودرویی) میشه از پیچیدگی تاثیر شتاب بر زاویه عمود وزن صرف نظر کرد. به ویژه که دوستان بارها به من تاکید داشتند که کامنت هام رو ساده تر بنویسم. ولی باز تاکید می کنم فرمولی که شما گفتین، درست تر است.

        در بحث MB C-class جدید، حس می کنم بنز امکانات یه سورپرایز فوق العاده رو داره. از یک طرف همان طور که اشاره کردی در حال حاضر یکی از بهترین موتورهای 4 سیلندر توربو داره. از طرف دیگه سال هاست روی هایپرکار project one کار می کنه و تست های اولیه اش نشون داده که نتیجه کار فوق العاده شده. به نظرم شیفت ناگهانی بنز به موتورهای حجم پایین 4 سیلندر، ناشی از انتقال تکنولوژی های پایه اون پروژه روی نسل جدید موتور و گیربکس اش است. از طرف دیگه نتایج مطالعات MB در سیستم هیبرید project one است که می تونه روی بقیه محصولات این شرکت هم اجرایی بشه، بنابراین به شدت منتظرم یه عملکرد فوق العاده از مرسدس بنز، مخصوصا تو خودروهای AMG هستم.

        تو بحث تعداد لایک و دیسلایک، همان طوری که شما و ماهان خان گفتین، هیچ ارزشی برای من هم نداره. اگر کسی با دیسلایک دادن به من خوشحال میشه، چرا این لذت رو ازش بگیریم؟

        موافقم 2
        مخالفم 0
  9. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    عکس اول پست رو درکنار نسل قبلش که بزارید،به کلی از این نسل متنفر میشید،اصلا قیافه جالبی نداره،ارتفاع قسمتهای جلو یه کم ناهماهنگه و اون قسمتcشکل سپرا هم که بدترش کرده،اما از اینا گذشته،من شخصا دنده دستی رو به اتومات ترجیح میدم و اینکه این ب‌ام‌و هم محشره از همه نظر( قدرت،سرعت،گیربکس که دستیه و….)به جز طراحی جلوش..

    موافقم 4
    مخالفم 9
  10. MAHDI

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    نسخه معولی M4 اونم نسخه گیربگس دستی زمانش از خیلی از خیلی از خودروهای 600 اسب بخاری سریع تر بود، حالا نسخه اتومات و کامپتیشن دیگه بماند. نسخه کامپتیشن رو مجله auto bild sportscars در پیست زاکسنرینگ باهاش زمان گیری کرده که خیلی از سوپر اسپرت ها و سدان های پرفومنس با قدرت خیلی بیشتر رو هم شکست داده.
    احتمالا این مجله با نسخه کامپتیشن هم در هوکنهایم زمان گیری میکنه باز???

    موافقم 5
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا