بی ام و

فیس‌لیفت ب‌ام‌و سری 3 گرن توریزمو

نسل ششم ب‌ام‌و سری ۳ در سال ۲۰۱۳ شاهد تولد یک عضو سوم بانام گرن توریزمو بود. خودرویی که نمی‌توان آن را به‌طور کامل در یک کلاس قرار داد. نه در کلاس خودروهای سدان جای می‌گیرد، نه می‌توان آن را هاچبک دانست و نه امکان کراس اوور خواندن آن وجود دارد. این در حالی است که خودروساز باواریایی در سال ۲۰۰۹ نسخهٔ گرن توریزموی سری ۵ را نیز معرفی کرده و در رابطه با فلسفهٔ وجودی چنین خودرویی با انتقاداتی مواجه شده بود. سری ۳ گرن توریزمو خودروی لیفت‌بکی است که بین نسخهٔ سدان و استیشن سری ۳ قرار می‌گیرد. در خودروهای لیفت‌بک درِ صندوق بار همانند خودروهای هاچ‌بک به همراه شیشهٔ عقب باز می‌شود.

BMW 3 Series Gran Turismo 01

پس‌ازاینکه نسخه‌های سدان و استیشن سری ۳ مورد فیس لیفتی جزئی قرار گرفتند، این بار نوبت عضو سوم خانواده است که به اتاق جراحی رود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، تغییرات ظاهری ایجادشده در سری ۳ گرن توریزمو ۲۰۱۷ به‌سختی قابل‌تشخیص هستند اما تکنولوژی خودرو بروز شده، موتورها بهبودیافته و رنگ‌های جدیدی برای آن قابل سفارش است.

BMW 3 Series Gran Turismo 11

تغییرات بیرونی خودرو صرفاً شامل چراغ‌های جلوی LED به‌صورت استاندارد برای نوربالا و پایین، پروژکتورهای LED، به‌روزرسانی چراغ‌های LED عقب و تغییری جزئی در سپرهای جلو و عقب در نمونه‌های غیر M می‌شود. همچنین رنگ آبی Estoril انحصاراً برای نسخه‌های M ارائه می‌شود.

ب‌ام‌و در داخل خودرو تلاش کرده است که با افزایش کیفیت و به‌روزرسانی مواد، انتقادات وارده در این زمینه را برطرف سازد. ازجملهٔ این تغییرات می‌توان به استفاده از کروم بیشتر در اطراف کنترلرها، طرح چوب جدید، رنگ‌های جدید و انواع چرم اشاره کرد. بدین ترتیب کیفیت ساخت سری ۳ گرن توریزمو به سطح جدیدی راه‌یافته است. چیزی که همیشه از آلمان‌ها انتظار داریم. همچنین در داخل خودرو یک صفحه‌نمایش LCD رنگی بکار گرفته‌شده و رابط کاربری سیستم سرگرمی نیز بروز شده است.

گرن توریزمو با ۴.۸۲ متر طول، کشیده‌ترین عضو خانوادهٔ سری ۳ است درحالی‌که فاصلهٔ بین دو محور آن برابر با ۲.۹۲ متر می‌باشد. همچنین ۱۱۰ میلی‌متر ارتفاع بیشتری نسبت به مدل سدان دارد. به همین دلیل این خودرو از فضای سر و پای زیادی سود می‌برد. درِ صندوق بار آن نیز همان‌طور که اشاره شد به‌صورت لیفت بک بوده و بسیار بزرگ است و ۵۲۰ تا ۱۶۰۰ لیتر فضای بار را هدیه می‌کند.

در اروپا و دیگر بازارهای بین‌المللی، سری ۳ GT با سه پیشرانهٔ توربوشارژ بنزینی بروز شده عرضه می‌شود. یک ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۸۰ اسب بخاری در مدل ۳۲۰i، یک ۴ سیلندر ۲ لیتری ۲۴۵ اسب بخاری در مدل ۳۳۰i و یک ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری ۳۲۲ اسب بخاری در مدل ۳۳۵i. علاوه بر این سه موتور، ۵ پیشرانهٔ دیزل نیز قابل خریداری است که قدرتی از ۱۵۰ تا ۳۱۰ اسب بخار دارند. ازجملهٔ این موتورها می‌توان پیشرانهٔ ۴ سیلندر ۲ لیتری ۲۲۰ اسب بخاری در مدل ۳۲۵d را نام برد. همهٔ گرن توریزموهای بنزینی به همراه مدل‌های دیزلی ۳۲۰d و ۳۳۰d را می‌توان به‌صورت اختیاری با سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive سفارش داد درحالی‌که مدل ۳۳۵d به‌صورت استاندارد با سیستم XDrive عرضه می‌شود.

باوجود افزایش توان پیشرانه‌ها، ب‌ام‌و اعلام کرده است که مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسید کربن آن‌ها از ۴.۵ درصد در مدل ۳۱۸d تا ۱۳.۸ درصد در مدل ۳۲۰d کاهش‌یافته است. بهبود عملکرد گیربکس‌های دستی و اتوماتیک، استفاده از سیستم Start/Stop و به‌کارگیری سامانهٔ بازیافت انرژی ترمزها موجب دست‌یابی به این کاهش مصرف سوخت شده است. فقط مدل‌های ۳۲۰i، ۳۱۸d و ۳۲۰d به‌صورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی ارائه می‌شوند درحالی‌که آپشن گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک نیز برای آن‌ها وجود دارد؛ اما دیگر مدل‌ها همگی به‌صورت استاندارد با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شوند.

هرچند بخش آمریکایی ب‌ام‌و هیچ‌گونه اطلاعاتی در رابطه بااینکه سری ۳ گرن توریزموی جدید با چه پیشرانه‌هایی در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد نداده است اما می‌توان حدس زد که این خودرو با موتورهای ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی و دیزل و همین‌طور ۶ سیلندر ۳ لیتری بنزینی در این بازار عرضه خواهد شد درحالی‌که مدل ۶ سیلندر به ۳۴۰i تغییر نام خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. مهراب

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (41 ديدگاه)

    گرن توریزمو رو عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حبیب

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    روز به روز بهتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهسا مهیسی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    طراحی داخلی تکراری واقعا دوران ب ام وه تمام شده هیوندای طراحی های بهتری داره ارایه میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. داج توماهاک

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      باهات موافق نیستم مهسا عزیز
      هیوندای درست که پیشرفت خوبی داره ولی همیشه المان ی چیز دیگست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهراب

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (41 ديدگاه)

      این تکرار نیست اصالته
      هر طرح جدیدی هم طرح نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. AHMADREZA

      ۲ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      مهسا جان بنظرم داری بی انصافی میکنی مثلا داشبورد سری 3 رو باسوناتا میشه مقایسه کرد؟
      حتی با جنسیس هم نمیشه مقایسش کرد
      فقط g90 میتونه بهتر از این باشه که اون باید باسری 5 یا 7 مقایسه بشه که بنظرم شانسی نداره باز هم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Ali M

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (55 ديدگاه)

    دراین مدل دیگر 335 وجود نداره و موتور جدید شش سیلندر با اسم 340 از تغییراتش که ایجا قید نشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سعید

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    بی ام وی النترا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشین بسیار خوبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    عشقست آلمانی و ژاپنی،البته فولسایزهای آمریکایی و وانتاشون .این نسخه واقع زیبا شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ارین.بنز

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (90 ديدگاه)

    نمی دونم چرا هی میگن طراحی کلاس های اس،سی،ای، مرسدس بنز شبیه هم هستن ولی اگه کمی دقت کنی متوجه میشی که واقعا بین این سه نسل تفاوت هایی وجود داره درسته ،ای،سی،کلاس نوعی اس کلاس از نظر تکنولوژی وطراحی ……… به شمار میرن و قیمت پایین تری دارند حتی به کلاس سی میگن برادر کوچک کلاس اس
    ولی انصافا دیگه بی ام وه و ایودی شورشو در اوردن همه مدل هاشون تفریبا یه شکله ایودی که خسته نباشه که نمیشه بین مدل هاش از نظر شباهت فرق گذاشت
    ولی تو دنیا هیچ ماشینی المانی نمیشه و بس……..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا