بی ام و

معرفی رسمی نسل جدید ب‌ام‌و M3 و M4، قدرت بیشتر، ظاهر بحث‌برانگیز

مدل‌های M3 و M4 از نمادهای ب‌ام‌و هستند و مسلماً از مهم‌ترین محصولات پرفورمنس این شرکت باواریایی به‌حساب می‌آیند. حال سرانجام رسماً نسل کاملاً جدید این دو ماشین معرفی شده است تا همچنان به موفقیت خود ادامه دهند. البته M3 و M4 جدید خودروهای پرفورمنسی نیستند که قبلاً می‌شناختیم زیرا خوب یا بد، طراحان و مهندسان ب‌ام‌و رویکرد جسورانه و کاملاً تازه‌ای را در توسعهٔ این دو خودرو دنبال کرده‌اند.

مطلب را با زیر کاپوت خودروها آغاز می‌کنیم یعنی جایی که یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید قرار گرفته است. این موتور در نسخهٔ استاندارد دو خودرو ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما این اعداد در نسخهٔ کامپتیشن به ۵۱۰ اسب بخار و ۶۵۰ نیوتن متر می‌رسند. به لطف نیروی بیشتر نسبت به نسل قبلی، حالا M3 و M4 می‌توانند ظرف ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسند و در صورت تجهیز به پکیج رانندهٔ M توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت را خواهند داشت.

نسخه‌های کامپتیشن اما حتی از این هم سریع‌تر بوده و برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارند ولی حداکثر سرعت آن‌ها تغییری ندارد. خبر خوش برای علاقه‌مندان به لذت رانندگی اینکه نسخهٔ استاندارد M3 و M4 با گیربکس شش سرعتهٔ دستی و انتقال قدرت محرک عقب عرضه می‌شوند. این گیربکس علاوه بر درگیر کردن راننده، حدود ۲۳ کیلوگرم هم وزن کمتری نسبت به نسخهٔ اتوماتیک دارد که به گفتهٔ ب‌ام‌و به بهبود توزیع وزن خودرو کمک می‌کند.

نسخه‌های کامپتیشن اما صرفاً با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قابل خریداری خواهند بود که البته از حالت تعویض دندهٔ دستی با استفاده از پدال‌های پشت غربیلک فرمان برخوردار است. خبر بزرگ‌تر اما ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive برای M3 و M4 است که از سال آینده صرفاً برای نسخهٔ کامپتیشن هردو مدل قابل سفارش خواهد بود. این سیستم در اینجا هم مثل M5 از نوع عقب محور بوده و به یک دیفرانسیل عقب M Active مجهز است؛ اما برای اینکه M3 و M4 جدید همچنان حس رانندگی سنتی یک ب‌ام‌و M را داشته باشند، هنگام رانندگی عادی نیرو صرفاً به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و فقط در صورت نیاز به کشش بیشتر، به چرخ‌های جلو هم نیرو فرستاده می‌شود تا چسبندگی افزایش پیدا کند.

سامانهٔ چهارچرخ محرک این ماشین‌ها از سه حالت رانندگی مختلف برخوردار است که حالت پیش‌فرض آن ۴WD نام دارد. حالت بعدی بنام ۴WD Sport نیروی بیشتری را به چرخ‌های عقب می‌فرستد و برای پیست طراحی شده است؛ و نهایتاً حالت آخر هم ۲WD است که سیستم کنترل پایداری را خاموش کرده و با ارسال تمام نیرو به چرخ‌های عقب، تجربهٔ رانندگی محرک عقب خالصی را بدون هیچ‌گونه مداخلهٔ سیستم‌های کنترلی برای راننده فراهم می‌کند.

نسل جدید M3 و M4 به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق تطبیقی M با ساختار دو جناقی خاص M در جلو مجهز شده‌اند که از جناق‌های آلومینیومی تازه توسعه‌یافته سود می‌برد. سیستم تعلیق عقب هم از نوع پنج اتصالی است که به‌منظور ارائهٔ هندلینگ دقیق برای سختگیرترین راننده‌ها طراحی شده است. همچنین فاصلهٔ عرضی چرخ‌های جلو نیز ۳۸ میلی‌متر افزایش پیدا کرده تا کشش و پایداری بهبود پیدا کند.

از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این خودروها نیز می‌توان به فرمان M سرووترونیک و پکیج سفارشی M درایو پروفشنال با کنترل کشش M اشاره کرد. این سیستم کنترل کشش M کاملاً جدید است و با برخورداری از ۱۰ تنظیم مختلف، امکان تعیین میزان مداخلۀ سیستم برای کنترل لغزش چرخ‌ها را به راننده می‌دهد تا تعادل ایده‌آلی بین پرفورمنس و ثبات برقرار گردد.

برای متوقف کردن این ماشین‌های چموش نیز یک سیستم ترمز عملکرد بالای جدید در نظر گرفته شده که از دیسک‌های ۳۸۰ میلی‌متری با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و دیسک‌های ۳۷۰ میلی‌متری با کالیپرهای تک پیستونه در عقب تشکیل شده است. علاوه بر این، خریداران می‌توانند سیستم ترمز سرامیک کربنی را هم سفارش دهند که دیسک‌های ۴۰۰ میلی‌متری در جلو و ۳۸۰ میلی‌متری در عقب با کالیپرهای طلایی‌رنگ را به همراه دارد.

اما علاوه بر پرفورمنس چشمگیر، این دو محصول جدید طراحی جسورانه‌ای هم دارند که بدون شک بحث‌برانگیز خواهد بود. جنجالی‌ترین ویژگی طراحی M3 و M4 جدید جلوپنجرهٔ کلیوی شکل عظیم آن‌ها است که بر دماغهٔ خودروها سلطه داشته و توسط ورودی‌های هوای بزرگی با الگوی داخلی لانه‌زنبوری احاطه شده است. با حرکت به سمت عقب نیز کاپوتی برآمده، دریچهٔ هوای روی گلگیرهای جلو، رکاب‌های اسپرت و آینه‌های آئرودینامیک جلب‌توجه می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی قسمت عقبی M3 و M4 سپری تهاجمی با یک دیفیوزر بزرگ مشکی‌رنگ است که چهار سر اگزوز گرد از آن بیرون آمده است. سقف از جنس فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک، چراغ‌های جلوی LED و چراغ‌های عقب دودی هم از دیگر ویژگی‌های ظاهری این دو ماشین هستند. همچنین خریداران می‌توانند یک پکیج بیرونی بنام M کربن را هم سفارش دهند که قطعاتی از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک مثل اسپویلر عقب، دیفیوزر و قاب آینه‌های جانبی را به همراه دارد. نسخهٔ استاندارد M3 و M4 روی رینگ‌های آلیاژی فورج‌کاری شده قرار گرفته‌اند که در جلو ۱۸ اینچی و در عقب ۱۹ اینچی هستند درحالی‌که نسخه‌های کامپتیشن از رینگ‌های بزرگ‌تر ۱۹ و ۲۰ اینچی استفاده می‌کنند.

تغییرات داخلی خودروها نسبت به سری ۳ و سری ۴ معمولی اما نسبتاً ناچیز است و شامل غربیلک فرمان اسپرت، دکمهٔ استارت قرمزرنگ و یک شیفتر ویژه در نسخهٔ کامپتیشن می‌شود. در اینجا تریم استاندارد از نوع آلومینیومی است اما نمونهٔ فیبر کربنی هم قابل سفارش است که حتی تا غربیلک فرمان هم ادامه میابد. در همین حال، کابین M3 و M4 به صندلی‌های اسپرت جدیدی هم مجهز شده که با چرم مرینو پوشیده شده‌اند و برای اولین بار تهویه نیز برای آن‌ها قابل سفارش است.

خریداران همچنین می‌توانند صندلی‌های باکتی M کربن را هم سفارش دهند که ۹.۵ کیلوگرم سبک‌تر هستند و از حمایت‌کننده‌های تهاجمی و همین‌طور نشان چراغ‌دار مدل خودرو برخوردارند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه کابین این خودرو نیز می‌توان به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم اشاره کرد. همچنین طبیعتاً این سیستم به ویژگی‌های خاص M مثل M دریفت آنالیزور و M لپ تایمر هم مجهز شده است.

نسل جدید ب‌ام‌و M3 و M4 مدل ۲۰۲۱ از ماه مارس سال آینده در ایالات‌متحده عرضه خواهند شد. قیمت پایهٔ M3 از ۶۹,۹۰۰ دلار و قیمت M4 از ۷۱,۸۰۰ دلار آغاز می‌شود اما کسانی که خواهان نسخهٔ کامپتیشن هستند باید حداقل ۷۲,۸۰۰ دلار برای سدان و ۷۴,۷۰۰ دلار برای کوپه پرداخت کنند.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۹ دیدگاه‌ها

  1. Tommy

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (61 ديدگاه)

    به نظر بنده اصلاً دوست داشتنی نیست
    اون از چراغ های عقب بنتایگا اون از s class جدید و اون از مدل های فاجعه بار هیوندای و …
    کلاً نمی‌دونم فاز این طراح ها چیه ؟ چی میزنند؟

    موافقم 21
    مخالفم 26
  2. amin

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    نمای جلو اصلا خوب نیست
    چیه این آخه؟؟؟؟ابهت بی ام رو از بین بردن

    موافقم 19
    مخالفم 11
  3. رامتین

    ۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    سری۴ را خیلی دوست دارم. اما در کل این تولید را نپسندیدم. اما نمای بغل وحشتناک خوبه و کابین هم بهتر از نسل قبل شده

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    جلوپنجره هایتان جالب نیست نمی‌شود برایتان
    مرد!

    موافقم 7
    مخالفم 6
  5. امیررضا

    ۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اسمشو عشق میزارید یا تعصب یا علاقه یا هرچی…
    من واقعا این فیس رو دوست دارم واقعا عاشقشم مخصوصا تو ام۳?
    ام۴ یکم نامتوازنه ولی M3 محشره

    موافقم 8
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا