بی ام و

نسل جدید ب‌ام‌و سری 3 بزرگ‌تر از سری 5 کد E39

هفتمین نسل سدان ب‌ام‌و سری ۳ (کد G20) به‌صورت رسمی معرفی شده است. باواریایی ها در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸ غوغایی به پا کردند و تا به اینجا بازخوردهای دریافت شده مثبت بوده است. البته شاید متوجه شده باشید که این سدان اسپورت جمع‌وجور به آن اندازه هم که تصور می‌شود جمع‌وجور نیست! این خودرو از هر نظر در مقایسه با نسل پیشین رشد کرده و اصلاً آن را نمی‌توان با اولین نسل سری ۳ کد E21 اواسط دهه ۷۰ میلادی مقایسه کرد. در واقع اگر بخواهیم به بزرگی ابعاد نسل جدید سری ۳ پی ببریم باید آن را با یکی از دوست‌داشتنی‌ترین نسل‌های سری ۵ یعنی کد E39 مقایسه کنیم.


برای یادآوری باید گفت ب‌ام‌و سری ۵ کد E39 اواسط دهه ۹۰ میلادی وارد خط تولید شد و تا سال ۲۰۰۳ هم در بازار حضور داشت. البته طول عمر این خودرو ضرورتاً خیلی زیاد نیست زیرا متوسط سن خودروهای کارکرده برابر با ۱۲ سال می‌باشد. E39 اولین نسلی بود که قلب ۸ سیلندر را در دل M5 قرار داد و تا به امروز هم محبوبیت فراوانی بین دوستداران ب‌ام‌و دارد. آیا سری ۳ جدید می‌تواند توسط سری ۵ در جاده حکمرانی کند؟

در آغاز باید گفت فاصله‌ی بین محوری نسل جدید سری ۳ کمی بیشتر از سری ۵ بوده و پهنای آن نیز بیشتر است. سری ۵ قدیمی در کل ۳ اینچ طویل‌تر است اما زمانی که هر دو خودرو را بغل‌به‌بغل پارک کنید تقریباً آن‌ها را یک اندازه خواهید دید؛ اما موضوع جالب‌تر اینکه ما انتظار داشتیم خودروی جدیدتر به خاطر این همه تکنولوژی مدرن سنگین‌تر باشد اما سری ۳ کد G20 سبک‌تر از نسل پیشین خود بوده و نیازی به گفتن نیست که از تمامی نسخه‌های سری ۵ قدیمی مخصوصاً مدل مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر هم سبک‌تر است.

خب صحبت از پیشرانه‌ها شد و این سؤال را باید پرسید که اگر نسل جدید سری ۳ در چراغ‌قرمز با یک سری ۵ کد E39 کل‌کل کند نتیجه چگونه خواهد شد؟ فعلاً قوی‌ترین نسخه‌ی سری ۳ که تنها در آمریکا عرضه می‌شود از پیشرانه ۴ سیلندر ۲۵۵ اسبی استفاده می‌کند و می‌تواند تمامی نسخه‌های ۶ سیلندر سری ۵ قدیمی را شکست دهد. اما M5 با پیشرانه ۸ سیلندر و ۴۰۰ اسبی قطعاً عرصه را بر سری ۳ جدید تنگ خواهد کرد.

اما سال آینده شاهد عرضه‌ی سری ۳ جدید با پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو خواهیم بود. این قلب آهنین قدرت ۳۸۲ اسبی داشته و به‌خوبی می‌تواند با M5 قدیمی رقابت کند اما خب این مقایسه خیلی دقیق نخواهد بود. وظیفه‌ی رقابت با M5 قدیمی بر عهده‌ی نسل جدید M3 خواهد بود که سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد و قطعاً حدس می‌زنید که چه بلایی بر سر M5 E39 خواهد آورد!

مقایسه‌ی ابعادی سری ۳ جدید با سایر محصولات ب‌ام‌و نشان می‌دهد که متأسفانه این خودرو خیلی هم کوچک باقی نمانده است اما خب سری ۲ را داریم که فاصله را پر می‌کند. همانند اکثر چیزها، با گذشت زمان شاهد بزرگ‌تر شدن خودروها هستیم اما امیدواریم که پشت فرمان سری ۳ جدید بازهم لذت ناب رانندگی را داشته باشیم. این همان چیزی است که در بیش از ۴۰ سال گذشته همواره مورد تأکید باواریایی ها بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. shirko

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    واقعا ادم از دیدن این سری ۳ جدید لذت می بره .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. BehNam

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (155 ديدگاه)

    بهتر از این نمیشد،تو یک کلمه عالیه👌
    بی صبرانه منتظر m3 جدید هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نوید جهرمی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    بعد از اینهمه سال هنوز هم میبنیمش و میگم زیباست.
    اشکال طراحی‌های جدید و بازاری شده همینه که ماندگاریشون و روحشون کم شده.آیا اینام ارزش کلاسیک بودن پیدا خواهند کرد؟ زمان ثابت میکنه.
    منتظر تستهاش با ماشینهای رقیبش هستم ببینم چی تو چنته داره.نسل فعلی که خوب جلوی رقیبا ظاهر شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mahdy

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    واقعا چطور دلشون میاد بعضیا که در مورد سری سه اون حرفارو بزنن
    خدایا شکرت که واسه ما ماشین بازا یه عشقی مثل M3 هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. emad1990

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    این افزایش سایز خودرو ها تا کجا قراره ادامه پیدا کنه؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    اصلاً ترفدار بی ام و نیستم ، ولی برای سری ۵ و x4 بسیار احترام قائلم ، اما این نسل سری ۳ واقعاً عالی شده و نمیشه دوستش نداشت .
    فقط اِی کاش نمای عقبش کمتر شبهه لکسوس بود تا بیشتر با هُویت میشد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mohammad

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    بر اساس نظر سنجی شرکت gocompare در انگلستان ۲۵ درصد مردم این کشور بی ام و سواران را بدترین راننده های کل بریتانیا میدانند
    خب از انتخاب ماشینشون معلومه چجوری اند نه
    از خودم درنیاوردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Trx (taimaz)

      ۱۴ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (316 ديدگاه)

      کاشکی امیر تتلو رو الگوی خودت قرار ندی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۵ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      رانندگی بد اونا ب ام و رو بد نمیکنه.

      کاش میومدن یه آمار از نیسان آبی یا گاوی میگرفتن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. رامتین

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3050 ديدگاه)

    نمای جلوی سری3 واقعا با ابهته. ای کاش دلار برگرده و نسخه پایه این خودرو یعنی 320i با حدود 500 تومن را بشه خرید. الان با 500 میشه تالیسمان خرید که البته از نظر زیبایی خیلی خوبه اما فنی یه خودروی متوسطه. گرچه نسل جدید تالیسمان با موتور 1.8 توربو 220 اسبی و سیستم تعلیق مستقل اگر عرضه بشه، میشه بهش واقعا فکر کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رضا

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دوستان کسی اطلاع داره نسخه 320i با موتور بنزینی در این نسل چه توانی داره؟ بعضی نوشتند 204 بعضی 184 ! بالاخره کدام درسته؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Trx (taimaz)

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (316 ديدگاه)

    M5 E39 اولین عشق من بود. هیچ وقت احساس نکردم این ماشین قدیمی شده باشه دقیقا برعکس E60/E61

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ارش

    ۱۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    خیلی و شیک و زیبا شده .بی ام و به غیر از مدل z4 عالی کارکرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا