آئودیبی ام وجگوار

مقایسه اجمالی سه خودروی دیزلی ب‌ام‌و سری 3، آئودی A4 و جگوار XE

جدال خودروهایی مانند سری ۳ ب‌ام‌و و آئودی A4 بحث دیروز و امروز نیست. ۳۰ سال از زمان معرفی A4 می‌گذرد و از آن زمان تاکنون این دو خودرو در میدان نبرد برای یکدیگر رجزخوانی می‌کنند. حال تازه‌وارد این جنگ مدل XE از سوی کمپانی جگوار است که به نظر خیلی‌ها یکی از بهترین و زیباترین اعضای این کلوپ مبارزه است که زیبایی خود را مدیون طراح ارشد جگوار، آقای یان کالوم است که در کمپانی سابق مادر جگوار یعنی فورد، طراحی مدل‌های افسانه‌ای استون مارتین ونکوئیش (استون و جگوار سابقاً زیرمجموعه فورد بودند)،DB7 و همچنین فورد پوما و اسکورت را نیز انجام داده است. نیاز به بحث در مورد زیبایی خودروهای جگوار نیست و در طول تاریخ عاشقان خودرو می‌دانند همواره جایزه زیباترین خودروها را دریافت کرده است. حال نظاره‌گر جدال این سه خودرو می‌نشینیم تا برنده مشخص شود. مسابقه‌ای که زحمت آن را نشریه معتبر اتواکسپرس کشیده است که ویدیوی آن را نیز در پایین مطلب مشاهده می‌کنید.

Audi A4 vs Jaguar XE & BMW 3 Series
Audi A4 vs Jaguar XE & BMW 3 Series
Audi A4 vs Jaguar XE & BMW 3 Series
Audi A4 vs Jaguar XE & BMW 3 Series

آئودی A4 موردنظر ما که بر روی پلتفرم مشترک سبک‌تر و محکم‌تر MLB9 کمپانی مادر یعنی گروه خودروسازی فولکس‌واگن (که نمونه ارتقا یافته آن در مدل‌های زیرمجموعه‌های دیگر نظیر پورشه ماکان و بنتلی بنتایگا و فولکس پاسات حتی استفاده شده) که در زمان نگارش این مقاله هنوز در انتظار ورود رسمی به بازار آمریکای شمالی قرار دارد یک سرو گردن از مدل پلتفرم B8 کنونی آن بالاتر است که اصلاً در حد مقایسه با تازه‌واردی چون جگوار نیست. کاری که مدل جدید آن با استفاده از پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی توربوشارژر TDI فولکس‌واگن با توان ۱۸۷ اسب بخار و جعبه‌دنده خودکار هفت سرعته دو کلاچه مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک معروف آئودی با نام کواترو و شتاب (۰-۹۶) قابل قبول هفت ثانیه‌ای در حد یک رقیب شایسته انجام می‌دهد (خودروهای آزمایشی نمونه دیزلی شهری معمول هستند و نباید انتظار یک خودرو مسابقه‌ای تقویت شده را از آنها داشت.) اما چیزی که در این میان آئودی سنگ تمام گذاشته طراحی داخلی جالب آن است.

Audi A4
Audi A4
Audi A4
Audi A4
Audi A4
Audi A4

علیرغم اعمال برنامه جدید رفع عیب و به‌روزرسانی ب‌ام‌و با نام LCI، خودروی ۳۲۰d جدید را نمی‌توان یک معجزه به‌حساب آورد؛ چراکه توان مشابه ۱۸۷ اسبی آئودی را از موتور با حجم مشابه ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل تولید می‌کند. بیمر (عامیانه ب‌ام‌و) کمی کندتر از آئودی عمل کرده و در ۷.۱ ثانیه به سرعت ۹۶ رسیده و باوجود نمایش توان کمتر در دورگیری، اندکی سریع‌تر احساس شده و جعبه‌دنده‌اش بهتر عمل کرده و همانند آئودی عمل “دنده معکوس” را در سرعت‌های بالا کمتر می‌کند. طراحی داخلی بیمر زیباست، ولی نه به زیبایی داخل آئودی که با آلومینیوم و کروم به طرز استادانه‌ای در داخل اتاق بازی می‌کند! اما در بیرون طراحی بیمر برنده است، چراکه برخلاف طراحی بیرونی خسته‌کننده، تکراری و محافظ کارانه آئودی که خیلی از کارشناسان خودرویی هم به آن انتقاد وارد می‌کنند از روند طراحی شکل گرفته جدید ب‌ام‌و در محصولاتش بهره می‌برد. ۳۲۰d در رانندگی تیز و چابک احساس می‌شود.

BMW 3 Series
BMW 3 Series
BMW 3 Series
BMW 3 Series
Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE

اما نوبت به زیبای خفته می‌رسد. جگوار XE جدید را می‌توان زیباترین خودرو نسل‌های خود (با توجه به کلاس جدید طراحی، شاید بتوان تیپ X را نسل قبلی آن در نظر گرفت) و همچنین کلاس خود دانست که زبان طراحی منحصربه‌فرد کلاسیک و زیبای انگلیسی در آن بچشم می‌خورد. داخل آن طراحی مهندسی و زیبای آئودی را ندارد ولی بی‌شک ازنظر بیرونی زیباترین است. از منظر دیگر کاراترین و اقتصادی‌ترین خودروی گروه است، ولی ازلحاظ شتاب کندترین است. از منظر بسیاری از عاشقان خودرویی از ب‌ام‌و کارایی و انرژی بیشتری دارد. بر اساس داوری اتواکسپرس، جگوار به دلیل هندلینگ عالی، قیمت پایین‌تر و کارایی بیشتر بهترین خودروی گروه است. در مورد جایگاه‌های دوم و سوم نظر قاطعی داده نشده، اما بر اساس نظرات، ۳۲۰d در جایگاه دوم و A4 به دنبال آن در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

Audi A4 vs Jaguar XE & BMW 3 Series
Audi A4 vs Jaguar XE & BMW 3 Series

هر سه این خودروها عالی هستند و به‌سختی می‌توان ایرادی از آنها گرفت. با این حال هر جدالی یک برنده دارد و به نظر اتواکسپرس برنده جگوار است. ب‌ام‌و به لطف فضای داخلی و همچنین فضای بار بهتر و توان بیشتر یک خودرو همه فن حریف حساب می‌شود؛ اما جگوار برتری‌های خانوادگی دارد. A4 هم علیرغم راحتی، بهترین طراحی داخلی، رانندگی عالی، هندلینگ خوب و بهترین شتاب گروه به دلیل طراحی بیرونی تکراری خود تنها قشر خاصی را به خود جذب می‌کند. قشری که شاید جذب مهندسی حرفه‌ای پیشرانه و دکوراسیون داخل آن شوند و نه طراحی بیرونی ساده آن!

  Jaguar XE 2.0 180 R Sport BMW 320d 190 M Sport Auto Audi A4 2.0 TDI 190 S line S tronic
قیمت پایه/قیمت مدل تست £۳۴,۷۷۵/£۳۷,۷۵۰ £۳۳,۶۳۵/£۳۳,۶۳۵ £۳۴,۰۳۰/£۴۰,۲۳۰
قدرت bhp ۱۷۸ ۱۸۷ ۱۸۷
گشتاور (نیوتن‌متر) ۴۳۰ ۴۰۰ ۴۰۰
گیربکس ۸-spd auto/rwd ۸-spd auto/rwd ۷-spd auto/fwd
وزن ۱۵۶۵ ۱۵۰۵ ۱۵۳۰
شتاب صفر تا ۹۶ ۸.۲ ۷.۱ ۷
نهایت سرعت ۲۲۵ ۲۳۶ ۲۳۰
مصرف سوخت در تست ۶.۳ ۵.۳ ۶.۶
تولید CO2 ۱۶۹ گرم ۱۴۲ گرم ۱۷۶ گرم
صدای کابین در سرعت ۱۱۳ ۶۸dB ۶۸dB ۶۹dB
خط ترمز از سرعت ۱۱۳ ۴۸ متر ۵۱.۳ متر ۴۳.۹ متر

 

حال باید دید این جدال کی به پایان می‌رسد و عاقبت برنده کیست اما اکنون آنچه مسلم است ازنظر اتواکسپرس برنده شایسته XE است. در پایان شما را به تماشای ویدیوی مقایسه کوتاه اتواکسپرس دعوت می‌کنیم. [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرین

مترجم و نویسنده اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دیسلایکا ضعیفه، بیشتر و بیشترش کن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسين

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. پاراگراف یکی مونده به آخر متن رو بخونید. نوشته: فضای داخلی و فضای بار و توان بی ام و بیشتره، راحتی و کابین زیبا و هندلینگ هم در آئودی وجود داره. سوال اینجاست که جگوار چرا برتری های خانوادگی بیشتری نسبت به اون دوتا داره؟؟

    بنده کاری با نتیجه ندارم. از همون اول که دیدم آزمایش رو آتواکسپرس انجام داده تصمیم گرفتم متنو بدون توجه به نتیجه و صرفاً برای افزایش اطلاعاتم در مورد این سه تا ماشین بخونم.

    توی همین پدال اگر مقاله هایی که از این مجله ترجمه شدن رو بخونید متوجه میشید که داوریِ داورهای این مجله خیلی عجیب و غریبه و اصلا معلوم نیست چجوری برنده رو تشخیص میدن. قبلا هم در مورد اعتبار آزمایشهایی که اتواکسپرس انجام میده کلی توی پدال بحث و دعوا شده.

    خواهشم از نویسندگان عزیز اینه که از منابع معتبرتر استفاده کنن و خواهشم از شما دوستان عزیز اینه که با خوندن یک مقاله در مورد ماشین ها قضاوت نکنید. شاید جگوار واقعا از ب ام و و آئودی بهتر باشه اما توی این تست دلیل واضحی براش اورده نشده.

    مخلص همه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Behnam

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (133 ديدگاه)

      احسنت حسین جان ، نقد جالب و بجایی بود.
      بلاخره از یک مجله بریتانیایی بیشتر از اینم انتظار نمیره…:)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ارسلان

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    قیمت ارزونتر??
    جکوار که گرونتر بود حتی در مدل پایه،همه میدونن که از همه جهت سری 3 یک سر وگردن تو این کلاس قوی تره و رقیب جدی نداره ،جالب که ذکر شده اجنجین قوی تر ،شتاب بهتر ،مصرف کمتر و تولید کمتر دی اکسید کربن حتی سیستم گیربکس و ندلینگ بی ام و قابل مقایسه نیست چه نتیجه گیری اشتباه و غیر معقولی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. همایون

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (567 ديدگاه)

    به نظر من که ظاهر آئودی A4 خیلیم زیبا و دلنشینه اینجوری که تو این مقاله کوبیدنش نیست کاری به موتور و کارایش (که اونم بهترینه) ندارم ولی از لحاظ ظاهر اگه نگیم بهتره چیزیم از اون دوتا کم نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. vahid956

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (474 ديدگاه)

    1.audi
    2.bmw

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فقط انگلیش

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    قیافه ائودی وبی ام و خز شده ولی ادم ارزوشه جگوار ببینه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا