بی ام و

خودروهایی مشابه نام‌هایی متفاوت! مقایسهٔ سه سدان یکسان ب‌ام‌و

معمولاً خودروسازان معتبر جهانی سعی می‌کنند خودروهای هم‌کلاس و مشابهی در سبد محصولات خود نداشته باشند چراکه این امر منجر به شکل‌گیری رقابت داخلی می‌شود که هرگز چیز خوبی نیست؛ اما گاه استثنائاتی در این شیوه رخ می‌دهد که یکی از بارزترین آن‌ها سه سدان ب‌ام‌و است. سه خودرویی که تا حد زیادی شبیه به یکدیگر هستند و به‌قدری با یکدیگر در قطعات مختلف اشتراک دارند که می‌توان گفت درواقع خودروهای یکسانی با نام‌های مختلف هستند. منظور ما سه خودروی سری ۳ سدان، سری ۳ گرن توریزمو و سری ۴ گرن کوپه است.

این سه سدان بسیار مشابه یکدیگر هستند به‌گونه‌ای که این شباهت در ظاهر و داخل آن‌ها کاملاً مشهود است. قدیمی‌ترین عضو این جمع، سری ۳ سدان است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۵ بازمی‌گردد اما دو برادر دیگر کاملاً جوان هستند. سری ۳ گرن توریزمو دومین عضو خانوادهٔ محصولات گرن توریزمو ب‌ام‌و بعد از سری ۵ گرن توریزمو محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۳ به بازار آمد. این خودرو را نمی‌توان در یک کلاس واحد قرار داد چراکه نه می‌توان آن‌را سدان دانست، نه کراس‌اوور، نه استیشن و نه هاچ‌بک. سری ۳ گرن توریزمو تلفیقی از تمامی این خودروها است. بااین‌حال این ماشین بیشتر به یک سدان کوپه با ارتفاعی بلند شباهت دارد. فرم عقبی آن نیز به‌صورت فست‌بک است.

سری ۴ گرن کوپه هم نسخهٔ چهاردر سری ۴ کوپه است که خود در اصل نسخهٔ کوپهٔ سری ۳ محسوب می‌شود که طبق شیوهٔ نام‌گذاری جدید ب‌ام‌و، در نسل جدید نامش از سری ۳ کوپه به سری ۴ تغییر پیدا کرد. نسخهٔ چهاردر این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ معرفی شد و این هم دومین خودرو از خانوادهٔ محصولات گرن کوپهٔ ب‌ام‌و پس از سری ۶ گرن کوپه محسوب می‌شود. سری ۴ گرن کوپه اما برخلاف سری ۳ گرن توریزمو تکلیف مشخصی دارد چراکه در کلاس سدان‌های کوپهٔ کامپکت قرار می‌گیرد. فرم عقب این خودرو نیز از نوع لیفت‌بک است. حال در ادامهٔ این مطلب مقایسه‌ای اجمالی خواهیم داشت میان این سه سدان یکسان ب‌ام‌و.

طراحی بیرونی

شباهت این سه خودرو از ظاهر آن‌ها نیز کاملاً مشخص است چراکه هر سه از زبان طراحی کنونی ب‌ام‌و شامل چراغ‌های متصل به جلوپنجره سود می‌برند. دراین‌بین سری ۳ سدان و سری ۴ گرن کوپه در بخش چراغ‌ها و جلوپنجره شباهت زیادی با یکدیگر دارند اما سری ۳ گرن توریزمو از چراغ‌ها و جلوپنجرهٔ پهن‌تری استفاده می‌کند درحالی‌که هر سه در سپر جلو نیز تفاوت‌هایی باهم دارند. در پروفیل جانبی هم فقط در بخش لچکی عقب تفاوتی جزئی بین سه خودرو به چشم می‌خورد. البته سری ۴ گرن کوپه و سری ۳ گرن توریزمو در عقب سقف شیب‌داری دارند درحالی‌که ارتفاع سری ۳ گرن توریزمو نیز کمی بیشتر است. در عقب نیز شاهد نمایی بسیار مشابه هستیم و فقط تفاوت‌هایی جزئی در چراغ‌ها و سپر به چشم می‌خورد اما چراغ‌های عقب سری ۴ گرن کوپه و سری ۳ گرن توریزمو شباهت بیشتری به هم دارد.

طراحی داخلی

در بخش داخلی هم این سه خودرو کاملاً مشابه هستند به‌گونه‌ای که حتی تفاوت‌های جزئی که در بیرون آن‌ها وجود داشت در اینجا دیده نمی‌شود زیرا هر سه ماشین از داشبورد و طراحی داخلی دقیقاً یکسانی استفاده می‌کنند. دراین‌بین تنها غربیلک فرمان سری ۳ گرن توریزمو با دو برادر دیگر متفاوت است.

پیشرانه‌ها

کاملاً واضح است که این سه خودرو روی پلت‌فرم مشترکی ساخته شده‌اند و بنابراین پیشرانه‌ها و گیربکس‌های یکسانی هم برای آن‌ها ارائه شده است. البته سری ۳ سدان تنوع موتورهای بیشتری از دو خودروی دیگر دارد به‌گونه‌ای که مدل‌های آن از ۳۱۶i آغاز می‌شود اما مدل پایهٔ سری ۴ گرن کوپه ۴۲۰i و سری ۳ گرن توریزمو ۳۲۰i است. همچنین بالاترین مدل سری ۴ گرن کوپه و سری ۳ گرن توریزمو نیز به ترتیب مدل‌های ۴۳۵i و ۳۴۰i است که از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی استفاده می‌کنند اما برای سری ۳ سدان مدل عملکردی و پرچم‌دار M3 هم ارائه می‌شود که دو برادر دیگر فاقد آن هستند.

سخن پایانی

کاملاً مشخص است که سه خودروی سری ۳ سدان، سری ۳ گرن توریزمو و سری ۴ گرن کوپه تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند. البته دراین‌بین می‌توان حساب سری ۳ سدان را از دو مدل دیگر جدا کرد چراکه این یک سدان سنتی و باتجربه است اما سری ۳ گرن توریزمو و سری ۴ گرن کوپه بسیار به هم شبیه هستند و معلوم نیست هدف ب‌ام‌و از ساخت و عرضهٔ چنین خودروهای مشابهی چه بوده است. بااین‌حال گویا سازندهٔ آلمانی متوجه این اشتباه خود شده است زیرا طبق گزارشاتی احتمالاً در نسل آیندهٔ سری ۳، مدل گرن توریزمو تولید نخواهد شد. در این گزارش گفته شده که ب‌ام‌و متوجه چالش فروش دو مدل سری ۳ گرن توریزمو و سری ۴ گرن کوپه در کنار یکدیگر شده است و به همین دلیل تصمیم گرفته فقط به تولید یکی از آن‌ها ادامه دهد و بنابراین در نسل آینده، سری ۴ گرن کوپه رسماً جای سری ۳ گرن توریزمو را در سبد محصولات ب‌ام‌و خواهد گرفت.

اما بااین‌وجود برخی معتقدند این دو خودرو گروه متفاوتی از خریداران را هدف قرار داده‌اند چراکه سری ۳ گرن توریزمو یک لیفت‌بک جادارتر و کاربردی‌تر از نسخهٔ معمولی سدان سری ۳ است درحالی‌که سری ۴ گرن کوپه، یک نمونهٔ اسپرت با فرمی کوپه و خط سقفی منحنی است. بااین‌حال سری ۳ گرن توریزمو با وجود برخورداری از طراحی اسپرت و زیبا همواره زیر سایهٔ سری ۳ و سری ۴ قرار داشته است زیرا برای کسانی که خواهان یک سری ۴ با دو در اضافه و کاربرد بیشتر هستند نیز سری ۴ گرن کوپه انتخاب جذابی خواهد بود. درهرحال باید منتظر بمانیم تا بفهمیم که آیا ب‌ام‌و در آینده تولید یکی از این دو خودرو را خاتمه خواهد داد یا همچنان به عرضهٔ سه سدان تقریباً یکسان ادامه می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. سید علیرضا

    ۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    .
    باقی سری هاشم همینه
    زیاد فکرش نکن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Ali.usa

    ۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (335 ديدگاه)

    طرح جلوش قشنگ
    ولی دیگه واقعا وقت عوض کردنش

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. عطا

      ۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      من بی ام و رو دوست دارم ولی کلا از یک چیزش خوشم نمیاد اونم امپرای سرعت و دور موتورشه. ساده طراحی میکنه.نه اینکه بدم بیاد ها حال نمیکنم.تو عمرم فقط آمپرای استون مارتین و بنز توجهم رو جلب کرده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سعید(تهران)

    ۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    چرا باید تنوع بیشتر بد باشه من متوجه نمیشم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    بدلیل فاصله کف از زمین بیشتر تو مدل گرنتوریزمو
    توی ایران بهتره بنظرم . اگه x drive هم باشع ک چه بهتر . تو شرایط چارفصل ایران بهتر جواب میده
    ولی تو جاده های استاندارد خارج . سری ۴ ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    زبان ها یکیست فقط گویش ( لهجه) متفاوته
    نه میشه ازش ایراد گرفت و نه میشه گفت خیلی خوبه وقتی همه قیافه ها یکیه و ابعاد و جزئیات فرق میکنه
    بنز و آیودی و لکسوس و …. هم همینه
    البته آمریکایی ها فقط این گونه نیستن با چند تا از ژاپنیا که سبد محصولاتشونم تکمیله
    و هیوندای و رنو و زیر مجموعه فلوکس هم دارن مثل لوکس سازان آلمانی رفتار میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. DYBALA

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    من از کل سدان های bmw فقط سری سه گرن توریزمو رو میپسندم
    حیف ک قراره حذف بشه
    عقبش خیلی خاص و خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا