بنتلیبی ام و

مقایسه شتاب‌گیری ب‌ام‌و X5 M50D و بنتلی بنتایگای دیزلی

تنها بزرگ و لوکس بودن برای رقابت در کلاس شاسی بلندهای لوکس کافی نیست. گذشت آن روزهایی که طراحی و دینامیک سواری اولویت زیادی برای مشتریان نداشتند! هم‌اکنون ب‌ام‌و X5 و بنتلی بنتایگا مثال‌های عالی از آنچه یک شاسی‌بلند لوکس مدرن و موفق باید باشد هستند.


در واقع این دو خودرو هیچ وجه اشتراکی ندارند. X5 یک کراس اوور سنتی قدبلند از سوی BMW است که هم‌اکنون سن حدود ۲۰ ساله دارد. بنتایگا اولین شاسی‌بلند تاریخ بنتلی بوده و اولین محصول تاریخ این برند است که پیشرانه دیزلی استفاده می‌کند. آیا این موضوع خوب است؟ خب بیایید بنتایگای دیزلی را با ب‌ام‌و X5 M50d سه توربوشارژری مقایسه کنیم.


نتایج به دست آمده سورپرایز کننده نیستند. در مقایسه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، این دو شاسی‌بلند بزرگ عملکرد بسیار نزدیکی داشته اما قدبلند بریتانیایی است که در حدود ۲۰ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که ۴ ثانیه سریع‌تر از BMW است. در مصاف حداکثر سرعت بازهم بنتایگا با سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت برنده می‌شود. سقف سرعت X5 M50D برابر با ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.

مزیت‌های سرعت بنتلی بنتایگا را به سادگی می‌توان توضیح داد. زیر کاپوت این دو خودرو پیشرانه‌های دیزلی کاملاً متفاوتی قرار گرفته‌اند. بنتایگا از پیشرانه مشترک با آئودی SQ7 که از نوع ۸ سیلندر ۴ لیتری با قدرت ۴۳۵ اسب بخار و گشتاور ۹۰۰ نیوتون متر است استفاده می‌کند. ب‌ام‌و X5 از پیشرانه بسیار کوچک‌تر ۶ سیلندر ۳ لیتری با خروجی ۳۸۱ اسب بخار و گشتاور ۷۳۹ نیوتون متر سود می‌برد.


ما اینجا نمی‌خواهیم قضاوت کنیم اما آیا فروش یک شاسی‌بلند لوکس با پیشرانه دیزلی حدود ۴۰۰ اسب بخاری توجیه‌پذیر است؟ خب بازار دراین‌باره تصمیم می‌گیرد اما بدانید که بنتایگای دیزلی ۲۶۹۰۰ پوند ارزان‌تر از نسخه ۱۲ سیلندر می‌باشد. با این مبلغ می‌توانید دو دستگاه فولکس‌واگن جتا بخرید. حالا چطور، توجیه‌پذیر است؟!

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. charger

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (396 ديدگاه)

    بنظرم ماشین لوکس دیزلی اصلا توجیه پذیر نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Just bentley continental

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (540 ديدگاه)

      منم همین نظرو دارم با این بنتلیه ولی خوشم نمی یاد که بنتلی که نماد لوکس و سلطنتیه یه ماشین دیزلی داشته باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد رضا

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (82 ديدگاه)

      خیلی توجیه پذیر تر از اونیه که شما حتی فکرشو بکنی. اولا مصرف سوخت خیلی کمتر از بنزینی دارن (حدود ۴۰‎٪) دوما ماشینای لوکس وزن زیادی دارن پس اهمیت گشتاور بیشتره و باعث میشه شتاب اولیه سریعی داشته باشن سوما دوام موتور دیزلی خیلی بیشتر از بنزینیه. در کل برای مصرف کننده خیلی به صرفه تره. در اروپا اکثر شاسی بلندهای لوکس و بزرگ دیزلی هستن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. charger

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (396 ديدگاه)

        خودت جواب خودتو دادی
        اولا کسی که ماشین لوکس میخره به فکر پول سوخت نیست
        ثانیا موتور بنزینی اونقدرام که شما فکر میکنی زود از بین نمیره
        ثالثا تو ماشینای لوکس نرمی و بی سروصدا بودن پیشرانه از شتاب اولیه مهمتره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد رضا

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (82 ديدگاه)

          ولی یه اروپایی مثل شما فکر نمیکنه.
          شما حتی یه سواری لوکس دیزل از نزدیک ندیدی پس افسانه نگو.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. charger

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (396 ديدگاه)

        در مورد ارتباط گشتاور و شتاب اولیه هم پیشنهاد میکنم پست مربوطه رو یه نگاه بندازی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد رضا

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (82 ديدگاه)

          بله مطالعه کردم و یه بند از پاراگراف آخر:
          گشتاور بیشتر و ارائه آن در دورهای پایین معمولاً به معنی شتاب بهتر در دورهای پایین است که برای رانندگی روزمره بهتر است.
          موتور دیزل نسبت به بنزینی قدرت و گشتاور رو در دور موتور پایینتر ارائه میده.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. محمد رضا

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (82 ديدگاه)

          در ضمن مطالب تئوری فقط روی کاغذه ولی در عمل شما باید یه ماشین دیزل داشته باشی تا منظور منو بفهمی.
          مقاله خوبی بود ولی به نظرم ناقص، چونکه شما باید اطلاعات قبلی داشته باشید که تو قسمت مقایسه موتورها با اسب بخار مساوی ولی در دور موتور متفاوت و گشتاور متفاوت این اختلاف ناشی از چی هست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. charger

          ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (396 ديدگاه)

          خوشحال میشم تجربیاتتون رو در اختیار ما ماشین ندیده هام بزارید

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Mohammad

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    اصلا شنتب گیری برای suv مفهومی نداره که . باید بزرگ جادار . مقروص به صرفه باشن و راحت باشن و از بس مسیر های ناهموار بر بیان
    اینجا بنظرم بنتلی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. me84

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    من لینکلن نویگیتور رو به تمام شاسی بلندهای لوکس ترجیح میدم. به چند دلیل:
    1 به اندازه کافی لوکسه
    2 خیلی جاداره
    3 موتور واقعا قلدر و پاسخگویی داره
    4 طراحی با شکوه و پر ابهتی داره
    5 پول الکی نمیگیره و ارزش بالایی داره
    6 اصالت بالایی داره
    بنتلی و رولزرویس و زیاد دوست ندارم. نمیگم خوب نیستن و از دیدنشون لذت نمیبرم اما دیگه خیلی پول برند میگیرن و من اصل ماشین برام مهمتره تا برند ماشین.
    بنظرم مایباخ هم خیلی ارزش خرید بالایی داره و سر تا پاش هم تکنولوژیه با قیمت خیلی مناسبتر نسبت به این دوتا.
    وارن بافت یه جمله خیلی جالبی داره : “”پول چیزیه که پرداخت میکنی، ارزش چیزیه که دریافت میکنی”” اگه این دوتا با هم همخونی نداشته باشن سرت کلاه رفته. ولی این کلاه گشاد رو خیلی حرفه ای سرت میذارن که نه تنها متوجه نمیشی، بلکه کلی هم حال میکنی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Stern Des Südens

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    بنتایگا خیلی گرونه با این پول اوروس رو ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا