بی ام ومرسدس بنز

چالش شکوه و نبوغ دو ابر خودروساز: مرسدس C63 AMG در برابر ب‌ام‌و M3

همان‌طور که می‌دانید خودروهای خانوادگی و در رأس آنها، خودروهای سدان، در اولویت اکثریت خریداران خودرو در تمامی ادوار دنیا بوده‌اند. اما همواره عده‌ای وجود دارند که به‌سادگی و اقتصادی بودن سدانشان قانع نبوده و همانند سایر کالاهای زندگی خود به دنبال لوکس‌های این محصول هستند. در این دسته کسانی هستند که به خودرویی لوکس با استهلاک کم و تجهیزات رفاهی مناسب قانع‌اند؛ اما بعضی‌ها علاوه بر این، از خودروی لوکس خود عملکردی نسبتاً بالا در رانندگی‌ هم انتظار دارند. اما در این گروه نیز افرادی هستند که به این هم بسنده نکرده و خواهان خرید ابرسدان لوکسی هستند که با آن دیوانه‌وار به دل پیست زده و بتوانند از لذت رانندگی در سطح بالا بهره‌مند شوند و گاهی هم در کل‌کل‌های خیابانی، از اسپرت‌ها و سوپراسپرت‌ها کم نیاورند؛ در عین حالی که خودرویشان یک سدان لوکس خانوادگی است که برای استفاده روزمره هم مناسب بوده و گاهی هم می‌توانند با آن به مسافرت بروند. در این مقاله قصد داریم دو تا از کله‌گنده‌های این رده خودرویی را باهم مقایسه کنیم: ب‌ام‌و M3 و مرسدس ۶۳ AMG

2015 Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
۲۰۱۵ Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
از آنجایی که این دو خودرو هردو معیاری در سگمنت خود هستند، رقابت شاخ‌به‌شاخ آن دو اجتناب‌ناپذیر است. در آن سوی میدان رقیب بی‌ام‌و با دو مدل خودنمایی می‌کند: C63 AMG با موتور ۴ لیتری معروف AMG با ۴۷۰ اسب بخار قدرت و گشتاوری ۶۵۰ نیوتن متری، همچنین مدل قوی‌تر آن یعنی C63 AMG S با همان موتور ولی با قدرت ۵۰۳ اسب بخاری و گشتاور ۷۰۰ نیوتن متری تا تیر خلاص را بر پیکره‌ی M3 رها کند. این موتور را قبل‌تر در مرسدس AMG GT با هر دو قدرت ذکر شده شاهد بودیم که هدف اصلی آن، رقابت با پورشه ۹۱۱ می‌باشد؛ اما به‌کاربردن این موتور توسط این خودروساز بر روی این مدل، حاکی از امپراتوری M3 در این سگمنت بوده و این نکته را به ما یادآوری می‌کند که رقابت با این اسطوره در این کلاس خودرویی، به‌سختی رقابت با ۹۱۱ کبیر می‌باشد.

2015 Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
۲۰۱۵ Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
کمپانی بی ام و، M3 با کد F80 را تا سال ۲۰۱۵ بدون هیچ بسته‌ی افزایش قدرتی ارائه می‌دهد اما این خودروساز برای فیس لیفت این مدل قصد دارد که در صورت درخواست مشتریان، competition package معروف خود را روی این مدل نیز ارائه دهد؛ پس ما نیز تا قبل از ورود مدل ۲۰۱۶ این خودرو به بازار، مدل پایه‌ی مرسدس را انتخاب کردیم تا در حد ممکن، همه چیز برابر بوده و یک رقابت کاملاً منصفانه بین این غول و آن غول‌کش برگزار کنیم.

2015 Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
۲۰۱۵ Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
قدرت از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب AMG C63 انتقال می‌یابد تا مدل پایه را در ۴.۲ ثانیه و نسخه S آن را در ۴.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۶۲ مایل یا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت هر دو نسخه به صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (۱۵۵ مایل) محدود شده‌است.

2015 Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
۲۰۱۵ Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
در آن سوی دیگر میدان بی‌ام‌و M3 با یک موتور شش سیلندر خطی دو توربوشارژ حضور دارد که ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۳۰.۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا به ما بفهماند که لذت و داینامیک رانندگی صرفاً بیرون کشیدن یک قدرت خارق‌العاده از یک موتور V شکل نیست. بی‌ام‌و این قدرت و گشتاور را از طریق یک گیربکس پیشرفته‌ی ۷ سرعته DCT به چرخ‌های عقب می‌رساند تا شتاب صفر تا صد را همانند نسخه‌ی S مرسدس با ۵۰۳ اسب بخار در ۴.۱ ثانیه طی کند؛ البته اگر خواهان لذت بیشتر رانندگی از طریق تعویض دستی این گیربکس باشید، این رکورد را در ۴.۳ ثانیه می‌توانید ثبت کنید. حداکثر سرعت این مدل هم همانند رقیب روی ۲۵۰ محدود شده است.

2015 Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
۲۰۱۵ Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
اما رقابت شاخ‌به‌شاخ…
هر دو خودرو به‌طور مشابه در ۴.۰ ثانیه ۰ تا ۶۰ مایل را طی می‌کنند، هردو دارای ترمزهای پیشرفته و قابل توجهی هستند، در هر دو مدل قابلیت تنظیم سیستم تعلیق وجود دارد و هردو احساس بسیار متفاوتی در رانندگی می‌دهند.

2015 Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
۲۰۱۵ Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
بی ام و دارای یک هندلینگ بسیار قوی بوده، بسیار خوب به زمین چنگ می‌زند، در بدنه کمترین لغزش احساس می‌شود، بسیار سریع عمل کرده و دقیق به دستورات راننده واکنش می‌دهد؛ البته فرمان آن می‌توانست کمی حساس‌تر عمل کند.

2015 Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
۲۰۱۵ Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
سراغ مرسدس می‌رویم. خودرویی راحت‌تر، با تکان‌هایی کمتر در جلو و همچنین با لغزش بیشتر و تعادل کمتر در پیچ‌های سخت. این خودرو پیچ‌ها را با سرعت بالایی می‌پیماید، اما به چالاکی بی‌ام‌و نبوده و چسبندگی آن را ندارد. البته که این هندلینگ فوق‌العاده M3 باعث شده که قبل از شروع به رانندگی هیجان‌انگیز، سواری سفت‌تری نسبت به مرسدس داشته باشد که البته خاصیت این رده خودرویی است. هنر موتور AMG وقتی مشخص می‌شود که موتور شش سیلندر خطی بی‌ام‌و صدای خشن و ترسناک لازم را ایجاد می‌کند، اما مرسدس حتی در سرعت‌های پایین، صدایی دل‌نشین‌تر با پرده‌ای بین بم و زیر ایجاد می‌کند. اینجاست که هنرنمایی واقعی این موتور شروع می‌شود، جایی که شما نیازی ندارید مرکبتان را شلاق بزنید تا از صدای آن لذت ببرید و احساس قدرت کنید!

2015 Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
۲۰۱۵ Mercedes-AMG C63 vs. 2015 BMW M3
شما نمی‌توانید هیچ‌گونه بحثی راجع به طبیعت بی‌امان انجین M3 بکنید. هرچند که قدرت ۴۲۵ اسب بخاری آن به اندازه مرسدس ۴۶۹ اسبی نیست، اما به احساس آتشین بی‌ام‌و اضافه می‌کند و M3 قلدر با آن بیشتر دور برمی‌دارد. همچنین بی‌ام‌و سبک‌تر از رقیب بوده و در شتاب و سرعت به‌آسانی با C63 AMG مطابقت داشته و رقابت می‌کند؛ هرچند که موتور خورجینی AMG در دورهای پایین‌تر سریع‌تر عمل می‌کند. هر دو گیربکس حالتی اسپورت برای تعویض سریع‌تر دنده دارند، اما تعویض‌های بی‌ام‌و سریع‌تر انجام می‌شود. این گیربکس در سریع‌ترین و تهاجمی‌ترین حالت می‌تواند وظیفه انتقال قدرت را بسیار سریع انجام دهد؛ که البته، این حالت برای رانندگی حرفه‌ای و سخت بهتر است. گیربکس هفت سرعته‌ی اتوماتیک مرسدس ساده و معمولی‌تر است، البته به‌کارگیری این گیربکس در این مدل با چند ارتقا همراه بوده که عملکردی تهاجمی‌تر را به آن می‌بخشد. تعویض‌های آن کمی آهسته‌تر است، مخصوصاً وقتی شما به آرامی در حال رانندگی هستید.

2015 BMW M3
۲۰۱۵ BMW M3
در رابطه با موتور نرم‌تر مرسدس باید بگوییم که این موتور به دلیل حجم بیشتر و فشار پرخوران کمتر، برای رانندگی روزانه نرم‌تر عمل می‌کند. هردو خودرو شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان دارند؛ که این عمل را می‌توان سریع‌تر و به‌سادگی از پشت فرمان انجام داد. سیستم لانچ کنترل مرسدس آسان‌تر عمل می‌کند و اجازه‌ی هرگونه هرزگردی را از چرخ‌ها سلب می‌کند و در صورت فعال بودن این سیستم، خودرو از حالت سکون به‌سرعت راه می‌افتد، درحالی‌که این سیستم در بی‌ام‌و در جلوگیری از هرزگردی چرخ‌ها کمتر مؤثر است.

2015 Mercedes-AMG C63
۲۰۱۵ Mercedes-AMG C63
همان‌طور که می‌دانید، هیچ یک از این خودروها، سواری آرام و نرمی ندارند، اما مرسدس تا حدودی نرم‌تر از بی‌ام‌و روی جاده نشان می‌دهد؛ البته که AMG C63 هم دارای سواری خشک است، اما با کمک‌فنرها و تعدیل‌کننده‌های به‌کاررفته در آن، در حالت رانندگی نرم (comfort mode) در انطباق‌پذیری با مسیر کمتر آزار می‌دهد. اما بی‌ام‌و روی سطوح غیر صاف سفت‌تر است و می‌تواند آزاردهنده باشد، بدون توجه به اینکه شما کدام حالت سیستم تعلیق را انتخاب کرده‌اید. پس به‌طور کلی در هریک از حالات رانندگی، مرسدس کمی نرم‌تر از رقیب عمل کرده و در عوض، بی‌ام‌و اسپورت‌تر رفتار می‌کند. البته به‌هیچ‌وجه نباید از هیچ یک از این دو خودرو، انتظار سواری نرم و راحت و با کمترین ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح مسیر داشته باشید.

در هر دو ابرخودروی فوق، شاهد کم‌صدایی قابل‌توجهی در سرعت‌های بالا در بزرگراه هستیم؛ هرچند که از سطح مسیر صداهای زیادی به گوش می‌رسد و در مرسدس نیز صدای دریچه گاز موتور کاملاً برطرف نمی‌شود.

نتیجه‌گیری نهایی:

BMW M3 DCT
نقاط مثبت:

  • عملکرد باورنکردنی
  • کابین هوشمند
  • میزان چسبندگی و هندلینگ

نقاط ضعف:

  • نفوذ صدا از سطح جاده
  • دل‌چسب نبودن صدای تولیدی

دریک جمله:
ویرانگری سریع و توانا، که البته سختی در ذات آن است!

Mercedes-Benz C63 AMG
نقاط مثبت:

  • دارای کیت‌های فراوان
  • موتور عضلانی
  • صدایی دل‌نشین
  • سواری نرم‌تر

نقاط ضعف:

  • هندلینگ و چسبندگی عادی
  • سیستم ناوبری و سرگرمی رنج‌آور

دریک جمله:
یک سالن هنرنمایی با عملکرد بالا که زندگی با آن راحت است!

[polldaddy poll=9025890]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی ستوده نیا

علاقمند به دنیای خودرو، در حال حاضر مفتخر به نویسندگی و ارائه مقاله در سایت پدال هستم

مطالب مشابه

‫۸۹ دیدگاه‌ها

  1. Archi KHAN

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    بنز پایه ثابت بهترین هاست.
    اما ،
    انتخاب من بی ام و…

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. mostafa

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      معلومه یه جوری نظر گذاشتین که فقط تعداد لایکها بیشتر بشه.هم اینور رو گرفتین هم اونور!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2165 ديدگاه)

        دوست عزیز شما و دوستانت که بهت لایک میدن ، انگار آدم های “ناراحتی” هستین ؟!!
        چه ربطی داشت حرف ات :
        “”معلومه یه جوری نظر گذاشتین که فقط تعداد لایکها بیشتر بشه.هم اینور رو گرفتین هم اونور””
        من نظر شخصی ام را در مورد بنز گفتم ، و انتخابی را که دوست دارم داشته باشم.
        مشکل اش چیه ؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مصطفی

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (226 ديدگاه)

      متنو نخونده شیفته تیتره قشنگت شدم علی آقا ممنون از خوش سلیقگیت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی ستوده نیا

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عرض سلام و ادب.
        ممنون از محبتتون…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Mamas

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (113 ديدگاه)

      تمومی نداره این امپراطوری M3 تو این سگمنت … عاشقتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ASTON MARTin

      ۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      منم ناخداگاه جذب بی ام وِ شدم
      چراغاش که لامصبا حرف ندارن
      تکنولوژی درون کابینیش هم بنظر بهتر میاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. luis

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (612 ديدگاه)

    انتخاب من بنز چون بعد خدمت دو ساله در پلیس راه و دیدن صحنه های دل خراش علاقه ای به سرعت و شتاب زیاد و کم کردن روی بقیه و کورس گذاشتن و…. ندارم بنز کابین کم صدا تر و نرم تری داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. AHMADREZA

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    شاید بزرگترین مشکل ب ام و ها همین مشکل صدا هست واقعا تکون بدی توی مدلای لوکسی مثل سری 5 هم احساس میشه و البته امکاناتش هم کمی کمتر از بنزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ESI

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (387 ديدگاه)

    عشق است c63

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. luis

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (612 ديدگاه)

    انتخاب من بنز چون زیاد اهل سرعت نیستم ولی بی ام هم محشره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MjM

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (718 ديدگاه)

    نبرد تمام نشدنی بین این دو….
    ‍C کلاس فقط یکم از قیافه خشن اون ماسل آلمانی سابقش کم شده و به سمت لوکس بودن رفته!…که البته سلیقه ایه
    انتخاب من همیشه بی ام و….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Jon Snow

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (147 ديدگاه)

    bmw baaaaaaw

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Behnam

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (133 ديدگاه)

    c63 عالیه اما M3 بیــــــــــــــــــــــنظیره …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Xman

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (546 ديدگاه)

    این رنگ هم به BMW خیلی میاد ها!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. HELL CAT

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    کلا انتخاب برنده بین این دو کار جالبی نیست ولی خب اگر بحث انتخاب برنده از نظر من باشه این ماشین ها هردو سدان اسپرت هستند و قاعدتا علاوه بر هندلینگ موضوع راحتی و زیبایی کابین و تزیینات کابین بسیار مورد اهمیت هست خب پس طبق متن بالا برنده این بخش از نظر من 63amgهست ولی اگر این دو ماشین کوپه بودند قضیه کمی فرق میکرد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Pony car

    ۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    هردوشون رو تخم چشمم جا دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Danial

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (466 ديدگاه)

    وای پسر واقعاً سخته انتخاب کردن بینشون من نمیتونم تصمیم بگیرم یعنی اگ یک روز پولشو داشته باشم بخوام بینش این دوتا یکیو انتخاب کنم فک کنم یک هفته بررسی و موشکافی داشته باشم خخخخخخخخخ والا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Ahmad..F12

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    ضمن سپاس از آقای ستوده نیا

    باید بگم که M3 و C63 همیشه پا به پای هم بودند و به قدری خوبن و تکامل پیدا کردند که واقعاً سخته یکی رو انتخاب کرد

    انتخاب من هر دو خودرو.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا