بی ام و

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب‌ام‌و M4، جنجال در طراحی

نسل قبلی ب‌ام‌و M4 در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد تا جایگزینی باشد برای M3 کوپهٔ افسانه‌ای. حال پنج سال از آن زمان گذشته و سازندهٔ آلمانی تصمیم گرفته در مورد کوپهٔ اسپرت محبوب خود تجدیدنظری کلی کند. قبلاً در پدال به‌طور کامل به نسل جدید M4 پرداختیم اما فکر کردیم شاید دوست داشته باشید ببینید که این ماشین از لحاظ طراحی در مقایسه با نسل قبلی خود چگونه است. به همین دلیل، در اینجا نسل قدیم و جدید M4 را در کنار هم قرار داده‌ایم تا بتوانید نگاه دقیق‌تری به طراحی آن‌ها داشته باشید.

جلو، بحث‌برانگیز

اصلی‌ترین و جنجالی‌ترین ویژگی طراحی نسل جدید M4 جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بسیار بزرگ آن است که بسیاری از طرفداران ب‌ام‌و در فضای مجازی نسبت به آن ابراز تنفر کرده‌اند. بااین‌حال این جلوپنجره به‌خوبی با ظاهر تهاجمی خودرو در ارتباط است. ظاهری که وقتی به آن نگاه می‌کنیم گویی به ما خیره شده و هرلحظه آمادهٔ بلعیدن آسفالت است. چراغ‌های تیز، ورودی‌های هوای بزرگ در سپر و کاپوت برجسته همه و همه در ایجاد این نمای عصبانی نقش داشته‌اند و M4 را از ظاهر آرام نسل قبلی دور کرده‌اند.

عقب، تیزتر

طراحان ب‌ام‌و همان تفکر تهاجمی را برای طراحی قسمت عقبی M4 هم بکار برده‌اند. البته شکل کلی خودرو تغییری زیادی نکرده ولی چراغ‌ها باریک‌تر و تیزتر شده‌اند. این چراغ‌ها همچنین امضای نوری واضحی هم دارند که می‌تواند در ترافیک M4 را از سایر خودروها متمایز کند. در پایین هم دیفیوزر فضای بیشتری را اشغال کرده و سر اگزوزهای بزرگ‌تری را در خود جای داده است.

پروفیل جانبی، ساده

نسل جدید M4 در پروفیل جانبی خودروی کم‌ارتفاع‌تری به نظر می‌رسد. در اینجا خطوط تیز و صاف هستند و به نظر می‌رسد طراحی کلی از حالت منحنی و نرم قبلی فاصله گرفته است. یکی دیگر از تغییرات مهم در این قسمت هم کوچک‌تر شدن پنجره‌های عقبی است زیرا خط پنجره پس از در جلو به سمت بالا حرکت کرده است. همچنین در نسل جدید خم مشهور هافمایستر هم کاملاً تغییر کرده و گویی طراحان ب‌ام‌و قصد حذف آن‌را داشته‌اند.

داخل، مدرن‌تر

کوپهٔ اسپرت جدید ب‌ام‌و در داخل نسبت به قبل بسیار پیشرفت کرده است تا جایی که در اینجا تقریباً همه‌چیز از غربیلک فرمان گرفته تا نمایشگر مرکزی جدید هستند. از همه مهم‌تر، داشبورد سالخوردهٔ قبلی جای خود را به نمونهٔ جدیدی با صفحه آمپر دیجیتالی داده است. همچنین کنسول مرکزی، رو دری‌ها، صندلی‌ها و هر چیزی که در کابین M4 جدید دیده می‌شوند جدید هستند.

زیر کاپوت، قوی‌تر

هرچقدر که طرفداران ب‌ام‌و از طراحی نسل جدید M4 گلایه داشته باشند احتمالاً از زیر کاپوت آن کاملاً راضی خواهند بود زیرا در اینجا یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید قرار گرفته که در نسخهٔ استاندارد ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور و در نسخهٔ کامپتیشن ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. خبر خوب دیگر اینکه در نسخهٔ استاندارد M4 جدید همچنان گیربکس دستی هم ارائه می‌شود اما نسخهٔ کامپتیشن صرفاً با یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قابل خریداری خواهد بود که جایگزین گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ نسل قبلی شده است. همچنین برای اولین بار، برای M4 (فقط در نسخهٔ کامپتیشن) امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم وجود دارد.

مشخصات فنی

M4 F82

M4 F82 کامپتیشن

M4 G82

M4 G82 کامپتیشن

پیشرانه ۳ لیتری I6 توئین توربو ۳ لیتری I6 توئین توربو ۳ لیتری I6 توئین توربو ۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۴۳۰ اسب بخار ۴۵۰ اسب بخار ۴۸۰ اسب بخار ۵۱۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۷ سرعته دوکلاچه ۶ سرعته دستی ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۳ ثانیه ۴.۰ ثانیه ۴.۲ ثانیه ۳.۹ ثانیه
مصرف سوخت ۸.۸ لیتر ترکیبی ۸.۳ لیتر ترکیبی ۱۰.۸ لیتر ترکیبی ۱۰.۲ لیتر ترکیبی
وزن ۱۴۹۷ کیلوگرم ۱۵۴۰ کیلوگرم ۱۷۰۰ کیلوگرم ۱۷۲۵ کیلوگرم
طول ۴,۶۷۱ میلی‌متر ۴,۶۷۱ میلی‌متر ۴,۷۹۴ میلی‌متر ۴,۷۹۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۱۲ میلی‌متر ۲,۸۱۲ میلی‌متر ۲,۸۷۵ میلی‌متر ۲,۸۷۵ میلی‌متر
قیمت ۷۰,۱۴۵ دلار ۷۱,۸۰۰ دلار ۷۴,۷۰۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. SF90 STRADALE

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    بی شک انتخابم M4 F82 هست
    خیلی خشن تره لامصب ??

    موافقم 65
    مخالفم 8
    1. Hadi

      ۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      نمای بیرون m4 قدیمی
      کابین m4 جدید

      موافقم 59
      مخالفم 6
  2. ممد ژانگولر

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (3505 ديدگاه)

    من خودم مدل جدیدو با تمام حواشیهاش بیشتر دوست دارم
    فقط مشکل اصلی حذف پلاک جلوست که قرار بود از طریق یک تراشه باشه که هنوز عملی نشده
    اگر پلاک جلوش حذف بشه فوق العاده زیبا میشه با توجه به اینکه ورود خودروهای جدید بدون جلو پنجره شده
    وجود این مدل جلو پنجرهای بزرگ خیلی حس باحالی میده و غنیمته

    موافقم 34
    مخالفم 21
  3. مازیار

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    نه همچین بدم نیست انگاری کم کم داره جا باز میکنه

    موافقم 31
    مخالفم 41
  4. Sina

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    ماشینی بی اصالت که امضای طراحی ب‌ام‌و در نمای جانبی رو از بین برده،جلوپنجره رو از حالت درستش خارج کرده.
    ماشینی که هر چقدر به جلوش نگاه کنی نمیشه چیز قشنگی توش دید ، جلوپنجره ای که انگار اصلا برای این ماشین نبوده.
    برید M340i رو نگاه کنید ، انقدر قشنگه هیچ وقت خسته کننده نمیشه و بسیار زیباست ولی این یکی نه اینجوری نیست

    موافقم 48
    مخالفم 40
    1. MAHDI

      ۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      راستش من تعجب می‌کنم چطور M340i ذو با M3 معرفی میکنی، اون طراحی خیلی ساده و معمولی در مقایسه با M3 داره.
      کلیپ های بررسی M3 جدید رو ببین قشنگ با دقت، واقعا خیلی جذاب و پرفومنس دیده میشه.

      موافقم 18
      مخالفم 27
      1. Sina

        ۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (2427 ديدگاه)

        چرا همه میگن فراری های قدیمی زیبا ترین ماشین های جهان هستن هر چند کاملا ساده هستن؟
        واسه اینه که زیبایی در ساده بودنه البته ساده بودن به اندازه
        M3 اونقدر طراحی جلوش شلوغ و پر جزییات کردن
        انگار خودشون میدونستن زیبا نیست این همه جزییات گذاشتن تا مثلا قشنگ بشه ولی نشد

        موافقم 8
        مخالفم 1
    2. بهنام

      ۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (984 ديدگاه)

      بنظر منم M340 خیلی زیبا تره
      با کمی تغیر به عنوان مدل M3 عالی می شد

      موافقم 12
      مخالفم 4
  5. مهزیار

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (442 ديدگاه)

    اصن مهم نیست که جلو پنجره چجوری شده
    مهم اینه اصلا ب ام و نیست
    تناسبات کلی و خطوط بدنه ب ام و نیستن
    بیشتر به یه کمپانی تازه کار چینی شبیهه
    من میگم بهش بن بست در طراحی

    موافقم 36
    مخالفم 18
    1. نیما

      ۸ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (36 ديدگاه)

      ۱۰۰ درصد موافقم با نظرت بن بست در طراحی بهترین واژه برای طراحان بنز و بی ام و و خیلی از خودروسازان دیگه. مخصوصا هیوندای که هر ثانیه ی فیس مزخرف جدید معرفی میکنه …بنظرم این ماشین مدل قدیمیش طراحی پخته تر جا افتاده تر و زیباتری داری یه طراحی زیبا که به تکامل رسیده اما بی ام و با طراحی های جدیدش به قول گشت ارشاد ۲.. ری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌….استارت کرده بدجوری هم ری….استارت کرده

      موافقم 4
      مخالفم 0
  6. R

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1024 ديدگاه)

    طراحی مسخره سایتو عوض کنید اصلا نمیشه جابه جا شد نمیشه بالا پایین رفت این چیه??

    موافقم 27
    مخالفم 2
  7. MAHDI

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    هردو فوق العاده جذاب هستن.
    نسل جدید وزن خیلی سنگین تری داره که ایکاش سبک تر بود یا حداقل وزنی مثل نسل قبل میداشت.
    من خودم M3 جدید رو بیشتر دوست دارم نسبت به M4، اما جذاب ترین انتخاب M3 PERFORMANCE هستش که باهم معرفی شدن که متاسفانه پدال مطلبش رو نذاشت، درحالی که هرخودرویی معرفی میشه پدال مطالب خیلی زیادی ازشون رو میذاره اما M3 PERFORMANCE که یه نسخه با عملکرد بالاتر هستش هم معرفی شد در کنار اینها.

    موافقم 13
    مخالفم 23
    1. Kf

      ۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (506 ديدگاه)

      به نکته خیلی خوبی اشاره کردی وزنش تقریباً 200 کیلو سنگین تره که خیلی روی سواری و چابکی ماشین تاثیر گذاره عجیبه که M به وزن ماشین توجه نکرده

      موافقم 9
      مخالفم 1
  8. MAF

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (344 ديدگاه)

    من انتخابم نسل جدید
    خفن تر شده
    قوی شده
    خشن تر شده
    ولی فقد 1000دلار گرونتر شده….

    موافقم 17
    مخالفم 19
  9. Hussein

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (361 ديدگاه)

    بی شک نسل جدیدش ،واقعا زیباست
    از نمای بغل شبیه m8 هست
    نمای داخلی هم خیلی خیلی خوب شده
    من نمیدونم چرا میگن نسل قدیم خوشگل تره؟؟
    فقط به خاطر یه جلو پنجره که حتی از نزدیک هم‌ندیدنش
    و فقط از روی عکس?

    موافقم 28
    مخالفم 22
    1. Sina

      ۸ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      مگه تو از نزدیک دیدیش که میگی قشنگه
      آره همون جلوپنجره کل ماشین نابود کرد.

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. MAF

        ۸ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (344 ديدگاه)

        من از نزدیک نسل قدیمشو دیدم و میگم خوشم نیومده

        موافقم 0
        مخالفم 3
        1. Sina

          ۸ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (2427 ديدگاه)

          نسل قدیمیش رو خیلیا دیدن
          و شاید احتمالا کلا ب‌ام‌و دوست نداری و در غیر این صورت قیافش هیچ مشکلی نداره.

          موافقم 5
          مخالفم 0
  10. Maserati

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    از نیم رخ نسل جدید واقعا زشته طول ماشین کمتر بود بهتر میشد

    موافقم 13
    مخالفم 13
  11. Maserati

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    قدیم?

    موافقم 21
    مخالفم 5
  12. علی

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (135 ديدگاه)

    من اصلا نمیتونم با فرم چراغ جلوش ارتباط برقرار کنم.

    موافقم 14
    مخالفم 7
  13. امین

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (821 ديدگاه)

    واقعا سبک طراحی جدید سری ۴ اشتباه بزرگی بود که الان به سری ۳ هم منتقل شد. bmw باید خودشو منتظر استقبال پایین و انتقادهای شدید بکنه. به شخصه اگه حق انتخاب داشتم قطعا سری ۳ با موتور ۴۰i XDrive و پکیج M Performace رو انتخاب میکردم تا این اعجوبه ها. چیه این آخهههه؟!

    یه bmw بود و یه M4. ببین چه خرابکاری کرد. لعنت به طراحش! ?

    موافقم 15
    مخالفم 6
  14. محسن

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به نظر من یه تیونر باید هر چی زودتر یه سپر افتر مارکت با جلو پنجره کوچک براش طراحی کنه،فکر کنم خوب بفروشه

    موافقم 10
    مخالفم 2
  15. ♤Angus_812♤

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (80 ديدگاه)

    شاید پرفورمنس بهتر شده باشه
    ولی از لحاظ زیبایی کلی و فرم بدنه هیچ حرفی در برابر نسل قبل نداره
    نسل قبل همه چیزش با هم دیگه همخوانی خاصی داشت ولی این نسل تقریبا یه شکست بزرگه چون معلومه مهندسی جالبی تو بحث طراحی نداشته

    موافقم 13
    مخالفم 3
  16. ماکان

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (768 ديدگاه)

    سلام . انشاالله که در نسل بعدی مدل سری 7 بی ام و نسخه ی آلپینا B7 را به صورت پلاگین هیبرید و با مجموع قدرت حد اقل 850 اسب بخار بسازند و تولید انبوه کنند . در ضمن نسخه ی اصلی M7 را هم به صورت استاندارد و کامپتیشن آن هم جوری که مجموع قدرت آنها حد اقل 750 اسب بخار باشد را بسازند و تولید انبوه کنند .

    موافقم 5
    مخالفم 7
  17. امیررضا

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    نظر من اینکه M4 قبلی خیلی شیک و خشن در عین حال ظریفه ولی M4 جدید یه قیافه کاملا درنده و وحشی داره و خیلی جذابه. مطمئن هستم اگه تو رنگ های تیره مخصوصا مشکی این ماشین کاستوم بشه می‌تونه خیلی خواستنی باشه. من طرفدار طراحی جدید و جسورانه بی‌ام‌وی هستم.
    مخصوصا تو مدل M3

    موافقم 12
    مخالفم 3
  18. مهرداد كمال

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1813 ديدگاه)

    بنظرم همه چیز نسل جدید رو بایس از نزدیک دید شک نکنید همه نظرها بهش جلب میشه ! نسل قدیم هماهنگتره اما جدید مدرنتره. فقط وزن بالاش بنظرم زنگ خطر رو به صدا در میاره

    موافقم 5
    مخالفم 4
  19. رامین

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    چقدر جذاب می شد با جلو پنجره کوچیک تر
    https://www.bmwblog.com/2020/03/13/2021-bmw-m4-kidney-grille-face-off-large-vs-small-rendering/

    موافقم 3
    مخالفم 1
  20. سورنا

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    همه این مخالفت ها و واکنش های مخفی چند مدت دیگه برعکس میشه
    کلا در مقابل تغییر همیهش همینه

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. Sina

      ۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      هیچ وقت نظرها عوض نمیشه.
      الان آیا نظر همه درباره پونتیاک آزتک عدض شده؟
      سایبرتراک چی؟
      شاید نظر درباره یه موضوع عوض بشه ولی درباره قیافه هیچ وقت عوض نمیشه

      موافقم 4
      مخالفم 2
  21. رامتین

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    از نظر من نمای عقب نسل قبل بهتر بود. کابین نسل جدید. نمای جلو نسل قبل (البته فقط چراغهای جلوی نسل جدید جذابتره). نمای بغل نسل جدید. در کل اگر امتیاز بندی کنیم، با اختلاف جزیی نسل قبل از نظر بصری بهتره.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  22. مهدی

    ۲۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    زمین تا اسمون فرق ام 4 قدیمی زمین ام 4 جدید اسمون

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا