بی ام و

مقایسه تصویری نسل جدید (G05) و قدیم ب‌ام‌و X5

شاید هم‌اکنون تصورش سخت باشد اما چند سال قبل ب‌ام‌و هیچ شاسی‌بلندی نمی‌ساخت.
اما حدود ۲۰ سال پیش بود که باواریایی ها با معرفی اولین نسل X5 وارد بازی شدند. این کار درست چند سال پس از معرفی مرسدس M کلاس که هم‌اکنون با نام GLE شناخته می‌شود صورت گرفت و البته پس از ب‌ام‌و نیز پورشه کاین وارد گود شد. جمع مدعیان با معرفی آئودی Q7 تکمیل شده است.


زمان زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و از آن زمان تاکنون BMW اقدام به معرفی شاسی بلندهای X1، X2، X3، X4 و X6 کرده است؛ و البته هم‌اکنون هم چهارمین نسل X5 معرفی شده است.


چند روزی از معرفی این شاسی‌بلند نمی‌گذرد؛ و البته همچون همه‌ی خودروها، نسل جدید X5 در هر جنبه‌ای بهبودهای زیادی نسبت به نسل قبلی خود داشته است. در این مطلب قصد داریم نسل قبلی و جدید این شاسی‌بلند لوکس آلمانی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مهم‌ترین و واضح‌ترین تفاوتی که در برخورد اول با دو نسل این خودرو به چشم می‌آید جلوپنجره بزرگ‌تر نسل جدید است که به‌طور قابل‌توجهی بلندتر بوده و همچنین دیگر تماسی با چراغ‌های جلو ندارد.

ورودی‌های هوای روی سپر جلو نیز در نسل جدید بزرگ‌تر شده‌اند و چراغ‌های روز روشن گرد قبلی هم‌اکنون به صورت یکپارچه با ورودی‌های هوای کناری درآمده‌اند. در کل تغییرات صورت گرفته باعث شده نسل جدید که با کد G05 شناخته می‌شود ظاهر گیراتری نسبت به نسل قبلی F15 پیدا بکند.

خیزهای طراحی شده دور چرخ‌ها هم‌اکنون تأکید بیشتری روی ظاهر اسپورت داشته و خط شانه بالای قوس چرخ‌ها نیز هم‌اکنون دینامیک‌تر از هر زمان دیگری هستند؛ و اگرچه فرم کلی خودرو در پروفایل جانبی تفاوت زیادی با نسل قبای ندارد و همچنان پیچ و تاب مشهور Hofmeister را در ستون D نشان می‌دهد اما بخش عقبی خودرو تأکید بیشتری روی چرخ‌های عقب دارد.

اگرچه چراغ‌های جلوی X5 جدید در مقایسه با نسل قبلی تفاوت‌های بسیار زیادی ندارد اما چراغ‌های عقب کاملاً تغییر کرده‌اند و البته مطمئن نیستیم که این تغییر مثبت بوده باشد. درحالی‌که نسل قبلی X5 از چراغ‌های مشابه با دو نسل قبلی خود استفاده کرده بود اما در نسل جدید طراحی کاملاً متفاوتی بکار گرفته شده و البته باعث می‌شود فکر کنیم با یک شاسی‌بلند آمریکایی طرف هستیم تا نمونه‌ای آلمانی. شاید هم این یک جنبه مثبت باشد زیرا ب‌ام‌و اکثر کراس اوورهای خود را در آمریکا می‌سازد.

سپر عقب نیز ظاهر عملکردی‌تری داشته و دارای دیفیوزر گیرایی است که توسط خروجی‌های اگزوز چندضلعی احاطه شده است. البته استایل افقی درب پشتی تغییر زیادی نسبت به نسل قبلی نداشته است.

ب‌ام‌و هنوز تصاویر زیادی از کابین نسل جدید X5 را منتشر نکرده است؛ اما از روی تصاویر کنونی می‌توان گفت محیط کلی آن آشنا می‌باشد. همانند درب پشتی داشبورد طراحی افقی خود را حفظ کرده تا روی ظاهر گران‌تر و جادار تأکید داشته باشد.

همانند نمای جلویی، ورودی‌های هوای کابین فرم کلی قبلی را حفظ کرده‌اند و کنترل‌های سیستم تهویه دارای طرحی هستند که کار با آن‌ها را آسان‌تر کرده و از نظر ارگونومی وضعیت خوبی ایجاد می‌کنند. همچون رویه کنونی صنعت خودرو، صفحه نمایش سیستم اطلاعات پهن‌تر بوده و یک پشت آمپر دیجیتالی نیز در نظر گرفته شده است.

در کل استایل نسل جدید ب‌ام‌و X5 بهبودهای زیادی نسبت به نسل پیشین داشته است. البته باید هم این‌گونه باشد. با فروش بیش از ۲.۲ میلیون دستگاهی در طی سه نسل پیشین، این خودرو یکی از پرفروش‌ترین محصولات BMW مخصوصاً در آمریکا بوده است. در این کشور تنها سری ۳ فروش بیشتری نسبت به X5 داشته است. شایان ذکر است فروش X5 در سال پیش بیش از کل فروش برند مینی بوده و نسل جدید با ظاهر مدرن خود مشتریان بیشتری را جذب خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    نسل قبلش واقعا شبیه به x5 بود الان شبیه به سانتافه شده عقبش،ورودی هوا هم خیلیییییی بزرگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (522 ديدگاه)

      دماغش(!)خیلی بزرگه.همین جور بره جلو چند نسل بعد ماشنای ب ام و دیدن داره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. sina

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    اگه پشتش رو دست نمی زد واقعا بی نقص میشد. البت الانم خعلی خوبه ولی خب پشت نسل قبلش امضای ایکس 5 داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    X5جدید خارق العاده است.خیلی زیباتر.خشن تر.بزرگ جسه تر.آفرود خیلی بهتر.یکsuvواقعی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    جالب اینه توعکس های بالا بعصی عکسها نسخهX5mهستن ولی باز نسل جدیدخشن ترطراحی شده.نخسه mاین نسل خیلی مخوف جلوه میده.چندتا عکس باکیفیت تر فرستادم ببینید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. دانیال

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (134 ديدگاه)

    من در کل خوشم اومد. چراغ های عقب اش به نظرم نه بهتر شده نه بدتر. داخل اش با اینکه ژنتیک اش همون قبلی اما به نظرم خیلی خیلی بهتر و پیشرفته تر شده.
    تنها ایرادش به نظرم ورودی هوای جلو خیلی بزرگه که شاید در آینده بهش عادت کنیم و خوشمون بیاد. و اینکه از شکل سپر جلوش خیلی خوشم نمیاد. البته ایراد های بزرگی نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    به این میگن پیشرفت (به جز چراغ عقباش)
    اما از حق نگذریم نسل قبلیش هم از بغل فوق العاده بوده(خیلی فرق کرده اما خیلی بهتر نشده)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. shirko

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    نسل قدیم فوق العاده بود ، ولی الان فوق العاده تر شده ، همراه با پیشرفت بسیار زیاد محصولات و نسخه های جدید ب ام و

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. emad1990

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    جلو پنجره رو به نظر من خیلی زیادی بزرگ کردن
    به سمت بی نمکی رفته(افراط کردن)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یاس ی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    به نظر من عالی بود ولی دیگه سنگ تموم گذاشته بی ام، نمای جلوش خیلی وحشی شده، عالی شده عالی، من که عجیب عاشقش شدم. خصوصا این عکسی هایی که آقا مهدی زحمت کشیدن و گذاشتن با کیفیت بالایی که داشتند که جای حرف باقی نگذاشت.
    دست آقا مهدی درد نکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا