بی ام و

مقایسهٔ شانه‌به‌شانهٔ نسل قدیم و جدید ب‌ام‌و M5

سرانجام ب‌ام‌و نسل جدید سدان اسپرت M5 را معرفی کرد و نشان داد که ارزش انتظار کشیدن را داشته است. جدیدترین نسل سدان عملکردی قابل‌احترام ب‌ام‌و به پیشرانه‌ای قدرتمندتر و راهی جدید برای انتقال این نیرو به سطح مسیر مجهز شده است؛ اما برای فهمیدن دقیق تغییرات و پیشرفت‌های نسل جدید M5، در ادامه قصد داریم نسل جدید این سوپرسدان آلمانی را شانه‌به‌شانه با نسل قبلی مقایسه کنیم یعنی نسلی که معرفی اولیهٔ آن به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد.

طراحی جلویی

طراحان ب‌ام‌و برای طراحی نسل جدید M5 عملکرد آن‌را را در نظر داشته‌اند زیرا ظاهر خودرو باید با عملکرد آن پیوند داشته باشد اما با توجه به اینکه در میان خریداران این خودرو مدیران ثروتمند و تجار هم وجود دارند، طراحی آن نباید بیش‌ازاندازه تهاجمی باشد. درهرحال در نسل جدید M5 در نمای جلویی طراحان برای رساندن هوای بیشتر به ترمزها و سیستم خنک‌کنندهٔ موتور، ورودی‌های هوای بزرگ‌تری را در سپر جلو تعبیه کرده‌اند. این همان روشی است که در نسل قبلی M5 هم استفاده شده بود. همچنین همانند قبل کاپوت از آلومینیوم ساخته شده درحالی‌که برای کاهش وزن سقف نیز از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک ساخته شده است.

طراحی جانبی

یکی از مشخصه‌های اصلی طراحی نسل جدید سری ۵ کاپوت کشیدهٔ آن است که با شیب تندی هم به سمت پایین می‌آید. نسل جدید M5 به‌صورت استاندارد در جلو به تایرهای ۲۷۵ و در عقب ۲۸۵ مجهز است که در جلو اندکی پهن‌تر از لاستیک‌های ۲۶۵ نسل قبلی است اما به دلیل تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک، لاستیک‌های عقب آن کمی باریک‌تر از نمونه‌های ۲۹۵ قبل شده است.

طراحی عقب

نمای عقبی نسل جدید M5 تا حد زیادی به نسل قبلی خود شبیه است به‌گونه‌ای که فرم چراغ‌ها، دیفیوزر و چهار سر اگزوز همگی مشابه نسل قبلی هستند؛ اما بااین‌حال تغییراتی در سپر و جابجایی محل چراغ‌های شبرنگ، بخش عقبی M5 جدید را از نمونهٔ قدیمی متمایز کرده است درحالی‌که در نسل جدید یک اسپویلر بسیار ظریف و کوچک هم به لبهٔ درِ صندوق بار اضافه شده که عملاً می‌توان آن‌را نامرئی دانست.

کابین

M5 جدید در داخل تا حد زیادی از ارتقاءِ طراحی داخلی نسل جدید سری ۵ استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال طرح شش‌ضلعی برای کنسول مرکزی بسیار چشمگیرتر از نسل قبلی به نظر می‌رسد. همچنان چرم مرینو به‌عنوان یک آپشن در نسل جدید M5 ارائه می‌گردد و کماکان نمایشگر سربالا هم در آن وجود دارد. علاوه بر این، به گفتهٔ ب‌ام‌و، نسل جدید M5 به صندلی‌های جدیدی مجهز شده که پشتیبانی و حمایت بیشتری از بدن به عمل می‌آورند.

زیر کاپوت

M5 به خودرویی مشهور است که می‌تواند با سرعت‌های بالا حرکت کند درعین‌حالی که برای سرنشینان خود راحتی بالایی فراهم می‌آورد. نسل جدید این سدان عملکردی همچنان از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 بای‌توربو استفاده می‌کند اما قدرت آن از ۵۶۰ اسب بخار به ۶۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده درحالی‌که گشتاورش نیز از ۶۸۰ نیوتن متر به ۷۵۰ نیوتن متر رسیده است. برای رسیدن به این افزایش خروجی، مهندسان ب‌ام‌و توربوشارژرهای جدیدی را در موتور بکار برده‌اند درحالی‌که سیستم خنک‌کننده هم ارتقاء پیدا کرده و فشار تزریق سوخت نیز افزایش یافته است. علاوه بر این، برای حصول اطمینان از اینکه روان کاری موتور حتی در هنگام رانندگی‌های سخت و خشن هم به‌خوبی صورت گیرد، یک پمپ روغن متغیر نیز برای پیشرانه در نظر گرفته شده است. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید هم جایگزین نمونهٔ هفت سرعتهٔ قبلی شده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات فنی نسل جدید M5 نیز تجهیز آن به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive است.

قدرت بیشتر موتور و دنده‌های بیشتر گیربکس در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک موجب شده شتاب M5 جدید تا حد چشمگیری سریع‌تر شود به‌نحوی‌که بجای ۴.۲ ثانیهٔ نسل قبلی، هم‌اکنون ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ اما علیرغم وجود سامانهٔ XDrive در این خودرو، به لطف حالات مختلف این سیستم هنوز هم می‌توان M5 را به سدانی دیفرانسیل عقب تبدیل نمود. این سیستم علاوه بر ارائهٔ حالت تمام محور عقب، به دو حالت استاندارد و اسپرت هم مجهز است درحالی‌که با احتساب دیگر حالات قابل‌تغییر خودرو، راننده می‌تواند از میان پنج ترکیب مختلف یکی را برگزیند. احتمالاً سریع‌ترین لپ تایم‌ها از ترکیب حالت M داینامیک و ۴WD اسپرت به دست می‌آید اما بااین‌حال راننده می‌تواند با استفاده از حالت دیفرانسیل عقب، لذت رانندگی را افزایش دهد.

سخن پایانی

نسل جدید ب‌ام‌و M5 به‌طور رسمی و برای اولین بار طی هفته‌های آینده در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درخواهد آمد اما تحویل آن تا پیش از بهار سال آینده انجام نخواهد گرفت. قیمت M5 جدید در اروپا ۱۱۷,۹۰۰ یورو اعلام شده اما قیمت آن در ایالات‌متحده هنوز مشخص نیست. در تصاویر زیر نیز می‌توانید سیر تکامل این سوپرسدان آلمانی را مشاهده کنید.

 

منبع: Motor1

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    نسل جدید یعنی این نه اون X3 که ناامیدمون کرد☹

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد

      ۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      کلا X3 جدید خراب کرده، طراحیش یه جوری شده، نچسبه، نسل قبل X3 ظاهر پخته‌تر و گیراتری داشت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. تیاگو

        ۱ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (41 ديدگاه)

        احساس می کنم دیگه محصولات BMW اون روح قبلی رو ندارند

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. Amir

          ۲ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (137 ديدگاه)

          من از طرفدارای پروپاقرص بیمرم اما حرف شمارو قبول دارم طراحی های جدید بی ام و محافظه کارانه شده و دیگه مثل قبل ادمو به وجد نمیاره به عنوان مثال نسل جدید ایکس ۳ که واقعا به نظر من اون جذابیتی که نسل قبل داشت رو نداره و طراحیش یکم تو ذوق میزنه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. بنزما

      ۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      نسل قبلش زیباتر به نظر میرسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ستاره ی پرفروغ(Daniel)

      ۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (952 ديدگاه)

      تیزر جدید Need For Speed جدیده منتشر شد.
      BMW M5 با پکیج First Edition با رنگ قرمز جدیدش هم داخلشه.
      تو آپارات سرچش کنید.
      خیلی قشنگه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ستاره ی پرفروغ(Daniel)

      ۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (952 ديدگاه)

      X3 خیلی هم ماشین فوق العاده ایه.
      هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ فنی.
      خواهشا نظرت رو هم جمع نبند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. FXXK

      ۲ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (217 ديدگاه)

      تنها ایراد وارد به این ماشین فکر کنم میتونه قیمتش باشه!
      وگرنه از همه لحاظ عالیه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فرشاد

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    به جز نمای عقب، تو بقیه قسمت‌ها پیشرفت داشته، اما نه در حدی که دهن آدم رو از تعجب باز بذاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد

      ۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      به نظرم M5 e60 بهترین طراحی خارجی رو داشت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کوروش

      ۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      سری های m هیچ وقت دهان ادم را با دیدنشان باز نمی کنند ،دریچه قلب راننده و سرنشینان را بعد از گذشتن پیچ با ۱۵۰ تا باز می کنند

      این یعنی نفس کشیدن با پرفورمنس یعنی M power

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. رضا

      ۲ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (209 ديدگاه)

      تو نسل جدید دیگه شبیه سری 7 شده.این م دیگه داره میشه شبیه بنز.همون شکله فقط بزرگ کوچیک میکنن.این هم خلاقیتیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. جی تی ار

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    عدد 3.4 ثانیه، مربوط به شتاب 0تا 100 این خودرو هست، یعنی 0تا 62 مایل. 0 تا 60 مایلش عددی بین 3.2 تا 3.3 ثانیه و اعلامی کارخانه اش، 3.2 ثانیه است!!!!!!!!!!!!!!!!!….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Omid622

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    خداروشکر از شر داشبورد نسل قدیمش راحت شدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mohammadreza

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    قیمتش خیلی زیاده
    130-140 هزار دلار خیلی زیاده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کوروش

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    دوست دارم واقعا عاشق اون موتور مهار نشدنی ات هستم سلطان هندلینگ …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mohammad_FM 480

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    بنظر من نسل قبل طراحی پخته تر و جذاب تری داشت و بین مدلای بی ام و متمایز بود .
    ولی الان دیگه یه جورایی مثل بقیه شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Omid622

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    من که فک میکردم قیمتش ۱۰۰ هزار دلار باشه و فول اپشنش ۱۲۰ هزار دلار باشه
    واقعا گرونه البته رقبا هم قیمت های گرونی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امید

    ۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    برای یک بی ام دبلیو، قیمتش بالا به نظر میرسه.در ضمن حداقل در طراحی دماغه جلو و سپر پسرفت داشته.فقط داخلش بهتر شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا زعیم

      ۲ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (11 ديدگاه)

      تو عکس اول قشنگ مشخصه پسرفت داشتن. از BMW بعید بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Mohsen

    ۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    حیف نمیتونیم تو خیابونامون ببینیمش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محسن.ز

    ۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    با اینکه دوست داشتنیه ولی بین این و MERCRDES E63S انتخابم مرسدسه-حتی rs7 هم از این جذابتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. علیرضا زعیم

    ۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    نسل قبلی سری 5 کلا خیلی بهتر بود و اجزاش با هم هماهنگ تر بودن. نسل جدیدش اون جذابیت رو نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا