بی ام و

ب‌ام‌و 530i در برابر ب‌ام‌و 530e

این روزها خودروسازان به ندرت سرعت، قدرت یا کارایی را تبلیغ می‌کنند. همه‌چیز درباره‌ی مصرف سوخت، راندمان و دوستی با محیط‌زیست است؛ بنابراین ب‌ام‌و نیز برای زنده ماندن در این دنیا باید خود را با شرایط وفق دهد. به همین منظور این شرکت آلمانی بیش از گذشته خودروهای پلاگین هیبریدی را پیشنهاد می‌کند و هر مدلی در کنار خود نسخه‌ی پلاگین هیبریدی نیز دارد؛ اما چیزی که باید بدان اشاره کرد این است که نسخه‌های پلاگین هیبریدی به اندازه‌ی برادران خود با پیشرانه‌ی کوچک‌تر کارا و کم‌مصرف نیستند. ما این موضوع را درباره‌ی ۵۳۰i و ۵۳۰e می‌بینیم. هر دو خودرو بهای تقریباً یکسانی دارند اما کدام‌یک برای خرید گزینه‌ی بهتری است؟

2018-bmw-530e-m550-01

BMW 5 Series
برای شروع باید بگوییم ب‌ام‌و ۵۳۰i مدل پایه‌ی سری ۵ در آمریکا به شمار می‌رود البته مستحضر هستید که برخی مدل‌ها با پیشرانه‌های دیزلی کوچک‌تر در اروپا عرضه می‌شوند. ۵۳۰i دارای پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی جدید B48 است که به‌صورت استاندارد به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیکی متصل شده است. خودرو به‌صورت استاندارد نیرو را چرخ‌های عقب منتقل می‌کند اما به‌صورت سفارشی می‌توان سیستم xDrive را نیز سفارش داد. این پیشرانه توانایی تولید قدرت ۲۴۸ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری را دارد. ۵۳۰i ظرف مدت ۶ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد و البته بسته به انتقال نیرو به چرخ‌ها این عدد در حد دهم ثانیه متغیر است. ب‌ام‌و ادعا می‌کند این خودرو در هر صد کیلومتر ۶.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

BMW 5 Series 2017
اگر خواهان مدلی هیبرید هستید باید ب‌ام‌و ۵۳۰e iPerformance را انتخاب کنید که کمی گران‌تر است اما تنها چند هزار دلار اختلاف بین دو خودرو وجود دارد. این خودرو نیز از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو استفاده می‌کند اما تنها قدرت ۱۸۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۹۱ نیوتون متری دارد. این پیشرانه به واحدی الکتریکی با قدرت ۹۵ اسب بخاری متصل شده است. در مجموع خروجی کل سیستم قدرت ۲۴۸ اسبی و گشتاور ۴۲۰ نیوتون متری است.

bmw-530e_iperformance-2018-1024-08
ب‌ام‌و ادعا می‌کند ۵۳۰e شتاب ۶.۱ ثانیه‌ای دارد. فکر می‌کنیم به لطف سیستم چهارچرخ محرک و گشتاور آنی پیشرانه‌ی الکتریکی این شتاب بهبود یابد. ب‌ام‌و همچنین ادعا می‌کند این خودرو مصرف سوخت ۱۱۷ MPGe دارد که ما هنوز به‌طور کامل نمی‌دانیم این میزان چگونه محاسبه می‌شود. ما در مدل ۷۴۰e هیبرید مصرف سوخت ترکیبی ۱۱.۷ لیتری را دیدیم بنابراین این خودرو مطمئناً عملکرد بهتری خواهد داشت.

BMW 5-Series 2017
هر دو خودرو مصرف سوخت بسیار مشابهی دارند اگرچه که ۵۳۰e قوای محرکه‌ی هیبریدی را یدک می‌کشد. وزن اضافه شده و اسب بخار کمتر باعث می‌شود تا این قوای محرکه کمی بیشتر و سخت‌تر کار کند. به علاوه اگر رانندگی نرم و آرامی داشته باشید می‌توانید از مصرف سوخت کمتر مدل‌های هیبریدی تا حدی بهره‌مند شوید. اگر همانند راننده‌ای عادی باشید این خودروها عموماً مصرف سوخت بهتری نسبت به پیشرانه‌های بنزینی کوچک‌تر ندارند. هرچند این قابلیت را دارند که در مسافت‌های کم به‌صورت تماماً الکتریکی مورداستفاده قرار بگیرند. ب‌ام‌و اعلام کرده ۵۳۰e در حالت تمام الکتریکی محدوده‌ی حرکتی ۴۵ کیلومتری دارد.

ب‌ام‌و ۵۳۰i احتمالاً هندلینگ بهتری دارد چراکه وزن آن کمتر است. وزن کمتر این خودرو به ۵۳۰i اجازه می‌دهد تا دینامیک رانندگی تند و تیزتری داشته و سریع‌تر لاین رانندگی خود را تغییر دهد؛ بنابراین به احتمال زیاد این خودرو کارایی بالاتری نسبت به برادر هیبریدی خود دارد.

2018-bmw-530e-m550-04
در کل انتخاب بین این خودرو کاری آسانی نیست. هر دو خودرو بهای تقریباً یکسانی دارند و همچنین کارایی و مصرف سوخت مشابهی را بر جای می‌گذارند. ب‌ام‌و ۵۳۰e در حالت تمام الکتریکی محدوده‌ی الکتریکی تقریباً مناسب و البته تصور پاک‌تری داشته درحالی‌که ۵۳۰i هندلینگ و دینامیک بهتری داشته و ارزان‌تر است. اگر نظر ما را بخواهید،۵۳۰i انتخاب بهتری است زیرا خالص‌تر بوده اما قطعاً برادر هیبریدی نیز نظر خریدارانی را که خودروی سبزتری می‌خواهند را به خود جلب خواهد کرد.

منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Madjid

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    به سلیقه ؛ سرمایه و اولویت های خریدار بستگی داره . هر دوتاشون عالی و مناسبن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. shirko

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    هردوشون بهترینن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mehran nikfar

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (178 ديدگاه)

    چقدر جاش تو ایران خالیه.نه فقط جای این.جای همه هیبریدی های آلمانی خالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Bavaria

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (581 ديدگاه)

    برای کسانی که سفرهای کوتاه درون شهری زیاد انجام میدن، هیبرید گزینه بهتر و کم استهلاک تری بنظر میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نوید جهرمی

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    من که اگر واردکننده خودرو یا خریدارش بودم فقط میرفتم سراغ نمونه های هایبریدی. هر چی پول کم تری به جیب دولت بریزی بهتره و وجدانت راحت تره. هم ماشین با کیفیت و کم آلاینده استفاده کردی، هم از این خودروسازای وطنی به صورت نامحسوس حمایت نکردی.
    کاش هر کس میتونس ماشینی که میخواد رو خودش وارد کنه و از دست دلال ها هم راحت میشد. قیمت هیبریدش 62 هزار دلاره( با دلار 4000 تومنی هم میشه 248 میلیون با تعرفه و عوارض و حاشیه 30 درصدی میشه 322 میلیون) اون وقت دیگه نمیخواس به جای 322 میلون، 522 میلون پول بدی. خیلی ماشین ها رو با قیمت مناسب و کاملا قانونی وارد میکردی و حالشو میبردی. از همون 80 میلیون بگیر برو بالا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ب ام و سلطان

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (198 ديدگاه)

    فرقی نداره چون هر دو سلطانن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسين

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    مصرف سری 7 توی پستهای قبلی پدال 2 تا 2.5 لیتر اعلام شد! اینجا میگه 11 لیتر!

    بگذریم. تولید ماشینای پلاگین هیبرید دوتا دلیل داره:

    یکی اینکه اون همه پولی که برای توسعه ماشینای برقی میشه (که مشتری زیادی هم ندارن) باید یه جوری برگرده و شرکتها از تکنولوژی ماشینای برقی توی ماشینای معمولی استفاده میکنن تا یه جوری اون تکنولوژی رو بفروشن و هزینه ای که کردن رو جبران کنن.

    دلیل دیگه هم اینکه بازار هنوز آماده پذیرش ماشینای برقی نیست. بنابراین ماشینای پلاگین هیبرید به عنوان پل ارتباطی حال و آینده میان توی بازار تا کم کم مردم به ماشینای برقی عات کنن و به سمتشون جذب بشن. همونطور که تا 2 سال پیش توی پدال همه مخالف ماشین برقی بودن و الان خیلیا طرفدارشون شدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مدل هیبریدی یعنی مالیات کمتر و این خودش یعنی صرفه جویی در هزینه ها هرچند برام جالب بود که مصرف سوخت دو خودرو تقریبا یکسان هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسين

      ۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      یه نکته ای من اضاف میکنم به حرف شما.

      مصرف سوخت مدل هیبریدی در شرایط رانندگی کم فشار و نرم قطعا کمتره. در ضمن، مدل هیبریدی گشتاور خیلی بیشتری ارائه کرده که با وزن بیشتر این مدل جبران شده. همینطور (با اینکه حرفی از این موضوع زده نشده، اما به احتمال زیاد) آلایندگی کمتری نسبت به مدل غیر هیبریدی داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. پرهام

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    دوستان ی پیشنهاد خیلی خوب دارم
    یه بار برین سایت بنز و برین بخش build and price و سری c رو انتخاب کنین
    تا حدود ۴۰ هزار دلار امکانات ماشین دیدنیه😂😂
    به مانیتور فسقلی انداختن اون وسط
    پاناروما؟ 😂😂😂حتی سانروف هم نمیده بت
    گرم کن و سرد کن؟ نچ!
    کلا خیلی بی نظیره قیمت گذاری هاشون
    حالا بقیه آلمانیا مثل پورشه و اینا رو که بیخیال 😐قیمت هاشون فوق بالاس
    بی ام و هم یه همچین قیمتیه
    قصد مقایسه ندارم ولی در کنار اون سری c
    برین سراغ سدان هایی مثل ایمپالا یا مالیبو
    اصلا قصد مقایسه ندارم ولی وقتی میبینم با ۲۷ هزار دلار میتونم قابلیت هایی (مثل کروز کنترل تطبیقی ، هلپینگ پارک ، سقف پاناروما ، ۱۱ ایربگ و خیلی چیزای دیگه )رو بگیرم که تو بنز با کمتر از ۵۰ تا بهم نمیده
    خب برام این حس که میگه بنز (به عنوان نماینده ای از کل آلمانی ها) پولکی تره نسبت به بقیه و این که برای مشتری اون قدر ها هم ارزش قائل نیس
    البته خب میشه اینم گفت که سری c طراحی خیلی بهتری داره از مالیبو ! یا خیلی چیزای دیگه چ از دیفرانسیل عقب و جلو تا این که تو چشم خیلیا بنز ابهت بیشتری داره
    ولی در کل حس خوبی نمیده بهم اینجوری قیمت ها
    حالا بگذریم که اگه همون سری c بدون هیچی بیاد ایران زیر ۳۰۰ قیمت نمیزارن واسش!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا