آموزشبی ام و

آشنایی با موتورهای ب‌ام‌و سری M42-44

موتور M42 موتوری چهار سیلندر دو میل‌سوپاپ است که بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ روی خط تولید قرار داشت. این موتور از بلوک چدنی و سرسیلندر آلومینیومی استفاده می‌کند. سایر تمهیداتی که برای کاهش وزن این موتور اندیشیده شده است شامل استفاده از محفظه‌ی زنجیر آلومینیومی، کارتل آلومینیومی، رابط دسته موتورهای آلومینیومی و هوزینگ فیلتر روغن فشنگی است. برخلاف موتور پیشین ب‌ام‌و یعنی M40 موتور جدید به دو میل‌سوپاپ و چهار سوپاپ برای هر سیلندر مجهز شده بود که این تغییر سبب افزایش قدرت موتور نسبت به قبل شده است. این موتور ابتدا روی بدنه‌ی E30 با کد ۳۱۸iS عرضه شد بعدتر اتاق E36 سری سه نیز این موتور را در کد سری سه نیز این موتور را در کد ۳۱۸i و ۳۱۸iS خود دریافت کرد. از آنجایی که اتاق E36 سنگین‌تر است خودرو قابلیت حرکتی پایین‌تر نسبت به اتاق E30 دارد. روی اتاق Z3 هم این موتور عرضه می‌شد که مجموعه‌ی هماهنگی به نظر می‌رسید. دو تیونر آلپینا و اشنیتزر مدل‌های ۲.۱ لیتری از این موتور ساختند و قدرت آن را تا ۱۷۰ اسب بخار افزایش دادند که افزایش حجم با استفاده از قرار دادن صفحه‌ای بین بلوک موتور و سرسیلندر میسر شده بود، این صفحه طول کورس پیستون را افزایش داده بدین طریق موتور قدرت بیشتری تولید می‌کرد. این موتور پایه و اساسی برای موتور ۳۰۰ اسب بخاری S42 بود.

m44
طراحی
بهترین تغییر این موتور نسبت به M40 استفاده‌ی دوباره از زنجیر تایمینگ است.M42 همچنین به مانیفولد دود فوج کاری شده از جنس فولاد ضدزنگ مجهز است که گزینه‌ی بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های چدنی به‌حساب می‌آید. میل‌لنگ M42 از فولاد فورج کاری شده ساخته شده و دارای استحکام بالایی می‌باشد. البته نمونه‌های تیون شده‌ی ۲.۱ لیتری از میل‌لنگ موتور دیزلی M47 استفاده می‌کنند. از آنجایی که اتاق E36 سری سه سنگین‌تر است این نیاز احساس می‌شد که گشتاور در دورهای میانی باید بهبود یابد بنابراین روی این اتاق موتور M42 به سیستم طول متغیر مانیفولد مجهز شد. سنسور ناک این موتور هم با موتور M50 یکی است.

m42
موتور M44 نسخه‌ی بعدی M42 است که در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ روی خط تولید قرار داشت. این موتور حدود ۶ درصد حجم بیشتری از M42 دارد ولی اشتراکات آنها بسیار است. در هر دو موتور هم از دسته موتورهای روغنی استفاده شده است.

M44_Underhood11
ضریب کمپرس موتور M42 ده به یک و قطر سیلندر استاندارد آن ۸۴ میلی‌متر و کورس آن ۹۱ میلی‌متر است. در بلوک موتور M42 امکان افزایش حجم وجود دارد و می‌توان قطر سیلندر را تا ۸۷ میلی‌متر افزایش داد. در ورژن های تیونینگ شده قطر سیلندر تا ماکزیمم ۸۷ میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند و کورس پیستون را نیز به ۸۸ میلی‌متر تغییر می‌دهند و بدین ترتیب حجم موتور به ۲.۱ لیتر می‌رسد.

m421
موتور M44 اما دارای طول کورسی به اندازه‌ی ۸۳.۵ میلی‌متر است. می‌توان میل‌لنگ M44 را در موتور M42 استفاده کرد. شاتون های موتور M42 دارای ۱۴۰ میلی‌متر طول هستند و ۶۰۹ گرم وزن دارند. در هنگام جمع کردن موتور باید دقت شود که اختلاف وزن شاتون ها از ۴ گرم تجاوز نکند. امکان استفاده از شاتون های موتور M50 در موتور M44 هم وجود دارد که ضریب کمپرس را افزایش می‌دهند.

m422
پیستون‌های m44 تنها یک سایز دارند و ۲۰ درصد محفظه‌ی احتراق در داخل خود پیستون تعریف شده است همچنین شکاف‌هایی هم برای جای سوپاپ‌ها روی پیستون قرار دارند. میزان لقی پیستون در این موتور بین ۰.۰۰۰۴ تا ۰.۰۰۱۶ میلی‌متر است. مشخصات پیستون m42 را در تصاویر زیر ببینید.

m42-piston

m42-01

سوپاپ‌های M42 دارای دو نوع سایز ساق هستند. نمونه‌های اولیه دارای قطر ساق ۷ میلی‌متر هستند اما مدل‌هایی که پس از سپتامبر ۱۹۹۲ تولید شده‌اند دارای قطر ساق ۶ میلی‌متر هستند. همه‌ی سوپاپ‌ها دارای دو عدد فنر هستند و به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شوند. در جدول زیر مشخصات سوپاپ‌های M42 را نظیر قطر سیت و گیت، قطر سوپاپ و لقی‌های آنها را مشاهده می‌کنید.

m42-02
زنجیر تایمینگ این موتور هر ۱۰۰ هزار مایل باید عوض شود و معمولاً خرابی در سفت کن‌های آن پیش می‌آید که یک راه کم‌هزینه و مطمئن استفاده از سفت کن‌های M44 است. یک نکته‌ی این موتور نسبت به دیگر موتورهای اتاق E30 این است که دریچه‌ی گاز آن دارای دو عدد پروانه است که یکی ۳۵ میلی‌متری و دیگری ۵۴ میلی‌متری است. در هنگامی‌که به موتور کم گاز دهید تنها دریچه‌ی کوچک باز می‌شود اما با گاز دادن بیشتر دریچه‌ی دوم نیز باز می‌شود. این کار جهت بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام شده است.

m44
ارتقاء موتور
یک ارتقاء مناسب و کم دردسر برای این موتور استفاده از کوئل های موتور M50 است.

ارتقاء دیگر استفاده از فلایویل سبک وزن موتور M20 است. باید توجه داشت که در صورت تعویض فلایویل با موتور M20 باید موتور استارتر را نیز با استارتر M20 جایگزین کنید. دریچه‌ی گاز این موتور به گرمکن هم مجهز است که در مناطق سردسیر بدرد می‌خورد. عملکرد این گرمکن به این صورت است که با گرداندن آب رادیاتور دور دریچه گاز دمای هوای ورودی را افزایش می‌دهند. اما از آنجایی که هوای سرد برای موتور بهتر است اگر در منطقه‌ای با آب و هوای سرد زندگی نمی‌کنید می‌توانید با حذف این گرم‌کن عملکرد موتور را اندکی بهتر کنید.

engine2011-04-22_113850
نگه‌داری
موتور M42 و M44 موتورهای با دوامی هستند و در صورت نگه‌داری مناسب به‌راحتی تا بیش از ۲۰۰ هزار مایل کار می‌کنند. این موتورها دارای دور موتور بالایی هستند به همین دلیل کیفیت روغن در کارکرد و عمر آنها تأثیر بسیاری دارد؛ روغن پیشنهادی برای این موتورها برند mobile1 و با گرانروی ۰-۴۰ است. در جدول زیر سایر مشخصات موتورهای M42 و M44 را می‌توانید مشاهده کنید.

variants

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

حسین ریاحی

دانش‌آموخته مهندسی مکانیک خودرو

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. حسين

    ۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. متن جالبی بود. با سپاس از آقای ریاحی
    موتور M42 و M44 موتورهای با دوامی هستند و در صورت نگه‌داری مناسب به‌راحتی تا بیش از 200 هزار مایل کار می‌کنند. این موتورها دارای دور موتور بالایی هستند به همین دلیل کیفیت روغن در کارکرد و عمر آنها تأثیر بسیاری دارد. 200 هزار مایل… خوبه دیگه. به نظر من کافیه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. moein

    ۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    هیچ شکی نیست که bmw یه خودرو ساز برتر دنیا و ید طولانی در ساخت متور داره
    ولی از سایت پدال خواهش می کنم که دلیل یاتاقان زدن این متور های این شرکت یه مقاله بنویسه که بیشتر آشنا شیم

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. حسين

      ۲ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود. دوست عزیز یه جوری میگی یاتاقان زدن موتورهای این شرکت که انگار همشون مشکل دارن!! البته از طرفی هم حق میدم به شما. توی کشور ما همه جور بلایی سر ماشینای لوکس میاد. از آتیش گرفتن پورشه کاین تا پایین اومدن موتور ب ام و در کمتر از یک سال!!

      بعضی از اتفاقا (مثل آتیش گرفتن کاین) یه مورد استثنا هستن که توی کشور ما اتفاق افتادن اما بیشتر موارد مربوط میشه به نگهداری از موتور. کیفیت بسیار پایین سوخت و روغن های موجود در بازار هم از اصلی ترین دلایل وارد شدن خسارت به ماشین های وارداتیه. سوختی که در کشور ما وجود داره (اگر از بحث ناخالصی ها و فیلتر بنزین بگذریم) عدد اکتان پایینی داره و این موضوع باعث میشه در موتورهای پر بازده (و حتی موتورهای معمولی که روی خودروهای وارداتی هستن) قبل از اینکه مخلوط سوخت و هوا به حداکثر فشردگی برسه و شمع جرقه بزنه، بنزین تحملش تموم بشه و زودتر از موعد منفجر بشه!! در موارد خفیف سنسور ناک میتونه با تغییر در زمان جرقه زنی، مشکل رو برطرف کنه اما وقتی مشکل از یه حدی بیشتر باشه باعث خرابی میشه. از طرف دیگه کیفیت پایین بعضی از روغن هاست که میتونه باعث یاتاقان زدن موتور بشه. من توی سایتهای خارجی خیلی در مورد استهلاک و نگهداری ب ام و جستجو کردم اما مشکل یاتاقان زدن رو جایی باهاش برخورد نکردم. پس احتمالا این مشکل از ایرانه نه از موتور ماشینای وارداتی. مشکل دیگه ای که ماشینای توربودار در همه جای دنیا (مخصوصا کشور ما) باهاش سر و کار دارن، عدم اطلاع مالکان از نحوه نگهداری از توربو هستش. توربو یک قطعه حساسه، نه فقط در اتومبیل بلکه در هر جای دیگه ای که استفاده بشه. و اگر چند نکته مهم اما بسسسیار ساده رو در نگهداریش رعایت نکنند، در کمتر از یک سال هزینه هنگفتی رو به مالک تحمیل میکنه.

      توی همین پدال عبارت «دریفت M5» رو سرچ کن. مقاله ای که در این باره میاد رو مطالعه کن. بعد از 82 کیلومتر دریفت بی وقفه، با اون همه فشاری که به گیربکس و موتور و تعلیق و فرمون و سیستم خنک کننده و … میاد، فقط یک قسمت ماشین نیاز به تعویض پیدا میکنه، اونم لاستیکاشه! این نشون دهنده دوام بالای موتور و قطعات ماشینه.

      امیدوارم تا حدودی جواب سوالتونو داده باشم

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. moein

        ۲ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (856 ديدگاه)

        تشکر می کنم از توضیحتون
        فیض بردیم

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. كوروش

    ۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    بهترین و مفید ترین مقالات سایت پدال بنظر من همین ها هست یک ماشین باز حرفه ای بیشتر دعوا سر برندا از این دسته مطالب استفاده میکند واقعاً اقای ریاحی ممنون
    سوالی برام پیش امد که چگونه با وجود چگونه با وجود محفظه سیلندر و کارتل یکسان حجم موتور رو افزایش می دهند ؟ چقدر استهلاک رو بالا می بره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسين

      ۲ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود.
      افزایش حجم با استفاده از قرار دادن صفحه‌ای بین بلوک موتور و سرسیلندر میسر شده بود، این صفحه طول کورس پیستون را افزایش داده بدین طریق موتور قدرت بیشتری تولید می‌کرد.
      راستی، دعوا سر برند هم لذت خاصی داره. البته اگه به خصومت کشیده نشه میتونه خیلی تو شناخت برندها مفید باشه. خخخ

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. ریاحی

      ۲ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      دوست گرامی سلام
      یکی از راه های افزایش حجم موتور تراش دادن پیستون و افزایش قطر اونه راه دیگه هم که آقای حسین اشاره کردن یه روش دیگه شه. یک راه هم همونطور که در مقالات اشاره کردم تعویض میل لنگ و شاتون هاست که بدین ترتیب علیرغم ثابت موندن سر سیلندر و قطر سیلندر حجم افزایش پیدا می کنه.
      موفق و پایدار باشید

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. كوروش

        ۲ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        خیلی از پاسختون ممنونم
        اگر میشه یه مقاله برای تفاوت توربو و سوپر شارژر می گذارید واقعا انقدر حرف ها متفاوته من اطمینان نمی کنم بازم ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسين

          ۳ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (1364 ديدگاه)

          درود. توربو شارژر یک پره داره که با استفاده از جریان گازهای خروجی (دود اگزوز) به گردش در میاد و پره ی دیگری رو میچرخونه که هوا رو با فشار به داخل موتور پمپ میکنه.

          سوپرشارژر به وسیله تسمه به موتور وصله و با استفاده از نیروی موتور به گردش در میاد و هوا رو به داخل موتور میفرسته.

          در واقع توربو از انرژی اتلاف شده موتور استفاده میکنه ولی سوپر شارژر کمی از انرژی موتور رو میگره تا به گردش در بیاد و این نقطه قوت توربو در برابر سوپر هستش. اما نقطه ضعف توربو اینه که برای اینکه هوا رو با فشار مناسب به داخل موتور بفرسته باید یه یک دور مشخصی برسه و این یعنی در دور موتورهای پایین که فشار گاز خروجی از موتور کمه، توربو آهسته میچرخه و فشار لازم رو ایجاد نمیکنه. اما با افزایش دور موتور توربو به دور مناسب میرسه و هوا رو به خوبی مکش میکنه. همین مسئله باعث میشه که در توربو با پدیده ی «لَگ» یا تاخیرِ توربو مواجه بشیم. یعنی وقتی راننده پاشو روی پدال گاز فشار میده، کمی طول میکشه تا ماشین از جا کنده بشه. اما برای رفع این مشکل هم راه حل هایی وجود داره. مثل استفاده از توربوهای دوقلو که یک توربین کوچک برای دورهای پایین و یک توربین بزرگتر برای دورهای بالا دارند (البته به این سادگیا هم نیست و خیلی حساب و کتاب داره) و یا استفاده از توربوهای الکتریکی.
          این نکته رو هم بگم که توربو با اینکه از نظر شماتیک یک قطعه ساده به نظر میاد و مکانیزم عملش سادس، اما یک قطعه با تکنولوژی بالا محسوب میشه و ساختنش به این سادگیا نیست.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    موتورهای خوبی هستند. حسین عزیز، بی زحمت راهکارهای ساده ای که باید برای نگهداری از موتورهایی به همراه توربو شارژ باید بدونیم رو بگو. ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسين

      ۲ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود. انشاالله در آینده در قالب یه پست به این موضوع پرداخته میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حسین

    ۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    اقا ممنون از مطلبت ، منتظر بقیه مدل های موتور بی ام دبلیو هستیم!
    مخصوصا سری 50 !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mohsen

    ۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    ممنون جناب ریاحی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sina

    ۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    عالی بود اقای ریاحی همینجور شما حسین جان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان

    ۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    درمورد انجین ها سری اس هم مطلب بزارید اگر براتون میسر هست مصاحبه ای با عزیزانی که سوپ انجین با سری اس بیمر انجام دادن وعمدا تو درگ شرکت میکنند داشته باشه هم درمورد سوپ کردن بانجین فابریک و اصلاح یا تعوبض گیربکس و دیفر نحوه واردات این انجین ها و هزینه های نگهداری قیمت خود انجین وارداتش از کجا وچطوری نحوه مچ کردن کاربراتور ها وبر .خلاصه یه مرجعی بشه که بکار کسی بیاد که میخواد دست بکار شه. درمورد استهلاک زیاد بی ام و هم علاوه برنظرات گفته شده استفاده غلط از بیمر وگاز دادن در حد کات اف دونات و دریفت ودرگ اونهم با مدل های پایه و اکونومیک بیمر که اصلا واسه اینکارا ساخته نشدن مشکل اینه که مردم فکر میکنن همه مدل بیمر ها اسپرت هستند.یه دلیل خیلی مهم دیگه اش هم تعمیر غیر اصولی و براساس تجربه مکانیک ها هست که با مهندسی فوق العاده این انجین ها جور درنمیاد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. یاسین

    ۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    از مونشنی ها هر کاری بر میاد.فقط یادتون باشه آلمانی جماعت وقتی سرکار هستن با یه من عسلم نمیشه خوردشون!با تشکر از ریاحی خان و بچه های اهلِ فن!تو همین مجله خوندم که هر توربو شارژر یا سوپرشارژر باید طبق توصیه ی شرکت سازنده اش ،روغن به خصوصی استفاده کرد!منظورم این بود که روغن استاندارد برا توربو شارژر سورن(ای اف سون)قراره چی باشه!آره یه مطلب هم دربارشون بذارید.چی هستن و چه شکلی هستن و چطوری نگه داریشون کنی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      درسته چون خودم دیدم میگم خیلی دقیق و حساس هم هستن در کار با کسی شوخی هم ندارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. شهرام

    ۱۶ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (102 ديدگاه)

    موتور M POWER با کد S که شروع میشه فرقهایش با M40 , M42 وووو بنویسید
    اگه متن را خوانده باشید البته با دقت متوجه خواهید شد در موتور M42 به تسمه تایمینگ که بدرد نمیخوره که در M40 استفاده میشد تبدیل به زنجیر تایم سه قلو ( سوبل در M42) کرده حالا بگید زنجیر تایم خوب نیست تسمه تایم که هر لحظه دنده رد بکنه یا هر لحظه ببره .
    اگر شعور مکانیکی داشته باشیم با تغییرات کمی موتور Z24 نیسان وانت و پاترول را تبدیل به KA24DE میکنیم
    که از 8 سوپاپ به 16 سوپاپ تغییر بدهیم و یا اصا تبدیل نوع نیسان پیکاپ 8 سوپاپه که نسبت تراکمش بالاتره و قدرت بیشتره ولی اگه توانایی خوبی داشته باشیم میتوانیم موتور وانت نیسان گاوی را به نیسان پیکاپ 16 سوپاپه خواهیم کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شهرام

      ۲۷ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (71 ديدگاه)

      موتور m42 زنجیر تایمدار دوبل یا دوقلو دار است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Amirali

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام خسته نباشی
    ایا پیستون شاتون و میلنگ m44 به m 42 میخوره
    تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Amirali

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشینم یاتاقان زده…نیم موتور m44دارم یکی میخوره یکی میگی نمیخوره نمیدونم یاید چیکار کنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. Amirali

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    شتاب ماشینمو کمو زیاد میکنه ایا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. شهرام

    ۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (102 ديدگاه)

    این آلمانیها عجب مخی دارند !!!!!
    دهه 1980 موتورهایشان بیشتر از تسمه تایم استفاده میکردند و سریع پی بردند همان زنجیر تایم از تسمه تایم بهتر است و خواهد بود
    نمونه اش موتور M40 در BMW است که تسمه تایم دار و به درد نخور بود بعد در موتور M42 که با تغییراتی به زنجیر تایم دار سه قلو تبدیل و جایگزین کردند
    حالا مسئولان و مهندسان خودروسازی و موتورسازان موتورهای فرانسوی TU5 و TU3 و XU7 با تغییرات ناچیزی تبدیلش به زنجیر تایم دار کنند
    کاری نداره
    یعنی خانواده پژو و سمند زنجیر تایم دار بکنند
    سایپا هم این کار را بکند

    تسمه تایم یا میبره یا رد میکنه
    یا داغ بشه تایم را بهم میزنه و هزار کوفت و زهر مار دیگه ای که از تسمه تایم درش هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا