بی ام و

موتور با توربوی چهارقلوی ب‌ام‌و

در شرایطی که به نظر می‌رسد موتورهای دو توربوشارژر تمام دنیای خودرو را اشغال کرده‌اند، مهندسان ب‌ام‌و تصمیم گرفته‌اند که این تکنولوژی «القای اجباری» را به دو برابر افزایش دهند. مطابق گزارش «اتو کار»، ب‌ام‌و در حال حاضر مشغول توسعه یک موتور دیزل با چهار توربوشارژر است که قرار است اولین بار آن را در قالب یک نسخه با عملکرد بالا از مدل جدید لوکس سری ۷ سدان ببینیم.

bmw-750li-xdrive
موتور ۳ لیتری با شش سیلندر در یک ردیف (خطی) بر اساس موتور دیزل کنونی ب‌ام‌و با ۳ توربوشارژر ساخته خواهد شد که در حال حاضر برای مدل M550d در اروپا ارائه می‌شود. در حالی که سه توربوشارژر در موتور قبلی به طور معمول از سیستم اگزوز استفاده می‌کنند، ولی گفته می‌شود که در موتور جدید، توربوشارژر چهارم نیروی خود را به صورت الکتریکی دریافت خواهد کرد. این موضوع موجب خواهد شد که خروجی موتور دیزل ۳ لیتری به ۴۰۰ اسب‌بخار افزایش یابد و یک گشتاور حداکثر ۸۰۰ نیوتن‌متری در دسترس قرار گیرد. این در حالی است که مدل کنونی ب‌ام‌و M550d قدرتی برابر ۳۷۶ اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۷۳۹ نیوتن‌متر دارد.

BMW N57S Diesel
BMW N57S Diesel
ب‌ام‌و تا به حال، نسخه M برای سری ۷ سدان لوکس تولید نکرده است، ولی M750d قرار است جا پای خودروهای متعادل M پرفورمنس مانند ب‌ام‌و M235i کوپه و کانورتیبل بگذارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر مدل ب‌ام‌و ۷۵۰d، این موتور دیزل جدید چهار توربوشارژری احتمالاً برای ب‌ام‌و X5، X6 و X7 کراس‌اور نیز استفاده خواهد شد.

bmw-750li-xdrive

bmw-750li-xdrive
ب‌ام‌و همیشه نسبت به فروش مدل‌‌های M با پیشرانه دیزلی تردید داشته است. اوایل سال جاری میلادی، فرانسیکوس فان میل (Franciscus van Meel)، رئیس ب‌ام‌و M GmbH در گفتگویی با مجله Automobile به این موضوع اشاره داشته که به دلیل محبوبیت نداشتن موتورهای دیزلی در امریکا و اینکه خودروهای M در این بازار بسیار محبوب هستند، ترکیب این دو نمی‌تواند چندان راهگشا باشد. وی در این رابطه می‌گوید:

بازار دیزل هنوز در اروپا است و نه‌ در ایالات متحده و چین. اگر به بازار ب‌ام‌و M نگاه کنیم، خواهیم دید که بزرگترین بخش آن در ایالات متحده واقع شده است. بنابراین همیشه در تکنولوژی‌ها و ایده‌های جدید، به بازار گسترده آن در امریکا توجه می‌کنیم.

bmw-750li-xdrive
مدل جدید ب‌ام‌و M750d احتمالاً در سال آینده میلادی رونمایی خواهد شد.

bmw-750li-xdrive

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. پوری پوریا!

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (322 ديدگاه)

    والا من تا حالا توربوی چهار تایی فقط تو بوگاتی دیده بودم :|
    بی ام دبلیو شرکتی که با مهندس های عالیش روز به روز به دنبال اراعه تکنولوژ های جدید هست
    فقط این مدل جدید که میخواد بیاد با 4 تا توربو 400 اسب بخار کم نیس یه ذره ؟؟؟
    بعد جالبه گشتاورش 800 نیوتن متره ینی دو برابر !!!!
    از این گشتاور زیاد مشخصه بی ام دبلیو میخواد یه ماشین با شتاب و تیز بده بیرون که با این هیکل گنده احساس تنبلی به ادم نده :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بابک

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (186 ديدگاه)

      اون گشتاور زیاد به نسبت قدرت مال ذات موتور دیزله
      تمام موتور های دیزلی گشتاور زیادی تولید میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. HILUX

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (251 ديدگاه)

        عملکرد توربوهای سه گانه درموتور 6سیلندر دیزل BMW که اولین موتور 6 سیلندر دیزل با سه توربو هست:
        1-در دورهای پایین یک توربین کوچک بکار می افتد که این توربو از نوع هندسه متغیر است.
        2-در دورهای متوسط یک توربوی بزرگ نیز اضافه خواهد شد که باعث افزایش گشتاور میشود.
        3-در دورهای بالا توربوی کوچک دیگری اضافه میشود که مانند مورد اول از نوع هندسه متغیر است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. رهگذر

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    ام‌وی‌ام 110، پارس تندر، کیاپیکانتو، رنوفلوئنس، ام‌جی 6 و بی‌ام‌ و 528I با کیفیت‌ترین و سایپا 111، تیبا هاچ‌بک، لیفان X60، لندمارک، سوزوکی گراند ویتارا و میتسوبیشی لنسر 1800 بی‌کیفیت‌ترین خودروها در گروه‌های قیمتی خود از نظر مصرف‌کنندگان هستند. این خبر رو درج کنید!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      خوب الان فازتون چی بوده؟؟؟؟؟ این امار رسمی ایرانه کسانی که مصرف کننده اند تا عشق ماشین خیلی فرقشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرمااااان

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      دوستااااااااااااااااان یادتون نره ام وی ام 110 با کیفیت تره تا میتسو لنسر وسوزوکی ویتارا و تماااااام ژاپنی های بازار،یادتون نره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. فرشاد

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (88 ديدگاه)

    میشه یکی از دوستان که بلده توضیح بده تاثیر توان و گشتاور در شتاب گیری چجوریه؟کدومش میتونه باعث افزایش شتاب بشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hitler

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      دوست عزیز شتاب تغییرات سرعت در واحد زمان هست،حالا ممکن هست این افزایش شتاب در جهت کاهش سرعت ماشین هم باشه ولی اگه به تعریف اشتباه عام از شتاب که فقط برای افزایش سرعت بکار میره،نگا کنیم،فک کنم منظورتون افزایش سرعت هس.
      توان خروجی که به کیلووات یا اسب بخار بیان میشه در واقع نشون دهنده کاری هس که در واحد زمان ماشین میتونه انجام بده،بعد ازاینکه از حالت سکون خارج شدیم،برای اینکه بر لختی سرعت مثلا 1غلبه کنیم و به 2برسونیم و علاوه بر اون نیروهای خارجی رو هم خنثی کنیم(مثل اثرات آیرودینامیک مانند مقاومت هوا،دما،فشار و ….)به گشتاور نیاز داریم.
      دو خودرو با اسب بخار برابر در نظر بگیرید که یکی گشتاور بیشتری داره.(فرض می کنیم هر دو در یک دورموتور به حداکثر توان و گشتاورشون میرسن)مسلم هس اگه این دو خودرو باهم درگ بزارن،اونی که گشتاور زیادی داره،میتونه از دیگری جلو بزنه)
      برای درک بهتر شما دو نفر رو در نظر بگیرید،هم وزن و کاملا مساوی،فقط یکی پاهای عضلانی تری داره(گشتاور حاصل از پاهای این فرد بیشتر و ضربه های قوی تری وارد میکنه به پدال)،حالا این دو فرد میخوان یه دوچرخه برونن،فرد عضلانی به دلیل اینکه گشتاوری که از طریق پاهاش تولید میکنه،زیاد تره و نیازی به زور زدن آنچنانی نداره،و همچنین با پدال زدن های ممتد به سرعت مناسب میرسه،در حالی که فرد دیگری نیاز داره که تلاش بسیاری برای پدال زدن بکنه و برای اینکه به سرعت برابر با فرد اولی برسه،تعداد پدال زدن هاشو بیشتر کنه(در ماشین این کار افزایش دور موتور رو در پی داره،یا دادن دنده معکوس،تا دور بیشتری از دنده ی قبلی رو داشته باشیم)
      طبق تعریف کارول شلبی برای اینکه بتونید خودرویی رو بفروشید به اسب بخار نیاز دارید،برای اینکه بتونید در مسابقه برنده شید،به گشتاور.
      منتظر نظر دوستان هستیم تا اشکالات من رو هم اصلاح بکنند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسین

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود.
      قدرت و گشتاور دو فاکتور بسیار مهم در بررسی یک موتور به حساب میان. اما مفهومشون بسیار به هم نزدیکه و در واقع نمیشه کاملا از هم جداشون کرد و برای هر کدومشون کاربرد جداگانه ای در نظر گرفت. نمیشه گفت یکیش روی سرعت تاثیر داره و یکیش روی شتاب. اما بدون اینکه وارد جزئیات و مباحث فیزیکی بشیم میشه اینجوری گفت:

      اون چیزی که بیشتر اهمیت داره گشتاوره. در کامیونها اگر دقت کنید میببینید که مثلا قدرت 400 اسب دارن اما گشتاور بالای 1000.. تا بتونن بار بیشتری حمل کنن. در ماشینهای آفرود هم برای صعود از سربالایی نیاز به گشتاور هست و در سواری ها هم گشتاور بالا باعث شتاب بهتر میشه. به زبون ساده، گشتاور نفس ماشینه. اما قدرت رو میشه گفت بیشتر روی سرعت نهایی موثره.

      بازم میگم به طور کامل نمیشه تفکیکشون کرد. ذاتشون یکیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. پوری پوریا!

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (322 ديدگاه)

      دوست عزیز ساده بگم بهت : :)

      گشتاور و قدرت چیزایی هستن که یه موتور واسه حرکت تولید میکنه.
      گشتاور یا معمولا بیشتر هست و یا همسطح قدرت و فاکتوریه که باعث شتاب و قدرت حرکت ماشین میشه . در واقع نیرویی هست که موتور پرتاب میکنه :D
      به قول حسین جان قدرت بیشتر معمولا در سرعت های بالا و اخر تاثیر میزاره .
      برای مثال شما میتونی فک کنی که این بی ام دبلیو با گشتاور 2 برابر هدفش اینه که شتاب خوب و حرکت تیز تری داشته باشه چون گنده هست !! ( معمولا هر چی سایز ماشین گنده تر میشه گشتاور بیشتری نیاز هست :) )
      البته رو هم قدرت . گشتاور یکی هستن و مکمل همدیگن برای همین نمیشه تفکیکشون کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Reza :: Deutschland :: Mercedes

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      درود
      سوالی که برای خیلی ها پیش میاد و معمولا جواب درستی دریافت نمیکنن
      حالا بیایم ببینیم اصلا این قدرت رو میشناسیم یا نه
      (سعی میکنم خیلی ساده بگم اگه جاهایی رو فاکتور میگیرم ببخشید)
      تعریف کار چیه؟ نیرو * جابجایی
      خب اینو ما میدونیم و حالا اگه دو طرفو به عامل زمان تقسیم کنیم عبارت زیر بدست میاد:
      توان = نیرو * سرعت
      پس اینجا توان (یا همون اسب بخار) دوتا چیز برای ما تولید میکنه: یکی سرعت و یکی نیرو
      و ما مجبوریم یکی از اینها رو انتخاب کنیم
      اگه سرعت بالا میخوایم باید نیرو رو کم کنیم و اگه نیروی زیاد میخوایم باید سرعتو کم کنیم
      به همین دلیل در هنگام استارت ماشین شتاب زیاده و نیروی زیادی وارد میشه چون سرعت کمه اما رفته رفته که سرعت بره بالاتر شتاب کمتر میشه
      مثلا مدت زمان 0-10 کیلومتر بر ساعت کمتر از 10-20 کیلومتر بر ساعت و اونم کمتر از 20-30 کیلومتر بر ساعته و …. پس هر چی سرعت بره بالا نیرو کمتر میشه و سرعت کم یعنی نیروی زیاد که البته ما اینجا توان تولیدی موتور رو ثابت در نظر گرفتیم
      حالا موتور که توان خروجی رو تحویل ما میده میل لنگش حرکت دورانی داره پس میشه اینطوری نوشت:
      توان موتور = گشتاور * سرعت دورانی
      که گشتاور رو میشه نیرو در مقیاس دورانی تعریف کرد و سرعت دورانی هم نشان دهنده مقیاس چرخشه… که اینجا میشه همون دور موتور و در هر لحظه از کار موتور این فرمول برقراره و مثلا توان موتور در یک rpm رو تقسیم بر عدد دور موتور کنید ، عدد گشتاور در اون rpm بدست میارید.
      گشتاوره که به ماشین شتاب میده و اونو به حرکت میاره و سرعت هم عامل دیگه ایه که ما بهش نیاز پیدا میکنیم و همون طور که گفتم توان موتور دو عامل سرعت و نیرو (اینجا سرعت چرخشی و گشتاور) رو تولید میکنه و ما در هر موقع از رانندگی به یکی از اینها نیاز خواهیم داشت و به ناچار دیگری رو کم میکنیم
      پس هرچه گشتاور بیشتر باشه شتاب بیشتری خواهیم داشت و ماشین راحت تر به حرکت میوفته
      حالا موتور دیزلی چیکار میکنه؟ موتور دیزلی میاد در دور موتور پایین توان بیشتری رو تحویل ما میده (این از خواص موتور دیزلیه) پس وقتی توان بیشتری داریم میتونیم گشتاور بیشتری رو داشته باشیم و در نتیجه ماشین شتاب بیشتری خواهد داشت و راحت تر دور میگیره با وجود اینکه ممکنه ماکزیمم گشتاور موتور عدد زیادی نباشه اما عملکرد موتور در rpm های پایین بهتره و این دقیقا جاییه که ما میخوایم ماشینو راه بندازیم
      دو تا عکس از نمودار گشتاور دو تا موتور بنزینی و دیزلی رو در کامنت بعدیم میزارم تا عدد گشتاورو با هم مقایسه کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        موتور بنزینی و توان 155 کیلو وات:
        http://img2.netcarshow.com/Mercedes-Benz-GLC_2016_1024x768_wallpaper_a8.jpg
        موتور دیزلی و توان 150 کیلو وات (5 تا کمتر) :
        http://img2.netcarshow.com/Mercedes-Benz-GLC_2016_1024x768_wallpaper_a7.jpg

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Reza :: Deutschland :: Mercedes

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        نیرو ضربدر جابجایی
        نیرو ضربدر سرعت
        گشتاور ضربدر سرعت دورانی
        .
        .
        .
        اشتباهی به اضافه نوشته!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. کیارش

          ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (207 ديدگاه)

          اون چیزی که واسه شتاب مهمه توان هست نه گشتاور
          ایودی آ8 4.2 کواترو 2013
          گشتاور به وزن : 296.4 پوند فوت پر تن
          توان 179.6 بی اچ پی (توان ترمزی ) پر تن
          0-100 : 4.6 ثانیه
          بنز سی 63 ای ام جی
          گشتاور به وزن : 279.3
          توان به وزن : 273.4
          0-100 :3.9 ثانیه
          منبع : autosnout
          خب میبینی که ماشینی با گشتاور به واخد وزن کمتر شتاب بیشتری داره چون توان بیشتری داره
          ذات موتور و کار موتور تولید توان هست
          تو خیلی راحت با گیربکس گشتاور رو عوض میکنی
          اگه گشتاور واسه شتاب مهم بود به جا موتور یه ارمیچر رو ماشینا میذاشتن و با یه گیربکس نسبت بالا شتاب پراید رو میکردن در حد بوگاتی
          ولی توان رو نمیتونی عوض کنی
          البته ماکس گشتاور عدد مهمی هست
          ولی مهم ترین مشخصه موتور منحنی عملکرد اون یا به عبارتی نحوه توزیع گشتاور و توان تو دور هست یعنی موتور توانش رو تو چه دوری ازاد میکنه
          در مورد موتورهای دیزلی، برای ماشین های سنگین گشتاور خیلی مهمتره
          اگر میخواستن موتوری بسازن که گشتاور زیاد رو تو دور زیاد بده توانش خیلی زیاد میشد
          و این کار برای موتورهای بنزینی به صرفه نیست
          نتیجش شد موتور دیزل که گشتاور قابل توجهی رو تو دور پایین ازاد میکنه.
          اگه دقت کرده باشی کامیونا دنده هاشون رو تو دور خیلی پایین عوض میکنن نزدیک دور خلاصی موتور بنزینی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. AHMADREZA

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    توان موتور مهمه ولی گشتاور مهم تره چون وقتی شما میشینی توی ماشین گشتاورش رو احساس می کنی گشتاور نیروییه که موتور می تونه برای حرکت به زمین منتقل کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      توان صرفا یک عدده که ملت باهاش حال کنن و به به چه چه کنن اونی که پرفورمنس یک موتور رو تعیین میکنه منحنی گشتاور خودرو هست (میرسیم به حرف کارول شلبی)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. AHMADREZA

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    دم ب ام و گرم کلا همیشه یه ایده برای سوپرایز همه داره الان هم نزدیک مهم ترین نمایشگاه خودرو یعنی فرانکفورت هستیم پس رقابت بد طوری بالا گرفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    عوامل متغییر و استثنا زیادی وجود داره ولی بطور کلی و خیلی ساده میشه گفت اسب بخار بیشتر باعث حداکثر سرعت بیشتر و گشتاور بالاتر باعثشتابگیری اولیه و ثانویه بهتر و در دورهای میانی و کمک به حرکت بهتر با تحمل وزن بالاتر و تاثیرپذیری کمتر از وزن سوار شده به ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Lord Cezar

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (300 ديدگاه)

    عاشق رینگ های 5 پره دو تایی بی ام و هستم . لاکردار خیلی خفنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ALiHidden

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    رینگ هاش واقعا زیباس

    اون خط مشکی زیر ماشین خیلی جالبه…

    باتشکر از آقای انیس حسینی بابت پست های زیباشون

    چرا خبری از بنز نمیزارین جدیدا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. جی تی ار

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    جانم ببین سبطان انجین سازی چه کرده. دوستان از دیزلی 408 اسب بکشن بیرون کم نیستا! نشون به اون نشون که گشتاورش در حالت عادی 800نیوتون متره. یعنی از خیلی ماشین های تیون شده توسط همین m پاور یا amg یا خیلی از سوپر اسپورت ها بیشتره اون هم با کمترین استهلاک ممکن با چهار توربو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (252 ديدگاه)

    در تکمیل نظر صحیح رضا اضافه کنم که :
    به طور عامیانه اون عاملی که باعث رسیدن به سرعتهای بالا میشه قدرت موتوره و عاملی که باعث حفظ اون سرعت میشه گشتاوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. BMW4ever

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (155 ديدگاه)

    عجب من نمیدونستم توربو چهارم الکتریکیه البته باید بگم این کار قیمت خودرو رو بالاتر میبره احتمال داره قیمتش با 750li یکی در بیاد و شاید کمی کمتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. اول انگلیس بعد المان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    بدجور خوراک جگوارxjlهستش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا