بی ام وفولکس واگن

نبرد فولکس‌واگن توآرگ R و آلپینا XB7، نمایش تکامل شاسی‌بلندهای پرفورمنس

برای برخی، اصطلاح «شاسی‌بلند پرفورمنس» ممکن است متناقض به نظر برسد زیرا خودرویی به بزرگی و سنگینی یک شاسی‌بلند نمی‌تواند یک خودروی پرفورمنس باشد؛ اما این موضوع مال چند دهه پیش بود که خودروهایی مثل پورشه کاین و ب‌ام‌و X6 رانندگی بی‌روحی داشتند. سال‌ها طول کشید تا شاسی‌بلندها چابکی و قدرت واکنش یک سدان سنتی را پیدا کنند زیرا این کار زمانی امکان‌پذیر شد که انبوهی از تکنولوژی‌های جدید به این خودروهای بلندقامت راه یافتند. حال با گذر از این سال‌ها، به دههٔ ۲۰۲۰ رسیده‌ایم که تکنولوژی‌های مهمی مثل سیستم تعلیق بادی، آنتی‌رول بارهای فعال و فرمان گیری چهارچرخ، شاسی‌بلندها را به خودروهای پرفورمنس بسیار توانمندی تبدیل کرده‌اند.

البته کمک‌فنرهای بادی چیز جدیدی نیستند اما این روزها از آن‌ها به‌طور مؤثری استفاده می‌شود و امکان ساخت خودرویی مثل آستون‌مارتین DBX را فراهم می‌کنند که در مسیرهای ناهموار، ارتفاع خود را افزایش می‌دهد و درعین‌حال می‌تواند به سطح زمین نزدیک شده و مرکز ثقل خود را پایین بیاورد. آنتی‌رول بارهای فعال نیز از معماری الکتریکی ۴۸ ولت استفاده می‌کنند و خودروی بلند و بسیار سنگینی مثل بنتلی بنتایگا را قادر می‌سازند بدون لطمه زدن به کیفیت سواری، در پیچ‌ها بدنهٔ خود را صاف و ثابت نگه دارد؛ و نهایتاً سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم موجب می‌شود خودرویی مثل لامبورگینی اوروس، در سرعت‌های پایین برای خودرویی به این بزرگی قدرت مانور بسیار خوبی داشته باشد و در سرعت‌های بالا از ثبات بیشتری برخوردار شود.

بنابراین، وقتی این سه تکنولوژی باهم در یک پکیج قرار گیرند (کاری که امروزه اکثر سوپر شاسی‌بلندها انجام می‌دهند)، خودروهای بلندقامتی خلق می‌شوند که فرمان پذیری و هندلینگ آن‌ها واقعاً مثل خودروهای سواری معمولی است. همچنین با ترکیب همهٔ این سیستم‌های فعال با سامانه‌های چهارچرخ محرک هوشمند و سیستم کنترل گشتاور بُرداری، خودروهایی مثل DBX و اوروس ساخته می‌شوند و نشان می‌دهند که یک شاسی‌بلند بزرگ هم می‌تواند برای رانندگی بسیار جذاب باشد. دو نمونه از این خودروها، فولکس‌واگن توآرگ R و آلپینا XB7 هستند که در اینجا به مصاف هم رفته‌اند.

البته شاید مقایسهٔ این دو کراس‌اوور پرفورمنس چندان عادلانه نباشد زیرا قیمت آلپینا به‌مراتب بیشتر از فولکس‌واگن است اما وقتی پرفورمنس آن‌ها را در نظر می‌گیریم، هنوز هم می‌توانند رقیبی برای هم باشند. XB7 با ۶۲۱ اسب بخار قدرت که از نیروگاه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو بیرون می‌آید، خودروی بسیار قدرتمندی است و در دنده‌های پایین سرعت آن‌چنان افزایش میابد که احساس یک قطار باری فراری را به راننده می‌دهد. توآرگ R اما قدرت کمتری معادل ۴۶۲ اسب بخار دارد که آن‌را به شیوهٔ خاصی تولید می‌کند. در اینجا یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۴۰ اسب بخار قدرت وجود دارد که یک موتور الکتریکی قدرتمند در عقب هم آن‌را همراهی می‌کند. به لطف این قوای محرکه، کراس‌اوور اسپرت فولکس‌واگن شتاب گیری وحشیانه‌ای دارد.

اما بااین‌وجود، آلپینا علیرغم وزن ۲۶۶۰ کیلوگرمی خود که حدود ۲۰۰ کیلوگرم بیشتر از توآرگ R است، خودروی بسیار جذاب‌تری برای رانندگی است و این صرفاً به خاطر قدرت بیشتر آن نسبت به فولکس‌واگن نیست. XB7 با وجودی که از توآرگ بزرگ‌تر است، به لطف چابکی و چسبندگی عالی، کنترل فوق‌العاده در پیچ‌ها و هدایت دقیق، رانندگی بهتری دارد تا جایی که بسیار شبیه به یک سدان اسپرت احساس می‌شود. از سوی دیگر اما فرمان توآرگ R مبهم و گُنگ است و هیچ‌کدام از بازخوردها را به‌خوبی به راننده انتقال نمی‌دهد درحالی‌که فرمان XB7 کاملاً دقیق عمل می‌کند.

رانندگی با آلپینا به‌طور حیرت‌انگیزی آسان است زیرا به‌خوبی بدنهٔ خود را کنترل کرده و حرکات گهواره‌ای را به حداقل می‌رساند درحالی‌که فولکس‌واگن هرگز نمی‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. همچنین XB7 به لطف کمک‌فنرهای فعال و فرمان گیری چهارچرخ، بسیار چابک‌تر از چیزی که تصور می‌شود است. این نشان می‌دهد که یک شاسی‌بلند بزرگ در صورت استفاده از تمام تکنولوژی‌های مدرن و هوشمندانه چقدر می‌تواند هندلینگ خوبی داشته باشد و در صورت فقدان این سیستم‌ها چقدر بی‌دقت و گیج می‌شود. همهٔ این تکنولوژی‌ها، خودرویی به بزرگی XB7 را کاملاً چابک می‌کنند و برخلاف انتظار، موجب می‌شوند در جاده‌های پرپیچ‌وخم بسیار خوب عمل کند.

البته همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، این دو خودرو هرگز رقیب مستقیم یکدیگر نیستند زیرا با قیمت ۱۲۵ هزار پوند XB7 تقریباً می‌تواند دو دستگاه توآرگ ۷۲ هزار پوندی خرید بنابراین، آلپینا با قیمتی بسیار گران‌تر از فولکس‌واگن باید رانندگی بسیار بهتری داشته باشد اما سؤال اینجا است که چقدر طول خواهد کشید تا این تکنولوژی‌ها به خودروهای ارزان‌تری مثل توآرگ R هم راه پیدا کنند؟ در همین حال، کراس‌اوور اسپرت فولکس‌واگن هم خالی از ویژگی‌های مثبت نیست. این خودرویی آرامش‌بخش و بدون دردسر برای استفاده‌های روزانه است که شاید در جاده‌های پیچ‌درپیچ خیلی خوب عمل نکند اما راحت و پالایش‌یافته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم توآرگ R که اتفاقاً این روزها بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد، مصرف سوخت بسیار پایین‌تر آن نسبت به آلپینا است. این مهم به لطف بُرد تمام الکتریکی ۴۵ کیلومتری به دست آمده که در استفاده‌های شهری بسیار می‌تواند کاربردی باشد؛ اما با همهٔ این‌ها، یکی از این خودروهای این رقابت باید چیزهای زیادی از دیگری یاد بگیرد که مهم‌ترین آن‌ها تکنولوژی‌های پیشرفته هستند. از سوی دیگر، توآرگ R در سیستم هیبریدی می‌تواند بجای دانش‌آموز، استاد راهنمای آلپینا باشد.

مشخصات فنی

فولکس‌واگن توآرگ R

آلپینا XB7

پیشرانه ۳ لیتری V6 توربو هیبریدی ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۶۲ اسب بخار ۶۲۱ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۱ ثانیه ۴.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۲۴۶۵ کیلوگرم ۲۶۵۵ کیلوگرم
مصرف سوخت ۳.۰ لیتر ترکیبی ۱۳.۷ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۶۷ گرم/کیلومتر ۳۱۱ گرم/کیلومتر
قیمت ۷۱,۹۹۵ پوند ۱۲۵,۶۵۰ پوند
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
PistonHeads

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد رستمی نژاد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    من اینجا دوری با نیسان z370 2017 زدم ، مجنون چسبندگی اش شدم ، لامصب مثل خرچنگ زمین رو گرفته بود (ببخشید بی ربط بود)
    ولی به نظرم X6M خیلی گزینه بهتری است.

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. MOS

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (715 ديدگاه)

      آقای رستمی چرا کامنت بی ربط میزاری ؟؟؟
      خب نظری نداری کامنت نزار مگه مجبورت کردن که کامنت بزاری ؟؟؟

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. محمد رستمی نژاد

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        ولی به نظرم X6M خیلی گزینه بهتری است (دقت کن !
        خوب بخون! تَهِش رَبط داره!)

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        دقیقاً با کاربر MOS موافقم ???.
        چرا محمد رستمی نژاد کامنت بی‌ربط میگذارد !!!
        این چه وضعشه آخه ? !

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. Porsche 911

          ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          لطفا بحث رو شروع نکنید محمد جان و آقا نوید
          در مورد این رقابت هم بگم که توارگ رو بیشتر دوست دارم طراحی خوب و فنی بسیار عالی و مصرف سوخت بی نظیر از دلایلی هست که اون رو بیشتر شبیه به یه شاسی بلند کرده
          البته که XB7 هم فوق العاده لوکس و با کیفیت هست و اصلا درش شکی نیست که بالاخره ب ام و هست ولی با احترام به نظر همه من توارگ رو بیشتر دوست دارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Reza

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      جناب رستمی نژاد منم سوپراسپرت های زیادی سوار شدم از اونتادور و مک‌لارن 12c و کوروت C7 و فراری 458 اسپایدر بگیر تا ماسل کار های عضلانی آمریکایی.

      ولی هیچکدوم به اندازه‌ی اونتادور به زمین نمی‌چسبید یه لحظه احساس می‌کنی رو زمین دراز کشیدی ، تو راحتی هم رنجرور اتوبیوگرافی بهترینه به نظرم

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. Nima RST

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (90 ديدگاه)

    تکنولوژی چه جادویی کرده و میکنه با دنیای خودرو
    یه زمانی صفر تا صد ۴ ثانیه ای مال هایپرکاری مثل لامبورگینی بود الان مال شاسی بلند های دو و نیم تنی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    آلپینا قیمت بیشتری داره ولی ارزش این قیمت رو کاملا داره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. ""new ""RAMIN

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    یک چیز کلی میگویم
    برخی ها موضوعات را عوض میکنن تا از اصل مطلب فاصله بگیرند. برخی هم ادامه مشکلات و دعوای خود را در مطلبی دیگر بیان میکنند…
    اما برخی نمیدانم چه گونه می آید از تمام مطالبی که یه نفر نوشته یه ایرادی بسیار کوچک پیدا میکند و آن را میگوید بعدش دعوا از انجا شروع میشود و آخر هم میبینم 50 تا کامنت می مورد بین چند نفر رد و بدل میشود.

    اما برخی منظور را یه چیز دیگر متوجه میشوند و فکر میکنن منظور اون بنده خدا اون چیزی است که اون فکر میکند. نه خیر. منظور اون بنده خدا اون چیزی نیست که شما فکر میکنی. یک سری دعوا هم اینگونه شروع میشود.

    .
    خودم به شخصه دیگر به هیچ موجودی اهمیت نمیدهم. نظر خودم را میگویم. هرکسی هرچی دوست داشت فکر کند. هرکسی هر چقدر دوست داشت پاسخ منفی بدهد

    نباید به اینجور افراد اهمیت داد. برخی با شایعه پراکنی دیگران را می کوبونن .
    مثل اینکه مشکل دیده شدن دارند. خب اشکالی ندارد. بزارید برای خودشان حرف های بی مربوط بزنن.

    کسی که خودش را به خواب زده باشد هیچ کس نمیتواند خودش را بیدار کن….
    آمریکا // ژاپن // چین // کره // اروپا و… چند بار چند چیز را میگویم. چندتا مدرک میاوریم اگر اون بنده خدا به اشتباهش پی برد. یا ما اگه فهمیدیم اشتباه میکنیم
    خب هیچی. اما اگه خودشان نیاوردنند و ما نیز به اشتباه خود پی نبردیم و انکار کردیم ( یا آن ها انکار کردن ) در صورتی که مدرک هم هست. اصلا نباید اهمیت داد.

    بسیاری از دعوا از همین چیز های ساده شروع میشود.

    کسی که هیچ تجربه ای از صنعت خودرو نداره و میگه چون این “” برند “” هست و
    “” معروف “” هست پس به به. چون این ساخت “” فلان سیاره “” هست پس به درد نمیخوره. آن کسی که ملیت خودش را انکار میکند. آن کسی که از وسایل **** بت میسازد و میگوید آن فلان است و بهمان ( بدون ارائه سند ) پس بهتر است این افراد در رویایی خود بماند.

    به عنوان ختم کلام واقعیت و حقیقت 2 چیز جدا هستن ! شبیه هم هستن ولی منظور آن فرق دارد. افراد عاقل و بزرگسال منظور حقیقت و واقعیت را میدانند و میدانن فرق آن چیست. اما بدانید حقیقت ( اون چیزی که بشر فکر میکنه ) و واقعیت ( اون چیزی که واقعی هست) با هم فرق داره. این جملات من را کمتر جوان و نوجوانی شاید درک کند. هر وقت 4 دهه زندگی کردید. و به سن بالای 40 سال رسیدید ، میفهمید حقیقت چیست… واقعیت چیست…

    یادم باشد در آینده به جای سخنرانی درباره آینده صنعت خودرو چین که جهان را به خاک مینشیند. درباره علم دانش آگاهی حقیقت فلسفه سخن بگویم. چون اولا باید ریشه درست شود… بعدا به سراغ دیگر چیز ها باید رفت…

    پدال کامنتمو منتشر کن… ??? با سپاس… ???

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      رامین جان
      از شما خواهشمندم حقیقت فلسفه را به گند نکشید و با همان چینی‌ها و چانگان لذت ببرید و برای ما سخن سرایی کنید !

      دیگر آن کس که نمیداند شما ارادت خاصی به چانگان و چینی‌ها و جنسیس دارید ، حضرت حاج حافظ شیرازیست و تمام !

      بگذارید ما هم با اشتباهاتمان به گور برویم ، میدانیم آلمانی‌ها ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها پول مفت میگیرند و به گرد پای چین و کره نمیرسند !

      مَخلَص کلام :
      حاجی بکش بیرون تا هوای تازه بیاد !

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. محمد رستمی نژاد

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        دیگر آن کس کیست که نمی‌داند شما از لذت رانندگی چه میدانی و گیر دادی به دَوام ،حضرت حاج حافظ شیرازیست و تمام !
        بگذارید ما با خرج قطعه bmw به گور برویم ، می‌دانیم که تویوتا جان هم اگه حتی دَرَش دینامیت بگذارند هم هیج چیزَش نمیشود ! به گرد پای تویوتا هیچ بَشَری نمیرِسَد (ذره ذره اش از عشق ساخته شده?)
        مَخلَص کلام : کَمتَر گاز بِده تا تو خَرج نَیوفتی?.

        موافقم 0
        مخالفم 2
      2. mahan

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        ???? نوید جان این بنده خدا فاز پیغمبری.پیام رسانی چیزی گرفته.توی بیت المقدرس خاکت کنند خوارج!!
        یا ایها الذین امنوا من یسوق السیاره الچینی دخل فی الجنت و من کان یرید ثواب دنیا و ارضا سائق فسائق السیارات الچینی فی الدنیا و الخره
        ترجمه:ای کسانی که ایمان اوردید هرکس با ماشین چینی رانندگی کند به بهشت راه پیدا می کند و هر کس ثواب و لذت رانندگی می خواهد پس در دنیا و اخرت چینی سوار شود.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. محمد رستمی نژاد

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          ماهان گفته بودی با آدم خیلی با ایمانی نیستی ، می‌بینم که قرآن رو خیلی خوب حفظی??

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          ????
          والا به خدا
          گیری کردیم
          فن چینی نداشتیم که حالا پیدا کردیم ?‍♂️

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. mahan

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          محمد جان من عربی رو کامل بلدم و مسلط هستم.گفته بودم که با کشورهای عربی تجارت می کنم.در ضمن محمد جان سوتفاهم نشه درسته ادم با ایمانی نیستم ولی ادم بدی هم نیستم.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  5. محمد مختاری آذر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    به نظر من آلپینا بهتر هستش نسبت به فولکس ولی از نظر طراحی فولکس واگن بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    توارگ رو بیشتر میپسندم…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. مهدی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    من بدون شک الپینا رو انتخاب میکنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. مهدی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    کسایی که میگین بنزین گرون شده
    برید یه تو ارگ بگیرید حالشو ببرید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. Amir Hossein

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (444 ديدگاه)

    سلام،این آلپینا ماله خوده بی اپو هست مثل M power یا یه شرکته که فقط محصولات بی ام و رو تیون میکنه مثل برابوس که فقط مرسدس رو تیونینگ میکنه(تا حدودی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mahan

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    مقایسه ای بود که از اول نتیجهش معلومه.مثل رقابت بین شیر و پرشین کت برای پادشاهی هست.البته اینکه به توارگ بگیم پرشین کت یکم که نه خیلی بی انصافیه ولی خب در مقابل نه x7 بلکه xb7 چیز دیگه ای بنظر نمیرسه.بی ام و عجب چیزی ساخته البته صدحیف که x7mساخته نمیشه وگرنه سریعتر بود.میشه بهش گفت سری 7 شاسی بلند ها همین طور که gls اصلی ترین رقیبش رو sکلاس شاسی بلند ها میدونیم و به جای مقایسه با توارگ باید با این مقایسه بشه(برنده بی چون و چرا درسته بی ام و هست و شکی نیست ولی توارگ باتوجه به قیمتش و مشخصاتش میتوه دومین برنده برای کسایی باشه که نمی تونند x7 بخرن).بین مرسدس GLS63 S و الپینا XB7 واقعا انتخاب سخته و هر دو برنده هستن ولی خب بنا به انتخاب یکی باشه اون XB7 هستش که مشخصاتش کمی بهتره و کیفیت هم کمی بهتره.در کل مثل این بود که مایک تایسون رو با محمدعلی بیات بندازیم تو رینگ.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. فرشاد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    با این قیمت صد در صد توارگ
    ولی من باشم یه لکسس rx فول میگیرم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. ماکان

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (770 ديدگاه)

    سلام . انشاالله که در نسل بعدی بی ام و X7 ، نسخه اصلی و کامل X7 M را هم بسازند و تولید کنند . در ضمن انشاالله که هرچه زودتر شرایط کشور ایران و جهان جوری شود که تمامی نسخه های بی ام و X7 مخصوصاً همین نسخه آلپینا XB7 را به همراه خیلی از انواع خودرو های درونسوز دیگر که حجم موتورشان کم و زیاد بالای 2500سی سی هستش و البته همه آنهایی که تمام الکتریکی هستند را به صورت قانونی و آزاد و نامحدود به همه جای ایران وارد کنند و پلاک ملی کنند . هرکسی هم که با خودش فکر می کند از لحاظ واردات همچین چیزی اصلاً ممکن نیست ، باید بداند که طرف بیش از حد بدبین و نا امید است ، مطمئناً اگر خدا بخواهد همچین اتفاق خوبی هم پیش میاد . انسان در رابطه با هر مورد خوبی هرچقدر هم که قرار باشه به اون مورد نرسه ، در هر صورت بهتره که سعی کنه به خیلی از موارد خوب در زندگی خوشبین باشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. MAHDI

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    آلپینا XB7 یه دنیای دیگه است. بی نهایت با شکوه و جذاب و سریع هستش، خودروهای آلپینا همیشه قدرتمند و خیلی خیلی راحت هستن.❤️

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. parsa_ashgh.mashine

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (226 ديدگاه)

    عالیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا