آئودیبی ام و

جدال کراس‌اوورهای کوچک، آئودی Q2 در برابر ب‌ام‌و X1

اگر یک ماشین در دنیا وجود داشته باشد که به فروش بالای آن یقین داشته باشیم آن آئودی Q2 است. یک SUV جمع‌وجور با یک برند پریمیوم جای تعجب نیست اگر به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار تبدیل شود. البته این بدان معنا نیست که این بخش را به‌طور کامل تحت سلطهٔ خود درآورد چراکه در این بازار شلوغ و رقابتی، ب‌ام‌و X1 نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها است؛ اما در کل کدام‌یک برترند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، این دو کراس‌اوور کوچک پریمیوم را باهم مقایسه کرده‌ایم.

Untitled-1

طراحی خارجی

Q2 ظاهر کمی متفاوتی از استایل معمول یک آئودی ارائه می‌کند. جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی آشنای آئودی همچنان در Q2 وجود دارد اما قوس مطلوب گلگیرها، چراغ‌های عقب مربع شکل و رنگ نقره‌ای متضاد برای ستون C، یک آئودی متمایز را ارائه کرده است. پلت‌فرم این خودرو با هاچبک A3 مشترک است اما استایل SUV مانند آن بدین معنی است که ارتفاع بیشتری از A3 دارد درحالی‌که به دلیل برخورداری از ۱۲ سانتیمتر طول کمتر، پارک کردن آن راحت‌تر انجام می‌گیرد.

در مقابلِ Q2، X1 قرار دارد که کاملاً ظاهر یک ب‌ام‌و را نشان می‌دهد. طراحی جلوی X1 بسیار شبیه به سری ۱ به نظر می‌رسد درحالی‌که عقب آن رنگ و بوی سری ۳ استیشن را دارد. بااین‌حال طراحی X1 کاملاً خوب و متناسب به نظر می‌رسد و طرفداران ب‌ام‌و را تا حد زیادی راضی خواهد کرد.

طراحی داخلی

اینکه ریشه و اصل Q2 به A3 برمی‌گردد در کابین خودرو بیشتر آشکار می‌شود. به جهت کاهش هزینه‌ها طراحی داشبورد این دو خودرو تقریباً یکسان است که قطعاً هیچ مورد ناخوشایندی در آن دیده نمی‌شود و این یعنی Q2 یکی از جذاب‌ترین کابین‌ها را در این رنج قیمتی دارد. همچنین بهترین حالت این کابین بی‌نقص هنگامی است که صفحه آمپر دیجیتالی مجازی را برای آن سفارش دهید که در این صورت یک صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی دیجیتال جایگزین صفحه آمپر سنتی می‌شود.

q2x1interior

X1 اما شیوهٔ طراحی جذاب بیرونی را در داخل پی نگرفته است چراکه هرچند همهٔ کنترلرهای آن به‌صورت هوشمندانه‌ای طراحی‌شده و کیفیت کلی داشبورد بالا است اما طراحی داشبورد چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد هرچند که ب‌ام‌و در کاربردی بودن بر آئودی برتری دارد. درحالی‌که حجم صندوق بار ۴۰۵ لیتری Q2 بزرگ‌تر از یک هاچ‌بک خانوادگی معمولی است اما در برابر صندوق ۵۰۵ لیتری X1 مغلوب می‌شود. قسمت عقبی هر دو خودرو نیز کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان فضای پای مناسبی در اختیار دارند.

q2x1valueformoney

رانندگی

اشتراک پلت‌فرم Q2 با A3 یک‌چیز را کاملاً تضمین می‌کند و آن اینکه Q2 خودرویی ایمن، قابل پیش‌بینی و بسیار راحت برای رانندگی خواهد بود. این خودرو از سواری راحتی برخوردار بوده و هیچ احساس ناراحت‌کننده‌ای ندارد. کابین خوش‌ساخت آن نیز در بزرگراه‌ها هم سکوت خود را حفظ می‌کند. فرمان پیشروی آئودی نیز به رانندگی‌های طولانی‌مدت کمک فراوانی می‌کند. این سیستم فرمان که با مدل S3 مشترک است نسبت به ‌سرعت خودرو حساس بوده و با توجه به‌سرعت حرکت تنظیم می‌شود. این امر موجب افزایش پایداری در سرعت‌های بالا شده درحالی‌که به سریع‌تر شدن خودرو در شهر نیز کمک می‌کند.

q2x1styling

ب‌ام‌و نیز بدون شک ماشین لذت بخشی است. فرمان تیز و شاسی عالی آن کنترل و پایداری بسیار خوبی را ارائه می‌کند. بعلاوه اگر کنترل دامپرهای پویا را برای X1 سفارش دهید می‌توانید با تغییر تنظیمات، هم یک سواری اسپرت را تجربه کنید و هم در حالت کامفورت، یک سواری نرم و راحت را. درحرکتی بسیار نادر و درحالی‌که ب‌ام‌و تا چندی قبل سیستم دیفرانسیل جلو را مورد تمسخر قرار می‌داد، نسل دوم X1 را به‌صورت دیفرانسیل جلو ساخته است. البته غیر از مدل پایه، بخش عمده‌ای از تیپ‌های X1 با سیستم چهارچرخ محرک ارائه می‌شوند.

q2x1engines

قوای محرکه

لیست موتورهای بنزینی Q2 با یک واحد ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با ۱۱۳ اسب بخار قدرت آغاز می‌شود. هرچند این پیشرانهٔ سه سیلندر کاملاً روان و سرحال است اما بسیاری از خریداران ممکن است موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر را ترجیح دهند که با ۳۵ اسب بخار قدرت بیشتر تا حد قابل‌توجهی موجب بهبود عملکرد خودرو می‌شود. مقرون‌به‌صرفه‌ترین موتور در رنج پیشرانه‌های Q2، یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری دیزل با ۱۱۴ اسب بخار قدرت است که در آزمون‌های رسمی توانسته است به مصرف سوخت فوق‌العادهٔ ۴ لیتر در صد کیلومتر دست پیدا کند. فعلاً تنها مدلی که با سیستم چهارچرخ محرک کواترو عرضه می‌شود، مدل مجهز به موتور ۲ لیتری دیزل با ۱۵۰ اسب بخار قدرت است. هرچند که در آینده موتور بنزینی ۱.۴ لیتری و موتور آیندهٔ بنزینی ۲ لیتری نیز با سیستم چهارچرخ محرک ارائه خواهند شد. گیربکس‌ها نیز شامل یک نمونهٔ ۶ سرعتهٔ دستی و یا ۷ سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه می‌شود.

q2x1driving

در X1 می‌توان سه موتور بنزینی و دیزل را انتخاب نمود. حتی نسخهٔ پایهٔ X1 یعنی مدل ۱۸d از تمامی نسخه‌های فعلی Q2 قوی‌تر است درعین‌حالی که مصرف سوخت قابل‌ملاحظهٔ ۴.۱ را نیز ادعا کرده است. قدرتمندترین مدل این ب‌ام‌و، مدل ۲۵d XDrive است که با ۲۳۰ اسب بخار قدرت شتاب صفرتا صد را فقط در ۶.۶ ثانیه ثبت می‌کند. برای X1 به‌صورت استاندارد یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی ارائه‌شده اما گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک گزینهٔ بسیار بهتری خواهد بود.

ارزش در برابر قیمت

قیمت آئودی Q2 هنوز اعلام‌نشده است اما انتظار می‌رود نسخهٔ پایهٔ این خودرو به‌راحتی قیمتی کمتر از قیمت ۲۶,۹۳۰ پوندی تیپ پایهٔ ب‌ام‌و X1 داشته باشد. قیمت تیپ‌های مختلف Q2 بین ۲۰ تا ۳۲ هزار پوند پیش‍بینی می‌شود درحال‌که ب‌ام‌و X1 رنج قیمتی از ۲۶,۹۳۰ تا ۳۶,۷۲۰ پوند دارد.

q2x1verdict

نتیجه

آئودی Q2 پس از ورود به بازار خریداران فراوانی را به سمت خود جلب خواهد کرد. این خودرو با برند پریمیوم و موتورهای کم‌مصرف به‌احتمال‌زیاد به یکی از رهبران کلاس کراس‌اوورها تبدیل خواهد شد. هرچند Q2 اسپرت‌ترین ماشین بازار نیست اما راحتی و سهولت استفاده برای اکثر خریداران اهمیت بیشتری دارد؛ اما ب‌ام‌و X1 برای رانندگی سرگرم‌کننده‌تر است و با هندلینگ دقیق و عملکرد قوی، مسلماً یکی از اولین انتخاب‌های خریداران در این کلاس است. همچنین X1 خودرویی بزرگ‌تر اما گران‌تر نیز هست. هرچند هر دو ماشین در بیشتر موارد یکسان عمل کردند اما هریک از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنند؛ بااین‌وجود پس از بررسی تمامی موارد می‌توان نتیجه گرفت که ب‌ام‌و X1 با اختلاف بسیار کمی پیروز این رقابت است.

 

امتیازات کلی

ب‌ام‌و X1 ۸
آئودی Q2 ۷.۸

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Madjid S

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    فقط آئودی. ارباب حلقه ها
    همه چیزش از BMW سرتره. پس چرا دوم شده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مجید جان نمیشه پیش بینی کرد خیلی چیزهارو که برعکس باورهای ما انجام میشه
      بی ام و هم برای خودش شاخی ها
      ائودی هم عالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Dariush Jalali

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (218 ديدگاه)

        نمیشه مطلق حرف زد.

        دوره ی این فقط فقط ها تموم شده.

        حق با بهنامه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. امیرحسین ق.

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (218 ديدگاه)

        حق کاملا با بهنامه.

        انتخاب خیلی سخته.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          فدات شم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Bmw

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (21 ديدگاه)

      هیچ برتری نداره البته این نسلش واقعا خوشگله

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. audi sq7

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (95 ديدگاه)

      آره. امتیاز دهی آخر یکم عجیب بود!!!!!
      اءودی واقعا معرکه است. هم کابین زیبا،هم طراحی خارجی،هم کارایی خیلی خوب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به نظر من یکم مقایسه این دوخودرو نادرست میاد چون از نظر ابعادی بی ام دبلیو جدید خیلی بزرگتر از نسل قبل شده درحالی که ائودی خودروی کوچک تری هست ولی در کل نشان از پیشرفت هر دو خودروساز بزرگ داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دقیقا پیشرفت خیلی خوبی دارن هردو خودروساز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Archi KHAN

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    نظرسنجی :

    x1 : لایک
    q2 : دیسلایک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Bmw

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    BMW پرچمش بالاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مصطفی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (56 ديدگاه)

    تازگیا پرا منبع رو ذکر نمیکنین ، یکم غیر حرفه ای به نظر میاد چون قطعا خودتون که تست نکردید ، درسته؟
    کلا به بقیه مدل های آئودی خصوصا a8 علاقه مندم اما در این مورد بی ام و خیلی بهتر مفهوگ کراس اور رو منتقل میکنه .
    1 بیمر
    2 آئودی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مصطفی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (56 ديدگاه)

    تازگیا چرا منبع رو ذکر نمیکنین ، یکم غیر حرفه ای به نظر میاد چون قطعا خودتون که تست نکردید ، درسته؟
    کلا به بقیه مدل های آئودی خصوصا a8 علاقه مندم اما در این مورد بی ام و خیلی بهتر مفهوم کراس اور رو منتقل میکنه .
    1 بیمر
    2 آئودی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی بی ام دبلیو هم خیلی بهتر از آئودیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    ایکس وان ظاهرش به کل این مدل آئودی میرزه خیلی خوشگله نازه خشنه ابهت داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid...Audi

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (712 ديدگاه)

      خیلی دوست دارم همه ایرانیا یه روزی به این برسن که طراحی یه چیز سلیقه ایه…
      اینکه تو فکر میکنی خوشگله دلیل نمیشه به کل این آئودی بیارزه.
      به نظر من Q2 خیلی جذاب تره ولی این فقط نظر منه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. arash66

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (433 ديدگاه)

    BMW X1 با Audi Q3 هم کلاس هستند …
    از لحاظ ابعاد Q2 کوچکتر از X1 هست .
    من نمیدونم منبع این تست کجاست ولی مقایسه منطقی به نظر نمیرسه و بیشتر جنبه اطلاع رسانی داره تا مقایسه.
    بی ام و به احتمال زیاد مدل مستقیمی برای q2 معرفی خواهد کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      هردو عالی هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. GT_R

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    سلام دوستان
    این که میخوان پورشه و بی ام دبلیو اتیش بزنن چه کاریه.بذارنشون جز ماشینای پلیس راه و کلی هم کلاس داره
    لطفا اطلاع رسانی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حميد

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      اره ادم دلش میسوزه فکر خوبیه بشه ماشین پلیس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. فرزاد لاکچری

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (119 ديدگاه)

    دوستان میخوایم ماشین بخریم بین جیلیGC9 و هیوندای النترا و کیا سراتو موندیم لطفا راهنمایی کنید دوستان
    با تشکر فراوان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احمدرضا خواجه زاده

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    فقط آوودی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علیرضا

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    من بی ام و x1-2016 دارم و در کل باید بگم که هندلینگ و قدرت موتور و گیربکسش آئودی رو قورررررررررررت میده.
    موتور 2لیتری توئین توربو با 230 اسب بخار و گیربکس 8 سرعته و صفر ت صد 6.6 میفهمید یعنی چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مسعود

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود

    فرق Crossover با SUV چیه؟

    سپاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. فرامرز

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    طراحی خارجی این آئودی چشم گیر نیست و پشتش خیلی شبیه فولکس پولو که نصف این قیمت داره هست. طراحی جلوش هم از بقیه آئودی ها عقبه و به نظرم حرف چندانی برای گفتن در مقایسه با ب ام و نداره. یه مقایسه بین ایکس ۱ و مرسدس جی ال آ و کیو ۳ (که خیلی از کیو ۲ بهتره) تو یوتیوب دیدم که به ترتیب اول تا سوم شدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. فریبرز

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    با تمام احترامی که برای ائودی قائلم بنظرم یک فولکس واگن بزک شده است و بیشتر قطعاتش با فولکس مشترکه مثل بحث تویوتا و لکسوسه و از لحاظ بحث فنی کمی از ب ام و عقب تره،شما هیچ ماشینی رو تو دنیا پیدا نمیکنی که مثل بنز و ب ام و با اصالت باشن این ماشین ها مثل یه موجود زنده نسل به نسل در حال انتقال dna خودشون هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. emad

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرمن bmw کاربردی تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. ALIREZA034

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    همه جوره x1 سره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. mohammad-fm480

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    بی ام و هم خوبه اما انتخاب من ارباب حلقه ها(lord of the ring)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا