بی ام وتسلاهفته نامه

نبرد سخت: ب‌ام‌و سری 5 در برابر تسلا مدل S

به نظر می‌رسد رقیب اصلی ب‌ام‌و اندکی تغییر کرده است. رقیب اصلی این برند باواریایی همیشه همسایه‌ی آلمانی خود یعنی مرسدس بنز بوده است؛ و درحالی‌که مرسدس هنوز هم رقیبی اصلی ب‌ام‌و است اما تازه‌واردی نیز به اندازه‌ی غول اشتوتگارتی ب‌ام‌و را هدف گرفته است. تسلا با هر مدل تازه‌ی خود ب‌ام‌و را هدف گرفته هرچند که خودروهای این شرکت کاملاً الکتریکی هستند.

75160ff4-3408-4edf-adbe-556204d3529e
طبق گفته‌های تسلا، مدل S رقیب ب‌ام‌و سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس است هرچند اخیراً در مطلبی در پدال دیدیم که این مطلب درست نیست. در حقیقت تسلا مدل S بیشتر رقیب ب‌ام‌و سری ۵ و مرسدس بنز E کلاس است. ب‌ام‌و اخیراً به‌روز شده و نسل جدید این خودرو عرضه شده است. خب حالا این دو خودرو علیرغم تفاوت‌های موجود در قوای محرکه چگونه در برابر هم عمل می‌کنند؟

bde4ae5e-a34e-452d-acbc-bf2570cfa1aa
هر دو خودرو مشخصات و تریم های متفاوتی دارند بنابراین بیایید مدل‌های میانی این یعنی دو ب‌ام‌و ۵۴۰i xDrive و تسلا مدل S 75D را با یکدیگر مقایسه کنیم. هر دو رقیب تقریباً بهایی مشابه داشته (هرچند برای اینکه بهای ب‌ام‌و با تسلا یکسان باشد باید چندین آپشن را نیز سفارش داد) و هر دو به یک اندازه سریع هستند و البته هر دو با تجهیزات تقریباً یکسانی عرضه می‌شوند. بله مدل‌های قدرتمندتر و سریع‌تر تسلا و ب‌ام‌و نیز وجود دارند؛ اما این دو مدل‌های عادی بوده و ب‌ام‌و M5 جدید هنوز عرضه نشده است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم آن را با مدل S P100D مقایسه کنیم.

2017-bmw-5-series-24
در بحث ظاهری هر دو خودرو زیبا هستند. از نظر شخصی ما احساس می‌کنیم که سری ۵ جدید خوش‌تیپ‌تر است. از زمانی که تسلا مدل S برای اولین بار معرفی شد به نظر می‌رسید که ظاهر آن فاقد زرق‌وبرق زیاد است. تسلا به حد کافی خوش‌سیما است اما به حدی نامعین است که اگر نشان تویوتا را نیز به خود بگیرد کسی درباره‌ی آن سؤالی نکند؛ اما در مقابل سری ۵ جدید خطوطی زیبا و ظاهری گیرا دارد. از نظر ظاهری این خودرو درگیر کننده تر است. شاید برخی افراد ظاهر سری ۵ جدید را دوست نداشته باشند اما به عقیده‌ی ما ب‌ام‌و خودروی جذاب‌تر مخصوصاً از نظر پروفایل کلی است.

Tesla Model S
در نمای کناری نیز تسلا مشخصه‌ی منحصربه‌فردی ندارد؛ اما در عوض ب‌ام‌و خط شانه‌ای دارد که به گلگیر عقب رسیده و نمایی گیرا را به آن بخشیده است. این نوعی از فریفتن است که مدل S فاقد آن می‌باشد. هرچند اگر کسی مالک تسلا مدل S باشد مطمئناً ظاهر آن را ناامیدکننده نخواهد یافت زیرا خودرویی خوش‌تیپ است. فقط کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد.

Tesla Model S 2016 facelift
در بحث قدرت و کارایی ۵۴۰i از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو با قدرت ۳۴۰ اسب بخار استفاده خواهد کرد. این پیشرانه با اتصال به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و با کمک سیستم چهارچرخ محرک می‌تواند سری ۵ را ظرف مدت ۴.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. در مقابل تسلا مدل S 75D از دو پیشرانه الکتریکی که روی اکسل‌های جلو و عقب قرار گرفته‌اند سود برده و باتری‌های ۷۵ کیلووات ساعتی دارد. با گشتاور الکتریکی آنی و چسبندگی سیستم چهارچرخ محرک، این خودرو در ۵.۲ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ بنابراین این خودرو اندکی کندتر از ب‌ام‌و است اما این اختلاف در حد یک پلک زدن دیده می‌شود.

کابین هر دو خودرو نیز بسیار خوب و لوکس از کار درآمده اما کابین دو خودرو بسیار متفاوت هستند. ب‌ام‌و ۵۴۰i مخصوصا با پکیج M اسپورت ظاهری اسپورت و دوستدار راننده دارد. از طرف دیگر تسلا مدل S بسیار ریلکس تر بوده و بر روی تکنولوژی تأکید کرده است. در تسلا صفحه‌نمایش مرکزی بسیار بزرگ بر کلیت کابین غلبه دارد. سیستم iDrive ب‌ام‌و نیز دارای صفحه‌نمایش لمسی است و البته عملکردهای فیزیکی مرسوم و کنترل‌های حرکتی را نیز دارد اما صفحه‌ی آن بسیار کوچک‌تر و سنتی‌تر از تسلا است.

bmw-5-series-2017-1024-4a

2016 Tesla Model S P90D
مورد جالب اینکه هر دو خودرو از تکنولوژی‌های رانندگی خودران سود می‌برند. تسلا مدل S را می‌توان با سیستم اتوپایلوت این برند که توانایی رانندگی خودکار کامل را ارائه می‌کند سفارش داد اگرچه که این امر از نظر فنی کاملاً درست نیست؛ اما ب‌ام‌و تنها با عملکردهای کمک رانندگی ارائه می‌شود. سیستم اتوپایلوت تسلا می‌تواند در اکثر شرایط ترافیکی خودرو را براند هرچند نیازمند توجه راننده است. این عملکرد بسیار مؤثر اما در فاز بتا است. ب‌ام‌و سری ۵ توانایی کنترل فرمان و کروز کنترل را برای زمان‌های مختصر در بزرگراه دارد. این سیستم همچنین می‌تواند لاین های رانندگی را تغییر داده و به‌صورت خودکار خودرو را پارک کند اما از همان میزان خودکار بودن تسلا بی‌بهره است.

fad8bcd9-6a10-4ead-a6d0-0a3744fa9f9a
هر دو خودرو بسیار خوب بوده و کارایی، اشرافیت و تکنولوژی احساس‌برانگیزی دارند. البته تسلا و ب‌ام‌و هدف‌های کاملاً متفاوتی دارند. تسلا مدل S به وضوح تکنولوژیک تر بوده و متمایل به لوکس بودن است. این خودرو روی آسان‌تر شدن رانندگی تمرکز داشته و سعی کرده تا حد امکان تجربه‌ی رانندگی مدرنی را ارائه کند. به نظر می‌رسد ب‌ام‌و سری ۵ جدید پس از ارائه‌ی خودروی لوکس متمایل به راننده، لذت رانندگی فراوانی را به همراه راحتی خوب عرضه نماید. به نظر می‌رسد ۵۴۰i همه‌کاره‌تر بوده و می‌تواند درعین‌حال که لوکس است اسپورت نیز باشد؛ اما اگر دنبال خودروی لوکس-تکنولوژیک هستید به نظر ما تسلا مدل S انتخاب واضح‌تری است.

منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. hrezzati

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (42 ديدگاه)

    تسلا هنوز در حد بنز و ب ام و و آئودی و جگوار و ولوو و لکسوس نیست. ولی بهرحال تصورات ایلان ماسک برای پیشرفت بشریت بسیار جای تقدیر داره. اینها آدمایی هستی که میتونن ما رو تو طبقه بندی کارداشف بالا ببرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. (پهلوان مک لارن)new great britain

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2774 ديدگاه)

    ((اما اگر دنبال خودروی لوکس-تکنولوژیک هستید به نظر ما تسلا مدل S انتخاب واضح‌تری است.))منبع:bmwblog

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فرشاد سجادیان

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    تسلا S: مدرن‌‌تر، خاص‌‌تر، پاک‌‌تر، ساکت‌‌تر، قطعات گران‌تر، ظاهر نسبتا معمولی، استهلاک مبهم، کابین نسبتا خسته کننده، تعمیر دشوار، اصالت کم
    ب‌ام‌و سری پنج: اصیل، خوشتیپ‌‌تر، کابین دلنشین‌ و گیرا اما تکراری، لوکس‌تر، قدرت فنی و‌ لذت رانندگی بالاتر، استهلاک مبهم با توجه به خصلت ب‌ام‌و، آینده‌نگری کمتر، ارزش خرید بالاتر
    برنده از نظر عاشقان سنتی خودرو: سری‌ پنج‌ جدید
    برنده از نظر طبیعت دوستان و معتادان تکنولوژی: تسلا S
    برنده این مقایسه از نظر من: سری ۵ جدید، چون به هیچ وجه به دخالت بیش از حد تکنولوژی در لذت رانندگی ایمان ندارم. خودروهای مدرن‌ جدید هم اون‌قدر‌ پاک هستن که ارجعیت یه الکتریکی‌ به بنزینی‌ رو اجباری ندونم.
    انتخاب شخصی: E کلاس! »» لوکس‌تر، با اصل و‌ نسب‌تر، محبوب‌تر، دوام بالاتر در بلند مدت، پرستیژ بیشتر، بهترین‌ترکیب خصوصیات مدرن و کلاسیک، موتورهای خوش صدای AMG. . .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. TRX

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (316 ديدگاه)

      کدوم خصلت بی ام و آینده نگرانه نیست؟؟
      استفاده از سیستم خودران بین خطوط با قابلیت تغییر لاین و سبقت یا ترمز اتوماتیک و پارک خودکار از طریق ریموت؟
      البته از نظر طرفداران بنز شاید اینجور بنظر بیاد!

      اگر از جانب نظر شخصی باشه بین تسلا مدل اس و e کلاس تسلا رو انتخاب کن آینده نگرانه تو و البته لذت رانندگی بیشتری داره !

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. داود

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    انتخاب من تسلاست چون هم شتاب واقعیش بالا تره هم کم خرجه .من نمیدونم این شرکت bmw این اعداد و ارقام مربوط به شتاب و مصرف بنزین رو از کجا در میاره که هیچ بنی بشری به اون ارقام تا حالا نتونسته برسه .مثال : شتاب x3 اعلامی 6.2 ثانیه مصرف 6.5
    حتی کار اند درایور هم نتونسته شتاب 0تا 92 را کمتر از 6.8 ثانیه بدست بیاره مصرفش هم که تو امریکا بالای 12 لیتره . من یادمه ژاپن شتاب تویوتا اریون 2009 رو 7.4ثانیه اعلام کرده بود ولی من خودم 6.5 ثانیه زدم با وجود اینکه زیاد فشار نیاوردم به ماشین . شتاب 5.5 هم تو ایران زدن تو اپارات ویوتیوب هست . ماکسیما قدیمی اوتومات رو 9 ثانیه اعلام کرده ولی همه میدونن شتاب واقعیش خیلی خیلی بالاتر از ین حرفاست . حالا شما خوتون قضاوت کنین المانیا درس کارترن یا ژاپنیا .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (21 ديدگاه)

      چه قد حسود داره این بی ام و دیگه همه میدونن تو بحث پرفورمنس بی ام و رقیب نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. كوروش

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      مصرف بالای ١٢
      شتاب کم
      فکر کنم اشتباه گرفتی اینا بیشتر برا کره ای ها صدق می کنه نه bmw
      ١٠٠٪‏ خودرو المانی بهتره
      تمام زور ژاپن توی لکسوس و اکیورا است اونا هم کسی که هر دوی اینا رو سوار شده باشه قالبا می گه المانی ها بهترند لذت رانندگی یعنی خودرو المانی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. علی

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      خیییلیییی باحال بود
      آریون ۵.۵ ثانیه صفرتا صد میزنه؟
      بعد این ک ب ام و تشریف داره . 100 اسب قویتره . دف عقبه . گیربکس دوبل کلاچ داره . تویین توربو با گشتاور از دور ابتدایی ۴.۸ بزنه الکیه؟??
      من در عجبم کیا لایکش کردن??

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hamidreza

        ۲۰ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (47 ديدگاه)

        اره من هم دیدم فیلمش تو آپارات هست اریون 2009 چند تا سواری از جمله جنسیس کوپه و bmw 528 و جنسیس سدان 2016 رو له میکنه نمیدونم چرا ژاپنیا شتابشو 7.2 اعلام کردن ؟ واقعا اریون محشره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. TRX

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (316 ديدگاه)

      مصرف سری 328 توی جاده با 90 کیلومتر بر ساعت 3.5 هست! مشاهدات شخصی حالا تو خیابون با توجه به اینکه هرکسی موتور قدرتمند بی ام و زیر پاش باشه امکان نداره وسوسه نشه و یه حالی به اسفالت خیابون نده فرضا بزنه 10 اصلا 11 شما یه میانگین بگیر ببین بی ام غلط میگه یا نه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. TRX

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (316 ديدگاه)

      حتما بخاطر ارقام نا معتبر بی ام و هست که تویوتا برای موتور سوپرا ی جدید دست به دامن بی ام و شده!
      وای که تعصب چه میکنه با منطق آدما!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Saied

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    با اینکه عاشق بی ام دبلیو هستم ولی تسلا واقعا خوب عمل کرده و واقعا واسه شهر انتخاب مناسبی هست. ( البته با توجه به تعاریفی که ازش خوندم. )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. reza-a

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (425 ديدگاه)

    ظاهر تسلا بهتره بی ام و ظاهر خوبی نداره کلا این دو تا ماشین زیاد ربطی به هم ندارن بین این دو تا به نظر تسلا بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      اتفاقا خیلی بهم ربط دارن،سدان متوسط با قیمت برابر
      فقط یکی با کوله باری از تجربه از گذشته اومده
      یکی از آینده حرف میزنه و مارو به آینده دعوت میکنه
      .
      ظاهر ب ام و خییییلی بهتر از تسلاست
      نه از روی سلیقه،از روی جزئیات زبان طراحی،ماندگاری،اصول ابعاد و اندازه های هر قسمت
      انتخاب بینشون هم خیلی راحته،خوده ب ام و بلاگ گفته.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. AMG///

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    تسلا کجائیه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد سجادیان

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Nima

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      تسلا آمریکایى هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. AMG///

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    فرشاد سجادیان و نیما ممنون به خاطر پاسخ به سوالم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد سجادیان

      ۲۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      ❤️

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    با طراحی تسلا، حال نمیکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. bab

    ۲۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (35 ديدگاه)

    تسلا دلیلشم حفظ محیط زیست و عدم ایجاد الودگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سیاوش

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    این مانیتور بزرگی که میزنن وسط داشتبرد اصلا شیک نیست
    همه خودروسازا میتونین همین کارو بکنن و دکمه های فیزیکی رو حذف کنن
    ولی بنظرم زیاده رویه
    لمس دکمه خودش لذت خاصی داره
    مخصوصا افراد سالخورده که آشنایی کمتری با تکنولوژی دارن ممکنه گیج شن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا