بی ام و

بازگشت ب‌ام‌و به لمانز پس از هفت سال

ب‌ام‌و در مسابقات موتور اسپورت گوناگونی حضور داشته و البته موفقیت‌هایی نیز به دست آورده است. این مسابقات شامل استقامت ۲۴ ساعته لمانز نیز بوده است. باواریایی ها آخرین بار ۷ سال پیش در لمانز حضور داشتند اما غیبت آن‌ها در این مسابقه آخر هفته جاری به پایان می‌رسد.


این خودروساز آلمانی دو خودروی جدید M8 GTE را در تست‌های پیش از مسابقات شرکت داده و اواخر این ماه نیز بازگشتی مهم به لمانز را اعلام خواهد کرد. این دو خودرو در خلال تست‌های پیش از مسابقات در مجموع ۱۲۰۰ کیلومتر را طی کرده‌اند.


بدین ترتیب این اولین باری است که بیمرها از سال ۲۰۱۱ تاکنون در لمانز می‌غرند. در آن سال بود که ب‌ام‌و M3 GT2 توانست به رتبه دوم در کلاس LMGTE Pro دست یابد. تنها پیروزی قاطع ب‌ام‌و در این مسابقات به سال ۱۹۹۹ و خودروی V12 LMR بازمی‌گردد که توانست تویوتا GT-One و آئودی R8R را شکست داده و پیروزی را به ارمغان بیاورد. این خودروساز البته جدای از حضور مستقیم در این مسابقات قوای محرکه خودروی مک لارن F1 GTR را نیز ساخته است. این خودرو در سال ۱۹۹۵ برنده مسابقات شد.


اما BMW امسال برای پیروزی قاطع رقابت نخواهد کرد و تیم برای اثبات اینکه در کلاس GTE Pro حرف‌های زیادی برای گفتن دارد باید بر برخی مشکلات اولیه غلبه نماید. ماه پیش دو خودروی BMW در مسابقه افتتاحیه فصل در اسپا حضور یافتند و پس از فورد، پورشه و فراری به رتبه‌های پنجم و هشتم رسیدند.


مدیر تیم BMW MTEK می‌گوید:

حضور دوباره در مسابقات لمانز خوب است. خودروها کاملاً خالی از مشکل بوده اما فقط برخی مسائل جزئی باقی مانده که آن‌ها را پیش از شروع مسابقه حل می‌کنیم. ما ۱۲۰۰ کیلومتر تست را انجام داده و اطلاعات خوبی به دست آورده‌ایم. ما کار زیادی را انجام خواهیم داد اما از تست‌های امروز بسیار خرسندم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. shirko

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    چه طراحی مخوفی ، کاش سری ۸ این شکلی باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. فتنه گوساله سامری

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    سری ۸ طراحی خیره کننده ای خواهد داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    بی ام و که خودشو از این بازیا(سوپرکار و فرمول یک و …)کشیده بود کنار حلا چی شد که …
    نمیدونم واقعا نمیدونم ترجیح میدم رو رمز و راز فرمان عقب نشینی تاریخی هیتلر فکر کنم تا رو سیاستای بی ام و
    هرچی باشه او ماجراش ساده تره بی ام و خیلی پیچیدس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اشکان

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چون هزینه های شرکت توی مسابقات فرمول یک خیلی بالاست و برای بی ام و هزینه اش بیشتر از سودآوریش بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Bilbo

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    9 روز دیگه، تو همین مسابقات سری هشت هم بالاخره معرفی میشه???

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shirko

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (499 ديدگاه)

      واقعا منتظرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Emperor Lamborghini

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    فقط مونده وارث لمانز ، یعنی آئودی ، دوباره به این مسابقات برگرده و یاد 13 سال قهرمانی پشت سر هم رو برامون زنده کنه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساسان

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (99 ديدگاه)

      دوست عزیز اگه اشتباه نکنم فقط فورد و فراری تونستن بیشترین تعداد قهرمانی تو لمانز رو پشت سر هم به دست بیارن که البته اونها هم مجموعا 13 تا پشت سر هم نیست. فراری توی فرمول یک هم بیشترین قهرمانی رو داره هم تیم خودش و هم پیشرانه هاش. بعدش اگه دوباره اشتباه نکنم فورد هست البته فورد کمتر توی فرمول یک شرکت کرده و بیشتر پیشرانه هاش هستن که توسط تیمهای دیگه استفاده شدن و قهرمان شدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Emperor Lamborghini

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        اشتباه می کنی !!!!!!!!!!!!!!
        اول اینکه فرمول 1 رو با لمانز اشتباه گرفتی !
        دوم اینکه رکورد دار قهرمانی پشت سر هم فرمول 1 پورشست با 7 قهرمانی پشت سر هم
        1981
        1982
        1983
        1984
        1985
        1986
        1987

        رکورد دارر قهرمانی هم پورشست با 19 تا

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Emperor Lamborghini

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          آئودی درسته 13 قهرمانی به دست اورده و بعد از پورشه دومه اما من اشتباه کردم که گفتم اون 13 قهرمانی پشت سر هم بوده ،
          ائودی از 2000که با آئودی R8 وارد لمانز شد تا 2014 که با مدل افسانه ای R18 ئی ترون قهرمانی رو به دست آورد و سال بعدش از این مسابقات خارج شد ؛ به مدت 15 سال تمام قهرمانی ها رو درو کرد به جز 2003 و 2009 که بنتلی و پژو قهرمان شدن
          2000 : آئودی R8
          2001 : آئودی R8
          2002 : آئودی R8
          2003 : بنتلی با موتور و قطعات مشترک بسیاری با آئودی R8
          2004 : آئودی R8
          2005 : آئودی R8
          2006 : آئودی R10 TDI
          2007 : آئودی R10 TDI
          2008 آئودی R10 TDI
          2009 : پژو
          2010 : آئودی R15
          2011 : آئودی R18
          2012 : آئودی R18
          2013 : آئودی R18
          2014 :آئودی R18

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. بهزاد

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (2409 ديدگاه)

          برادر این چه آماریه شما از فرمول وان ارائه میکنی!
          قهرمانی تیمی این سالهایی که شما گفتی؛
          1981 ویلیامز کاثورث
          1982 و 83 فراری
          1984 و5 مکلارن پورشه
          1986 و 7 ویلیامز هوندا
          کجا این آمار گفته شده که شما تیم پورشه را به عنوان 7 قهرمانی متوالی در فرمول یک لقب دادید؟!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Lamborghini

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          دارم میگم لمانز باز میگه فرمول 1
          ??????????????????
          لمانز عزیزم …
          لمانز …

          حالا تکرار کن عمو ببینه !

          لهههههههههه
          مانززززززز

          ???

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. بهزاد

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (2409 ديدگاه)

          شما در کامنت نوشتی رکورد دار قهرمانی پشت سر هم فرمول 1 پورشست با 7 قهرمانی!
          چشماتو باز کن و یک بار دیگه چیزی که نوشتی را بخون.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. ساسان

          ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (99 ديدگاه)

          دوست عزیز قهرمانی های تیم های بزرگ توی لمانز به این صوزت هست البته اینم یادم رفت بگم که خیلی وقته فورد و فراری تو کلاس یک این رقابت ها شرکت نمیکنن و قهرمان این کلاس هست که به عنوان قهرمان لمانز معرفی میشه و الان تو این کلاس رقابت بین پورشه و تویوتاست. منظورم کلاس GTE PRO بود که به نظرم بهترین کلاس هست چون قدرت و استحکام خودروهای تولیدی رو نشون میده. فورد و فراری تو کلاس GTE PRO شرکت میکنن که البته فورد تو این کلاس هم خیلی وقت بود حضور نداشت اما معمولا هر وقت حضور پیدا میکنه بردهای درخشانی رو کسب میکنه. بخشی از تاریخ قهرمانی ها به صورت زیر هست به جز قهرمانی های چند سال اخیر
          تیم های قهرمان در تاریخ لمانز
          همانطور که در مورد رانندگان ، ما به کسانی که موفق به بدست آوردن قهرمانی کل (Overall) شده بودند پرداختیم ، در این قسمت نیز تیم ها و کمپانی های صاحب قهرمانی کل را در نظر میگیریم ، زیرا در تاریخ لمانز رانندگان و کارخانه های بزرگی در کلاس های مختلفی موفق به کسب قهرمانی در کلاس خود شده اند که از حوصله این مطلب خارج است!
          موفق ترین تیم تاریخ برگزاری مسابقات 24 لمانز ، کمپانی و تیم پورشه با کسب 16 قهرمانی کل می باشد. 7 قهرمانی پیاپی از سال 1981 تا 1987 نیز نشان از پیشرو بودن این کمپانی در ساخت و تولید اتومبیل های بی نقص و با استقامت در دنیای اتومبیل است.
          پس از تیم پورشه و البته با اختلاف نسبتأ زیادی تیم و کمپانی معروف فراری افتخار کسب 9 قهرمانی کل را دارا می باشد ، اما چون این تیم موفق به کسب 6 قهرمانی کل بین سال های 1960 تا 1965 شده است ، بدین لحاظ تنها یک قهرمانی از تیم پورشه به صورت ممتد عقب افتاده و با توجه به شرکت کردن تیم فراری در کلاس های پایین GT2 لمانز شاید این اختلاف همچنان باقی بماند.
          دیگر تیم پر افتخار در تاریخ لمانز جگوار است. این کمپانی با کسب 7 قهرمانی جایگاه سوم را ازان خود کرده است. پس از جگوار می توان از تیم های معروف بنتلی با شش قهرمانی ، آلفارومئو با چهار و فورد با چهار قهرمانی نام برد. تیم های آلفارومئو و فورد تمامی چهار قهرمانی خود را به صورت ممتد کسب کردند که بدین لحاظ دارای رکورد خوبی می باشند. اما تیمی که از آغاز قرن بیست و یکم پا به عرصه مسابقات 24 لمانز نهاد یعنی کمپانی آئودی در حال حاضر شکست ناپذیر به نظر می رسد. البته حضور آئودی از سال 1998 در لمانز مشاهده گردید ولی افتخارات تیم همگی در قرن بیست و یکم به دست آمده است. این تیم پس از هتریک خود در سال های 2000 ، 2001 و 2002 قهرمانی کل را در سال 2003 به تیم بنتلی با اتومبیل زیبای بنتلی اسپید 8 (Bentley EXP Speed8) واگذار کرد.
          با پیشرفتی که آئودی در سال های اخیر در دنیای اتومبیل کسب کرده شاید بتواند تمامی رکورد های این مسابقات 24 ساعته را بشکند! در این میان از نقش رانندگانی بزرگ همچون دیندو کاپلو ، تام کریستنسن ، آلن مک نیش ، امانوئل پیرلو و البته فرانک بیلا که در این سال ها برای تیم آئودی از جان مایع گذاشتند نیز نباید به آسانی گذشت.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. مهدی

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      جان ؟
      سیزده سال قهرمان پشت سر هم ؟
      مگه میشه ؟ مگه داریم؟ععع
      ععع خدایا توبه
      رکورد دار فراریه که اونم دورقمی نشد تا جایی که میدونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Emperor Lamborghini

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        دو تیم هستن که قهرمانی هاشون 2 رقمی شده
        1- پورشه :19 تا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        2- آئودی : 13 تا !!!!!!!!!!!!

        فراری رو درست گفتی قهرمانی هاش هنوز 2 رقمی نشده :-)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (2371 ديدگاه)

          عزیزم پشت سر هم منظورم بود

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. Bilbo

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    شایسته هست اگر پدال تا حالا در مورد تاریخچه و رکوردداران این رقابت مقاله ای کار نکرده، یه مقاله توپ کار کنه و اگر هم کار کرده، بازنشر انجام بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا