بی ام و

یادی از الماس بسیار کمیاب ب‌ام‌و 3.0 CSL بت موبیل

ب‌ام‌و ۳.۰ CSL به منظور پاس کردن قوانین مربوط به تولید خودروهای مسابقه‌ای قهرمانی تورینگ اروپا متولد شد و اولین خودروی باواریایی ها با نوارهای مشهور M بود. این خودرو قطعاً یک پدیده محسوب شده و تنها به تعداد ۱۲۶۵ دستگاه تولید شده است. یکی از مدل‌های باقی مانده که البته کاملاً وضعیت اصلی خود را حفظ نکرده در موزه کلاسیک گروه ب‌ام‌و حضور دارد.

بخش خودروی کلاسیک ب‌ام‌و در کانال یوتیوب خود ویدئوهای جذابی منتشر می‌کند که قبلاً یکی از آن‌ها یعنی X5 لمانز کانسپت با پیشرانه ۱۲ سیلندر را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم. این بار دو نفر از کارمندان این موزه درباره ۳.۰ CSL بسیار شیک و جذاب صحبت کرده و برخی از عناصر طراحی آن را که طراحی ب‌ام‌و در نیم‌قرن آینده را تعریف کرده می‌شمارند.

شما احتمالاً می‌دانید که برخی افراد از این خودرو با نام بت موبیل نام می‌برند و دلیل آن نیز پکیج آئرودینامیکی بسیار گیرایی است که ابهت دو چندانی به خودرو داده است. البته برخی از قطعات یاد شده در بعضی کشورها اجازه نصب و استفاده را نداشته‌اند. برای مثال بال عقب در آلمان غیرقانونی بوده و به همین خاطر است که خودروهای حمل شده دارای بال در صندوق‌عقب بوده و مالک خود اقدام به نصب آن در بازارهای دیگر می‌کرده است.

اگر امیدوار هستید که زیر کاپوت را هم ببینید خبرهای خوبی برای شما نداریم. خودروی حاضر در این تصویر در واقع نمونه‌ای کپی شده بوده و پیشرانه آن‌ها کاملاً بازسازی شده است. ب‌ام‌و می‌خواهد از این مدل کپی برای مسابقات در فصل آینده استفاده کرده و موفقیت مدل اصلی آن زمان‌ها را در مسابقات قهرمانی تورینگ تکرار نماید.

طرفداران ب‌ام‌و احتمالاً می‌دانند که ۳.۰ CSL از پیشرانه‌های مختلفی استفاده کرده است. این خودرو در ابتدا از پیشرانه مشابه ۳.۰ CS استفاده می‌کرد اما در سال ۱۹۷۲ شاهد افزایش اندک حجم پیشرانه بودیم که باعث شد این خودرو بتواند در کلاس بالای سه لیتر مسابقات نیز شرکت کند. پیشرانه در سال ۱۹۷۳ بازهم حجیم‌تر شد و حجم آن به حدود ۳.۲ لیتر رسید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. گربه سرابی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (47 ديدگاه)

    این سه تا رنگ M power جذابیتش رو چند برابر کرده ?

    موافقم 8
    مخالفم 0
  2. Mad.z.Max

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1840 ديدگاه)

    ای جانم، ب ام و 3.0CS کوپه خودش جواهری بوده از گنجینه ی ب ام و، دیگه چه برسه به این CSL بت موبیل..

    موافقم 10
    مخالفم 0
  3. ممد ژانگولر

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (3534 ديدگاه)

    شاهکار ۵۰ سال پیش بود
    هنوزم نگاش میکنی مو به تنت سیخ میشه
    ماشین مورد علاقه (supercar blondie) شخصیت مورد علاقه بندست ?❤️

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. JANGI

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (60 ديدگاه)

      شخصیت مورد علاقه ی خیلیاس??
      ماشالا برجستگی های خیلی خوبی داره بزنم به تخته چشم نخوره یه موقع

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. ممد ژانگولر

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (3534 ديدگاه)

        داداش من عاشق برجستگیهای ایمانیش هستم
        اشتباه برداشت نشه
        ضمنا ۶ تا بپا داره چپ بهش نگاه کن به ۱۷ روش سامورای مورد عنایت قرار میدهندت ?

        موافقم 7
        مخالفم 0
        1. JANGI

          ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (60 ديدگاه)

          برجستگی هایی که ایشون داره چیزی جلودارش نیست ینی یه قدرت ما فوق بشر میده به آدم
          چه دیدی شاید ما زدیم مورد عنایت قرارشون دادیم به 168 روش سامورایی و غیر سامورایی

          موافقم 4
          مخالفم 0
    2. mahan

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      چه قدر نظرات بعضیا مبتذله!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. مهدی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    این از الماس با ارزش تره

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. MAHDI

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    نسل جدید M4 CSL در حال تست بوده

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2143 ديدگاه)

      ایول
      بیاد ببینیم چکار کرده فرزند خوانده ی خلف

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. BenzSLR

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    سلطانیه برا خودش یکی از بهترین خودرو های تاریخ

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Amirreza

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    بی ام و ای که اینهمه توانایی درساخت انجین داره چرا یه هایپر کار تولید نمیکنه ، پورشه ۹۱۱ و ۹۱۸ رو داره و قبلا هم کلی داشته ، آئودی r8 رو داره ، مرسدسم خو یه هایپر کار ۱۲۰۰ اسبی تولید کرده ( پروجکت وان ) و AMG GT BLACK SERIES هم داره که یه سوپرکاره ، حتی فولکسم ID R رو داره ، تازه اینا فقط خودروسازای آلمانین به نظرم واقعا وقتشه که تولید کنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. زیزیگولو

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4888 ديدگاه)

    چه چیزی میتونه باعث بشه که بعضیا تا این اندازه تواحیای ماشینای قدیمیو از نفس افتاده ذوق به خرج بدن و اونا رو جمع کننو کلکسیون درست کنن جز عشق؟؟؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. Amin

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2170 ديدگاه)

    از اینجور ماشین ها دیگه ساخته نمیشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. Aref.Genial

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (251 ديدگاه)

    حتی فقط با نگاه کردن به عکس این ماشین هم میشه فرق متریال بدنه اون موقع رو با ماشین های کنونی حس کرد! قبلا عجب آلیاژی استفاده می کرد.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. محمدهادی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2143 ديدگاه)

    چقد قلدر و لاتیه این بی ام و
    جااااان

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا