بی ام و

ب‌ام‌و i3 با کارکرد بیش از 270 هزار کیلومتر و ترمز دست‌نخورده!

خودروهای الکتریکی مدت زیادی نیست که در بازار حضور دارند. نسل اول نیسان لیفت حدود ۱۰ سال پیش عرضه شده و زمان معرفی و تولید تسلا مدل S به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد. بررسی‌های بلندمدت چنین خودروهایی نیز به تازگی صورت می‌پذیرد. جدای از بررسی باتری‌ها و پیشرانه‌های الکتریکی، باید قطعات زیاد دیگری هم بررسی شود که ترمزها نیز جزو آن‌ها هستند؛ اما ترمز خودروهای الکتریکی هر چند وقت یک‌بار باید تعویض شود؟ آیا استهلاک ترمز خودروهای الکتریکی مشابه خودروهای درون‌سوز است؟

خب اخیراً BMW بلاگ با یکی از مالکان ب‌ام‌و i3 مصاحبه کرده، فردی که خودروی خود را بیش از ۲۷۰ هزار کیلومتر با ترمزهای اولیه رانده است!

او هرگز لنت ترمزها یا روتورها را از زمان خرید خودرو در سال ۲۰۱۴ تعویض نکرده است. معمولاً لنت‌های ترمز را باید هر ۸۰ هزار کیلومتر تعویض کرد. مالک آلمانی این خودرو از i3 هر روزه استفاده کرده است اما یک ویژگی مخصوص که باعث شده ترمزها طول عمر زیادی داشته باشند و همچنان هم کار بکنند سیستم ترمز احیا شونده است. ظاهراً این ترمزهای احیا شونده به حدی قوی بوده‌اند که خودرو اکثر اوقات تنها با یک پدال استفاده می‌شده است. مالک گفته است:

جدای از لذت رانندگی آنی، ب‌ام‌و i3 خودروی اقتصادی فوق‌العاده‌ای است. این موضوع هم درباره مصرف پیشرانه و هم درباره هزینه‌های نگهداری صدق می‌کند.

البته مالک یک قطعه مهم از خودرو یعنی باتری را تعویض کرده است. به لطف برنامه‌ی ویژه‌ی ب‌ام‌و، مالک خودرو توانسته باتری اصلی و قدیمی ۶۰ آمپرساعتی را با نمونه‌ی قوی‌تر ۹۴ آمپرساعتی تعویض کند.

باتری‌های جدید نه تنها برد بیشتری ایجاد کرده‌اند بلکه سفرهای طولانی‌تر با راحتی و لذت بیشتری انجام شده است. خودروسازان هنوز هم روی بهبود خودروهای الکتریکی کار می‌کنند و قطعاً در آینده محصولاتی با شعاع حرکتی بیشتر و راحتی بهتر ساخته خواهند شد.

عدم تعویض ترمزها به همراه عدم نیاز به تعویض روغن و دیگر هزینه‌های مشابه خودروهای درون‌سوز باعث شده مالکان خودروهای الکتریکی در بلندمدت چند هزار دلار صرفه‌جویی داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. مهردادكمال

    ۱۶ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    تنها بی ام و که شخصا دوست ندارم اینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Mohammadrrd

    ۱۶ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (125 ديدگاه)

    میشه لطفا یکی قضیه این “ترمزای احیا شونده” رو برا من توضیح بده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عباس

      ۱۶ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (17 ديدگاه)

      موتورهای الکتریکی توانایی تبدیل شدن به ژنراتور را دارند که میتوانند انرژی مکانیکی لختی ماشین را تبدیل به انرژی الکتریکی کرده و به کمک اینورتر در باطری ذخیره کنند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Carbonado Aventador

    ۱۶ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    ۵ سال ۲۷۰ هزارتا
    میشه سالی ۵۰ الی ۵۵ هزارتا با ماشین راه رفته!!
    فکر کنم تو جاده اسلامشر به پرند مسافرکشی میکرده!
    .
    والا ما با پراید سالی ۱۵ تا بیشتر راه نمیریم..
    .
    جدای این بحث ها آینده برای خودروی الکتریکیه و هر روز بیشتر ثابت میشه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MAHDI

    ۱۶ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    میدونستید این ماشین با این ظاهر و طراحی که ارتفاع بلندی داره نسبت به هاچبک های معمولی اما هندلینگ تندوتیزی داره!!!
    جدای از تست هاش که به هندلینگ بالا وچابکی این ماشین اشاره میکردن بلکه در تست موس هم ب ام و i3 ثابت کرد که چسبندگی بالایی داره و یه هاچبک لذت بخش هم میتونه باشه.
    واسه شهرهای شلوغ عالی میشه اونم با این طراحی به شدت جذاب و مدرن وخاصس که داره. چه در بیرون وچه طراحی داخلی.
    منکه خیلی دوسش دارم………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Malt hill

    ۱۶ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (514 ديدگاه)

    من به جای این یدونه گلف GTI می خریدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پویا

    ۱۶ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (28 ديدگاه)

    هرچی حساب میکنم ،هم میزان کارکردش و هم قضیه لنتهاش مشکوکه. مگه تاکسیه …مگه اینورتر چقد موثره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد حسین

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (489 ديدگاه)

    در ادامه توضیح عباس درخصوص ترمز احیا کننده
    اگر خاطرتون باشه قدیما روی دوچرخه دینام وصل میکردیم برای روشن کردن چراغ
    خود اون دینام یه مقاومتی در برابر حرکت داشت که رکاب زدن رو سخت تر می کرد.
    اون مقاومت الان تو خودرو های الکتریکی ضمن شارژ کردن باتری باعث کاهش سرعت ماشین هم میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا