بی ام ولکسوس

مغرور باواریایی یا جسور ژاپنی؟

فرض کنید قرار است مسابقه‌ای را ترتیب دهید. به شما می‌گویند مسابقه، تنها با دو شرکت کننده آغاز می‌شود! فقط یک انتخاب دارید! انتخابتان هم یک خودرو از بین دو خودرو است! البته هردو خودرو نیز، اسپرت، پر قدرت، چابک و زیبا هستند! یکی از خودروها شش سیلندر خطی با توربوشارژ دوقلو و دیگری هشت سیلندر خورجینی با تنفس طبیعی! یکی اهل ژرمن، دیگری اهل ژاپن!
بله کاندیدای این مسابقه بی‌ام‌دابلیو M4 و لکسوس RC-F می‌باشند! حال کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟ حق با شماست. انتخاب دشواری است، ولی انتخاب شما از بین این دو تازه نفس برای شروع مسابقه کدام است؟

bmw m4 lexus rc-f comparison
BMW m4 Lexus rc-f comparison

لکسوس که سال‌هاست برای بدست آوردن سهمی از بازار داغ و پر سود مرسدس‌بنز و بی‌ام‌دابلیو دست از تلاش بر نداشته است، اکنون رقیبی تازه برای مرسدس C-CLASS AMG و بی‌ام‌دابلیو M4 دارد که آن را زره پوش، آمادهٔ رزم کرده است.

BMW m4 Lexus rc-f comparison
BMW m4 Lexus rc-f comparison

همانطور که می‌دانید، M4 و RC-F هردو جوان هستند که به‌تازگی پا به دنیای خودروهای اسپرت گذاشته‌اند و هردو تازه نفس میدان به حساب می‌آیند و نباید گفت که جدال این دو، نابرابر یا ناهماهنگ است.

BMW m4 Lexus rc-f comparison
BMW m4 Lexus rc-f comparison

M4 به لطف مهندسی پیشرفته آلمان، یک رویکرد مدرن‌تر نسبت به رقیب ژاپنی‌اش دارد. زیر پوست این تازه نفس، یک پیشرانهٔ آلومینیومی شش سیلندر خطی، به حجم ۳.۰ لیتر مجهز به توئین توربو نهفته است که قدرت ۴۲۵ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حقیقت این قدرت تولید شده ۱۱ اسب بخار بیشتر از توانی است که قبلاً بی‌ام‌دابلیو از موتورهای ۸ سیلندر ۴ لیتری خود روی M3 کروک می‌گرفت. یک گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک هم وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.

BMW m4 Lexus rc-f comparison
BMW m4 Lexus rc-f comparison

RC-F کمی از لحاظ تکنولوژی فنی قدیمی‌تر از M4 است ولی با این حال قدرت پیشرانه خود را به رخ M4 می‌کشد. RC-F به پیشرانهٔ ۵.۰ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که با تغییراتی چون برنامه‌ریزی دوباره ECU، میل لنگ سبک‌تر، شاتون های دوباره طراحی شده، دریچه‌های بزرگ‌تر و تیتانیومی گاز و انژکتور سوخت همراه بوده و قدرت ۴۶۷ اسب بخار و گشتاور ۵۲۷ نیوتن متر، باعث شد در برابر M4 قد علم کند و حریف بطلبد. یک گیربکس هشت سرعته اسپرت با امکان تعویض دستی (SPDS) نیز قدرت لکسوس را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. پس RC-F در این مورد با قدرت بیشتری در برابر M4 ظاهر می‌شود.

BMW m4 Lexus rc-f comparison
BMW m4 Lexus rc-f comparison

وزن M4 به لطف پیشرانه آلومینیومی و سقف فیبرکربن ۱۶۰۰ کیلوگرم است که رقیبش نسبت به خودش ۲۰۰ کیلوگرم اضافه وزن دارد. پیشرانه V8 سنگین و سقف فلزی لکسوس باعث می‌شود وزنش به ۱۸۰۰ کیلوگرم برسد. البته سقف فیبرکربن برای لکسوس نیز در دسترس است اما نه به صورت استاندارد، بلکه از آپشن های آن محسوب می‌شود و بابت استفاده از آن باید دلار اضافی خرج کنید. پس در این بخش M4 با وزن کمتری در برابر لکسس ظاهر می‌شود.

BMW m4 Lexus rc-f comparison
BMW m4 Lexus rc-f comparison

در تست‌ها و آزمایشات انجام شده، لکسوس ۰ تا ۹۶ کیلومتر را در ۴.۵ ثانیه طی کرد و M4 که قدرت کمتری دارد، این تست را با گیربکس اتوماتیک در ۴.۰ ثانیه و با گیربکس دستی تنها در ۳.۹ ثانیه پیروز میدان شد.
در تست بعدی لکسوس در مدت زمان ۱۲.۹ ثانیه و با سرعت ۱۷۷.۵۱ کیلومتر بر ساعت مسیر ۴۰۰ متر را گذراند، در حالی که M4، در مدت ۱۲.۲ ثانیه و با سرعت ۱۸۹.۵۸ یک‌چهارم مایل را به پایان رساند که در این تست هم لکسوس را مغلوب خودش کرد.

با همهٔ این اوصاف همچنان انتخاب یکی از این دو کوپهٔ اسپورت و شگفت‌انگیز بسیار سخت بوده و در نهایت ما بر این باوریم که همیشه اعداد و ارقام نیستند که باعث انتخاب ما می‌شوند بلکه تا حدودی احساس قلبی نیز روی تصمیم نهایی تأثیرگذار است.

 

BMW M4 2015 Lexus RC-F 2015
موتور: ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو موتور: ۸ سیلندر ۵ لیتری تنفس طبیعی
قدرت: ۴۲۵ اسب بخار در rpm5500 قدرت: ۴۶۷ اسب بخار در rpm7100
گشتاور: ۵۵۰ نیوتن متر در rpm1850 گشتاور: ۵۲۷ نیوتن متر در rpm4800
گیربکس: DCT ۷ سرعته اتوماتیک / دستی / RWD گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک SPDS/RWD
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر: ۴.۰ ثانیه / ۳.۹ ثانیه با گیربکس دستی شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر: ۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۰  (محدود شده) / ۲۸۰ کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت: ۲۷۰ کیلومتر در ساعت
عبور از ¼ مایل: ۱۲.۲ ثانیه با سرعت ۱۸۹.۵۸ کیلومتر بر ساعت عبور از ¼ مایل: ۱۲.۹ ثانیه با سرعت ۱۷۷.۵۱ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن: ۱۸۰۰ کیلوگرم
قیمت: شروع از ۶۵.۱۵۰ دلار قیمت: شروع از ۶۳.۲۲۵ دلار
[polldaddy poll=8306185]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Ahmad..F12

احمد نیشابوری، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار، علاقه‌مند به تکنولوژی و خودرو

مطالب مشابه

‫۹۲ دیدگاه‌ها

  1. ASTON MARTin

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    این یه رقابت نا برابر بود
    کی گفته برابره
    لکسوس با بی ام و؟ اخه چرا با ابروی لکسوس بازی میکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmad..F12

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      دوست گرامی سلام

      لطفاً بفرمایید از کدوم جهت نابرابره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. bmw

      ۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      لکسوس موتور 5 لیتری داره،رقیبشون که بنز c63 است حجم موتورش 2/6 لیتریه و ب ام و فقط 3 لیتر حجم داره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد.

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    سلام به همه.
    دوست عزیز کجاش نابرابره.این که مسابقه نیست که میگی نابرابر هستش.
    این مقایسه دو ماشین هستش که ببینن کدومش بهتره از اون یکی دیگه.
    اینجا هم تو این مقایسه بی ام و قربونش برم برنده شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ToRMoZ_DaSTi

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    از اونجا که از لحاظ فنی این دو خودرو شبیه هم هستند
    فقط تعصب و علاقه هست که باعث انتخاب یکی از این دو میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امید

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    هردوشون عالین اما بی ام و باز یه سروگردن بالاتر از لکسوس هست طراحی هردوشونم جذاب و زیباست
    اما طراحی داخلی بی ام و خیلی زیباتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حميد

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    بی ام دبلیو یک چیز دیگست، ولی احتمالا استهلاک لکسوس کمتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (79 ديدگاه)

    اگه قرار باشه توی کشوری مثل ایران با این کیفیت بنزینش رقابت کنن موتور توربو میبازه
    از اون بدتر دوستانی که توی ایران موتور توربو دارند بعد چند وقت با مشکلات موتوریش مواجه شدن
    که قابل حل نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. نوید (6*6)

    ۸ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    حالا کی خواست تو. ایران مقایسه کنه
    این مقایسه کلیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. نوید (6*6)

    ۸ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    قطعا حرف اول و آخر رو لکسوس میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. نوید (6*6)

    ۸ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    در ضمن احمد جان ممنون بابت مطلب بسار خوب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی لکسوس زیباتر و خاص تر هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. بهنام

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر دو عااالین،ولی به نظرم بی ام و یه ذره،نه خیلی زیاد بهتره،ولی اینکه لکسوس واقعا استهلاکش کمتره بر هیچ کس پوشیده نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا