بی ام وچشم انداز

یادی از بی ام و Z1

در سال ۱۹۸۶ اولین تصاویر نمونه پروتوتایپ از بی ام و z1 که توسط بخش توسعه BMW تکنیک  طراحی شده بود، در مطبوعات منتشر شد. یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت از مدل رسمی آن پرده برداری گردید. قبل از شروع تولید آن ۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو پیش فروش شده بود.

BMW Z1
BMW Z1

در سال ۱۹۸۸ مدل آرمانی Z1 در خط تولید قرار گرفت و تا سال ۱۹۹۱ بی  ام و توانست ۸۰۰۰ دستگاه از این خودرو را بفروش برساند. در نهایت بدلیل معرفی مرسدس بنز SL و کاهش تقاضا برای Z1 در سال ۹۱ پرونده آن مختومه شد.
بی ام و z1 نه بخاطر طراحی خاص بدنه و نه بخاطر ویژگیهای فنی و قوای محرکه معروف شده بلکه ساختار درهای آن و طریقه بازو بسته شدن بی همتای درهاست که این مدل را جاودانه نموده است.

BMW Z1
BMW Z1

درها نه مثل خودروهای معمولی به پهلو باز می شوند و نه مثل سوپراسپرتها به بالا و نه مثل مینی ون ها کشویی هستند. درها پایین می روند و در زیر بدنه خودرو پنهان می شوند! البته این طرح فانتزی نه تنها سوار و پیاده شدن را آسان نکرده بلکه بخاطر بالاتر رفتن کلاف درها، سخت تر هم کرده است.

ابتدا قرار بود این مدل بصورت دو دیفرانسیل ساخته شود اما بعدها BMW از این امر منصرف شد. ساختار بدنه Z1 از سه تا پنج نوع از پانلهای پلاستیکی متنوع ساخته شده است. بدنه و در موتور از جنس GRP یا پلیمر تقویت شده با گرافیت ساخته شده و  جالب اینکه می شد ظرف ۴۰ دقیقه اجزای بدنه را کاملا جدا کرده و دوباره نصب نمود.

bmw z1
bmw z1

طراحی آیرودینامیکی Z1 در زمان خود دقیق و حساب شده بود و قسمت عقب خودرو بگونه ای طراحی شده بود که اغتشاشات هوا را به حداقل برساند.

BMW Z1 parts
BMW Z1

قوای حرکتی این ماشین از موتور ۲.۵ لیتری ۱۲ سوپاپه چهار سیلندری تشکیل می شود که قادر به تولید ۱۷۰ اسب بخار در دور ۵۸۰۰ می باشد. گشتاور نیز ۲۲۲ نیوتن متر است. با چنین مشخصاتی نباید انتظار داشته باشید که با خودرویی اسپرت طرفید.

1988-1991 BMW Z1,Z3,Z8,Z4
۱۹۸۸-۱۹۹۱ BMW Z1,Z3,Z8,Z4

z در نامگذاری این خودرو و خودروهای بعدی بی ام و مخفف Zunkuft به معنای آینده است. مدلهای z3, Z4 و Z8 را می توان فرزندان و نوادگان Z1 دانست.

BMW Z1
BMW Z1

قیمت z1 بین ۸۳ تا ۸۹ هزار مارک آلمان و معادل تقریبی ۳۹ هزار یوروی امروزی بود.

BMW Z1
BMW Z1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۵ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (32 ديدگاه)

    سلام

    یاد اون روزها بخیر. منو بردید به سالهای نوجوانی و ب ام و z1 (یا همون زی 1 به زبان آلمانی).
    وای که چقدر توی رویاهام باهاش رانندگی کردم (البته با موزیکهای مدرن تاکینگ)

    راستی بذارید یک نکته هم که هنوز ازش یادمه رو براتون بگم، از جمله اینکه سیستم صوتی بسیار پیشرفته ای داشت بگونه ای که پخش سی دی (که تازه اختراع شده بود) بر روی آن نصب بود و بگونه ای بوده که با افزایش سرعت بطور اتوماتیک صدا را افزایش می داد. تا همواره بلندی صدای ثابتی از موسیقی رو بشنوید.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  2. سید علیرضا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    یادش بخیر ان سال ها چقدر زی1 ها طرف دار داشتند من رنگ سورمه ای این ماشین را داشتم 15 سال پیش پر سرعت ترین ماشین جهان بود تنها ماشینی بود که می شد تو دنده یک 50 تا باهاش بری

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. پدرام

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    عاغا این درش وا میشه کجا میره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حمادی

      ۲۰ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (303 ديدگاه)

      اینجوریه دیگه درش یک بار بازشو هست:)

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. PEUGEOT

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (999 ديدگاه)

    نسل جدیدش خیلی قشنگتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. خاوری مزراتی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    خیلی نوستالژیکه…روزبه روز داریم در دنیای خطهای درهم و برهم بیشتر گم میشیم…
    زیبا نیست اما دلنشینه

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا