بی ام و

i5، سدان الکتریکی احتمالی ب‌ام‌و

در سال‌های اخیر خودروهای الکتریکی از سوی مطبوعات، گروه‌های حامی محیط‌زیست و کسانی که به گشتاور بالا علاقه دارند کاملاً موردتوجه قرار گرفته‌اند. هرچند ممکن است تسلا در ابتدا موجب فراگیر شدن خودروهای تمام الکتریکی شده باشد اما بسیاری از خودروسازان سنتی در توسعهٔ این ماشین‌ها سریع‌تر عمل کرده‌اند. یکی از این شرکت‌ها ب‌ام‌و است که در حال حاضر با هاچ‌بک کوچک i3 و اسپرت هیبریدی i8 در این بخش حضور دارد؛ اما اگر این شرکت آلمانی بخواهد خلأ میان این دو خودرو را با یک سدان عملکردی لوکس الکتریکی پُر کند چه خواهد شد؟ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به آنچه که ممکن است در این مورد روی دهد.

BMW i-Vision Dynamics Concept

طراحی با الهام از کانسپت i Vision Dynamics

کانسپت i Vision Dynamics جدیدترین ساختهٔ ب‌ام‌و است که پیش‌نمایشی از خودروی الکتریکی آیندهٔ این شرکت را ارائه می‌کند. در طراحی ظاهری این کانسپت، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل سنتی ب‌ام‌و با ابعادی بزرگ‌تر و به‌صورت متصل‌به‌هم کار شده است. خط شانهٔ خودرو نیز از روی گلگیر جلو شروع شده و به‌صورت آبشاری به سمت پایین حرکت می‌کند؛ اما این کانسپت در نمای جانبی فاقد DNA سنتی یک ب‌ام‌و است زیرا هرچند در اینجا تیغهٔ روی گلگیر جلو همچنان دیده می‌شود اما خم معروف هافمیستر در ستون C وجود ندارد و نمای کلی خودرو بسیار آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد. برای ایجاد یک نمای احتمالی کلی از سدان الکتریکی تولیدی ب‌ام‌و، با توجه به کانسپتi Vision  یک رندر طراحی شده است. در این رندر، طراحی بیرونی اتاق و حجم‌پردازی‌های جانبی خودرو بسیار سنتی‌تر است اما بااین‌حال همچنان خط کمر منحصربه‌فرد در قسمت ستون B حفظ شده است. همچنین برخلاف کانسپت مذکور، در این رندر گلگیرها اغراق‌آمیزتر هستند.

BMW i5 Render

عملکرد الکتریکی احتمالی

برخلاف مدل کوچک i3، خودروی الکتریکی آیندهٔ ب‌ام‌و که احتمالاً i5 یا i6 نام خواهد داشت، دارای بُرد خوب به همراه عملکردی مناسب خواهد بود. انتظار می‌رود این خودرو همانند کانسپت I Vision بُردی برابر با ۶۰۰ کیلومتر با یک‌بار شارژ داشته باشد، در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر برسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر را داشته باشد. مورد نامعلوم در این رابطه، اندازهٔ باطری‌های i5 است. بااین‌حال گمان می‌رود که این سدان الکتریکی با سه اندازهٔ مختلف باطری با سطوح مختلف عملکرد و بُرد ارائه گردد. همچنین شریک فنی و استراتژیک ب‌ام‌و یعنی تویوتا نیز در حال توسعهٔ باطری‌های پیشرفتهٔ جدیدی با هدف افزایش دو برابری بُرد خودروهای الکتریکی فعلی و کاهش زمان شارژ تا تنها چند دقیقه است؛ بنابراین ممکن است این شراکت فنی منجر به استفاده از باطری‌های جدید تویوتا در ب‌ام‌و i5 شود.

BMW i-Vision Dynamics Concept

رقابت مستقیم با تسلا

امروزه بزرگ‌ترین موانع خرید خودروهای الکتریکی نگرانی‌ها در مورد میزان بُرد و زمان شارژ آن‌ها است؛ اما شاید بزرگ‌ترین چالش ب‌ام‌و در این زمینه، پورشه و سدان الکتریکی جدیدش یعنی Mission E باشد. این خودرو استایلی شبیه به پانامرا داشته و از دو موتور الکتریکی، شتاب سریع و هندلینگ عالی برخوردار است؛ بنابراین انتظار می‌رود ب‌ام‌و در زمینه‌هایی چون اتاق لوکس، تکنولوژی رانندگی خودکار، میزان بُرد و قیمت به رقابت با پورشه بپردازد. این در حالی است که سلطان باواریا، تسلا را هم به‌عنوان رقیبی سرسخت و قدرتمند در پیش روی خود دارد. بااین‌حال هنوز خیلی زود است که بخواهیم به خاطر این رقابت هیجان‌زده شویم چراکه انتظار می‌رود سدان الکتریکی آیندهٔ ب‌ام‌و در حدود سال ۲۰۲۱ به بازار آید.

BMW i-Vision Dynamics Concept

 

منبع: CarScoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. فقط انگلستان

    ۲۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    بی ام و اولین خودرو الکتریکی خودش رو در سال ۱۹۷۲ ساخت که اسمش ۱۶۰۲e بود و از ۱۲ باتری ۱۲ ولتی استفاده می کرد و می توانست ۶۰ کیلومتر رو طی بکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. الهی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    متحول شده و خوشگل ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پیام اکرمی پور

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1559 ديدگاه)

    جلوپنجرش با چراغاش هماهنگی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. m4

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (294 ديدگاه)

    کمپانی که توی دل جوونا رفته باشه همیشه بهترین خواهد بود !!!
    و بی ام و این حسن بزرگ یدک میکشه :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (116 ديدگاه)

    اگه بیاد احتمال داره مثل m5 چابک باشه
    رندرش که خوشگله.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا