تجربه و آزمایشتسلا

تجربهٔ رانندگی با تسلا مدل Y، به دنبال فتح بازار

یک‌بار دیگر تسلا در تلاش است تا بازار خودروهای خانوادگی را به نفع خود و به ضرر دیگر خودروسازان تغییر دهد و این بار این کار با عرضهٔ یک کراس‌اوور پریمیوم تمام الکتریکی کامپکت صورت می‌گیرد قبل از هر خودروساز دیگری. مدل Y چهارمین و آخرین عضو از خانوادهٔ نسل فعلی محصولات تسلا محسوب می‌شود. این خودرو بر اساس همان پلت‌فرم سدان مدل ۳ ساخته شده و زمانی که به بازار اروپا برسد با خودروهایی مثل فولکس‌واگن ID.4، اشکودا انیاک و آئودی Q4 e-Tron رقابت خواهد کرد. آمریکایی‌ها هم‌اکنون مدل Y خود را تحویل گرفته‌اند اما اروپایی‌ها باید تا اواسط سال ۲۰۲۱ صبر کنند زیرا قرار است مدل Y برای بازار این قاره از تابستان در پایگاه تولید اروپایی جدید تسلا در برلین تولید شود.

مثل مدل ۳، مدل Y هم در انواع مختلفی مثل مدل‌های بالا ردۀ دوربرد و پرفورمنس به بازار عرضه می‌شود که گفته شده نسخهٔ دوربرد با هر بار شارژ توانایی پیمودن ۵۰۵ کیلومتر را طبق استانداردهای اروپایی WLTP دارد اما ارائهٔ نسخهٔ برد استاندارد با پکیج باطری کوچک‌تر هم وعده داده شده که می‌تواند قیمت پایهٔ مدل Y را به حدود ۴۵ هزار پوند کاهش دهد. اما خودرویی که در اینجا مورد آزمایش قرار داده‌ایم مدل پرفورمنس است که احتمالاً بیش از ۶۰ هزار پوند قیمت خواهد داشت.

تسلا فعلاً قدرت و گشتاور مدل Y را اعلام نکرده اما قوای محرکهٔ دو موتوره و چهارچرخ محرک نسخهٔ پرفورمنس این کراس‌اوور با مدل ۳ یکسان است که این یعنی باید حدود ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور داشته باشد. این گشتاور زیاد در هنگام شتاب گیری کاملاً احساس می‌شود زیرا با تخته کردن پدال گاز، مدل Y از هر کراس‌اوور کامپکت دیگری سریع‌تر به جلو می‌رود. مدل Y پرفورمنس ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بنابراین رقبا به‌سادگی نمی‌توانند آن‌را مغلوب کنند. البته ممکن است برخی از رقبای بنزینی و دیزلی بتوانند حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت مدل Y را پشت سر بگذارند اما رقبای الکتریکی آینده مثل فولکس‌واگن ID.4 و آئودی Q4 e-Tron به قدرت زیادی نیاز دارند تا بتوانند بر پرفورمنس تسلا غلبه کنند.

البته لذت بردن از پرفورمنس مدل Y یک چیز است و حفظ آن چالشی کاملاً متفاوت زیرا با هر بار فشار طولانیِ تا انتهای پدال گاز، حدود ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر از بُرد اعلامی ۴۸۰ کیلومتری آن کاسته می‌شود. اما موضوع مهم‌تری که خریداران مدل Y باید با آن کنار بیایند کیفیت سواری است. البته سواری خودرو خشن و عذاب‌آور نیست ولی نسخهٔ پرفورمنس مدل Y تعلیق سفتی دارد و واضح است که تسلا ممکن است برای توجیه کردن رانندگانی که بیش از هر چیز راحتی را در اولویت قرار می‌دهند کار دشواری در پیش داشته باشد.

رانندگی با مدل Y اما قطعاً راننده را سرگرم و مشغول می‌کند. علیرغم وزن زیاد خودرو، از طریق شاسی پیام‌های واضح و مشخصی از جاده انتقال داده می‌شود و فرمان هم دقت و احساس خوبی دارد. البته در مقایسه با مدل ۳، این کراس‌اوور مرکز ثقل بالاتری دارد اما قطعاً مدل Y با اندکی بادی‌رول و چسبندگی فراوان، متعادل‌تر و چابک‌تر از مدل X است. انتقال قدرت چهارچرخ محرک نیز در این خودرو فقط برای پرفورمنس در جاده‌ها نیست و تسلا سعی کرده با دستیار کمکی آفرود کمی توانایی خارج جاده‌ای هم به مدل Y تزریق کند. این سیستم پاسخ پدال گاز را کاهش می‌دهد تا توازن تحویل قدرت در سطوح ناهموار حفظ شود اما بااین‌حال مدل Y با یک آفرودر حرفه‌ای بسیار فاصله دارد.

ترمزها به‌اندازهٔ کافی قدرتمند هستند تا مدل Y را به‌طور مداوم متوقف کنند اما سیستم احیاکنندهٔ انرژی ترمزها به‌طور پیش‌فرض روی حداکثر تنظیم شد که ممکن است برخی رانندگان این را دوست نداشته باشند که البته می‌توانند برای انتخاب تنظیمات موردنظر خود به صفحه‌نمایش ۱۵ اینچی خودرو مراجعه کنند. مدل Y اما فقط در پلت‌فرم با مدل ۳ اشتراک ندارد بلکه تقریباً دوسوم قطعات آن از برادر سدان گرفته شده و بنابراین داخل دو خودرو بسیار شبیه به هم است. در اینجا هیچ ویژگی جدیدی وجود ندارد و یک سقف پانورامای بزرگ‌تر و درب صندوق برقی تنها تفاوت با مدل ۳ است. در کابین مدل Y از تریم‌ها یا رنگ‌های جدید هم هیچ خبری نیست.

کابین مدل Y بسیار ساده اما جادار است و یک صفحه‌نمایش بسیار بزرگ ۱۵ اینچی تنها چیزی است که در آن جلب‌توجه می‌کند. غیر از دکمه‌هایی که روی غربیلک فرمان، درها و سقف قرار دارند، تقریباً هیچ دکمهٔ فیزیکی در کابین مدل Y به چشم نمی‌خورد و تقریباً همه‌چیز از طریق صفحه‌نمایش لمسی کنترل می‌شود که خوشبختانه استفاده از آن مثل همیشه دقیق و راحت است ولی بااین‌حال چیزی نیست که برای همهٔ خریداران جذاب باشد.

اما مدل Y فقط در طراحی و تکنولوژی آینهٔ تمام نمای مدل ۳ نیست بلکه کیفیت کابین آن‌هم مثل برادر سدان است. درنتیجه، بعضی از پلاستیک‌ها، چوب‌ها و چرم‌های موجود در کابین مدل Y مثل چیزی که از یک کراس‌اوور پریمیوم انتظار می‌رود احساس نمی‌شود. تسلا باید به کیفیتی برسد تا بتواند رقیبی برای آنچه که ب‌ام‌و و آئودی با این قیمت تولید می‌کنند باشد. البته همه‌چیز در مدل Y می‌تواند بهبود پیدا کند زیرا این یکی از اولین نمونه‌هایی است که از خط تولید خارج شده است.

ابعاد مدل Y از مدل ۳ بزرگ‌تر است و به خاطر درهای عریض‌تر و بلندتر ورود و خروج به آن بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد. همچنین پنجره‌های بزرگ‌تر نیز به معنای دید بهتر و کابین روشن‌تر و دل‌بازتر است. مدل Y با ۴,۷۵۰ میلی‌متر طول کمی از مدل ۳ کشیده‌تر است و فضای داخلی آن برای سرنشینان عقب بهبود یافته است. همچنین فضای سر نیز بیشتر شده اما هنوز هم با بهترین‌های این کلاس از این لحاظ فاصله دارد. علاوه بر این، فضای صندوق بار بهبود یافته و درب صندوق هاچ‌بکی هم موجب سهولت بیشتر در بارگیری نسبت به مدل ۳ شده است. البته این صندوق به‌گونه‌ای طراحی شده که امکان نصب صندلی‌های ردیف سوم هم در آن وجود داشته باشد زیرا در آینده قرار است نسخهٔ هفت‌نفرهٔ مدل Y هم ارائه شود.

نتیجه‌گیری

تسلا مدل Y پکیجی از طراحی شیک، کابین جادار و قوای محرکهٔ چشمگیر را ارائه می‌کند اما جا برای بهبود کل این پکیج وجود دارد. از این نظر، مدل Y یک تسلای معمولی است اما بااین‌حال این ماشین تطبیق‌پذیرترین مدل در سبد محصولات تسلا محسوب می‌شود و این پتانسیل را دارد که به محبوب‌ترین محصول این شرکت تبدیل شود اما نگرانی اصلی تسلا باید افزایش رقابت باشد زیرا این سگمنتی است که بسیاری از رقبا در حال آماده شدن برای ورود به آن هستند و زمانی که مدل Y سال آینده در اروپا عرضه می‌شود یکه‌تاز نخواهد بود و چندین رقیب در برابر آن قرار صف‌آرایی خواهند کرد.

مشخصات فنی

Tesla Model Y Performance

قیمت حدود ۶۱ هزار پوند
پیشرانه دو موتور الکتریکی
باطری ۷۵ کیلووات ساعت
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۴۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر/ساعت
بُرد ۴۸۰ کیلومتر

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
autoexpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. JOJO

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (77 ديدگاه)

    تصویر دوم من جوری که پشت فرمون به نظر میام ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. XLE

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (5 ديدگاه)

      حس پریوس بودن میده به آدم

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. Car lover

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (688 ديدگاه)

    ب دنبال فتح بازار؟؟؟
    مگه فتح نکرده؟:/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (804 ديدگاه)

      نه هنوز
      اگر توانایی تولیدشو داشت با این قیمتو امکانات
      پرفروش ترین خودرو جهان میشد
      پارسال کرولا با حدود ۱۲۰۰۰۰۰ دستگاه اول شد
      میتونست ۹۰درصد سگمنت کراس اور لوکس رو جلب کنه
      مثل مدل ۳ که پرفروش ترین سگمنت شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مانی

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        سال ۲۰۱۹
        ۳۹۲۹۰۰ دستگاه مرسدس سی‌ کلاس فروخته شد
        ۳۰۰۹۰۰ دستگاه تسلا مدل ۳ فروخته شد
        چجوری تسلا پرفروشترین سگمنت شد خدا داند
        سال ۲۰۲۰ شانسش زیاده که که اول بشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سینا BMW

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      فتح یعنی با فقط یک نسل ماشین ، حدود ۲۰ میلیون بفروشی(فولکس بیتل)
      فتح یعنی ۴۰ میلیون ماشین بفروشی (تویوتا کرولا)
      فتح یعنی طی ۹ سال در یک ماشین اسپرت ۳ میلیون بفروشی (موستانگ)
      فتح یعنی این!!!
      فتح این حساب نمیشه که داخل کشوری مثل نروژ پرفروش باشی و کلی تبلیغات کنی درحالی که فولکس واگن گلف میلیونی میفروشه و تبلیغات نمی کنه
      فتح این حساب نمیشه که بخاطر رشد سهامت تبلیغ کنی در حالی که روی هر ماشین ۲۰۰ یورو ضرر میدی و رقیبا ده هزار دلاری سود دارن

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. محمد

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (804 ديدگاه)

        فتح یعنی اینکه یه خودرو ساز با سابقه ۱۰ ساله خودروسازای ۱۰۰ ساله مثل همون فلکس واگن رو به ختر انداخته طوری که توی تولید id3 که قراره مثل بیتل برای همه باشه اینقدر عجله کردن که ۱۰۰تا مشکل داره
        فتح یعنی مدل ۳ پر فروش ترین خودروی لوکس بازار آمریکا بشه
        فتح یعنی مدل ۳ از تمام هم سگمنتاش که بالای ۴۰ ساله تو بازارن پر فروش تر بشه

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. سینا BMW

          ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (2427 ديدگاه)

          فتح یعنی این نیست که داخل کشور خودت جلوی کسایی که از اون ور دنیا میان اول بشی.
          هر وقت تونست بیشتر از مسی و رونالدو سود دربیاره بگه بازار رو فتح کردم??

          موافقم 0
          مخالفم 1
  3. ممد ژانگولر

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    به نظر من تسلا فعلا دوتا گزینه خیلی عالی داره که ارزشمنده با توجه به قیمت و سگمنتش حرفی برای گفتن داره اونم — مدل ۳ و سایبر تراکه —
    بقیشون از نظر قیمتی و طراحی مثل این دو مدل منطقی نیستن
    تسلا شدیدا به یک suv واقعی و زیبا نیاز داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. JDM

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (126 ديدگاه)

    شکل و قیافش نمک داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (166 ديدگاه)

      به هیچ وجه نمی تونم با طراحی داخلیش کنار بیام.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سینا BMW

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    از نظر ظاهر ضعیفه ، شاید در بازار برقی ها بی رقیب باشه ولی داخل بنزینی ها این چیز خوبی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (804 ديدگاه)

    پدال جان بیا مثل شبکه های اجتماعیه پیشرفته دیس لایک رو حذف کن و فقط گذینه لایک رو برای کامنت ها فعال کن اینجوری نوشتن نظر لذت بخش تر میشه
    آخه چقدر واضح یکی میاد این همه دیس میده به چند تا کامنت اول

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      آره اون حالت خیلی بهتره?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. MASIHA

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    یه لحظه تصور کنین نشستین تو این ماشین،
    دارین تو یه بزرگراه خلوت میرین،
    خسته نمیشین از کابینش?
    یه تلویزیون و یه فرمون….
    خلاصش میشه همین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. msn

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (19 ديدگاه)

    هر چقدر فناوری این خودرو بالا ؛ برند عالی ولی انصافا این چه طراحی داخلیه ؟! حال ادم از این طراحی ساده و بی روح با رنگ داشبورد مزخرف بهم میریزه . حس اسباب بازی های فیک شهر بازی به ادم دست میده . کی این قانون رو تو مغز طراحای داخلی تسلا فرو کرده که باید طرح داخلی ماشین الکتریکی سر هم بندی و ساده باشه و از اون بدتر یه تلویزیون ال ای دی زمخت رو به زور بزاری روی داشبورد . طراحی داخلیش باید یه سبک مینیمالیستی و شسته رفته مثل طراحی بیرونی ش باشه نه این . حیف این خودرو با این سطح فناوری با این طراحی داخلی غیر قابل تحمل.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سینا BMW

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      این کارو کرد که ارزونش کنه. و در غیر اینصورت اگه زیبا بود و با کیفیت بود قیمتش خیلی بالا تر بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. parvaz

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (395 ديدگاه)

    یک کراس اوور اولین صفتش مگه ارتفاع یخورده بیشتر از سطح زمین نیست؟؟ نه در حد شاسی بلند ولی از سدان ها یکم ارتفاعشون بیشتر میشه، با دقت نگاه کنیم همون مدل ۳ هستش فقط فضای سر رو زیاد کردن و به صندلی ها ارتفاع دادن تا خود ماشین، عملا چارچوب اتاق رو عوض کردن هیچ تغییری تو هیچ جا ندادن، حداقل سیستم تعلیقش رو برای یک کراس اوور بهینه میکردن تا آزمایش کننده بالا هی تکرار نکنه چیزی تغییر نکرده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      بله دقیقا حس تسلا 3 رو داره که به سمت بالا کشیده شده.اما درکل با نمکه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. parvaz

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (395 ديدگاه)

        اره در خوب بودن تسلا شکی نیست، ولی واقعا این همون مدل ۳ هست به قول شما فقط به سمت بالا کشیده شده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. OMID

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      اینا کراس اور اسپورتن دیگه
      همشون ارتفاعشون کمه
      از x3m تا x6m
      تا glc ‌و بقیه
      همشون کف زمینن الان کراس اور بودن همون بلند تر بودن بدنس

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. parvaz

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (395 ديدگاه)

        خدایی دیگه سری x بی ام و اینقدر به زمین نزدیک نیست، اگرم باشه میشه ارتفاع رو از داخل با انتخاب حالت های آفرود تغییر داد، اما این خیلی نزدیک به زمینه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Elmiraj

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (3102 ديدگاه)

      ارتفاعش از زمین ۱۶.۷ سانتیمتر هست که برای یک کراس اور پرفورمنس کافیه ، در ارتفاع هم ۲۱ میلیمتر از مرسدس GLC بلند‌تره و بدلیل نبود موتور درون‌سوز در زیر کاپوت در ردیف جلو و عقب به طور قابل ملاحظه‌ای از اکثر رقبا جادارتره .

      موافقم 0
      مخالفم 1
  10. Hadi

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    تو این کلاس با جگوار ipace و موستانگ مک ای بیشتر حال میکنم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ناصر

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (4 ديدگاه)

    باتوجه به قیمتش و امکاناتی که میده، به نظرم واقعا کار سختی داره، توی اروپا، برندهای آلمانی واقعا جولان میدن، حتی فورد هم با ماستنگ مک-ای که حتی در تریم پایه هم می‌تونه ۶۰۰ کیلومتر رو طی کنه و شتاب سریعتری از تسلا داره با قیمت ۴۹۰۰۰ یورویی هست

    شخصا به ماستنگ علاقه بیشتری دارم تا تسلا مدل-وای

    البته گزینه‌ّای ارزونی مثل کیا-ای-نیرو و هیوندای کونا هم توی اروپا هستن که قیمتهای بسیار رقابتی دارن و البته با خداحافظی بی.ام.و آی3 و جایگزین شدن با مدل آی. ایکس3، سال بعد واقعا برای تسلا سال راحتی نخواهد بود

    احتمالا در بازارهای تثبیت شده‌ای مثل نروژ شروع خوبی داشته باشه و بتونه قبل از ورود رقبا به بازار دل خیلی‌ها رو ببره، ولی بعد از ۶ ماه که رقبا سر و کله‌شون پیدا میشه کارش سخته

    مزیت تسلا به بقیه اینه که مثل سایرین خط تولیدش، خودرو زیادی تولید نمی‌کنه و حجم فروش و تولیدش اونقدر با هم تفاوت ندارن، لذا چند سال رو به خوبی سپری میکنه اما موج نوی خودروهای برقی مثل فیسکر و بایتون و لوسید هم همین مزیت رو خواهند داشت و با قیمت رقابتی احتمالا تسلا رو مجبور می‌کنن که یا یک سطح بره بالاتر، و یا قیمتش رو بیاره پایینتر

    نهایتا رقابت اینها به نفع خریدار خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Elmiraj

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3102 ديدگاه)

    بُرد ۳۱۶ مایل یا ۵۰۵ کیلومتر برای EPA هست نه WLTP…
    قیمت هم ۶۱ هزار دلار هست نه ۶۱ هزار پوند ، چون این ماشین هنوز از خاک آمریکا خارج نشده .
    .
    .
    رقبا اگر بخوان این پرفورمنس را ارائه بدن میرن بالای ۸۵ هزار دلار در حالی که هنوز از شعاع پیمایش ، سرعت شارژ ، امنیت و Autopilot تسلا بی بهره اند….
    .
    الان مشکل تسلا نبود کارخانه تولید هست اما اوایل سال ۲۰۲۱ گیگافاکتوری شانگهای و تابستان ۲۰۲۱ گیگافاکتوری برلین آماده تولید کامل Model 3/Y خواهند بود ، اونوقته رقابت اصلی شروع خواهد شد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Joker

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (530 ديدگاه)

      فاکتوری؟!??? فکتوری استااااااد…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elmiraj

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (3102 ديدگاه)

        به دلار هم بگو دالر…
        .
        ((((وگرنه کلاست پایین میاد))))

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. احمدرضا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (227 ديدگاه)

    تسلا مدل اس رو یه ری دیزاین کنه و رودستر تولید بشه و مدل 3 رو هم یکم خصوصا داخل یه دستی بکشه فکر نکنم تا 5 یا 6 سال کسی بتونه حتی نزدیکش بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حسین دهمرد

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    فک کنم طراح جک s3 طرحشو از رو این برداشته. ولی خوب چینیزه کرده یه چهل سانتشم قیچی کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا