تجربه و آزمایشتسلا

اولین تجربه‌ی رانندگی با تسلا مدل X P90D

حیله یا آینده؟ مسئله این است…
“من با نقشه‌ای آمده‌ام تا بین آینده‌ای مفید و حیله‌ای احمقانه تفاوت قائل شوم.” من این جملات را به جانی لیبرمن بی‌علاقه گفتم. او اعتقاد دارد که درب راننده‌ی تسلا که به‌صورت اتوماتیک باز می‌شود یک حیله است و امیدوار است که کسی از آن دفاع نکند.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
اما من چیزی را یافتم. وقتی‌که از تسلا مدل X خارج می‌شوم و پا در خودروی دیگری می‌گذارم، خودم را در حالی می‌یابم که درب اتوماتیک را ازدست‌داده‌ام.
آن چیزی است که به جانی لیبرمن توضیح دادم و یک تفاوت کلیدی است. وقتی‌که پس از استفاده از یک تکنولوژی جدید، آن را از دست بدهید، این ویژگی یک آینده‌ی مفید خواهد بود. اگر این‌طور نباشد، آن فقط یک حیله خواهد بود. خوشحالم که بگویم علیرغم شک و تردیدهای ابتدایی من درباره‌ی درب‌های اتوماتیک جلو در تسلا مدل X، به این نتیجه رسیدم که آن‌ها حیله و فریب نیستند.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
البته نمی‌توانم همین حرف‌ها را درباره‌ی درب‌های عقب فالکن هم بگویم. قطعاً نمای هر درب گالوینگ شکل، پالس‌های الکتریکی زیادی را به مرکز لذت در مغزمان ارسال می‌کند. هر خودرویی که با این‌گونه درب‌ها ساخته‌شده، در کنار خیابان ترافیک ایجاد کرده است، از مرسدس ۳۰۰SL 1955 گرفته تا دلارون دهه‌ی ۸۰ و مدل X امروزی. سؤالی وجود ندارد، ازدحام شکل خواهد گرفت.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
تناسب منحصربه‌فرد تسلا این است که درب‌های عقب لولایی در مرکز دارند بنابراین آن‌ها می‌توانند با فشردن بازشوند اما در برخی موارد فضای کافی برای این کار وجود نخواهد داشت. به لطف حسگرهای اولتراسونیک که از میان پوشش آلومینیومی کار خود را انجام می‌دهند، درب‌ها می‌توانند حتی زمانی که ۲۸ سانتی‌متر فاصله با خودروی کناری داشته باشند بازشوند.
در واقعیت، درب‌ها گهگاه ضربه‌ای را به خودروی پارک شده وارد می‌کنند. حداقل آن‌ها این کار را آرام انجام می‌دهند و اثری بر بدنه‌ی خودروی پارک شده نمی‌گذارند.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
می‌دانید که چه چیزی عالی است؟ یک درب معمولی! یا حتی یک درب کشویی مینی ون. ما نسبت به درب‌های فالکن نظر مساعدی نداریم مخصوصاً آنکه گفته‌شده پروژه‌ی تولید مدل X به خاطر این درب‌ها بیش از ۱۸ ماه به تأخیر افتاده است.
خجالت بزرگ جایی است که کل خودرو در سایه‌ی این درب‌ها قرارگرفته است.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
مدل X البته نسخه‌ی بلندقد و پیاز دار مدل S سدان و با همه‌ی ملزومات آن است. به‌طور مشخص، پکیج‌های عالی، سواری بی‌نظیر و بالانس هندلینگ، صفحه‌نمایش پیشرو و کیفیت ساخت متوسط و صدالبته شتاب و سرعتی دیرباور تسلا را در دسته‌ای خاص قرار داده است.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
مدل P90D با پیشرانه‌ی ۲۵۹ اسب بخاری که چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد و پیشرانه‌ی ۵۰۳ اسب بخاری که چرخ‌های عقب را می‌گرداند، سریع‌ترین نسخه‌ی مدل X است. مجموعه باتری‌های ۹۰ کیلووات ساعتی می‌توانند درمجموع ۵۳۲ اسب بخار را تولید کنند که برای اعطای شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتری ۳.۲ ثانیه‌ای به این کراس اوور ۲۵۰۲ کیلوگرمی کافی هستند.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
خب همین‌جا یک ثانیه صبر کنید. شتاب ۳.۲ ثانیه‌ای تسلا این شاسی‌بلند را به سریع‌ترین مدلی که تست کرده‌ایم بدل نمی‌کند اما آن را دسته‌ی مخصوصی از کمپانی‌ها قرار می‌دهد. مدل X 0.2 ثانیه سریع‌تر از فراری انزو به‌سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سؤالی هست؟
به نظر می‌رسد که این رکورد کمی کندتر از مدل S P90D است (صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۲.۶ ثانیه) اما این را هم در نظر بگیرید که مدل X 375 کیلوگرم سنگین‌تر از برادر سدان خود است. مدل حاضر در آزمایش از تجهیزاتی چون ردیف سوم صندلی‌ها، پکیج یدک کشی، درب جلوی بازشوی اتوماتیک و چرخ‌های ۲۲ اینچی سود می‌برد.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
وزن اضافی مانعی برای سواری خوب نیست. اگر چیزی باشد کمک می‌کند. کیفیت سواری علیرغم رینگ‌های بزرگ عالی است و در پیچ‌های تند حرکت‌های بدنه به‌خوبی کنترل‌شده است. مدل X در تست فیگور اِیت رکوردی مشابه با مدل S P85D برجای می‌گذارد. شتاب جانبی نیز قابل‌تحسین بوده (۰.۸۹ جی) و در تست ترمز نیز عملکردی خوب از مدل X را شاهد بودیم.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
صندلی‌های مدل X جدید هستند و نرم‌تر و راحت‌تر از مدل سدان احساس می‌شوند و حمایت‌های بیشتری از بدن را در پیچ‌ها به عمل می‌آورند. هر ۵ صندلی خودروی حاضر در تست به همراه غربیلک فرمان گرم‌کن دار هستند که این مورد ویژگی مهمی برای برخی از مناطق سرد است. اما الآن و در گرمای خورشید دره‌ی کوچلا ما سیستم تهویه را دیدیم که با گرمای شدید مبارزه می‌کرد! تسلا می‌گوید که تلاش‌های زیادی انجام داده تا عملکرد خوب سیستم تهویه را در همه‌ی شرایط تضمین کند اما قدرت مصرفی این سیستم تهویه‌ی الکتریکی زیاد است و توجه ما را به دیگر اختراع بزرگ تسلا یعنی شیشه‌ی جلوی بزرگ جلب می‌کند.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
ادعاشده که این بخش بزرگ‌ترین قطعه‌ی شیشه‌ی خم استفاده‌شده در خودرو است و شیشه‌ی جلوی مدل X تقریباً تا بالای سر سرنشین‌های جلو کشیده شده است. شیشه تا بخش معمول در همه‌ی خودروها شفاف است اما بعدازآن قسمت به‌تدریج در بالا رنگی می‌شود. برای دوستداران خورشید این احتمالاً شگفت‌انگیز است اما مطمئناً کار سیستم تهویه‌ی گرسنه‌ی تسلا را آسان نمی‌کند.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
و پس از خارج شدن از تسلا و وارد شدن به خودرویی معمولی چه پیش می‌آید؟ ما شیشه‌ی جلو یا دید وسیع را از دست نمی‌دهیم. پس آن حیله است!

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
طبق معمول داشبورد تسلا توسط صفحه‌ی لمسی بزرگی احاطه‌شده است. خودروسازان سنتی سال‌های زیادی را صرف کرده‌اند تا به این نوع تکنولوژی دست یابند و اکثراً شکست‌خورده‌اند. با پاسخی فوری، ساختار منوهای جالب و سیستم ناوبری هوشمند این صفحه بافاصله بهترین صفحه‌نمایش بازار است. مدل X ما سیستم صوتی ارتقا یافته‌ای دارد و عملکرد آن به‌خوبی برند سازنده‌اش است. سخن گفتن از تکنولوژی‌های تسلا بدون نام بردن از سیستم رانندگی خودکار بی‌فایده است، سیستمی که یک دهه جلوتر از اکثر سیستم‌های نیمه خودران دیگر خودروسازها است.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
صندلی‌های ردیف دوم به‌گونه‌ای نصب‌شده‌اند که فضای پا و فضای زیر صندلی زیادی را فراهم می‌کنند. متأسفانه صندلی‌ها به جلو خم نمی‌شوند. به‌جای آن صندلی‌ها می‌توانند به‌منظور دسترسی به ردیف سوم کج شوند.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
نبود صندلی مرکزی در ردیف دوم فضای زیادی را ایجاد کرده است. این فضا مفید است زیرا محل نصب صندلی‌ها جایی قرار دارد که پاهای سرنشین‌های ردیف سوم آنجا قرار می‌گیرد. ساختارهای مرسوم صندلی‌ها عملکرد کمتری نسبت به این نوع صندلی‌ها ندارند و ما را مجبور می‌سازند تا به این نتیجه برسیم که این صندلی‌ها همانند درب‌های فالکن و شیشه‌ی جلوی پانوراما، بیش از اینکه کاربردی باشند، استایل بالاتری دارند.

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
صحبت از استایل خودرو شد، باید گفت که جزئیات خودرو ازجمله چراغ‌های جلو و عقب بدک نیستند اما تناسبات یک کرگدن آبستن را به نمایش می‌گذارند! خودروی الکتریکی قطعاً بنده‌ی آئرودینامیک است و ضریب درگ این خودرو طبق ادعای تسلا فقط ۰.۲۴ است که ۲۰ درصد بهتر از دومین شاسی‌بلند برتر است.

به‌عنوان نتیجه‌ی این آئرودینامیک، مدل X اندکی از برادر مدل S خود عملکرد پایین‌تری دارد. در مقایسه‌ی P90D با P90D، محدوده‌ی حرکتی اندازه‌گیری شده توسط EPA تنها ۴.۸ کیلومتر کمتر شده است و از ۴۰۷ کیلومتر به ۴۰۲ کیلومتر کاهش‌یافته است. درباره‌ی ظاهر خودرو هر چه دوست دارید بگویید. این‌یک عملکرد ویژه برای شاسی‌بلند بزرگی است که هفت سرنشین را حمل می‌کند.

در حقیقت، هر چه می‌خواهید درباره‌ی حیله‌های تسلا بگویید اما مدل X همانند برادر سدان خود، قطعه‌ی خوش ساختی از این صنعت است که باعث می‌شود درباره‌ی خودروهای دیگر این‌گونه فکر کنید که متعلق به گذشته هستند. بدون درب‌های فالکن، صندلی‌های تک‌پایه و شیشه‌ی جلوی بزرگ مدل X شاسی‌بلند بهتری خواهد بود اما الآن هم آرزوی بسیاری از مردم است.

و شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۳.۲ ثانیه‌ای، توانایی مدل X برای حمل هر چیزی را نشان می‌دهد اما یک حیله است!

2016 Tesla Model X P90D
۲۰۱۶ Tesla Model X P90D
مشخصات تسلا مدل X P90D
قیمت پایه: ۸۱۲۰۰ دلار
قیمت در هنگام تست: ۱۳۵۴۰۰ دلار
مشخصات خودرو: پیشرانه در جلو و عقب، چهارچرخ متحرک،۴ درب شاسی‌بلند
پیشرانه‌ها: القای متناوب سه فازی، ۲۵۹ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ پاوند فیت گشتاور در جلو – ۵۰۳ اسب بخار قدرت و ۴۶۹ پاوند فیت گشتاور در عقب – ۵۳۲ اسب بخار قدرت و ۷۱۳ پاوند فیت گشتاور به‌صورت ترکیبی
گیربکس: تک سرعته ی اتوماتیک
طول/عرض/ارتفاع: ۵.۰۳/۲.۰۷/۱.۶۵ متر
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۳.۲ ثانیه
مسافت یک‌چهارم مایل: ۱۱.۷ ثانیه با سرعت ۱۸۶ کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی: ۰.۸۹ جی

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Iman mclaren p1

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (180 ديدگاه)

    حرف نداره…
    ولی بخدا میشه طراحی داخلی بهتری کردا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علي

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    مطلب خیلی حرفه ای نوشته شده . نویسنده چراغ خاموش از این خودرو حمایت کامل میکنه ولی بدون اینکه خواننده از خودش واکنش منفی نشون بده(هر چند به ایرادات خودرو کم و بیش اشاره میکنه). این یعنی اوج حرفه ایی تبلیغات کردن. نظر من به شخصه در این که انقلابی در صنعت خودرو داره بوجود میاد که از آلودگی و کثیفی بنزین رها بشیم و خودرو تو این خیابونای شلوغ برامون برونه خیلی خوشحالم . اما باید صبر کرد ودید خودروی تسلا که با تبلیغات هنگفت تعداد زیادی خودرو فروخته میتونه ثابت کنه پولی که پرداخت کردین نسبت به خودروی تحویلی به شما ارزشمند هست یا نه باید حداقل این خودرو بالای ١٠٠٠٠٠ کیلومتر رو در شرایط مختلف و گذشت زمان حداقل ۵ سال طی کنه تا بشه روی خودرو قضاوت کرد و حساب باز کرد.(از جمله تستها باید در دمای بالای ۴٠ درجه و بلعکس -٣٠ انجام بشه ) و ضمنا خدمات پس از فروش در سراسر کشورها و پشتیبانی قطعات و باطری و این نکترو هم نباید فراموش کرد رقبا قدر و با سابقه آیا بیکار میشینند یا آس برنده خودشون را کی رو میکنن هم میتونه فاکتورهای زیادی در فروش و موفقیت تسلا باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهنام طیبی

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    واقعا عالیه.خیلی شیک و لوکس.افرین به تسلا موتورز

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. fcmz

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (114 ديدگاه)

    چقدر زشته!
    چقدر طراحی داخلیش سرد و بی روحه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. بهنام طیبی

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      اصلا باهات موافق نیستم.تسلا یکی خودروسازان با تکنولوژی بالاست دوست عزیز.اشتباه نکن

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. fcmz

        ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (114 ديدگاه)

        هر قدر شرکت تسلا پیشرفته باشه ولی بازم نمیشه منکر سردی طراحی داخلیش شد. هر چند به نظر من طراحی خارجیش هم زشته.
        خداییش به مدل های تسلا میگن لوکس به ماشین های المانی هم میگن لوکس. شما ترکیب چوب و چرم وغیره که با دقت زایدالوصفی داخل ماشین های المانی و امریکایی میبینی با صحفه بزرگ دیجیتالی مسخره تسلا مقایسه میکنی!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد

          ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (512 ديدگاه)

          به نظر من که عالیه..
          طراحی خودرو هم خیلی خوبه..طرح تسلا یکم متفاوت ازماشینای دیگست وهمینش خوبه
          طراحی داخلیم..خب بیانگر تکنولوژی هست که به زخ میکشد.کنسول وداشبورد خودروهای تسلا هیچ اثری از دکمه و…وجود نداره.همه چیز با تکنولوژی لمس وحتی پیشرفته تر طراحی شده
          بیشتر ی جور طراحی های خاص توی تسلا هست وبیشتر رو اورده به تکنولوژی که قدرت خودشو نشون بده

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. بهنام طیبی

          ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          خوب سلیقه ها متفاوت.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. علي دانشمند

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1032 ديدگاه)

    چه بهتراز اینکه خودروهای برقی هوارو آلوده نمیکنه؟؟؟؟ محشره (دوستش میدارم)
    مرسی از تسلا که که با خودروهای برقی کاری کرده که جذابیت پیدا کردن
    نکته ای که وجود داره اینه که خودروهای برقی برخی از هیجان های خودروهای بنزینی رو نداره برای مثال صدای گزوز، خیلی ایده بدی هست که جایگزین صدای اگزوز از اسپیکر و بلندگووو بیاد !!! بجای این کار که میخواد نقصان نبود صدای اگزوز رو جبران کند؛ بجاش باید جایگزین مناسبی قرار بدن؛ مثلا یک ایده ی هیجان انگیزتر که خودروی بنزینی از داشتنش محروم باشه و انحصارا مخصوص خودروهای برقی باشه
    حلا بگردید دنبال این ایده ی جذاب برقی
    پی نوشت: (پیدا کردنش اصلا سخت نیس؛ لازمش درست فکر کردن و ایده دادنه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شيوا.ش.ت.پ

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به نکته خیلی خوبی اشاره کردی علی آقا
      بقول تو به جای صدای اگزوز یا دنده و همچین چیزهایی ماشین های الکتریکی باید جذابتی داشته باشن که عاشقان لذت رانندگی جذب خودروهای الکتریکی هم بشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ehsan

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (46 ديدگاه)

      همین الان نیز این خودرو و همچنین مدل اس دارای ویژگی می باشند که در هیچ یک از خودروهای بنزینی همکلاس با آنها وجود ندارد: شتاب حرکت بالاتر از یک جی که حتی بیشتر شتاب سقوط آزاد می باشد. اگر ویدیوهای عکس العمل سرنشینان این خودروها را در هنگام شتاب گیری اولیه دیده باشید میتوانید اوج هیجان و ترس را در چهره آنها مشاهده کنید. چنین شتابی در خودروهای بنزینی تنها در خودروهای سوپراسپرت و هایپر کارهای چندصد هزار دلاری قابل دستیابی است که بیشتر آنها چندان مناسب استفاده روزمره به عنوان یک خودرو عادی نیستند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پرهام

        ۱۲ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نیسان جی تی آر…با قیمت 105 هزار دلار…یعنی حدود 25 هزار دلار کمتر از این…به درورد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. Danial

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    این چه خوبه منم میخوام یدونه دراشو نگاه کن عین سفینه باز میشه چه آینده خفنی در انتظارشه ایول ♥

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشین خیلی خوبیه، البته هزینه خودش رو هم داره، اما سوالی که وجود داره، اینه که باید یه بررسی دقیق انجام بشه که آیا واقعا ماشینهای برقی، آلودگی رو کاهش میدن یا خیر.آیا آلودگی ایجاد شده برای تولید برق مورد نیاز برای شارژ باطریها، از آلودگی ایجاد شده با مصرف بنزین، کمتر هست یا بیشتر. البته درست که در بعضی کشورها، نیروگاههای اتمی، برق تولید می کنند و آلودگی هوا ندارند، ولی به هر حال، درصد خیلی زیادی هنوز هم از سوخت های فسیلی استفاده می کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ehsan

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (46 ديدگاه)

      برق تولید شده در نیروگاه هایی که از سوخت فسیلی استفاده میکنند بوسیله توربین گازی تولید می شود. آلودگی ایجاد شده بوسیله توربین گازی به مراتب کمتر از موتورهای احتراق داخلی می باشد. بنابراین با فرض اینکه کل برق تولیدی نیز از سوخت های فسیلی تامین شود باز هم آلودگی تولید شده به طور قابل ملاحظه ای کمتر خواهد بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. حسین

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. تعریف خیلی جالبی از حیله توی این متن ارائه شده. اما هرچی هم به این ماشین انتقاد بشه، باز هم چیزی از ارزشش کم نمیشه. واقعا تسلا کار بزرگی انجام داده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کامران

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    صندلی های ردیف 3 برای بزرگا هم خوبه تازه جالیوانی هم داره ولی صندوقش یکم کوچیکه شتتتتتتتتتتتتتابشششششششششششششو خییییییییییییییلییه البته برای اینجججور ماشیینی
    خیییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی خوشگله
    خیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلللی دوووووسش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا