تسلا

تسلا به سیستم خودران سطح 5 بسیار نزدیک شده است

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا طی پیامی ویدئویی که به کنفرانس سالانه هوش مصنوعی شانگهای WAIC فرستاده به موضوع سیستم‌های سواری خودران و برنامه‌های آتی این برند اشاره کرده است.

ماسک می‌گوید تسلا به دستیابی به تکنولوژی خودران سطح ۵ بسیار نزدیک شده است. به این ترتیب محصولات تسلا قادر خواهند بود بدون دستورات یا توجه راننده حرکت کنند.

ماسک گفته است:

من بسیار مطمئنم که سیستم خودران سطح ۵ یا اتوماسیون کامل اتفاق خواهد افتاد و من فکر می‌کنم این کار به سرعت رخ خواهد داد. من می‌دانم که ما کاربردهای پایه برای سیستم خودران سطح ۵ را امسال کامل خواهیم کرد.

این خودروساز آمریکایی همچنین در حال توسعه پروژه سیستم‌های خنک‌کن جدیدی است که باعث می‌شود کامپیوترهای پیشرفته‌تری در خودروها بکار رود.

البته کارشناسان صنعت خودرو معتقدند ورود خودروهای مجهز به سیستم‌های خودران کامل کمی زمان‌بر خواهد بود مخصوصاً اینکه سیستم دستیار راننده اتوپایلوت تسلا باعث برخی تصادفات مرگبار شده است.

همچنین بحث زیرساخت‌ها وجود دارد زیرا علاوه بر این تکنولوژی باید شرایط ترافیکی و جاده‌ای نیز فراهم شود. بسیاری از جاده‌های موجود در کشورهای دنیا فاقد ویژگی‌های موردنیاز برای این خودروها هستند.

در خبری دیگر باید گفت تسلا به باارزش‌ترین خودروساز دنیا بدل شده زیرا ارزش سهام آن به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده و حتی از تویوتا نیز عبور کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (24 ديدگاه)

    هم داره خوب زندگی میکنه هم کمک میکنه جهان جای بهتری برای زندگی کردن دیگران باشه..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۲۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (420 ديدگاه)

      سیستم خودران سطح 5 جنرال موتورز و تسلا سر اینکه کدوم زود تر به این تکنولوژی میرسن رقابت دارن
      اگه این اتفاق بیوفته
      شاهد ربو تاکسی خواهیم بود
      فرض کنید پولی که در چند سال اخیر رفته تو جیب سیستم های سفارش انلاین تاکسی میره تو جیب تسلا و جی ام
      به شخصه خودم امپراطوری اینده تسلا رو نمیتونم تو ذهنم متصور بشم واقعا مو به تنم سیخ میشه
      با ارزش ترین خودرو ساز دنیا شدنش هم هر چند دیر ولی تبریک میگم به همه کسایی که زندگی بهتر هوشمند تر میخوان

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. SS

        ۲۰ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (728 ديدگاه)

        از نظر من تسلا قطعا اولین شرکتی خواهد بود که به تکنولوژی خودران سطح 5 دست پیدا میکنه. سوال فقط اینجاست که چه زمانی محقق میشه.
        دلیل این صحبتم هم این هست که تسلا در حال حاضر تنها شرکتی هست که به صورت لحظه ای به اطلاعات سیستم نیمه خودران خودروهاش دسترسی داره و هیچ شرکت دیگه ای چنین زیرساخت و امکانی رو نداره.
        اگه کسی روی هوش مصنوعی کار کرده باشه میدونه که داشتن این نوع از داده بزرگ (بیگ دیتا) تا چه حد میتونه یه شرکت رو در گسترش و اداپته کردن هوش مصنوعی کمک کنه و قطعا فاصله قابل توجهی بین تسلا و شرکت های دیگه در این زمینه ایجاد میکنه.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. محمد

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    هرچی ایلان ماسک ثروتمندتر میشه کمک بیشتری به محقق شدن رویا های انسان میکنه راستی پدال چرا خبر خریده شدن لوسید ایر توسط عربستان رو پوشش ندادی؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. کیان

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1392 ديدگاه)

    دوستان هرچند زندگی خودکار و … شاید باید تسهیل زندگی افراد بشه، اما ممکنه هزاران شغل و از بین ببره و تنها تعداد معدودی رو ثروتمند و منتفع کنه، همه جوانب یک تکنولوژی شاید مفقید نباشه واقعا.
    هر چند پیشرفت تسلا واقعا چشمگیر هست، با اینکه من خودم جایی خونده بودم ک پیش بینی ورشکستگی تسلا رو میکردن، سالهای قبل برای این حدود زمان اما خب رویه خیلی متفاوتی حاصل شد و مبارکشون باشه.

    دوستان زندگی با هوش مصنوعی بسیار ترسناک خواهد بود به نظر شخصیم، هوش مصنوعی دقیقا مثه فیلمهای ترمیناتو یا امثالهم میتونه باشه،
    ما انسانها در تشخیص الگو از ماشینها برتریم و ماشینها در محاسبات، با هوش مصنوعی و پیشرفتش قطعا نقایضش برطرف میشه و احتمال سلطه رباتها بر انسانها اصلا دور از ذهن نخواهد بود، مثه همون چیزی ک تو فیلمها میبینیم، ترسناکه !!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. AMIR-REZA

      ۲۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (333 ديدگاه)

      اول اینکه شما میگی شغل ها از بین میره به یه نکته توجه کن که تا اون موقع جمعیت جهان کاهش پیدا میکنه و شاید این معضل و مشکل این موضوع نیست ….
      ولی من با احترام به کسانی که دیس لایک میدن و با موافقت با شما (تا حدودی )معتقدم آینده ای ترسناک در انتظار ما نیست آینده ای بی روح تر و سرد تر در انتظار ماست همونطور که الان انسان ها نسبت به گذشته از هم فاصله گرفتن و دور تر شدن من اعتقاد دارم همین روند ادامه پیدا میکنه و فاصله بین آدم ها بیشتر و بیشتر میشه و جای این فاصله رو تکنولوژی پر خواهد کرد (اینهایی که گفتم مطلقا برای صنعت خودرو نیست به طور کلی گفتم )
      و در حوضه خودرو هم این تکنولوژی ها شاید در ابتدا ما رو شگفت زده و خوشحال کنه اما بعد مدتی مثل خیلی از تکنولوژی هایی که قبلا برای ما جدید و حالا عادی شدن این تکنولوژی ها هم برای ما عادی خواهند شد ….
      واینکه در آینده شاید واژه هایی مثل رانندگی بی معنی بشن چون فقط تو داخل ماشین میشینی و (((اون))) (منظورم خود ماشینه )برات رانندگی میکنه…..
      البته اصل تکنولوژی همینه که چیز هایی مربوط به گذشته اند حذف و جای اونها چیزهایی که مربوط به آینده اند میان ولی متاسفانه چیز هایی علاوه بر تکنولوژی های گذشتمون رو در این تبادل از دست میدیم …..(در اول صحبت هام گفتم)

      من اصلا با این تبادل مشکل ندارم و بیشتر با چیز هایی مشکل دارم که در لابه لای این تبادل گم میشن …..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۲۰ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (353 ديدگاه)

        دقیقا،باهات موافقم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. ممد ژانگولر

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3435 ديدگاه)

    از وقتی تسلا به عنوان با ارزشترین خودروساز جهان تویوتارو پشت سر گذاشته دیگه خبری از ((( نوید دو دایره ))) نیست ؟!!
    نگرانش شدم
    احساس میکنم تغییر جنسیت داده تا دیگه نشناسنش
    نوید برگرد ارزش نداره بخاطر یمشت ماشین اکونومیه تویوتا که بیشتر پاکستانیا میخرن خودتو به فنا بدی ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ADAK

      ۲۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1823 ديدگاه)

      نیست آمار فروش ماشین های ژاپنی و تویوتا تو خوده امریکا کمه !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امیر

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    مثل همیشه معرکس
    با اینکه هنوزم دل خوشی از الکتریکی ندارم اما واقعا دمش گرم
    تسلا یه بعد دیگه ای از خودروسازی داره و کاملا با همه متفاوته
    به راحتی ۱۰سال جلوتر از دیگر شرکت هاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Elmiraj

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3078 ديدگاه)

    خیلی حرفه که فقط با دید کامپیوتری معمول ( دوربین ، GPS ، رادار و حسگر اولترا سونیک ) بتونی به سطح ۵ برسی و بقیه با حسگر گرانقیمت Lidar هم هنوز به سطح ۳ نرسن…!!!!!
    .
    .
    تا دو ماه آینده در یک بروز رسانی دیگر ، قابلیت انقلابی Smart autopark به ماشین های تسلا اضافه میشه و شما فقط کافیه ماشین‌تونو در جلوی در فروشگاه یا آپارتمان و… ول کنید تا ماشین خودش پارکینگ محل را پیدا کنه و خودشو تو جا پارک ، پارک کنه !!
    .
    در ماه پایانی امسال یا اوایل سال آینده بسته سطح ۵ یا full self driving کامل میشه و شما میتوانید تسلای خود را شارژ کرده و بفرستید بیرون تا بعنوان یک تاکسی خودش واستون کار کنه و ازش درآمد زایی داشته باشین……!!!!!!!!
    ( البته همه چی به تصمیم NHTSA بستگی داره و اونه که باید اجازه تردد خودروهای خودران را بده )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. meysam

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    البته که تسلا واقعا 10 سال جلوتر از باقی شرکتهاست ولی مدتیه یه خبرهای ریزی از دو سه تا شرکت تو سایتهای خارجی میخونم که متاسفانه ندیدم هیچ سایت فارسی منتشر کنه. یکیش تویوتا که داره کارهای عجیب غریبی میکنه. خیلی موزیانه بدون سر و صدا تو زمینه الکتریکیها و باتریهای جدید و سیستمهای خودران خیلی کارا داره میکنه و همشون هم اخبار لو رفته هستن نمیدونم چرا خودش منتشر نمیکنه.
    یه نمونش تولید باتری با برد 1000 کیلومتره که مثل اینکه 3-4 سال پیش تکنولوژیشو بدست آورده و الانم دوباره اطلاعاتی محرمانه از نسل جدید باتریهاش منتشر شده که هنوز مشخصاتش بطور دقیق معلوم نیست ولی مثل اینکه بهتر از قبلیه. ظاهرا با چندتا شرکت که در زمینه هوش مصنوعی و سیستمهای خودران کامل کار میکنن قراردادهای سنگین بسته. همین چند وقت پیش هم یه قرارداد سنگین بین تویوتا و BYD و CTAL برای تولید باتریها و ماشینای الکتریکی بسته.
    خلاصه فکر کنم تا نهایتش تا یکی دو سال دیگه فقط تسلا نباشه که تو راس اخبار الکتریکی و خودران باشه.
    این تویوتا خیلی مارموزه بدمصب

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elmiraj

      ۲۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (3078 ديدگاه)

      اون باتری که تویوتا میگه و شما هم بهش اشاره می کنید نوع Solid-state یا همون حالت جامد هست که تنها تویوتا روش کار نمی‌کنه .
      این نوع باتری دو برابر چگالتر از لیتیوم یون هست ، ساختار ساده ای داره ، مواد تامین کننده‌ش ارزانتر هست ، وزن کمتری داره و در هوای سرد هم کارآمدتر هست،،،،، منتها بدلیل ولتاژ ضعیف یک مشکل بسیار بزرگی بنام سرعت شارژ داره که حداقل ۱۲ ساعت طول می‌کشه و با تکنولوژی امورز به هیچ عنوان قابل حل نیست و تا بخواد این مشکل حل بشه بقیه از جمله تسلا به تکنولوژی ابر خازن های فوق پیشرفته می‌رسه….
      .
      ترند امروز و آینده دنیای باتری ها نوع بدون کبالت یا همان میلیون مایل هست که تسلا بهش رسیده و بقیه هم بشدت دنبالشن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. reza

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (155 ديدگاه)

    نه تنها تویوتا رو رد کرده بلکه 170.8(تویوتا)+80.6(فولکس واگن) کمتر از ارزش 258.6 میلیارد دلاری تسلاست،هم اکنون ارزش هر سهم تسلا 1394 دلار هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    فکر کن بزاری رو حالت خودکار
    بعد بری بخوابی
    خیلی حال میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فرید

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    این تسلا با اتوپایلت خیلی ها رو به کشتن داده.
    الان با سطح 5 میخواد نسل کشی به راه بندازه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. دانیال

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (594 ديدگاه)

    چقدر لذت بخشه کامنتهای دوستان رو میخونم و اطلاعاتم میره بالا. از همه ی دوستان و پدال ممنونم?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا