تسلا

آیا تسلا رودستر قادر به ثبت رکوردهای ادعایی است؟!

مسابقه برای سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا در چند ماه اخیر شکل دیوانه‌واری به خود گرفته است. اولین بار این رکورد را داج دیمن ارتقا داد و سپس نوبت به هنسی ونوم F5 رسید. هم‌اکنون دومین نسل تسلا رودستر است که ادعا می‌کند سریع‌ترین خودروی دنیاست. با در نظر گرفتن تمامی این خودروهای سریع و میخکوب کننده، ما واقعاً نمی‌دانیم محدودیت شتابگیری یک خودروی تولیدی به کجا ختم می‌شود؟


وقتی از خودمان چنین سؤال‌های فیلسوفانه‌ای می‌پرسیم، همیشه باید کانال یوتیوب Engineering Explained را برای کمک دنبال کنیم. اکنون ویدئوی جدیدی در این باره منتشر شده که برخی از نقاط مبهم رکوردهای شتاب تسلا رودستر جدید را البته به گونه‌ای بدبینانه بیان می‌کند.


اولین چیزی که باید بدانید این است که تمامی اعداد و رکوردهای تسلا رودستر جدید هنوز “ادعا” هستند. در حال حاضر هیچ خودروی تولیدی برای ثابت کردن شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱.۹ ثانیه‌ای وجود نداشته و البته تا سال ۲۰۲۰ نیز وجود نخواهد داشت! (البته اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود این خودرو در سال ۲۰۲۰ تولید خواهد شد)

تسلا رودستر
خب درباره گشتاور ادعایی ۱۰ هزار نیوتون متری چه؟! بنا به گفته‌های ویدئوی یاد شده، تا زمانی که ما ندانیم تسلا رودستر جدید چند اسب بخار قدرت دارد این گشتاور هیچ معنی‌ای نخواهد داشت. تمام چیزی که می‌دانیم این است که رودستر جدید گشتاور بسیار زیادی خواهد داشت و بسیار سریع خواهد بود.

تسلا رودستر
تسلا همچنین می‌گوید رودستر جدید سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا خواهد بود. این یک ادعای برجسته است که به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. بنا به گفته Engineering Explained، یکی از بدیهی‌ترین و البته مهم‌ترین فاکتورها لاستیک‌هایی است که باید بهتر شوند. نهایتاً شتاب گیری خودرو به تکنولوژی لاستیک‌ها مربوط خواهد شد به گونه‌ای که هرچقدر لاستیک‌ها بهتر شوند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت نیز کاهش خواهد یافت؛ اما اگر لاستیک‌ها تغییری نکنند ما شتاب گیری بهتری صرف‌نظر از قدرت خودرو نخواهیم دید.


منتظر ثابت شدن ادعاهای تسلا رودستر جدید می‌مانیم! هرچند تسلا نیز نشان داده که تاکنون به گزاف سخن نگفته و نهایتا هم تسلا باید خودرویی با همین مشخصات را به مشتریان تحویل دهد و شتاب دیوانه‌وار مدل‌های S و X تولیدی نیز نمایانگر همین موضوع‌اند.


منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI . VENOM-DEMON-ROADSTER

    ۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    کلیپ رونماییش هست
    از اون میشه فهمید چه شتاب وحشتناکی داره
    البته هر وقت یه ماشین جدیدی میاد یه سری مجلات شروع میکنن به این نوع حرفا اخرین نمونش دیمن بود که گفتن چنین ماشینی اصلا مجوز جاده بهش نمیدن اما در اخر مجوز دادن اونم چه مجوزی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بنزما

      ۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      خبری دیروز منتشر شد تسلا هر دقیقه ۸۰۰۰ دلار سرمایه رابر باد میدهد
      و رقیب تایوانی تسلا شناب ۱.۸ ثانیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۵ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        به باد ؟ مثل فاکس نیوز خبر منتشر میکنید …
        تسلا داره خط تولید مدل سه و همینطور خط تولید سلول خورشیدی سولار سیتی و همینطور گیگا فکتوری رو همزمان به پیش میبره و خب هنوز از هیچکدوم خروجی نداره. وقتی یه نفر شروع میکنه به خونه ساختن طبق ادعای شما باید بهش گفت داری پولتو هدر میدی…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد حسین

          ۵ آذر ۱۳۹۶
          سوابق: (489 ديدگاه)

          راستی ایلان ماسک اینهمه پول رو از کجا داره میاره ؟
          هم تسلا و هم اسپیس ایکس و باقی شرکتها و کارخونه هاش هنوز درحال سرمایه گذاری و خرج کردن پول هستن.
          بودجه از کجا میاره ؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. بنزما

          ۵ آذر ۱۳۹۶
          سوابق: (505 ديدگاه)

          کی میخوایم درک کردن یه کامنت ساده رو هم یاد بگیریم
          عزیز من گفتم خبر منتشر شده بچخبر از زوم یت بزرگترین سایت تکنولوژی ایران برگردون ترجمه مقاله امریکایی دیگه چیزای دیگش من کار ندارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. محمدرضا

          ۵ آذر ۱۳۹۶
          سوابق: (89 ديدگاه)

          دوست عزیز “بنزما” یعنی چی من کاری ندارم؟اگر قصدتون ترول کردن نیست چرا این کامنت رو هی تکرار می کنی؟دقیقا منظورتون چیه بگین شاید من از بی خبری دربیام.
          آقا سعید عزیز خیلی مثال خوبی زدن،یعنی یکی در حال خرج کردن برای ساخت خونه باشه باید بهش بگیم تو داری روزی فلان قدر خرج می کنی و سرمایت رو به باد میدی؟خب که چی این حرف؟عملا حرفمون درسته ولی به چی میرسیم با گفتنش؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. (Ali(Chevy Nova

      ۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (6811 ديدگاه)

      ((مسابقه برای سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا در چند ماه اخیر شکل دیوانه‌واری به خود گرفته است. اولین بار این رکورد را داج دیمن ارتقا داد و سپس نوبت به هنسی ونوم F5 رسید. هم‌اکنون دومین نسل تسلا رودستر است که ادعا می‌کند سریع‌ترین خودروی دنیاست.))

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Saeed Boroomand

      ۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      بله، انجینیرینگ اکسپلیند ویدیو های ارزشمندی داره همیشه… اما یکی از اشتباهاتش این ادعا بود که گفته بود هیچ خودروی جاده ای نمیتونه به شتاب زیر ۲.۰۵ برسه و استدلالش هم تا حدودی منطقی هستش، که زمان توقف یه ماشین با ترمز ای بی اس رو از سرعت صد به صفر ملاک قرار داده بود .
      اما خب لاستیک های جاده ای مدام بهبود پیدا میکنن، توزیع وزن ماشین روی لاستیک ها توی شتاب و ترمز گیری متفاوته، مرکز ثقل خودرو روی این مسیله تاثیر میگذاره، هر جند چسبندگی خودرو به جاده با u*N بدست میاد که N وزن ماشین هست اما میزان اصطکاک با جاده دقیقا از این فرمول خطی پیروی نمیکنه و میشه اونو با لاستیک بزرگ تر و وزن کمتر بهبود داد و صد البته دما و شرایط جاده مهم هستن و همچنین شتاب صفر تا صد از نظر تکنیکی از خود صفر اندازه گیری نمیشه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدرضا

        ۵ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (89 ديدگاه)

        کلا خیلی چیزهارو درنظر نمی گیره که باعث میشه اشتباهات زیادی داشته باشه.مثلا گفته میشه تسلا به باتری های دوبرابر چگال تر دست پیدا کرده و برنامه ریزیش برای اونه که ازشون توی رودستر جدید استفاده کنه یعنی با وزن ثابت بتونه تا 2 برابر ظرفیت باتری رو ارتقا بده ولی توی ویدئو این مسئله رو کاملا نادیده گرفته بود و داشت درمورد سنگین بودنِ خیلی زیادِ رودستر نتیجه گیری میکرد!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مختار

    ۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (75 ديدگاه)

    این ماشین مشخصات یه هایپر اسپرت رو با قیمت یه سوپر اسپرت ارائه میده این یعنی آینده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ارش

    ۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    کاری که این آمریکاییها یاد گرفتن بکنن با تبلیغات فراوان یه مطلبی رو هر چند غلط بکنن تو گوش مردم من فکر کردم ثبت کرده این اعداد و ارقام رو هنوز قدرت این ماشین مشخص هم نیست آمدن ادعای گشتاور 10000نیوتن متری رو میکنن واقعا مسخره ست اینجوری باشه منم ادعا میکنم همین جا پای سیستم قهرمان سنگین وزن بوکس جهانم و در آینده همه حریفان رو شکست میدم و می خوام با یه رژیم غذایی مدرن و تازه اختراع شده با یه مشت مغز گوریل رو منهدم کنم آخه این چه طور ادعاییه یه ماکت درست کردن هیچی مشخص نیست با کلی ادعا من که دیگه اخبار تسلا رو دنبال نمیکنم شبیه این شرکتهای کلاهبردار ایرانی میمونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Ali(Chevy Nova

      ۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (6811 ديدگاه)

      جناب ارش المانى باز در جواب این حرفت باىد بگم
      ((کاری که این آمریکاییها یاد گرفتن بکنن با تبلیغات فراوان یه مطلبی رو هر چند غلط بکنن تو گوش مردم من فکر کردم ثبت کرده این اعداد و ارقام رو هنوز قدرت این ماشین مشخص هم نیست آمدن ادعای گشتاور 10000نیوتن متری رو میکنن واقعا مسخره ست))
      همه مردم دنىا پس از نظر شما در جهل به سر مىبرن و با چندتا تبلىغ به قول شما دروغى این خبر رو تو گوششون ثبت کردن
      اگه کمى از شدت تعصبت که ناشى از اون المانى باز بودن شما هست کم کنىد متوجه مىشىد که زمانى یه شرکت معتبر مىاد حرفى رو مىزنه اول به اون حرفى که زده رسىده و بعد در رسانه ها اون رو بازگو مىکنه
      و اونکه شما اخبار تسلا رو دنبال نکنى هىىىچ اتفاقى در جهت موفقىتهاى این شرکت نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ارش

        ۵ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1549 ديدگاه)

        سلام علی دشمن آلمانیها والا من همیشه کامنتهایی که میذارم اینطور معلوم میکنه که من بیشتر یه عاشق ماشینم تا یه برند خاص مثلا جایی که کوروت هست همیشه علاقم رو ابراز کردم ییا جاگوار یا فراری -رولزرویس حتی دوتا پیامم راجع به علاقم به الدزمبیل و کادیلاک به خودت نوشتم در بخشهایی از علاقه زیادم به آستون مارتین نوشتم یا مثلا عاشق فورد جی تی فورد گرانادا دهه 70 و 80 فورد اسکورت 1985بودم هنوزم هستم من از 5سالگی که داییم مجله ماشین می خرید با ماشین آشنا شدم اون موقع پاسورهای ماشین هم بود یادمه با دادشم و دوستاش می رفتیم کوچه های اطراف رو میگشتیم چند مدل آلفارومئو جاگوار کادیلاک سویل بود دست میکشیدم به ماشینا کلی لذت می بردیم خیلی از بچه ها اون موقع عاشق مرسدس sl450 بودن ولی من از بچگی علاقه خاصی به جاگوار داشتم خودمونم بی ام و 2002 داشتیم شتابش معرکه بود یادندارم تو شتاب گیری از ماشینی عقب بمانه برای همینم به برند بی ام و یه علاقه دیگه ای دارم آئودی 100 رو جاگذاشتم یا پژو 504 تویوتا کرونا هم عالی بودن نرم منظم با کیفیت من همیشه از دیدن ماشینها لذت بردم حالا می خواد هیوندای پونی دهه 70 باشه یا بو گاتی ویرون.لینکلن دهه 70 رو نگاه کن با اون چراغهای پنهانش و اون صندلیهای فوق العادهش از هر مبل راحتی من از دیدن ماشینها لذت می برم.شما هم لذت ببر ماشین فقط ماشین آمریکایی نیست ژاپنی هست ایتالیایی هست فرانسوی هست ….

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ونوم اف ۵

        ۵ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        علی جان میشه اینجور گفت که پروجکت وان بنز هم هنوز شتاب و رکورد رسمی ثبت نکرده و همش ادعای دروغی هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. آرش آمریکایی

      ۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (621 ديدگاه)

      آرش جان تسلا نمیتونه چنین دروغ بزرگی بگه
      به چند دلیل
      1 سکه باطله میخوره و خریداری و سرمایه گذار دیگه ازش حمایت نمیکنه
      2 تسلا پیشرو صنعت خودرو الکتریکی هس و اگه چنین کاری کنه بازار رو به رقبا میبازه
      3 توی بازار رقابتی احترام و صداقت با مشتری حکم فرماست
      4 اگه چنین دروغی بگه افت سهام شدید پیدا میکنه(به دلایل بالا) و سرمایه گذارا ازش شکایت مینن

      آمریکا که ایران نیست برادر من

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کوروش

        ۶ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        دقیقا منتها داستان تسلا با علاقه فراوانی که بهش دارم (اصلا ربطی به المانی و امریکایی ندارد) و حقیقتا تکنولوژی را بشدت به جلو برده در مارکیتینگ داره قمار می کنه نکته بدش اینه که داره شنیده میشه که از اسپیس ایکس هم برای پروژه های تسلا خرج می کنه که امیدواریم موفق شود در غیر این صورت حرف مدیر سابق شولت حقیقت پیدا می کنه و تسلا تبدیل به یک عبرت بد خواهد شد

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. ونوم اف ۵

      ۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      ارش جان اولا خود تسلا گفته ۲۰۲۰ در ثانی محصولات حال حاضر تسلا هم دست کمی از سوپر اسپرتهای قدر ندارن و نکته سوم اینکه امریکا در تمام تکنولوژی های روز دنیا پیشرو هست به جز دو مورد که در انحصار المان عزیز هست اولی تکنولوژی نابودی اتمسفر که دست فولکس واگن هست و دومی پمپ های اب کشاورزی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ستار

    ۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (48 ديدگاه)

    برای من هم در مورد لاستیک سوال شده بود.اخه در زمان رو نمایی هیچ صحبتی در مورد تایر های رودستر نشده بود.چون برای این شتاب محدودیت مهم تایر ها هستن.یک مستندی بود که برای بوگاتی ویرون نمیتونستن تایر بزنن تا از آخر فک کنم میشلین تایر زد
    و اینکه این شتاب از نظر فیزیکی آسیبی به بدن نمیزنه؟؟!!این شتاب در شرایط عادی و بدون محافظت از نخاع گردنی مشکل ساز نمیشه ؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (89 ديدگاه)

      خیر.حدودا 1.4 جی شتاب وارد می کنه که چیز غیرقابل تحملی نیست انسان به راحتی میتونه تحملش کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. شایان

    ۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر من آمریکا همیشه دوست داره ابر قهرمان بسازه تو همه زمینه ها یه روز استیو جابز دنیای موبایل رو دست میگیره یه روز بیل گیتس دنیای کامپیوتر رو الانم که ایلان ماسک رو الم کردن ولی یه اقتصاد دان خیلی خوب میدونه که یک نفر به هیچ وجه نمیتونه خودش تنهایی همچین امپراطوری بزرگی رو بسازه و دنیای خودرو دستش بگیره ایلان ماسک با شرکت اسپیس ایکس آینده خیلی از تکنولوژی ها رو دستش میگیره ولی نه به تنهایی در واقع دولت آمریکاست که اینکارو میکنه فقط ایلان رو به عنوان یه برند و یه چهره محبوب مطرح میکنن تا مردم دوسش داشته باشن و محصولاتش رو همیشه تک و بی رقیب بدونن. البته انتقادی ندارم کارشون درسته دمشون گرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهران

      ۶ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (18 ديدگاه)

      دوست گرامی این طرز فکر برمیگرده به تجربه شما که در همه چیز یک حقه و کلک وجود داره . تسلا اگر ربطی به دولت داشت کاملا روشن بود ضمن اینکه دلیلی هم برای مخفی کردنش نبود . در امریکا حساب کتاب همه چیز روشنه . شما اگر چیزی را دوست ندارید حق دارید اما استدلالهای غلط که ناشی از کم دانیست در این موارد تنها باعث نشر اطلاعات نادرست است . موفق باشی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. SAEED

    ۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (279 ديدگاه)

    میدونین قضیه تسلا و خودروسازای دیگه چیه؟اینه که یه خودروساز بعد کلی تلاش میاد رکورد درگ9 ثانیه ای صفر تاصد 2.3 ثانیه ای میزنی بعد یهو تسلا از اون وسط رد میشه:
    تسلا:عه!خوبه مبارکه
    خودروساز دیگه:بله دیگه چه کنیم یه رکوردی بود زدیم دیگه(با کلی ناز و غرور)،خب شما در چه حالین؟
    تسلا:به لطف شما مام هیچی یه گشتاور 10000 تایی و ی صفر تاصد1.9 ثانیه ایی
    خودروساز:OOOOO(و در افق محو میشود)
    این یه چند روزی بود تو ذهنم بود
    مرسی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ارمان

    ۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    اقا سعید حالا شما هم جلو تر از تسلا فیلم نامه ننویس
    اجازه بده تولید بشه بعد چشم من خودم به همه میگم برن تو افق محو بشن !!!
    تو دنیای صنعت و تجارت تا نسازی هیچ ارزشی نداری تسلا واقعا عالیه و ایان ماسک یکی از بی پروا ترین و با هوش ترین انسانهای زنده دنیاست اما میبینید که همین الانش تو تولید و قیمت تحویل تسلا 3 به مشکل خوردن باید دید با مواج شدن مشکلات ایا همه پیش بینی ها درست در میاد یا نه!
    همیشه روی کاغذ همه چی 100% میشه اما در عمل داستان چیزه دیگیی
    من خودم از الان هیجان دارم این ماشین وارد دنیای رقابت بشه اما نه به اندازه شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SAEED

      ۶ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (279 ديدگاه)

      ارمان جان من فقط سناریوی زمانیو نوشتم که تسلا یه شاهکار معرفی میکنه که چقد نسبت به هم کلاس هاش فاصله داره
      اگه مشکلاتیم تو محصولاتش به وجود بیاد به نظرم نباید اصلا بهش خورده بگیریم چون تسلا چیزیو معرفی میکنه که تو 80 درصد اون محصول چیز هایی هست که 90 درصد خودروسازا حتی سمتش هم نرفتن یا حداقل این پازلو کامل نکردن و تسلا کسی بوده که پازل اینده رو داره الان عرضه میکنه
      من طرفدار سرسخت تسلا نیستم ولی خیلی تحسینش میکنم چون شاهکار های تسلا حتی باعث تاسیس چند خودروساز برای رقابت باهاش شده مثالشم میتونم فاری فیوچر رو اعلام کنم
      مرسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. امیرحسین بشیرفرهمند

    ۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    من فقط میدونم . خیلی خیلی عقبیم . ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا