تسلا

کاهش 7 درصدی ظرفیت باطری‌های تسلا مدل 3 پس از 38 هزار کیلومتر

هرچند تکنولوژی خودروهای الکتریکی طی سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری بهبود یافته اما باطری‌های لیتیوم یونی که اکثر این خودروها از آن‌ها استفاده می‌کنند هنوز هم محدودیت‌ها و مشکلاتی دارند. مشکل اصلی این باطری‌ها این است که با گذشت زمان به‌مرور تخریب می‌شوند و کارایی اولیهٔ خود را از دست می‌دهند. این چیزی است که کارانددرایور با تسلا مدل ۳ در آزمایشی طولانی تجربه کرده است. این وب‌سایت با مدل ۳ خود بیش از ۳۸ هزار کیلومتر را طی کرده و در این مدت باطری‌های ۷۵ کیلووات ساعتی آن ۷ درصد از ظرفیت خود را از دست داده‌اند که این معادل ۳۵ کیلومتر از بُرد ۵۰۰ کیلومتری خودرو خواهد بود.

به گفتهٔ کارانددرایور، طی این مدت، تسلا ۸۴۲ بار به برق وصل شده که در ۵۰۰ مرتبهٔ آن باطری‌ها بیش از ۹۰ درصد شارژ شده‌اند. اگر ظرفیت باطری‌های مدل ۳ در هر ۱۶ هزار کیلومتر حدود ۲.۹ درصد کاهش پیدا کند، پس از حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر ظرفیت باطری‌ها به حدود ۶۵ درصد از ظرفیت اولیه می‌رسد. البته باطری‌های مدل ۳ هشت سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی دارند و اگر در این مدت ظرفیت آن‌ها به زیر ۷۰ درصد کاهش پیدا کند، تسلا آن‌ها را با باطری‌های جدیدی جایگزین خواهد کرد که حداقل ظرفیت ۷۰ درصد را داشته باشند اما این باطری‌ها لزوماً کاملاً جدید و نو نخواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. challenger

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (178 ديدگاه)

    مشکلات تازه داره شرررررررررررررررررروع میشه

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۲۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (804 ديدگاه)

      کاش یه تست میزاشتن چلنجر بعد از ۳۸هزارتا کار کرد چقدر از قدرتش کاسته میشه و مصرفش بالا تر میره

      موافقم 9
      مخالفم 4
    2. Ali_x76

      ۲۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      تازه شررررررررررروع نشده.
      کسی پنهان نکرده بود که حالا بخواد لو بره.
      از اول همین بوده و کسی که بخواد بخره باید با اطلاع از این ویژگی ( که در تمام باطری ها مشترکه ) خریدشو انجام بده.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. امیررضا

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    واااای یه مشکل تازه
    اونم برای برند محبوبم.
    هییییی روزگار…

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. Hadi

      ۲۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      اگه اینجوری باشه که خیلی افتضاحه…
      7 درصد ظرفیت کم نیست اگه 1 یا 2 بود میشد چشم پوشی کرد
      کاش تسلا زود تر این مشکل رو حل کنه…
      تسلا رو باتری هاش گارانتی میده ؟

      موافقم 4
      مخالفم 2
  3. ツSAMURAIツ

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    ماشین الکتریکی شاید تو کوتاه مدت خرج کمتری داشته باشه اما بعد ۱۰ سال یه خرجی رو دستت میزاره که ماشینو بندازی دور به صرفه تره

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۲۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (804 ديدگاه)

      مگه ایرانه اونا ۱۰ سال دیگه خودرو هایی دارن که تمام خودروهایی که الان خریدنو اسقاط میکنن

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        کسی که اول ماشین خریده حتی توی ایران هم ده سال ماشین نگه نمیداره چه برسه با اونور و معمولا ده سال بعد هزینه مالیات و سخت انقد میره بالا که اصلا توجیح نداره در ضمن الکتریکی ها چون موتور الکتریکی دارن فرضا ده سال هم کار کنه به کمتر بودن قطعات مکانیکی و متحرک با یک هزینه خیلی کمتر به راحتی سرپا میشه

        موافقم 6
        مخالفم 1
  4. MEHDI8.1.2.0

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (80 ديدگاه)

    چیز عادی هستش
    ۱.وقتی تعداد سفارشات بالا باشه از کیفیت کاسته میشه(یکی از اصول تجارت)
    ۲.تکنولوژی باطری ها هنوزم در سطح پایینی قرار داره حداقل ۲۰ سال دیگه به بهترین مواد اولیه دست پیدا میکنن
    ۳.تسلا خودرو ساز خوبی هست ولی هنوزم برای کسب درصد بیشتری از بازار خیلی کار داره

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. مهدی

      ۲۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      مورد اول تعداد درخواست هیچ ربطی یه کاهش کیفیت نداره که هیچ وقتی تعداد درخواست بره بالا تیراژ تولید هم افزایش پیدا میکنه هزینه های تولید کمتر میشه و شرکت میتونه کیفیت محصول بالاتر ببره با حفظ قیمت دلیل این همه ادغام شرکت ها همینه مورد دوم تکنولوزی همین الان هم به قدر کفایت هست و فطعا کسی پیدا نمیشه که بخواد از یک ماشین سی سال استفاده کنه پس باتری و ماشین جواب گو هستن مورد سوم هم با افزایش تیراژ تولید خومات پس از فروش هم بیشتر میشه و سهمش بالاتر خواهد رفت چه بخوایید چه نخواهید

      موافقم 4
      مخالفم 0
  5. فرشاد

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    دوستان معلوم نیست چ پدرکشتگی با برقیا دارن
    شما خوشتون میاد کلی پول بابت سرویس و فیلتر و روغن و … پول بدین؟
    در جریانید چقدر هزینش میشه؟
    موتور های بنزینی هم بی عیب نبودن ب مرور ما عادت کردیم این عیب ها هم برطرف میشه

    موافقم 3
    مخالفم 5
  6. میثم

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    در 38000 کیلومتر 842 بار شارژ شده
    اگه 38000 رو بر 842 تقسیم کنیم عدد 45 بدست میاد
    چرا باید ماشینی که 500 کیلومتر برد داره رو هر 45 کیلومتر بزنی به شارژ
    45 کیلومتر یعنی کمتر از 10% ظرفیت شارژ ماشین
    زده پدر باتری رو درآورده
    با این حال من هنوز مخالف باتری برای ماشین هستم.
    800 کیلو وزن اضافه رو هر روز با خودت ببری اینور اونور کاملا بی معنیه و اصلا پاک نیست

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. akrh78

      ۲۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1358 ديدگاه)

      احسنت به دقتت
      واقعا این چه طرز استفاده از ماشینه
      مثل اینه که روزی دو بار بری پمپ بنزین دوتا 2 لیتر بنزین بزنی درحالیکه باکت نصفه هست
      در مورد باطری هم یکی از بهترین رویکرد ها رو هوندا داشته، بردش فک کنم 120 کیلومتره، یه ماشین شهری سبک و جمع و جور و لذت بخش، ینی شما در طول روز هر چی میخوای بگرد شارژ کافی داری، شبم میزنی به برق تا صبح شارژش پر شده برا فردا

      موافقم 3
      مخالفم 0
  7. Benz

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    مشکلات برقی ها داره پیدا میشه

    موافقم 1
    مخالفم 2
  8. Elmiraj

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3105 ديدگاه)

    خب معلومه وقتی باتری را ۱۰ برابر بیشتر از حالت معمول شارژ کنی ، به سلول ها آسیب می‌رسه….

    اگر ماشین را بعد پیمایش هر ۴۵۲ کیلومتر می‌زدند به شارژ در طول این ۳۸۰۰۰ کیلومتر تنها به ۸۴ بار زدن به برق نیاز بود نه ۸۴۲ بار…!!!!!
    .
    .
    (( من هر روز اخبار تسلا را دنبال می‌کنم ، بار ها model S هایی را دیدم که بعد ۸ سال یا پیمایش بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر ، ۹۰ درصد ظرفیت خود را حفظ کردن…. ))

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. میثم

      ۲۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (3540 ديدگاه)

      بله
      همین باتریهای فسقلی موبایل با اینکه هر روز میزنی به شارژ و یه وقتایی انقدر استفاده میکنی که داغ میشه با این حال 5 – 6 سال بدون مشکل کار میکنه

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. بهزاد

      ۲۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2412 ديدگاه)

      نمیشه به مصرف کننده بگی ماشینتو در حالتی به شارژ بزن که ظرفیتش زیر 20 درصد رسیده یا مثلا 100 درصد شارژ نکن!
      مصرف کننده در هر حالتی دوست داره باطری ماشینش بالای 90 درصد شارژ داشته باشه و قطعا درصد بالای مشتریان به همین روش شارژ اقدام میکنند.
      اون باطری های قدیمی تر تسلا مدل s با مدلهای جدید فرق داره و دلایلش رو اگه بگیم تو سایت تشنج ایجاد میکنه و این باطری های نسل جدید به همراه شارژر های DC پرقدرت باطری هارو زودتر از برآوردهای قبلی خراب میکنند.

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. Elmiraj

        ۲۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (3105 ديدگاه)

        این آزمایشو یکی از معتبرترین نشریه های دنیای خودرو انجام داده نه مشتری عادی…. پس انتظار می‌ره تست بدرستی انجام بشه نه اینکه ۱۰ برابر بیشتر از حالت معمول ماشینو بزنن به شارژ…!!!
        .
        بین تکنولوژی سلولهای ۱۸۶۵۰ که در Model S/X بکار می‌ره با سلولهای ۲۱۷۰ که در Model 3/Y هست یک دهه اختلاف تکنولوژی هست ، با این حال سلول باتری های model S/X هم اکنون با سرعت ۲۲۵ کیلووات در ساعت شارژ میشن که تنها ۲۵ کیلووات از سلول باتری های model 3/Y کمتر هست…

        (( قبلاً دو لینک از طول عمر model S های قدیمی را گذاشتم که در انتظار تائید هستن ))

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. بهزاد

          ۲۷ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (2412 ديدگاه)

          المیراج جان دقیق یادم نیست و شاید در اعداد اشتباه کنم اما در تست هایی که باطری نسل قدیم 85 کیلووات مدل s با نسل جدید 90 کیلووات انجام شده در کمال تعجب باطری های نسل جدید دچار افت بیشتری بودن.
          تسلا در روند کاهش هزینه ها بدون شک اولین کاری که کرده به خصوص در مدل 3 و… استفاده از مواد جدید و ارزان قیمت بوده و این مشکلات نتنها توسط نشریات بلکه مشتریان هم گزارش شده و مدل 3 بعد از یکسال نزدیک به 50 کیلومتر از بردش کم شده.
          باطری های لیتیوم سالهاست در بازار وجود داره و بنظرم این باطری ها به حد نهایی توسعه رسیدن و دیگه بیشتر از این نمیشه کاری کرد و باید منتظر نسل جدید باطری ها باشیم و اصولا تکنولوژی های جدید همیشه قرار نیست به درستی کار کنن به خصوص زمانی که در توسعه تعجیل هم باشه.
          قرار نیست با گفتن مشکلات برندی خراب بشه و مشکلات باطری ها برای همه یکسانه و وقتی گفته میشه میانگین عمر باطری لیتیوم 5 الی 7 ساله یا به عبارت بهتر بعد از این مدت 50 درصد ظرفیت از دست میره فکر نکنم تخریب به حساب بیاد.
          این وسط ممکنه یک تامین کننده از مواد و مونتاژ ساخت بهتری استفاده کنه مثل پاناسونیک و یکی دیگه برای کاهش هزینه از روش های دیگری بهره ببره.

          موافقم 1
          مخالفم 1
    3. AMG///

      ۲۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (142 ديدگاه)

      Elmiraj
      بعضی از افراد همینطوری میخوان تسلا رو بد جلوه بدن
      شما به حرف این افراد توجه نکن
      این جور افراد تو تمام دنیا هستن حتی تو آمریکا هم یادمه ی مدت مد شده بود شیشه تسلا رو میشکوندن یا بدنه تسلا رو خط مینداختن
      این نوع افراد فقط قصد بد جلوه دادن ی کمپانی رو دارن

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. Elmiraj

        ۲۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (3105 ديدگاه)

        تسلا کم پیش میاد طرفدار و مخالف متوسط داشته باشه ، یا طرفدار سرسخت یا مخالف سرسخت….
        این رویه در بین مجلات خودرویی هم دیده میشه…
        نمی دونن دلیل این جهت گیری های Car & driver و top gear در مورد تسلا چیه !!!

        Car & driver در مقایسه ای که پارسال بین تایکان و model S انجام داد در کمال تعجب گفت در سومین تلاش برای شتاب گیری model S ، شتاب صفر تا صد به بالای ۴ رفت و عملکرد ماشین دچار افت شدید شد…
        این در حالیه که نسخه Raven در دوئل حضور داشت و افت شتاب در این نسخه به کل رد میشه…( بار ها همین جا دیدم که در درگ های مختلف حتی در چهارمین راند هم هیچ گونه افت عملکردی در model S دیده نمیشه و شتاب هر بار زیر ۲.۵ ثانیه و تایم درگ هم زیر ۱۰.۶ ثانیه ثبت میشه )

        حالا هم این تست باتری عجیب و غریب..!!!

        موافقم 3
        مخالفم 1
  9. SS

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (740 ديدگاه)

    تفاوت فاحشی بین گارانتی باتری این تسلا و محاسبات سایت وجود نداره
    معمولا شرکت ها گارانتی رو طوری محاسبه میکنن که نیاز به انجامش نداشته باشن
    هم بر مبنای گارانتی و هم محاسبات احتمالا در 200 هزار کیلومتر حدود 30 تا 35 درصد ظرفیت خودش رو از دست میده
    با توجه به افت قیمت زیادی که خودروهای الکتریکی دست دوم دارن خیلی هم بد نیست
    ماشینی با 30 درصد قیمت و 70 درصد ظرفیت باتری خریدن به نظر خوب میاد البته باید دید موتورهای الکتریکی هم عمر میکنن یا خارج از گارانتی باید عوض بشن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. Ramin

    ۲۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    اگه خودرو برقی تون رو درست شارژ کنید

    باهاش هعی شتاب گیری الکی نکنید

    و…

    اصول رو رعایت کنید.

    هیچ وقت چنین چیزی پیش نمیاد…

    طرف تو 3 سال 842 بار زده شارژ این یعنی سالی حدودا 280 بار

    این یعنی حدود هر 1 روز و نصفی میزده شارژ
    معلوم نیست با تسلا بدبخت چی کار میکردن…

    منم باشم باتری هام افت میکنه…

    پدال بزار کامنتم منتشر بشه…. با سپاس…

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا