تویوتا

پشت فرمان تویوتا هایلوکس دو کابین ریدر داکار

نسخه سفارشی و تولید محدود تویوتا هایلوکس داکار شاید روی طراحی تمرکز کرده باشد اما در کلاسی رقابتی که جذابیت و توانایی بالا فاکتورهای مهمی هستند، شاید عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

نقاط قوت: اصلاحات جذاب استایل، استفاده از سیستم ناوبری، قوای محرکه آرام، احساس آفرود خشن

نقاط ضعف: سیستم اطلاعات سرگرمی از مد افتاده

  • رقبای تویوتا هایلوکس


فورد رنجر ۳.۲ دوکابین وایلدتراک اتوماتیک: فورد دیگر نسخه اتوماتیک این خودرو را عرضه نمی‌کند بنابراین اگر بخواهید نسخه پرچم‌دار رنجر را انتخاب کنید باید چند صد دلاری بیشتر در مقایسه با نسخه گیربکس دستی هایلوکس داکار بپردازید. البته می‌توانید هایلوکس اتوماتیک را نیز در نظر بگیرید که واقعاً هم باید این کار را بکنید زیرا ارزان‌تر از فورد می‌باشد. ما فکر می‌کنیم رنجر در جاده برتری دارد درحالی‌که وضعیت تویوتا در آفرود بهتر است. سیستم اطلاعات سرگرمی فورد بهتر است و فضای پای بیشتری هم در عقب دارد.

میتسوبیشی تریتون ۲.۴D-ID دو کابین Extreme: متأسفانه جدیدترین نسخه میتسوبیشی تریتون با استقبال خوبی در بازار مواجه نشده است. این خودرو نقاط قوت زیادی دارد… پیشرانه آرام و قدرتمند بوده و کابین نیز جادار است. همچنین باید به قیمت مناسب تریتون هم اشاره کنیم. شاید این پیکاپ ژاپنی فاقد برخی توانایی‌های تویوتا و فورد باشد اما با توجه به موقعیت و مشخصات استاندارد این خودرو، تریتون ارزش بررسی و انتخاب را دارد. این نسخه سفارشی Extreme دارای تجهیزات اضافه‌ی زیادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به لاستیک‌های کاراتر اشاره کرد. با بهایی مشابه می‌توانید نسخه جدیدتر Athlete را هم سفارش دهید که تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه شده و قیمت ارزان‌تری در مقایسه با هایلوکس دارد.

نیسان ناوارا ۲.۳D دوکابین LE: دیگر رقیب حاضر در این کلاس ناوارای جدید است که بهتر از آمار فروش پایین خود نشان می‌دهد. پیشرانه این نیسان نرم و قدرتمند و کم‌مصرف بوده و لیست تجهیزات آن گسترده و مناسب است. ناوارا همچنین توانایی آفرود خوبی داشته و تضمین کننده آن نیز گارانتی ۶ ساله/۱۵۰ هزار کیلومتری آن است.

پس از این مقدمه مفصل و معرفی رقبای هایلوکس وقت آن فرا رسیده تا به بررسی تخصصی این خودرو بپردازیم. البته پیش از آن بهتر است به وضعیت هایلوکس در کشورمان هم اشاره کنیم که به لطف اتفاقات عجیب‌وغریب رخ داده در این چند ماه هم‌اکنون قیمت‌های مضحکی را نشان می‌دهد. یک پیکاپ ساده و معمول در سراسر جهان قیمتی خارج از تصور در کشورمان پیدا کرده و که بسیار مایه تأسف است. بگذریم…

اگرچه تویوتا هایلوکس با نام داکار بیگانه نیست اما پیروزی اخیر در مسابقه مشهور داکار که با خودروی هایلوکس و راننده مشهور آن به دست آمده استفاده از نام داکار در نسخه سفارشی هایلوکس را بهتر از هر زمان دیگری کرده است. نسخه پرچم‌دار ریدر تویوتا شاید فاکتور هیجان آنی را برای به دست آوردن طرفداران بیشتر نداشته باشد اما ورود نسخه داکار به بازی اوضاع را تغییر می‌دهد.

  • خوب‌ها

استایل بهبود یافته

این روزها پیکاپ های پرچم‌دار طرفداران زیادی داشته و خانواده‌ها هم آن‌ها را دوست دارند. به همین خاطر تمرکز زیادی روی هایلوکس داکار ادیشن وجود داشته است. در این خودرو شاهد طراحی جلویی به‌روز شده‌ای هستیم که امتیاز بالایی را از همکاران ما دریافت می‌کند. با نگاهی عمیق‌تر به هایلوکس داکار متوجه دستگیره‌های درب و آینه‌های جانبی با پوشش مشکی براق خواهید شد. هایلوکس داکار ادیشن همچنین تنها با ۴ رنگ بدنه عرضه می‌شود و چشمگیرترین آن رنگ متالیک اینفرنو است. مدل حاضر در تست که از رنگ بدنه خاکستری گرافیت سود می‌برد دارای برخی آپشن ها همچنین پوشش محفظه بار و میله‌ای نقره‌ای و جذاب با نشان داکار می‌باشد.

قوای محرکه عالی

پیشرانه ۲.۸ لیتری توربودیزل هایلوکس همچنان امتیاز بالایی کسب می‌کند زیرا ترکیب فوق‌العاده‌ای از قدرت و راندمان مناسب است. خروجی ۱۷۴ اسب بخاری و گشتاور ۴۲۰ نیوتون متری آن به خوبی با رقبا سرشاخ می‌شود؛ اما جایی که هایلوکس رقیب مهمش یعنی فورد را شکست می‌دهد چگونگی پاسخ پیشرانه به دستورات راننده می‌باشد. پیشرانه ۳.۲ لیتری فورد کمی سست احساس می‌شود. مورد دیگر هم فاکتور مصرف سوخت است. تویوتا ادعا می‌کند هایلوکس داکار به‌صورت ترکیبی ۸.۵ لیتر سوخت در صد کیلومتر مصرف می‌کند که به راحتی فورد را شکست می‌دهد اما از عهده محصولات میتسوبیشی یا نیسان برنمی‌آید. با این وجود مصرف هایلوکس در دنیای واقعی حدود ۱۰ لیتر است که برای چنین خودرویی مناسب ارزیابی می‌شود.

خودرویی که در تست حاضر بود از گیربکس ۶ سرعته دستی با عملکرد هماهنگی دور پیشرانه سود می‌برد. اگرچه این پیشرانه عملکرد خوبی دارد اما توصیه ما استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نرم می‌باشد. کاهش تقاضا برای پیکاپ های گیربکس دستی باعث شده فورد رنجر دیگر با گیربکس دستی عرضه نشود. حدس می‌زنیم برندهای بیشتری این رویه را دنبال خواهند کرد.

اگر هنوز هم تعویض دنده دستی را دوست دارید باید بدانید گیربکس هایلوکس شما را ناامید نخواهد کرد. این خودرو همچنین قفل دیفرانسیل عقب هم دارد. هایلوکس داکار در آفرود غیر قابل‌توقف به نظر می‌رسد و باید به پایداری بالای آن در زمین‌های ناهموار هم اشاره کنیم. هیچ صدای غیرعادی‌ای هم در کابین به گوش نمی‌رسد.

کابین لوکس‌تر

داخل کابین نیز برخی ویژگی‌ها باعث تمایز نسخه داکار از سایر مدل‌های هایلوکس می‌شوند که یکی از آن‌ها پوشش مشکی سقف است. تریم نقره‌ای نیز جای خود را به عناصر مشکی متالیک داده و پوشش کابین نیز چرم مشکی است. همچنین پشت آمپرهای جدیدی هم در این پیکاپ نصب شده است. از نظر مفید بودن، اضافه شدن سیستم ناوبری ماهواره‌ای احتمالاً مهم‌ترین تغییر این خودرو است اما ما هنوز هم نمره پایینی به سیستم اطلاعات سرگرمی هایلوکس می‌دهیم زیرا اصلاً کاربری خوبی نداشته و ضعیف است.


تجهیزات استاندارد هایلوکس داکار هم در وضعیت خوبی قرار داشته و شامل مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، چراغ‌های خودکار، دوربین دنده‌عقب، ۷ کیسه هوا و کنترل پایداری است.

  • بدها

عدم تغییر زیاد نسبت به مدل‌های استاندارد

اگرچه نسخه داکار هایلوکس تغییراتی در مقایسه با مدل استاندارد ریدر داشته اما از نظر طراحی تغییر چندانی را نمی‌بینیم. قبلاً گفته بودیم که سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو جالب نیست و البته فضای پای عقب نیز همچنان تنگ می‌باشد.

همچنین کیفیت سواری هایلوکس بیشتر سفت است و قطعاً از این نظر رنجر پیشروی کلاس می‌باشد.

  • قیمت‌گذاری و گارانتی

تویوتا هایلوکس دوکابین داکار حدود ۴۲ هزار دلار قیمت داشته و با گارانتی ۳ ساله/۱۰۰ هزار کیلومتر شرکت عرضه می‌شود. همچنین سرویس‌های دوره‌ای این خودرو هر ۱۰ هزار کیلومتر یک‌بار باید انجام شود.

  • قضاوت نهایی


اگر به دنبال خرید یک هایلوکس چهار چرخ محرک هستید اما استایل آن را در مقایسه با رقیبی همچون فورد رنجر وایلدتراک نمی‌پسندید بهتر است نسخه داکار را انتخاب کنید. این نسخه سفارشی طراحی بهتری داشته و با سیستم ناوبری و پوشش چرم کابین عرضه می‌شود. هایلوکس همچنان زیرساخت مستحکم و قابل‌اعتمادی داشته و از نظر آفرود نیز توانایی‌های زیادی دارد. البته ما توصیه می‌کنیم که گیربکس اتوماتیک را برای این خودرو انتخاب کنید.

  • مقایسه با رقبا

تویوتا هایلوکس ۲.۸GD-6 دوکابین ریدر داکار

قیمت

حدود ۴۲ هزار دلار(آفریقای جنوبی)
پیشرانه

۴ سیلندر ۲.۸ لیتری توربودیزل

قدرت

۱۷۴ اسب بخار
گشتاور

۴۲۰ نیوتون متر

گیربکس

۶ سرعته دستی
مصرف سوخت

۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

۱۱.۲

 

نیسان ناوارا ۲.۳D دوکابین LE

قیمت

حدود ۴۱۶۰۰ دلار (آفریقای جنوبی)
پیشرانه

۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربودیزل

قدرت

۱۸۸ اسب بخار
گشتاور

۴۵۰ نیوتون متر

گیربکس

۶ سرعته دستی
مصرف سوخت

۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

اعلام نشده

 

میتسوبیشی تریتون ۲.۴DI-D دوکابین Xtreme

قیمت

حدود ۳۹ هزار دلار (آفریقای جنوبی)
پیشرانه

۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربودیزل

قدرت

۱۷۸ اسب بخار
گشتاور

۴۳۰ نیوتون متر

گیربکس

۶ سرعته دستی
مصرف سوخت

۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

۱۰.۴

منبع: cars

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. mahdy

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    از جان سختای روزگار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ایمان

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3897 ديدگاه)

    نظر شخصی و البته تا حدی واقعی
    ۱. فورد رنجر
    ۲. نیسان ناوارا
    ۳. تویوتا هایلوکس
    ۴. میتسوبیشی تریتون

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. net

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    این تویوتا هایلوکس چراغ جلو و جلوپنجره هم تغییر کوچک کرده قشنگتر شده و طراحی داخلی چرم مشکی هم قشنگه و رینگش هم قشنگه.این لوله های پشت ماشین قیافه ماشین رو زشت کرده و اگر لوله در اتاق بار نبود قشنگتر میشد و چراغی که در زیر چراغ جلو در سپر بکار رفته و باعث گودی سپر شده زشته=تو این کلاس رنجرو هایلوکس ازهمه قشنگتره مخصوصا فورد رنجر که از امکانات به روز برخوردار است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    ماشینی که بیشتر گروه های تروریستی و اعراب بهش علاقه دارن .

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. #ali.m#

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      حتما نیسان و فورد پوخی نیستن که تو جنگ همه تویوتا استفاده میکنن .
      ?تویوتا?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهزاد

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (64 ديدگاه)

        علتش اینه که دسترسی بهش آسون تره و امتحانشو پس داده…..

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. من خوشم

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه اسم جالبیم داره یه مستندم تو اپارات بودش
      ولی خود من نسخه دیزلیشو دوست دارم ولی به علت اینکه استاندارهامون بالاست و خودمون انتخاب کردیم بنزینی رو باید انتخاب کنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سید

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (132 ديدگاه)

    چه چیز خوفناکیه این هایلوکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (969 ديدگاه)

    پدال من اگه ماشینا رو اینطوری براتون مقاله بنویسم چقدر میدی؟
    ساکن المانم به اکثر ماشینا دسترسی دارم. مثلا اینترنت موبایلمو به دیسپلی ماشین وصل میکنم وارد سایت پدال میشم داخل دیسپلی ماشین اینطوری منظورمه. یا استیکر پدال رو چاپ میکنم رو رفلکس و کنار یا پشت ماشین میچسبونم و عکس میگیرم بعد مشخصاتشو میدم براتون با عکسا.
    همینجا جواب بدین
    یادمه تو یه سایت ای تی میدونم به یکی که ساکن اروپا بود پول میداد اینم میرفت نمایشگاه ها عکس میگرفت براشون میفرستاد. مثلا تو همه تبلت یا کامپیوترا یا لپ تاپا اون سایت ایرانی رو باز میکرد عکس قشنگ میگرفت بعد میفرستاد براشون و پول میگرفت
    تو یه سایت فریلنسرم دیدم چندتا سایت اگهی گذاشتن

    یه سایت توریستیم یادمه اگهی گذاشته بود تو سایتای فریلنسری برا نوشتن مقاله ی فارسی به همراه عکس اختصاصی از جاهای کشف نشده تو جهان

    البته این نوع تولید محتوا از قدیم بوده ها چیز عجیبی نیستش

    جوابشو زیر همین کامنت بدید

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. مانی

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    چجوری میشه که نیسان از موتور کوچیکتر قدرت و گشتاور بیشتری بیرون کشیده
    اما مصرف سوختش کمتره،تو این بازار رقابتی مایه شگفتیه
    ناراحت نشین موتورش جلو نیسان مثل شوخی‌ میمونه،خندیدیم جنبه داشته باشین دیسلایک ندین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سامان

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (27 ديدگاه)

    نمیدونم چرا هیچ پیکاپی غیر از آمریکا به دلم نمیشینه واقعا شورولت سیلورادو و فورد فوق العاده ان و 1 تو دنیا امیدوارم اونا ایرانم بیان تا بیشتر از این نسل سوخته نشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا