تویوتا

بررسی کامل تویوتا هایلوکس کارکرده

حتماً زمانی که به یک خودروی افسانه‌ای و نمادین فکر کنید خودروهایی همچون مینی، پورشه ۹۱۱ و حتی مزدا MX-5 به ذهنتان خواهد آمد. احتمالاً تویوتا هایلوکس از خاطرتان نخواهد گذشت اما این پیکاپ سرسخت ۵۰ سال پیش عرضه شده و هم‌اکنون در هشتمین نسل خود قرار دارد.


هایلوکس پرفروش‌ترین پیکاپ اروپا بوده و حدود ۲۰ میلیون دستگاه از آن از اول تاکنون ساخته شده است. این خودرو به‌صورت استاندارد با سیستم چهار چرخ و تجهیزات مناسب عرضه شده و واقعاً آن را می‌توان یک نماد در صنعت خودرو دانست.

برای بسیاری از خریداران، یک شاسی‌بلند توجیه بیشتری در مقایسه با پیکاپ دارد اما اگر نیازمند خودرویی همه‌جارو باشید و البته در این زمستان سرد و برفی با خیال راحت به دل جاده و خارج جاده بزنید شاید هایلوکس گزینه‌ی قابل‌اعتناتری باشد.

  • تویوتا هایلوکس نسل هشتم (سال ۲۰۱۵ تاکنون)

تاریخچه

نسل اول هایلوکس در سال ۱۹۶۸ معرفی شد. هفتمین نسل این خودرو در سال ۲۰۰۴ پدیدار شد و جانشین آن یعنی نسل فعلی از جولای ۲۰۱۶ وارد نمایندگی‌های فروش شده است. این خودرو تنها با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری دیزلی در بریتانیا عرضه شده و خریداران می‌توانند از بین مدل‌های اکتیو، آیکون، اینوینسیبل و اینوینسیبل X یکی را انتخاب کنند. مدل آخری با گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک در دسترس بوده درحالی‌که باقی تریم ها با گیربکس دستی عرضه می‌شوند.

سه فرم بدنه‌ی تک کابین (دو درب، دو صندلی، محفظه بار طولانی)، اکسترا کب (درب‌های عقب کوچک، نیمکت عقب کوچک) و دو کابین (چهار درب، ۵ صندلی، محفظه بار کوتاه) در دسترس است. هایلوکس AT35 دو کابین که در آوریل سال ۲۰۱۸ معرفی شد متمرکزترین نسخه روی آفرود بوده و ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد. این خودرو تنها با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شده است.


اگر خواهان حداکثر ظرفیت حمل بار هستید باید مدل تک کابین را بخرید. البته این مدل‌ها خیلی در بازار دیده نمی‌شوند و تنها با تریم پایه در دسترس هستند. هایلوکس دو کابین بیشتر به درد خانواده‌ها می‌خورد. گیربکس دستی این خودرو نیز بهتر از نمونه‌ی اتوماتیک بوده و مصرف سوخت کمتری را نیز به همراه دارد؛ اما گیربکس اتوماتیک در شهر و آفرود حالت ریلکس تری را ایجاد می‌کند.


هایلوکس اکتیو تجهیزات نسبتاً کمی داشته اما خب از جمله تجهیزات آن می‌توان به شیشه‌های جلوی برقی، آینه‌های جانبی برقی و گرم شونده، پخش CD با بلوتوث و سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد. مدل آیکون علاوه بر تجهیزات اعلام شده از دوربین دنده‌عقب، رادیو DAB، پله‌های جانبی، شیشه‌های تیره، رینگ‌های ۱۷ اینچی و تریم پارچه‌ای بهتر سود می‌برد. در نسخه‌ی اینوینسیبل هم رینگ‌های ۱۸ اینچی اضافه شده درحالی‌که فول ترین مدل دارای چرم و ناوبری ماهواره‌ای است.

  • رقبای تویوتا هایلوکس


اگر خواهان خرید یک خودروی تقریباً جدید هستید مرسدس X کلاس را به خاطر آرامش، کیفیت ساخت و ذهنیت برند توصیه می‌کنیم. البته قیمت این خودرو از مرز قابل‌توجه ۳۰ هزار پوندی آغاز می‌شود.

یکی از سرسخت‌ترین رقبای تویوتا نیسان ناوارا است که ظاهری هوشمند، کابین مجهز و آرام دارد اما خب پرفورمنس آن خیلی ما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. ایسوزو دی مکس هم خیلی در چشم نیست اما خب قیمت پایینی دارد. میتسوبیشی L200 با پیشرانه‌ی کم‌مصرف خود رقیب مناسبی برای هایلوکس است اما کابین ارزان‌قیمت آن نقطه‌ضعف این پیکاپ ژاپنی محسوب می‌شود.

فولکس‌واگن آماروک
دیگر رقیب توانای هایلوکس فولکس آماروک است که کابینی هوشمند، محفظه‌ی بار بزرگ، پیشرانه‌ای قوی و کیفیتی فوق‌العاده دارد. البته این خودرو بزرگ بوده و قیمت بالاتری دارد.

  • نکاتی که باید در زمان خرید هایلوکس مدنظر قرار داد


محفظه بار: به منظور امنیت بیشتر و کاربری بهتر، حتماً یک پوشش محافظتی برای محفظه بار باید در نظر گرفت.

تکنولوژی ایمنی: بسته‌ی ایمنی تویوتا دارای ویژگی‌های مناسبی همچون تشخیص عابران پیاده، هشدار خروج از خط و تشخیص علائم جاده‌ای می‌باشد.

آپشن ها: بسته‌ی ایمنی تویوتا به‌صورت استاندارد در تریم های اینوینسیبل و اینوینسیبل X وجود دارد اما برای استفاده از آن‌ها در تریم های اکتیو و آیکون باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

سیستم چهار چرخ محرک: تمامی هایلوکس ها به‌صورت استاندارد با این سیستم عرضه می‌شوند و دیفرانسیل عقب قفل شونده باعث بهبود توانایی‌های هایلوکس در آفرود می‌شود.

  • کابین

زمانی که هایلوکس را به عنوان یک خودروی تجاری در نظر بگیرید، کابین آن را کاملاً احساس‌برانگیز خواهید یافت. ویژگی‌های مدرن و رفاهی این خودرو باعث شده کابینی فراتر از انتظار را شاهد باشید. سیستم اطلاعات سرگرمی که در تریم اکتیو وجود ندارد به خوبی کار کرده اما حسگرهای پارک به‌صورت استاندارد تنها در فول ترین تریم وجود دارد.

  • هزینه‌های نگهداری


تمامی مدل‌های هایلوکس نسل هشتم هنوز هم گارانتی دارند زیرا از وارانتی ۵ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری بهره می‌برند. سرویس‌های دوره‌ای هم هزینه‌ی متوسطی دارند.

این سرویس‌ها شامل تعویض منظم روغن و بررسی خودرو هستند. با ۵ ساله شدن هایلوکس می‌توان هزینه‌های نگهداری خودرو را با استفاده از برنامه‌های Essential Care تویوتا کاهش داد. البته این خودرو در دسته‌ی مدل‌های تجاری سبک قرار داشته و مالیات سالانه‌ی آن ۲۵۰ پوند است.

  • فراخوان‌ها

جدیدترین نسل هایلوکس فعلاً فراخوانی نداشته است. در کل تاریخ هایلوکس تعداد فراخوان‌های این خودرو به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد که اکثر آن‌ها به هفتمین نسل این خودرو مربوط می‌شوند. البته برخی از مدل‌های نسل ششم نیز به خاطر مشکلات کیسه هوا فراخوان شده‌اند.

  • رضایت‌مندی مشتریان و مالکان


هایلوکس در نظرسنجی‌های رضایت‌مندی مشتریان Driver Power اتو اکسپرس حضور گسترده‌ای نداشته اما تویوتا به عنوان یک سازنده خوش‌نام عملکرد خیلی خوبی داشته است. برای مثال مدل‌های C-HR و پریوس نسل چهارم به ترتیب رتبه‌های چهارده و چهارم را در نظرسنجی امسال به دست آورده‌اند درحالی‌که راو ۴ و پریوس نسل سوم نیز رتبه‌های پنجم و یازدهم را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    تو بهترینی پدال
    عاشق این جور مقالاتم
    بیشتر بزار ، بیشتر و بیشتر و بیشتر
    بدجور عاشق هایلوکسم
    هایلوکس مثل لندکروزر و سری ۷۰ ، یه نماده در کلاس خودش .
    اگر آفرود جنگلی و ماسه نوردی این خودرو را از نزدیک ندیدین ، حتماً به شما توصیه میکنم برین و ببینید تا به این خودرو ایمان بیاورید و سگ جانی و کیفیت ناب ژاپنی را از نزدیک لمس کنین تا متوجه فروش بالا و اینکه مردم تویوتا را برای آپشن نمیخرند و اون را برای لذت رانندگی بردن و کم استهلاکی به سبب کارکرد سنگین و بالا میخرند .

    در حال حاضر حدود ۲ساله کراس اوور ژاپنی و حدود ۹ ساله وانت مزدا منتاژ بهمن خودرو دارم ، فقط میتونم اینو بگم که ژاپن رو دست نداره .

    خودروهای زیادی جابجا میکردم و در کمتر از ۶ماه خودرو جابجا میکردم ، اما از وقتی ژاپنی وارداتی سوار میشم و البته این مشکلات اَخیر در امور واردات خودرو ، از انتخابم به شدت راضی هستم و به جرئت میگم برای ایران با این جاده ها و آب و هوا و بنزین نامرغوب ، تویوتا از هر مدلی بهتربن انتخاب میتونه باشه ، چرا که حتی اگر قطعاتش را در ایران گیر نیاوردین ، میتونید مثل آب خوردن از کشورهای همسایه و هر کشوری دیگری از هر کجای دنیا به دست بیارین و برای خودروی خود بی هیچ دغدغه ای در این روزهای خراب کشور استفاده کنید .

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مسی

      ۱ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (269 ديدگاه)

      یعنی شما میگویید که اگر قطعه گیر نیاوردیم ، برویم کل دنیا رو بگردیم دنبال قطعه ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        بستگی داره به شما جناب مسی .

        شما هر برداشتی که دوست دارین از کامنت من ، میتوانید داشته باشید .

        اما منظور من اینی که میفرمائین ، نبود .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مزدا

      ۱ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      بعد فورد اف ۱۵۰ فقط عاشق هایلوکس هستممم
      رنگ ابیش واقعا جذابه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. net

    ۱ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    چراغ جلو و جلوپنجره هایلوکس تناسب نداره و جالب نیست

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mad.z.Max

      ۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      آره، سنتافه 2017 مشکی خوبه :/
      : ))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علیرضا

    ۱ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خیلی کم اتفاق میوفته که قطعه ای از تویوتا گیر نیاد…چونکه این غول صنعت خودرو، همگام با مونتاژ و تولید، قطعات جانبی همه مدلها رو روانه بازار میکنه….خوب این خصیصه رو کمتر خودروسازی در دنیا داره….در ایران علیرغم عدم حضور فعال این برند، بدلیل همجواری با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، امکان تهیه هر قطعه ای از هر مدل مقدوره ….در صورتی که برندهای کره ای و یا اروپایی از چنین مزیتی برخوردار نیستند…بحث کیفیت ساخت و دوام قطعات هم در تویوتا کاملا به اثبات رسیده و اعتبار جهانی داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      منظور من از تیکه آخر کامنتم ، دقیقاً همینه که جناب آقای علی رضا میفرمایند .
      قابل توجه کاربر عزیز ، مسی .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حسین وی

    ۱ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    این ماشین اسطورست با مدل 2003 افرود رفتم فقط میتونم بگم فوق العاده بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sina

    ۱ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    ❤️جان سخت❤️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. عایلوکس

    ۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با ۲۰۰ میلیون تومن یه تویوتا هایلوکس مدل ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ که کمتر از ۱۰۰ هزارکیلومتر راه رفته رو میشه تو ترکیه افغانستان عراق یا کشورای عربی و بقیه کشورای دوست و همجوار و برادر خرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. تاجیک

    ۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (33 ديدگاه)

    هیچ پیکاب ای به جان سختی این نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا