تویوتا

تجربه رانندگی با تویوتا کرولا تورینگ اسپورت جدید

تویوتا کرولا به فرم یک خودروی شیک بازگشته است. زمانی که این خودروساز ژاپنی اعلام کرد جایگزین آوریس چگونه خواهد بود حدس زدیم که با ظاهری جدید روبرو خواهیم شد؛ و بسیار مشتاق بودیم ببینیم مدل استیشن نونوار شده‌ی این خودرو چه شکلی خواهد بود که در همان زمان شاهد معرفی فورد موندئو استیشن هیبریدی هم شدیم.


اما کرولا تورینگ اسپورت جدید بر پایه‌ی پلتفرم TNGA تویوتا شکل گرفته و قوای محرکه‌ی هیبریدی در این خانواده حرف اول را می‌زند. دو نوع تنظیمات بنزینی-الکتریکی در دسترس است که اولی از نوع ۱.۸ لیتری ۱۲۰ اسب بخاری و دیگری متشکل از پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۷۸ اسب بخاری می‌باشد؛ اما خودرویی که در تست حضور داشته از پیشرانه‌ی قوی‌تر و تریم پرچم‌دار اکسل سود برده است.


نگاهی به لیست قیمت‌ها نشان می‌دهد این خودرو ارزان نیست به گونه‌ای که پرداخت ۳۰ هزار پوند برای یک خودروی خانوادگی در بازار کنونی کمی سنگین به حساب می‌آید. با این پول می‌توانید فورد فوکوس یا فولکس‌واگن گلف استیشن را نیز بخرید که بی‌شک انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند؛ اما کرولا در مقایسه با رقبا خودروی متفاوتی است.

پیشرانه‌ی ۲ لیتری هیبریدی این خودرو نمونه‌ای عالی از حمل‌ونقل الکتریکی شده‌ای است که این روزها در همه‌جا می‌شنویم و مجموعه‌هایی همچون این که فاقد سیستم پلاگین هیبریدی هستند از نظر تکنولوژی خیلی در سطح بالایی قرار نمی‌گیرند. زمان صرف شده برای قدرت الکتریکی شاید کمی زیاد باشد اما بجای سکوتی که در خودروهای الکتریکی وجود دارد احساس زیادی خواهید داشت.


هنوز هم تویوتا استفاده از قوای محرکه‌ی هیبریدی سنتی را ترجیح می‌دهد و واضح است که این خودروساز از کارکرد چنین تکنولوژی‌ای مطمئن است. کرولا خودرویی نرم بوده و در حالت الکتریکی قوی عمل می‌کند و البته نسبتاً هم سریع است.


این قوای محرکه‌ی قوی‌تر از قدرت ۱۷۸ اسب بخاری اعلامی حس می‌شود. خودرو مشتاق بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۱ ثانیه‌ای اعلام شده را ثابت می‌کند و در بزرگراه‌ها نیز بسیار آرام است به گونه‌ای که به سختی می‌توان خودرویی دیزلی با این ابعاد و قیمت را یافت که آرامش بالاتر و سر و صدای کمتری در مقایسه با کرولا داشته باشد. مصرف سوخت ۵.۶ لیتری خودرو با بدترین شرایط رانندگی در نظر گرفته شده و اگر سبک رانندگی خوبی داشته باشید بنا به ادعای تویوتا مصرف خودرو به زیر ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر هم می‌رسد.


اما کرولا تورینگ اسپورت خودروی هیجان‌انگیزی نیست. تویوتا همچون همیشه از گیربکس CVT و طراحی دیفرانسیل جلو استفاده کرده است. پدال شیفترها نیز در پشت فرمان خودنمایی می‌کنند اما بهتر بود از گیربکس دیگری استفاده می‌شد. گیربکس این خودرو به عنوان CVT اصلاً بد نیست اما خیلی دوست ندارد دور پیشرانه را در حد لازم نگه دارد.


البته زیرساخت کرولا احساس هیجان بیشتری را ایجاد می‌کند. پلتفرم TNGA سواری خوبی به ارمغان آورده است. در بازار استیشن‌های نرم زیادی وجود دارند اما سواری کرولا سفت‌تر بوده که این امر به معنی کنترل خوب حرکات بدنه است.


اگرچه صندلی راننده در ارتفاع بالاتری قرار گرفته اما کابین احساس خوش‌ساخت بودن را منتقل می‌کند و متریال بکار رفته نیز کیفیت قابل‌توجهی دارند؛ اما از نظر تکنولوژی قضیه فرق می‌کند. اگرچه پانل پشت آمپرهای دیجیتال خودرو روشن و خوانا بوده اما نمی‌شود آن را شخصی‌سازی و پیکربندی کرد. صفحه‌نمایش مرکزی راننده را بیشتر ناامید می‌کند. این صفحه‌نمایش به‌طور عجیبی روی داشبورد نشسته و پاسخ‌های کندی دارد. همچنین از اپل کارپلی یا اندروید اتو پشتیبانی نمی‌کند.


در بخش جلوی خودرو فضای زیادی وجود داشته و همین مورد در اکثر مواقع درباره‌ی صندلی‌های عقب نیز صدق می‌کند هرچند افراد قدبلند شاید شاهد فضای سر کمتری در مقایسه با برخی رقبا باشند. فضای بار ۵۸۱ لیتری نیز پاسخگوی افراد بوده و زمانی که سیستم هیبریدی کرولا را نیز در نظر بگیرید کار تویوتا را تحسین خواهید کرد. فضای بار این خودرو تنها ۲۵ لیتر کمتر از فولکس گلف استیت بوده و فاصله‌ی زیادی هم با فضای بار ۶۰۸ لیتری فوکوس استیت ندارد.


نهایتاً باید گفت کرولا تورینگ اسپورت خودرویی است که خریدار را متقاعد به خرید می‌کند. جذابیت خودرو همانند سایر رقبا نیست اما زمانی که فاکتور ارزش در برابر مبلغ پرداختی را در نظر می‌گیرید، کرولا تورینگ اسپورت را خودروی قابلی خواهید یافت.

فوکوس تیتانیوم یا گلف SE نویگیشن از نظر تجهیزات با این نسخه از کرولا برابری می‌کنند و ارزان‌تر هستند. اگر قوای محرکه‌ی هیبریدی دلیل اصلی شما برای خرید کرولا نیست، احتمالاً رقبای یاد شده انتخاب بهتری خواهند بود.


تویوتا با عرضه‌ی کرولا تورینگ اسپورت یک استیشن خانوادگی توصیه شدنی را ساخته است. این خودرو طراحی زیبا را با کابینی باکیفیت ترکیب کرده و البته سواری آن نیز مناسب است. تنها موضوعی که باعث شرمساری می‌شود قیمت بالاتر و تجهیزات کمتر در مقایسه با رقبای تثبیت شده‌ی بازار است.


مشخصات تویوتا کرولا اکسل ۲.۰ هیبرید تورینگ اسپورت

  • قیمت: ۳۰۳۴۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی هیبریدی
  • قدرت: ۱۷۸ اسب بخار
  • گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. نوید جهرمی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3683 ديدگاه)

    طراحیش خیلی خوب از آب در اومده. من باشم به جای هاچ بکش، اینو میگیرم. مشخصات فنیش هم که خوبه. یه پکیج کامل برای مدتها استفاده بهینه. ممنون از تویوتا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین وی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (463 ديدگاه)

    خیلی خوش رخ شده !
    قطعا بعد از مزدا 3 جدید انتخابم کرولاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Me84

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    نبود اندروید اتو و اپل کار پلی آزار دهنده است.
    البته تویوتا دلایل خوبی برای این کار داره. اما کافی نیست و باید یه فکر اساسی برای سیستم رابط کاربریش بکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ارش

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (23 ديدگاه)

    کابین فوق العاده ای داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا