تویوتا

تاریخچه یک کراس اوور محبوب: تویوتا راو 4

اگرچه تویوتا راو ۴ در دوره‌ای متولد شد که مینی ون‌ها و سدان ها حرف اول را می‌زدند اما به مرور خود را به بازارهای مهم تحمیل نمود. این کراس اوور برای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین محصول تویوتا راه‌های پر پیچ و خم زیادی را طی کرده و هم‌اکنون آماده ورود به پنجمین نسل خود می‌باشد. در مطلب پیش رو شما را با تاریخچه یکی از الهام‌بخش‌ترین کراس اوورهای دنیا آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید…

  • ایده


اگر تویوتا راو ۴ یک انسان بود احتمالاً خودش را هزارساله می‌نامید. این کراس اوور کوچک اولین بار در سال ۱۹۸۹ به عنوان کانسپت راو ۴ در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی شد. در سال ۱۹۹۳ تویوتا نسخه اصلاح شده‌ای از آن کانسپت را که شباهت زیادی با نسخه تولیدی نهایی داشت رونمایی کرد. ایده تویوتا ساده بود: ساخت خودرویی که ترکیبی از قابلیت آفرود یک شاسی‌بلند و راحتی یک خودروی سواری باشد. روح این خودرو در نام رندوم راو ۴ به دام انداخته شد. نام راو ۴ در حقیقت مخفف نام خودروی فعال تفریحی با سیستم ۴WD می‌باشد.

  • نسل اول: نسخه‌های بسیار زیاد


ابتدا راو ۴ تولیدی در ژاپن و سپس یک سال بعد در اروپا عرضه شد و در سال ۱۹۹۶ بود که مشتریان آمریکایی هم پشت فرمان این خودرو نشستند. راو ۴ آن زمان دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۲۰ اسب بخاری و یک گیربکس ۵ سرعته دستی استاندارد یا ۴ سرعته اتوماتیک سفارشی بود. خودروی مورد بحث به‌صورت ۲ و ۴ درب عرضه شد. تویوتا در جهان حدود ۳۰۰ هزار دستگاه از راو ۴ را در ۳ سال اول عرضه به بازار فروخت که در مقایسه با فروش بیش از ۴۰۰ هزار دستگاهی آن در یک سال و تنها در آمریکا رقم ناچیزی محسوب می‌شود.

یک نسخه تمام الکتریکی از راو نیز در سال ۱۹۹۷ عرضه شد تا با قوانین بدون آلایندگی کالیفرنیا هماهنگ باشد. این نسخه تا سال ۲۰۰۳ عرضه می‌شد. تویوتا برای سال ۱۹۹۸ نسخه کابریو را هم عرضه کرد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۹.۸ ثانیه‌ای داشت. در همان سال راو ۴ با پیشرانه‌ای که ۷ اسب بخار قدرت بیشتر داشت پای به میدان گذاشت.

  • نسل دوم: قدرت بیشتر


اگرچه بازیگران جدید این کلاس باعث شده بودند تویوتا با یک چالش جدید مواجه شود اما ژاپنی‌ها بی‌وقفه تغییراتی را برای ایجاد جذابیت در راو ۴ اعمال می‌کردند. با ورود به نسل دوم در سال ۲۰۰۱، این کراس اوور پیشرانه قوی‌تری را دریافت کرد. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری خودرو در نسل دوم قدرت ۱۴۸ اسب بخاری داشت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ۱۰.۴ و با گیربکس ۵ سرعته دستی ۸.۹ ثانیه بود. در بازار آمریکا تنها نسخه ۴ درب راو ۴ عرضه شد اما مدل ۲ درب نیز در دیگر بازارها قابل سفارش بود. در بررسی شاسی بلندهای سال ۲۰۰۱ که توسط موتور ترند صورت گرفت، راو ۴ به خاطر فضای پای زیاد و احساس خوب کابین تحسین شده بود.

راو در مدل سال ۲۰۰۴ خود از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ارتقا یافته با قدرت ۱۶۱ اسب بخاری استفاده کرد. نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک در ۹.۳ ثانیه از سکون خود را به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند درحالی‌که نسخه دستی سریع‌تر بود و شتاب ۷.۸ ثانیه‌ای داشت.

  • نسل سوم: رشد ابعاد


تویوتا برای مدل سال ۲۰۰۶ اولین بار پیشرانه ۶ سیلندر را در راو ۴ نصب کرد. این پیشرانه ۳.۵ لیتری که از آوالون قرض گرفته شده بود قدرت قابل‌توجه ۲۶۹ اسب بخاری داشت و تنها در ۶.۴ ثانیه خود را به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند. مدل‌های ۴ سیلندر نیز قدرت بیشتر ۱۶۶ اسبی داشتند و نسخه سال ۲۰۰۸ در ۹.۵ ثانیه شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را ثبت می‌کرد.

نسخه‌های بازار آمریکا چند سانتی طویل‌تر شده و کاربردی‌تر شده بودند اما خب این امر باعث شد راو ۴ کمی به قلمروی هایلندر وارد شود. همچنین ردیف سوم نیز در نظر گرفته شد اما خب فضای عقبی واقعاً تنگ بود. ما از شتاب نسخه ۶ سیلندر راو ۴ واقعاً لذت بردیم.

موتور ترند در زمان بررسی مدل ۶ سیلندر که سیستم تعلیق سفت‌تری داشت نوشت:

راو ۴ به دلیل مکان گیری مستقیم فرمان در فریم خودرو چابک‌تر از همیشه بود و در نسخه اسپورت خود این موضوع را برجسته می‌کند. در واقع راو ۴ احساسی همچون خودروی اسپورت دارد.

راو ۴ برای سال ۲۰۰۹ بازهم قدرت بیشتر را به دست آورد و این بار پیشرانه جدید ۲.۵ لیتری آن قدرت ۱۷۸ اسبی داشت. این نسل از کراس اوور محبوب تویوتا دارای گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک آشنا بود اما مدل‌های ۶ سیلندر به گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک مجهز بودند. در این نسل گیربکس دستی برای آمریکایی‌ها قابل سفارش نبود.


تویوتا در پایان تولید این نسل یک‌بار دیگر نسخه الکتریکی راو ۴ را نیز عرضه کرد. مجموعه باتری و قوای محرکه این خودرو توسط تسلا طراحی و تولید شده بود. حداکثر قدرت راو ۴ الکتریکی ۱۵۴ اسب بخار بود. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۴ پایان یافت.

  • نسل چهارم: زمان بازگشت ابعاد به قبل


نسل جدید تویوتا راو ۴ قبل از معرفی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۱۲ مسابقه فروش را به هوندا CR-V و فورد اسکیپ باخته بود. ویژگی اصلی و کلیدی راو ۴ یعنی یک شاسی‌بلند کوچک و مانور پذیر از دست رفته بود. راو ۴ برای چهارمین نسل خود بسیاری از تغییرات را نسبت به نسل قبلی پذیرا شد. پیشرانه ۶ سیلندر حذف شد و بجای آن، مدل‌های بازار آمریکا از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۷۶ اسب بخار استفاده کردند که کاهش جزئی را نسبت به نسل قبلی نشان می‌داد. همچنین یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جدید نیز جایگزین نسخه ۴ سرعته قدیمی شد.

تویوتا همچنین نسخه سه ردیفه را عرضه نکرد. طول و ارتفاع راو ۴ جدید نیز کاهش یافت اگرچه که از نظر عرضی پهن‌تر شده بود. بجای استفاده از درب پشتی با یک لولا، چهارمین نسل این خودرو طراحی مرسوم‌تر لولا روی سقف را بکار گرفت. دیگر حذف این خودرو عدم وجود لاستیک زاپاس روی درب بود. حذف لاستیک زاپاس از روی درب پشتی کاربردی بودن بیشتر اما هیجان کمتری را به ارمغان آورد.

تویوتا برای مدل سال ۲۰۱۶ نسخه هیبریدی راو ۴ را عرضه کرد که قوای محرکه مشترک با لکسس NX 300h داشت. با استفاده از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری و سه پیشرانه الکتریکی، این نسخه قدرت ۱۹۴ اسبی و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۷.۸ ثانیه‌ای دارد. به خاطر اینکه راو ۴ هیبریدی قوی‌تر از مدل استاندارد بنابراین جای تعجبی ندارد که مدل استاندارد SE در ۹.۳ ثانیه خود را به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

  • نسل پنجم: عصر TNGA


پنجمین نسل از این کراس اوور محبوب چند روزی است که در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۸ معرفی شده است. تویوتا در این نسل طراحی جسورانه و زیبایی را بکار گرفته است.

تا اینجا راو ۴ پرفروش‌ترین خودروی تویوتا در آمریکا بوده و فاصله زیادی نسبت به دیگر محصولات این خودروساز ژاپنی دارد. سال ۲۰۱۷ شاهد فروش ۴۰۷۵۹۵۴ دستگاهی از راو ۴ در آمریکا بودیم و پس از آن نیز کمری با فروش ۳۸۷۰۸۱ دستگاهی قرار دارد. انتظار داریم نسل جدید راو ۴ مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتری داشته باشد. موضوع مهم‌تر اینکه این خودرو هم‌اکنون از پلتفرم TNGA سود می‌برد بنابراین انتظار بهبود کیفیت سواری و هندلینگ را از پنجمین نسل راو ۴ داریم…

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. #ali.m#

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    اولش ک معرفی شد گفتم از چراغ های جلوش خوشم نمیاد
    اما هر چی بیشتر میگذره و عکس هاشو میبینم بیشتر متوجه زیبایی های این ماشین میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    ایا میشه گفت هر نسل بعد از فروش حداقل ۱.۲ میلیون ، عوض شده؟
    یعنی هزینه تولید و … بعد از چه میزان تولید یر به یر شده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (87 ديدگاه)

    ماشینی که هر موقع سوارش بشی و باهاش رانندگی کنی به هیچ وجه ماشین های تو رنج خودش به چشمت نمیاد.
    ماشین با کیفیت
    ماشین خوش سواری
    ماشینی با طراحی زیبا
    ماشینی که ازمونشو تو بازار جهانی پس داده و مورد قبوله
    ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sina

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    نسل دومش از نزدیک خعلی دوست داشتنی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. آرمین

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (79 ديدگاه)

    تا وقتی مزدا cx5 هست خرید این اشتباست.کسی که سوار cx5 شده باشه میفهمه چی میگم.

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. حسن

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (186 ديدگاه)

      کاملا موافقم، تنها دلیل فروش بالای راو4 افت قیمت کمتر محصولات تویوتاست.
      من هم راو4 و هم مزدا cx-5 مدلهای 2017 رو روندم و از هر لحاظی (زیبایی بیرون و داخل ماشین، هندلینگ، شتاب و راحتی) مزدا بهتر بود.
      حیف که این ماشین تو ایران نیومده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Elemento

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    تویوتا رو دوست دارم ولی نمیدونم چرا برخلاف باقی محصولاتش هیچ علاقه ای به RAV4 ندارم … کلا با این سگمنت زیاد حال نمیکنم … درسته ِکیفیت ساخت RAV4 بسیار بالاست اما هیچ وقت ظاهر و هیکلش رو به اندازه ی مثلا لندکروزر یا FJ کروزر دوست نداشتم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mohamad

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    خدایی کلا متحول شده و البته زیباتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ایمان

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    فقط نسل پنجم ؛ عجب ابهتی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    بنظر من که مدل فیس لیفت ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ طراحی جاافتاده تر و ماندگار تری داره و چند ساله دیگه حُکم پرادوهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وارداتی پیدا میکنه یا کمریهای ۲۰۰۷ که خوش بورس و شدید مشتری پسندند.
    یکی از دلایلی که در ایران گرونتر از سانتافه و سورنتو و کولئوس و اوتلندر و نیسان روگ هست اینه که اگه هم قیمت اینها باشه کسی دیگه سمت این خودروها نمیره .
    به جان خودم مافیای آقایون نشستن دورهم و بر اساس محبوبیت برند از قیمت اون سواستفاده میکنن.
    وَگَرنَه تو بازار آزاد اختلافشون نهایتاً ۵ هزار دلاره.

    جالبه که چون خیلیها دلشون نمیاد ۵۰ میلیون بیشتر بِدن و راو۴ بخرن (( البته حق هم دارن)) ، مجبورن بگن زشت و بی آپشنه .
    یعنی همه جای دنیا رُتبش یکه ولی ما ایرانیها یعنی بیشتر از کل دنیا میفهمیم که هی نظرهای فوق کارشناسی در مورد این محصول پرفروش تویوتا میدیم.
    حالا یه عِده پرفسور میان میگن پرایدم پُر فروشه.
    تجربه ثابت کرده تو ایران هرچی ماشین بَزَک شده و پر آپشنتر باشه حتیً اگه ساخت جیبوتی و آنگولا هم باشه ، پُر فروش میشه(( بَسکه بازار رقابتیه مثلاً )).
    برای همینه که این شده وضع مردم که سواری میدن به مافیای خودرویی و هر آشغالی وارد میکنن فروش میره (( بجای ریشه ها خودمونا بستیم به ظاهرهای عوام فریب دروغ )).

    در کل ، این ماشین بینظیره در مقابل رقباش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حامد

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (37 ديدگاه)

    تویوتا بیاد برای نسل پنجمش
    یه موتور 3/5 تنفس طبیعی دنده دستی روش بزاره
    هیولایی میشه توی کلاس کاری خودش
    ازهمون اول هم عاشقش بودم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سید صدرا نجفی

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تمام محصولات تویوتا رو دوست دارم خودمون یه تویوتا اریون گرند ۲۰۱۰ داریم که شتاب و سرعت و قدرت حجم موتور و اسب بخارش عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا