تویوتا

راهی برای نجات زمین؛ تجربهٔ رانندگی با تویوتا میرای

هوای کلان‌شهرهای دنیا بسیار آلوده است و خودروها سهم عمده‌ای در تولید این آلودگی دارند. بااینکه همچنان بیشتر خودروهای دنیا از نوع بنزینی و دیزلی هستند اما چند سالی است تلاش‌های زیادی برای ساخت و عرضهٔ خودروهای پاک و بدون آلایندگی همچون خودروهای الکتریکی انجام‌گرفته و خودروهای برقی فراوانی از سوی شرکت‌های مختلف به بازار عرضه‌شده‌اند.

Toyota-2.0

ولی این یک حقیقت است که حتی خودروهای برقی هم به‌طور کامل پاک و بدون آلاینده نیستند چراکه این خودروها آلودگی غیرمستقیم تولید می‌کنند؛ یعنی اکثر نیروگاه‌های برق برای تولید برق از سوخت‌های فسیلی یا ذغال سنگ استفاده می‌کنند که این امر موجب ایجاد آلودگی می‌شود. این بحث تا حدی جدی است که برخی میزان آلایندگی خودروهای الکتریکی را برابر و حتی بیشتر از میزان آلایندگی خودروهای بنزینی می‌دانند؛ بنابراین خودروسازان جهت به حرکت درآوردن خودروها سراغ قوای محرکهٔ ای رفته‌اند که هیچ‌گونه آلایندگی مستقیم و غیرمستقیمی تولید نمی‌کند و آن خودروهای هیدروژنی یا پیل سوختی است. این خودروها برای تولید انرژی از هیدروژن استفاده می‌کنند و تنها چیزی که از اگزوزشان خارج می‌شود آب است! در این زمینه هم شرکت‌های گوناگونی واردشده و خودروهای مختلفی را عرضه کرده‌اند. یکی از اولین خودروهای هیدروژنی کاربردی توسط شرکت ژاپنی هوندا بانام کلاریتی در سال ۲۰۰۸ تولید شد.

Toyota-Mirai-2016-1024-27

مشکل عمدهٔ خودروهای هیدروژنی نبود جایگاه‌های سوخت‌گیری و یا همان پر کردن مخزن هیدروژن است که مانع بزرگی بر سر راه همه‌گیر شدن این خودروها بشمار می‌رود. به همین دلیل هوندا کلاریتی هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید و تعداد محدود ازآن‌جهت آزمایش و اجاره دادن تولید شد؛ اما یکی دیگر از خودروسازان ژاپنی یعنی تویوتا به‌تازگی یکی از اولین خودروهای تولیدی هیدروژنی دنیا را بانام میرای به بازار عرضه کرده است که عموم مردم می‌توانند آن را خریداری کنند. این خودرو که یک سدان متوسط با ظاهری عجیب است در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۴ معرفی شد و هم‌اکنون در بازار اروپا و ایالات‌متحده بفروش می‌رسد. حال یک دستگاه تویوتا میرای در اختیار ماست و چند روزی را با آن رانندگی کردیم تا بفهمیم واقعاً می‌توان خودروهای هیدروژنی را ناجی زمین دانست؟

2016-Toyota-Mirai-113-876x535

Mirai در زبان ژاپنی به معنی آینده است و اشاره به آینده‌نگر بودن این سدان ساخت تویوتا دارد. میرای اولین خودروی هیدروژنی است که برای فروش عرضه‌شده است. برخلاف هوندا کلاریتی و هیوندای توسان FCEV که فقط اجاره داده می‌شوند و در مالکیت شرکت باقی‌مانده و پس از پایان مدت اجاره، پس گرفته می‌شوند. تعداد ۲۰۰ دستگاه میرای تا پایان سال ۲۰۱۵ از طریق نمایندگی‌های تویوتا در ایالات‌متحده به خریداران تحویل داده شد و تویوتا برنامهٔ فروش ۲۸۰۰ دستگاه از آن را طی امسال و سال آینده دارد. قیمت پایهٔ این خودرو ۵۸,۳۲۵ دلار تعیین‌شده است که بازهم برای بازگشت سرمایهٔ ۲۳ سال تلاش تویوتا و ثبت ۵۶۸۰ اختراع درزمینهٔ تکنولوژی پیل سوختی کافی نیست؛ اما باید گفت پیشگام بودن هیچ‌گاه ارزان به دست نمی‌آید.

2016-Toyota-Mirai-101-876x535

برای انجام آزمون صرفاً به بررسی خودرو اکتفا نکردیم بلکه ابتدا زیرساخت‌هایی که از این خودرو پشتیبانی می‌کنند را بررسی کرده و از اکثر جایگاه‌هایی که اقدام به پر کردن مخزن هیدروژن آن در مناطق مختلف لس‌آنجلس می‌کنند بازدید کردیم. سپس برای بررسی عملکرد خودرو با آن از شمال لس‌آنجلس به صحرای موهاوی رفتیم. درحالی‌که ۱۰ هزار جایگاه سوخت بنزین در سراسر ایالت کالیفرنیا وجود دارد، فقط بیش از ۲۰ جایگاه هیدروژن در کل ایالت تأسیس‌شده است. در آغاز سفر دو مخزن هیدروژن میرای را به‌طور کامل در جایگاه هیدروژن متعلق به شرکت نفتی شل پُر کردیم. این جایگاهْ، هیدروژن را با فشار ۱۰ هزار psi وارد مخازن میرای کرد که می‌توان با آن حدود ۴۵۰ کیلومتر را پیمود. مخازن هیدروژن تنها ظرف ۴ دقیقه پر شدند و روی صفحه‌نمایش خودرو میزان پیمایش ۴۳۵ کیلومتر به نمایش درآمد.

رانندگی با میرای بسیار ساکت و آرام است و برای رسیدن به‌سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت به ۹.۴ ثانیه زمان نیاز دارد که بعید است علاقه‌مندان سرعت و شتاب را راضی کند. هنگامی‌که پدال گاز را فشار می‌دهید سرعت خودرو به نحو خوبی افزایش پیدا می‌کند و یک حس شتاب کاذب را ارائه می‌دهد. چراکه تنها ۱۵۲ اسب بخار برای یک سدان هم سایز کمری با وزنی حدود ۲ تن چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. پس باید گفت میرای یک تسلا نیست!

ویژگی رضایت‌بخش میرای رینگ‌های ۱۷ اینچی آن است که با لاستیک‌های ۲۱۵ میشلن پوشیده شده‌اند. این لاستیک‌ها در کنار سیستم تعلیقی که به‌خوبی تنظیم‌شده موجب شده فرمان پاسخ خوبی به فرامین راننده بدهد. صندلی‌ها به‌خوبی بدن را در برمی‌گیرند و ترمزها نیز در ۶۰ متر خودرو را از سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ساعت متوقف می‌کنند که تنها ۱ متر بیشتر از پریوسی است که قبلاً آزمایش کرده‌ایم.

در میرای برخلاف خودروهای برقی هرگز اضطراب بُرد پایین خودرو را نداشتیم چراکه همان‌طور که اشاره شد با یک‌بار پر کردن مخزن هیدروژن به‌طور متوسط توانایی پیمودن حدود ۴۵۰ کیلومتر را دارد. بعلاوه در صورت اتمام هیدروژن، می‌توان در چند دقیقه مخزن هیدروژن را دوباره پر کرد (البته درصورتی‌که ایستگاه هیدروژن در آن نزدیکی وجود داشته باشد). این درحالی‌که است که در خودروهای الکتریکی باید ساعت‌ها منتظر شارژ باطری‌ها ماند.

تویوتا میرای دارای دو مخزن سوخت با مجموع ظرفیت ۵ کیلوگرم است. قیمت هر کیلوگرم هیدروژن در حال حاضر ۱۴ دلار است و بنابراین برای پر کردن مخزن ۵ کیلوگرمی باید ۷۰ دلار پرداخت می‌کردیم. در ۶۵۰ کیلومتری که با میرای سفر کردیم، این خودرو به‌طور میانگین با هر کیلوگرم هیدروژن حدود ۹۰ کیلومتر مسافت را طی کرد. بدین ترتیب هزینهٔ هر کیلومتر رانندگی با تویوتا میرای حدود ۰.۱۵ دلار است که نزدیک به چهار برابر هزینهٔ رانندگی با تویوتا کمری هیبریدی است. بااین‌حال خریداران اولیهٔ میرای با استفاده از کارت‌های مخصوصی به مدت سه سال هیدروژن رایگان از تویوتا هدیه می‌گیرند. شاید تا آن زمان تویوتا و شرکت شل زیرساخت‌های جایگاه‌های هیدروژن خود را تقویت کرده و تعداد این جایگاه‌ها را افزایش دادند تا قیمت هیدروژن کاهش یابد.

در طول سفر گاهی تشنه می‌شدیم اما نیازی به خرید نوشیدنی نبود زیرا یک لیوان بزرگ در زیر اگزوز میرای قرار می‌دادیم و آب خروجی آن را برای نوشیدن و رفع تشنگی استفاده می‌کردیم! آبی که هیچ بو مزهٔ خاصی نمی‌داد و فرقی با آب معمولی لوله‌کشی نداشت.

در پایان نیز به حقایقی جالب در رابطه با هیدروژن اشاره می‌کنیم:

سومین عنصر فراوان درروی زمین

هیدروژن در ترکیب ۹۰ درصد اتم‌های جهان وجود دارد

محتوای انرژی هیدروژن تقریباً سه برابر بیشتر از بنزین به ازای هر ۴۵۰ گرم است و حجم آن در حالت مایع در هر لیتر سه برابر کمتر است.

هنگامی‌که هیدروژن به‌صورت گاز و در فشار ۱۰,۰۰۰ psi قرار دارد کمتر از یک‌هفتم بنزین انرژی دارد

 

جدول مشخصات فنی

ترکیب موتورجلو/محورجلو/۴ در سدان
ظرفیت سرنشین ۴ نفر
قیمت پایه ۵۸,۳۲۵ دلار
قدرت ۱۵۲ اسب بخار
گشتاور ۳۳۵ نیوتن متر
گیربکس ۱ سرعته
طول/عرض/ارتفاع ۴.۸۹/۱.۸۱/۱.۵۳ متر
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۷۸ متر
ظرفیت فضای بار ۸۵ لیتر
وزن خالص ۱۸۵۰ کیلوگرم
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر ۹.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۷.۲ ثانیه
مصرف هیدروژن ۱.۱۱ کیلوگرم در صد کیلومتر

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (100 ديدگاه)

    بد تناسب و زشت !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      حه
      عجب ادمهایی هستیم
      تویوتا 23 سال تلاش کرده 5680 تا اختراع کرده. واسه تکنولوژی این ماشین
      اونوقت یه عده ادم که هیچی از ماشین حالیشون نیس میان ازش ایراد میگیرن
      عمو ؟؟؟
      اگه تویوتا ازت خواست که تورو خدا بیا یه میرای بدیم بهت بگو که نه نمیخوام زشت و بدترکیبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. داریوش

        ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (16 ديدگاه)

        سامان تند نرو
        اولا این بنده خدا به کسی توهین نکرد و فقط نظر شخصیشو گفت اونم در مورد ظاهر ماشین نه بحث فنی و تکنولوژی
        در ضمن سامان جان شمایی که به این بنده خدا میگی هیچی از ماشین حالیش نیست،همونی نیستی که با یه کادیلاک عکس انداخته بودی نمیدونستی ats هست یا cts ???
        یعنی حتی نتونسته بودی نوشته پشت ماشینو بخونی بعد از این بنده خدا ایراد میگیری؟
        در مورد خود این ماشین هم برو نقداش رو بخون تا بفهمی کارشناسا چه قدر ازش ایراد گرفتن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محمدرضا

        ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (100 ديدگاه)

        من درمورد موتور صحبت کردم ? یا مسایل فنی ?
        قلم رو بده به من تا اون داشبورد رنگین کمونشو درست کنم ، یه دستی هم به سر و روش بکشم .
        ماشین شبیه به صورت بوکسورها بعد از چند راند مبارزست !
        مطمعن باش هم اینو می گم که زشت و بدترکیبه و نمیخوام ! بحث انرژی به کنار و بحث طراحی هم سمت دیگه :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. محمدرضا

        ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (100 ديدگاه)

        این لفظ “حه!” یا “heh” چیه که افتاده تو دهنه ملت !? واقعا زشت و بی ادبانست .
        این لفظ که میاد گوش دادن به حرف طرف مقابل بی فایدست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. داریوش

          ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (16 ديدگاه)

          محمدرضا شما خودتو ناراحت نکن
          بعضیا نهایت دانششون از ماشین اینه که با وساطت ریش سفیدای فامیل میتونن کارخونه سازنده ماشین رو تشخیص بدن و حتی سواد خوندن مدل ماشین که معمولا پشتش نوشته شده رو ندارن
          این بنده خدا فک میکنه چپن دو تا ماشین از نزدیک دیده خیلی ماشین بازه
          احتمالا میره برا دوستاش تعریف میکنه وای بچه ها امروز از این ماشین خارجکیا دیدم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      4. كوروش

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        الان شما ته ماشینی این بنده خدا گفته بد ترکیبه که بی راه نگفته شما برو تویوتا یه وقت حیف نشی اینقدر از ماشین حالییییته

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یو اس اس اینترپرایز

          ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          دعوا نکنید دوستان.به سلیقه ها احترام باید گذاشت

          موافقم 0
          مخالفم 0
      5. محمدرضا

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (100 ديدگاه)

        آقا سامان اون پایین نمی شد منشن کنم . بنده هم کارشناسی معماری خوندم و ارشد انرژی معماری رو دارم و کارم هم طراحی کانسپت از اجزای هوشمند ساختمونه ، اما در هر نوعش ظاهر و تناسبات طلایی بسیار مهمه . چیزی تو طبیعت دیده نمیشه که تو ذوق بزنه ، چون تناسب داره ، اما اولین چیزی که تو این ماشین تو ذوق میزنه طراحی نمای جلوش هست که خط تعادلش بالای نسبت 0.6 از 1 هست . به خاطر همین نامانوس و زشت شده (چون چشم عادت به دیدنش نداره و هرگز هم به دیدنش عادت پیدا نخواهد کرد ، حتی تا قیامت !)
        بله تویوتا افسانه ای مثله ای سوپرا رو خلق کرده ، اما خطی از اون کانسپت طراحی نابش تو محصولات جدیدش داره ؟ بر فرض مثال مقایسه کمری قبل از فیس لیفت زودهنگامش با کمری فعلی !

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یو اس اس اینترپرایز

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      اقای محمدرضا عزیز فدات شم شما که میگی زشت و بد تناسب.ایا من و شما توانایی طراحی همین هم داریم که بیاییم براحتی اظهار نظر کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟
      اقا سامان خیلی تند رفت ولی من با لحن درست و ارام بهتون گفتم.
      ما ایرانی ها فقط مسخره کردن و رد کردن خوب بلدیم.بعنی فقط جنبه منفی میبینیم.بابا خودمون چیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. داریوش

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (16 ديدگاه)

        بهنام طیبی حرفت از پایه غلط هست و خنده دار
        اولا زیبایی شناسی سلیقه ایه
        دوما تمام کارشناسا هم دارن میگن این ماشین زشته
        برید نقداشو بخونید
        سوما، برای اینکه بفهمی نوکیا 1100 در برابر ای فون 6 هیچی نیست لازم نیست سازنده گوشی باشی و طراح گوشی باشی
        طبق نظر گهربار شما هیچ کس حق اظهار نظر راجع به مقایسه 1100 و ای فون شش نداره جز مرحوم استیو جابز و مدیر عامل سامسونگ
        برای اینکه بفهمی یه ماشین زشته لازم نیست طراح ماشین باشی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سامان اذری

          ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          داریوش من تند نرفتم
          ظاهر این ماشین خیلیم هم خوبه جلوش عالیه پشتم واسه ایرو دینامیک بهتر و مقاومت کمتر مقابل باد ساخته شده
          من شمایی که میگی من هیچی از ماشین حالیم نیست
          اینو بگم که من تو شهرک فناوری خودرو تو تبریز درس خوندم رشته صنایع فلزی جوشکاری ارگون co2 و انواع جوش نفوذی خودمم مدرک بین ال مللی جوش ارگون دارم دامادون تو تراکتورسازی مهندسه بهم پیشنهاد کار تو کارخونه
          چرخشگر که گیربکس ZF المان رو تولید و مونتاژ میکنن داده
          ولی خودم کارم راضی ام اون بحث کادیلاک ATS و CTS اون عکس هم مال 4 سال پیشه منم زیاد مطالب کادیلاک رو دنبال نمیکنم فقط اسکالید رو دوس دارم اون موقع منم قبول کردم که اره ats هست
          ضمنا شمایی که میگی من با کمک ریش سفید هام مدل ماشین رو متوجه میشم
          یه عکس از ماشین ژاپنی نشونم بده مدل قدرت تاریخ و شتاب و مصرفشم بهت بگم
          ضمنا هر وقت تونستید یه ماشین به قیافه تویوتا سوپرا دهه 90 تولید کنید اونوقت بیاید از قیافه تویوتا میرای 2016 که تحسین جهانیان رو وا داشته ایراد بگیرید

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. lio

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (14 ديدگاه)

      انصافن طراحی های تویوتا تو سال های اخیر فوق العاده زشت و بد ترکیب شده !
      بدون فکر ، بدون تناسب و طراحی شتاب زده !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Archi KHAN

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    بیا ، بیا که نفس مون دیگه بالا نمیاد تو این شهرها …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کار تویوتا واقعا عالیه، کارهایی کرده که بقیه خودروسازها به خاطر دردسرهایی که داشته و نبود امکانات کافی به سراغش نمیرن و یا به صورت محدود انجام میدن. مطمئنا هیدروژن یکی از بهترین سوختهای آینده خواهد بود و با افزایش جایگاه های سوخت هیدروژنی، کم کم هم قیمت این ماشینها کاهش پیدا می کنه و هم قیمت هیدروژن، خیلی عالی میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهران

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    تکنولوژی بسیار پیشرفته ی این خودرو جای هیچ بحثی نداره و واقعا تحسین برانگیزه .
    ولی چرا انقد زشت ؟؟!! طراحی خودرو خیلی بده !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      عزیزم این ماشین آینده است
      مثلا” اگر 10 سال پیش سوناتا و الانترا کنونی رو
      شما می دیدی
      می گفتی اه اه چه طراحی زشتی شبیه غورباقه اس

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كوروش

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        الان کی ١٠ سال پیش می گفت شبیه قورباغس؟؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یو اس اس اینترپرایز

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      اقا مهران شما از نزدیک ندیدی و سوار نشدی میگی زشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمد

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (40 ديدگاه)

    بچه ها گیربکس یک سرعته یعنی چی؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. sky watcher

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    همه چیزش خوبه
    ولی چرا هرچی پیش میره طراحی های نمای خارجی تویوتا داره داغون تر میشه ؟
    اینا میخوان طرح هاشون به نوعی شبیه خودروسازای دیگه نباشه هر طرحی که به ذهنشون میرسه رو غبلا یکی زده اینه که به این طرح ها عجیب و بیریخت روی میارن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. AHMADREZA

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    خوشگل و پر از تکنولوژیه چندروز پیش
    توی نمایندگی تویوتا یه پریوس دیدم و نشستم هم توش از عکسا خوشگل تره خیلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. آرنا

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    طراحی همچین اشکال عجیب و غریبی به نظرم کار خیلی سختی باید باشه تا یه طراحیه ساده و نرمال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    بسیار بسیار عالی هست…تویوتا
    ظاهر عجیب ماشینم به نوعی تداعی گر متفاوت بودنشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Reza.jz

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    میگم در متن اصلی چه جمله ای رو به جمله ی «90درصد از اتم های جهان از هیدروژن تشکیل شده» ترجمه کردید?چون این جمله یک غلط علمی و پیش پا افتاده هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ali a.j.g

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (634 ديدگاه)

    حرف آقا احمدرضا کاملا درسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. کاوه آهنگر

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (99 ديدگاه)

    طراحیش خاصه و زشت نیست و برای این که نشون بده هیدروژنی است باید طراحی خاصی داشته باشه، به این نوع طراحی هم عادت میکنیم همونطور که به طراحی قورباغه ای پورشه عادت کردیم. استفاده از آب اگزوز این ماشین برای نوشیدن جالبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احسان(احسان سابق)

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    هیچ دلیلی نداشته تویوتا این ماشین رو این شکلی بسازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Huracan

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    پشت کامپیوتر و لبتاب نشستید و بلبل زبونی میکنید، الان شما از نزدید و روبروی هم بودید میتونستید اینجور با اعتماد بنفس شاخو شونه بکشید برا هم، مثلا من با این بازوهام کسی از نزدیک میتونه بی ادبی کنه بهم!!! اونوقت من چیکار میکردم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کامبیز

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    بسیار زشت ! خیلی ظاهرش بیخود هست ! مخصوصا از نمای پهلو !! اصلا هارمونی نداره طراحیش !! بکش که دیگه فاجعه است !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. رضا

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    زشت نیست بلکه بینهایت زشته!! هم این و هم پریوس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (512 ديدگاه)

      همه چیز که ظاهر وقیافه نمیشه…
      متاسفانه ماایرانیا عقلمون به چشمامونه میگیم فقط ی ظاهر داشته باشه برا کلاس گذاشتن کافیه.دیگه کاری به ایمنی..کیفیت..تکنولوژی..کارایی..توانمندی..و…..نداریم وهمین هم دلیل عقب ماندگی وشکست ماست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كوروش

        ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        درسته ولی اگه مهم نبود هیوندایی اینقدر سریع راه ١٠٠ ساله رو یک شبه طی نمی کرد توی اکثر سایت های جهان هم نسبت به قیافش واکنش نشان دادن توی خود امریکا سایت msn و car news نظرات مردم رو بخون

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا