تویوتا

تویوتا کریسیدای نسل چهارم، محبوب در ایران و جهان

برای شناخت بهتر تویوتا کریسیدا، ابتدا در آغاز این متن مقدمه مختصری را درباره مدل مارک II تویوتا ارائه می‌دهیم. مارک ۲، سدانی میان‌سایز بود که از سال‌های ۱۹۶۸ الی ۲۰۰۴ میلادی و در نه نسل پیاپی توسط تویوتا عرضه شد. در برخی از بازارهای صادراتی، سازنده ژاپنی این خودرو را با نام کریسیدا (CRESSIDA) عرضه نمود. این قضیه نیز در سال‌های بین ۱۹۷۶ الی ۱۹۹۲ میلادی رخ داد و در این بازه زمانی مجموعاً چهار نسل از کریسیدا روانه بازارهای جهانی شد. در این میان، نسل چهارم کریسیدا در کشورمان بیش از نسل‌های پیشین آن وارد شد و ازاین‌رو، شناخت بهتری هم نسبت به آن وجود دارد.


کریسیدا نسل چهارم که درواقع گونه‌ای ری‌بج شده از نسل ششم مدل مارک ۲ بود، یک سدان میان‌سایز با طولی نزدیک به ۴.۷ متر بود که در اواخر سال ۱۹۸۸ میلادی پای به عرصه وجود نهاد. این سری از کریسیدا کمی بزرگتر از نسل پیشین آن بود و با کد MX83 شناسایی می‌شد. این سری همچنین آخرین نسل از تویوتا کریسیدا بود که در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شد.

تویوتا کریسیدا
کریسیدا نسل چهارم یک خودروی دیفرانسیل عقب بود که به‌طور استاندارد از یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی با شناسه ۷M-GE بهره می‌برد که از توانی معادل ۱۹۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۵۰ نیوتن‌متر برخوردار بود؛ اما در بازار خاورمیانه، این سری از کریسیدا عمدتاً با پیشرانه‌های ۲.۴ لیتری با شناسه ۲۲R و پیشرانه ۲.۸ لیتری با شناسه ۵M عرضه می‌شد. پیشرانه ۲.۴ لیتری از توانی معادل ۱۰۸ اسب بخار اما پیشرانه ۲.۸ لیتری از توانی معادل ۱۳۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۲۶ نیوتن‌متر سود می‌برد.

تویوتا کریسیدا
از عمده نکات شایان توجهی که در کریسیدای نسل چهارم توجه صاحب‌نظران را به خود جلب نمود مربوط به سامانه فنربندی جناغی دوبل در محور عقب آن بود. ضمن آنکه، امکانات رفاهی ازجمله شیشه و قفل برقی، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک هم در آن استاندارد بود و آپشن هایی همچون ترمز ضد قفل، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، سانروف برقی و سی‌دی‌پلیر هم در آن قابل سفارش بود. در بازار آمریکای شمالی، کریسیدا با کمربندی ایمنی اتوماتیک عرضه می‌شد ولی ایربگ هیچ‌گاه در آن ارائه نشد.

تویوتا کریسیدا
نسل چهارم کریسیدا به سبب راحتی، سواری مناسب، هندلینگ موزون، مصرف کم و قابلیت اطمینان عالی خود مورد تمجید و ستایش کارشناسان و عمده مصرف‌کنندگان بود؛ اما مواردی که امتیازات کلی این خودرو را درمجموع پایین می‌آورد یکی مربوط به صندلی عقب آن بود که تا حدی ناراحت بود و دیگری هم مربوط به کیفیت سواری آن بود که در زمان تکمیل بار و مسافر، رو به کاستی می‌نهاد و همچنین صندوق عقب آن نیز نسبتاً کوچک بود و تنها ۱۲.۵ فوت مکعب (حدود ۳۵۳ لیتر) گنجایش داشت.

تویوتا کریسیدا
در سال ۱۹۹۰ میلادی، نسل چهارم تویوتا کریسیدا دستخوش یک فیس‌لیفت شد. تحت این فیس‌لیفت، جلوپنجره آن بازطراحی و آرم جدید تویوتا با لوگو T بر میانه آن تعبیه شد. همچنین رینگ‌های آلومینیمی آن براق‌تر و کنترلرهای تنظیم هوا نیز در آن ساده‌تر شد.

تویوتا کریسیدا
همان‌طور که گفته شد، سری چهارم کریسیدا با پیشرانه‌های ۲.۴ و ۲.۸ لیتری وارد بازار خاورمیانه و ازجمله کشورمان شد. این نسل از کریسیدا در خاورمیانه سخت محبوب بود و همواره جز ده خودروی پرفروش این منطقه بود. در این خطه گرم و سوزان، کریسیدا به سبب قابلیت اطمینان فوق‌العاده، پانل‌های محکم بدنه و قطعات یدکی ارزان و سواری نسبتاً نرم خود سخت محبوب بود و عمدتاً به دو صورت تاکسی و مصرف شخصی از آن استفاده می‌شد. نسل چهارم کریسیدا تا سال ۱۹۹۵ میلادی در خاورمیانه عرضه شد تا آنکه کمری جایگزین آن شد.

تویوتا کریسیدا
کریسیدای نسل چهارم از حیث نمای ظاهری خود شباهت بسیاری با انواع لکسس ازجمله مدل LS400 داشت و به سبب همین شباهت، تویوتا فروش آن را در برخی از بازارها متوقف نمود تا از ناحیه آن آسیبی به فروش انواع لوکس لکسس وارد نشود.


همان‌طور که گفته شد، کریسیدای نسل چهارم آخرین نسل از این مدل در بازار آمریکا شمالی بود و خلأ ناشی از نبود آن در بازار استراتژیکی چون آمریکا هر چه سریع‌تر می‌بایستی پر می‌شد. لذا در همین راستا، تویوتا در سال ۱۹۹۲ میلادی مدل ۶ سیلندر کمری به نام XLE را راهی این بازار کرد. سپس در سال ۱۹۹۳ میلادی، سری GS لکسس را معرفی نمود؛ اما جانشین اصلی کریسیدا در آمریکا مدل آوالون بود که از سال ۱۹۹۵ میلادی پای به میدان رقابت نهاد.


نسل چهارم تویوتا کریسیدا در اوایل دهه هفتاد شمسی وارد ایران شد و در سال‌های حضور خود همواره جزو جذاب‌ترین و برترین خودروهای روز بازار کشور بود. این خودرو با بهای بالایی، عمدتاً بین ۴ الی ۵ میلیون، بسته به تیپ رفاهی فروخته می‌شد و در جذابیت آن همین بس که از معدود خودروهای وارداتی به کشورمان بود که از همان آغاز ورود، آوازه کیفیت برتر آن سخت سر زبان‌ها افتاد و حتی بازار خودروهای لوکسی چون مرسدس بنز کلاس E و ب‌ام‌و سری ۵ را هم تا حدی از حضور خود متأثر نمود. کریسیدای نسل چهارم به مدت زمان نه‌چندان طولانی در سامانه راهنمایی و رانندگی کشورمان نیز مشغول به خدمت بود.


منبع: WIKIPEDIA.ORG

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. #ali.m#

    ۲۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    ممنون از اقای کاویانی
    هنوزم نهاد های دولتی از کریسیدا استفاده میکنن
    و یه تعداد خیلی کم توی شهر هست و اکثرا هم بهشون خوب رسیدگی نشده .

    موافقم 11
    مخالفم 1
  2. Mercede kaviani

    ۲۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با درود به دوست عزیز سام کاویانی
    وتشکر از مطلب عالی شما
    ببخشید ایا خرید کریسدا نسل چهارم برای استفاده روزانه مناسب است ؟
    چون قیمت فوق العاده مناسبی دارند در حد اتوموبیل های داخلی
    باتشکر بی کران از راهنمایی شما
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 26
    مخالفم 0
    1. علی

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام .بله اگر نمونه سالم آن پیدا شود نسبت به رقم پرداختی در مقابل رقبای بی کیفیت داخلی کاملا برتر است.سللم یعنی تصادفی نباشد شاسی و موتور مخصوصا

      موافقم 21
      مخالفم 1
  3. me84

    ۲۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    خیلی ماشینای جاداری هستن .
    حدود سال 1384 یه مدت کوتاهی تویوتا کرولا 86 19 داشتیم بهش میگفتن تویوتا عراقی و خیلی هم کم بود. یکی از آشناهامون هم پارسال به مدت یک سال الانترا 2014 داشت و من خیلی سوارش شدم. باور کنید الانترا از نظر نرمی فنربندی و راحتی سواری، نصف اون تویوتا بود. با تویوتا اصلا دست اندازها رو حس نمیکردی. صندلیهای خیلی نرمی هم داشت.
    اما الانترا فرمون نرم و کولر قوی و هندلینگ مناسبی داره. اما فنربندی و صندلیهایش اصلا خوب نیست.
    بجز الانترا ماشین جدید دیگه ای سوار نشدم. نمیتونم مقایسه کنم. ولی شنیدم میگن کرولاهای جدید هم سواریش مثل الانترا خشکه.

    موافقم 19
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۲۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من تا حالا سوارش نشدم ولی به نظر خیلی تویوتاست اروم و بی دردسر مخصوصا با تعریفایی که ازش شده

    موافقم 16
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      حمید رضا عزیز
      شما تعریفشو شنیدید ، اما من حدود ۲۰ کیلومتر در جاده خاکی باهاش رانندگی کردم و میدونم عجب جیگریه این خودرو .
      کولر و سواریش خداست .

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. مجتبی

        ۶ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام دوست عزیز.
        من چند روزی میشه که تویوتا کریسیدا رو شناختم و از ظاهرش خوشم اومده.
        الان یک پژو ۴۰۵ دارم که خیلی اذیتم میکنه مخصوصاااااا از لحاظ نرمی و سواری راحت پدرمو دراورده اینقدر که سروصدا میکنه و خشکه و روی کوچکترین دست اندازها ام میکوبه.
        حالا قصد دارم که تویوتا کریسیدا بخرم اما هیچی دربارش نمیدونم چه از لحاظ فنی ، چه از لحاظ ظاهر و بقیه چیزا…
        میشه شما که این ماشین رو داشتید و باهاش رانندگی کردید ی لطفی بکنید و کمی توضیحات بهم بدید تا بهتر بشناسمش؟؟؟
        در رابطه با
        مدلهاش که کدوم مدلش و کدوم سری و کد
        در رابطه با فنی حجم و قدرت و زیربندی و شاسی و بدنه و طراحی داخلیش و……..
        در رابطه با سواریش و شتاب و هندلینگ و هرچی که میدونید بهم لطف کنید و توضیح بدید خییییلی خیییییلی ازتون ممنون میشم…
        من واقعا عاشق تویوتا هستم…
        چندتا از دوستام تویوتا سوار هستن ، انواعِ کلاسهای متفاوت از لندکروزهای شاسی بلند رو دارن و باهاشون وااااقعا عشقبازی میکنن و من فقط و فقط میتونم نظاره گر باشم چون توانِ مالیِ خرید اونارو ندارم اما اگه خدا بخاد میخام هرطور شده یکی ازین کریسیدا رو بخرم و باهاش عاشقی کنم…
        تورو خدا اگه هرچی دربارش میدونید بهم بگید یا اگه هرکسی رو میشناسید که اطلاعاتِ کاملی ازین خودرو داره بهم معرفی کنید…
        من شماره تلفنم رو بهتون میدم شاید دیگه نتونم اینجا باهاتون در تماس باشم .
        ازتون خواهش میکنم تا جایی که امکان داره درباره تویوتا کریسیدا بهم اطلاعات بدید.
        ***[حذف شماره تلفن به دلیل مقررات]
        با تشکرِ فراوان…

        موافقم 8
        مخالفم 1
  5. behroozty

    ۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    آخ که دیوووووونشم
    سالار
    مخصوصا با موتور 22r هایلوکس
    درد و بلاش بخوره تو سر هر چی ماشین چینیه …
    زوزه این گرگ پیر شرف دارد به صدای صد شغال امروزی

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. علی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کولر و بخاریش فوق العادن و سواری خیلی نرمی هم داره

    موافقم 15
    مخالفم 2
  7. امیر

    ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیارعالی ولی حیف ک فروختم،،،پشیمونم ونادم

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. م.ی

    ۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من پیکان،تویوتا کارینا، پاترول 6 سیلندر، بیوک داشتم. الان دو ساله کریسیدا استیشن دارم. اتاق RX 72, موتور 22 R. هر چی از بی آزا ری این ماشین بگم کم گفتم. استهلاک در حد دوچرخه، راحت، جادار، شیک و.. حتی تصادف هم کردم،به جرات میگم تو تصادف از بغل از بیوک و پاترول محکم تره. عشقه. شاسی بی نهایت گردن کلفت. بی دردسر ترین موتور دنیا رو داره. بدون آب و روغن هم کار میکنه. تا هر وقت بخوای میتونم با دلیل و مدرک ازش تعریف کنم. یک ژاپنی تمام عیار.

    موافقم 24
    مخالفم 2
  9. حمیدرضا

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت همگی دوستان من برای اولین بار میخوام ماشین خارجی بخرم از همین مدل های قدیمی از تویوتا کریسیدا خیلی خوشم اومده و خیلی ازش تعریف شنیدم اما عده ای که داشتند یا تعمیرکار هستند میگن کرونا یا کرولا بگیری بهتره کریسیدا سنگین هست و هزینه اش بالا میتونید راهنماییم کنید شاید تو سایت فرصت نکنم سر بزنم لطفا با من تماس بگیرید و بهم بگید خیلی خیلی ممنون میشم قربان شما حمیدرضا ۰۹۳۵۱۵۲۳۶۴۹

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    ی مدت تویوتا کریسیدا کم کار دارم
    نکات مثبت هندلینگ تعادل ماشین عالی با سرعت بالا لایی بکشید یا بپیچید …..انگار ن انگار …..خلاصه عالی و معرکه و باورنکردنی
    شتاب سرعت نسبت ب اتاق سنگینش عالی
    هیدرولیک فرمان عالی
    کولر و بخاری عالی
    فرم صندلی عالی نرمی و راحتی و بی صدا بودن اتاق عالی بیصدا تقریبا هیچ صدایی از بیرون داخل اتاق نمیاد عالی عالی

    مثلابا سرعت ۱۴۰ _۱۵۰ تا ک میری هیچ صدای داخل ماشین نمیادو احساس میکنید با سرعت ۳۰ _۴۰ تا دارید حرکت میکنید و احساس ارامش میکنید
    من ب راحتی داخل اتوبان از ماشین های روز سبقت میگیرم ب راحتی
    لوازم هنوز نیاز ب هیچ قطعی پیدا نکردم ولی ظاهرا همچیش هست
    نکته منفی تو سرعت بالا مصرف بنزین یکم بالا میره چون خیلی باحاله و حال میده ک اونم نوش جونش چون هنرش داره
    و نکته بعدی اینکه اینا کاربرات و هر چند وقت یکبار باید سرویس بشند
    فقط حتما موقع خرید سعی کنید یدونه سالم و کم کارش بخرید و ماشین (مزایده ای نباش ) شخصا خیلی گشتم و وقت گذاشتم تا یدونه سالم مرتب پیدا کنم
    فعلا از ۵۰ تومن تا ۳۳۰ تومن داخل بازار گیر میاد
    دیگه ب قول قدیمی ها هرچی پول بدید اش میخورید
    بنده حدودا ۴۰_ ۵۰ تا ماشین جور واجور داشتم ب جرات میگم این ماشین عالی و اگ دل جرات خریدن این جور ماشینا را ندارید فکرشو ازسرتون بیرون کنید
    خلاصه این ماشین با این سن سال یک کلام باورنکردنی و عالیییییی

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. امیر ارسلان

      ۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      کریسیدا محبوبترین ماشینه پیش بنده
      اگه موردی سالم و کم کار 1991 به بالاسراغ دارین معرفی کنید ممنون میشم.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  11. حسین

    ۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    وزارت دفاع چندین کریسیدا داره با کارکرد ۱۰۰ هزار و فوق العاده تمیز!
    ازش استفاده میشه اما خوب نگهداری میکنن!
    حیف کاربراتوری هستن بر خلاف نمونه های ۶ سیلندر .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. شهاب

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام حسین جان.بنظرت اونا رو ب فروش نمیزارن؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. کیوان

    ۳ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (166 ديدگاه)

    بااین گرونی افسار گسیخته باید ماشین قدیمی قبل از سال ۲۰۰۰ گیر بیاریم بین سآل۹۰ت۹۹ از برندهای سخت جون تویوتا هوندا اپل شامل کرولا کراون کریسیدا آوالون اکورد سیویک امگا آستراکورسا وکترا اینها ازقیمت ۱۰۰تومن تا ۲۰۰ تومن هست البته قابل قبول

    موافقم 5
    مخالفم 0
  14. علی

    ۸ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من تازه کریسیدا خریدم.بعد از چهارسال بنزین ریختم توش با استارت اول روشن شد .فقط لوازم بدنه لازم دارم . کسی میدونه از کحا باید تهیه کنم

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. علی محمد

      ۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خاور شهر شصت متری استوک فروشها

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. ابراهیم

        ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام من بچه اهواز هستم میشه ادرس دقیق ترشو لطف بفرمایید

        موافقم 3
        مخالفم 0
  15. غلامرضا

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان عزیز.
    من میخوام یه کریسیدا GLبخرم .کدام مدلش بهتره میگن چهارمدل هست‌.ممنون لطفاراهنمایی کنید

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ويگن

      ۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      کریسیدا از مدل ١٩٨٩تا١٩٩۶ دو دسته دارد ١-سپر بلند که معروف به کریسیدا شخصی هستند این مدل دیفرانسیل سه تیکه با فنربندی عقب دوبل جناغی و فنربندی جلو مکفرسون، منظور از سه تیکه یعنی مثل بنز کپل عقبش پولوس دارد و ترمز عقب دیسکی و ترمز دستی در وسط دیسک جدا از لنت عقب قرار دارد،این مدل با دو موتور۴سیلندر ٢۴٠٠cc بنام22R و۶سیلندر بنام5M در بازار ایران حضور دارد این دسته مدل GTX نام دارد،دسته چهار سیلندر شخصی دومدل xlوGlدارد تمام مدلها آینه برقی ،قفل مرکزی ،آنتن برقی و کولر دارند،مدل Gl شیشه برقی و کولد باکس دارد(یخچال).دسته دوم مدل سپرکوتاه که در نیروی انتظامی و ارگانهای دولتی دیده میشدند این مدل فنر بندی عقب مثل بیوک و پیکان و معروف به دف یک تیکه هستند ترمز عقب کاسه ای میباشد در ظاهر اتاق کوچکتری دارند و بعضی قطعات ظاهری مثل گلگیر جلو ،سپر،جلو پنجره متفاوت هستند،این مدل آینه دستی هم دارد در کل این مدل فقط نام کریسیدا را یدک میکشد و در آن خبری از کیفیت رانندگی و نرمی نیست از این مدل به صورت شخصی هم وارد شده که باید زمان خرید به این نکته دقت کنید،تمام تولدات کریسیدا دنده اتومات هم زده اند که سانروف هم دارند ،نوع سپر کوتاه هم اتومات دارد،مدل سپرکوتاه قیمتی در حدود نصف قیمت دف سه تیکه ها دارد ،در کل مدل شخصی سپربلند واقعا ارزش خرید دارد چراکه این کیفیت نرمی و لذت رانندگی را فقط توی مدلهای گران قیمت آلمانی و ژاپنی میشه پیدا کرد که حداقل قیمت٢میلیارد دارند

      موافقم 4
      مخالفم 0
  16. طه

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    سلام خدمت شما، مگه تو ایران نسل ششم نبود؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سعید

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت رفقا . در مورد این جور ماشینها فرقی هم نداره ژاپنی المانی امریکایی باشه صاحب اش باید و باید فنی و دست به اچار باشه و از همه چیز ماشین سر در بیاره و خودش کارهای فنی و برقی و ظاهری رو انجام بده وگرنه ارزش خرید نداره واسه مشکلات جزیی دنبال اوستا کارش نباشه .

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا