تویوتا

رویارویی GR یاریس با سلیکا و سوپرا در درگ خانوادگی تویوتاها

در نگاه اول، ممکن است این مسابقهٔ درگ کاملاً عجیب به نظر برسد زیرا یک هاچ‌بک داغ سه سیلندر مدرن، یک کوپهٔ چهار سیلندر کلاسیک و یک خودروی اسپرت شش سیلندر افسانه‌ای رودرروی هم قرار گرفته‌اند؛ اما غیر از لوگوی تویوتا که روی پیشانی یاریس، سلیکا و سوپرا نقش بسته، این سه خودرو شباهت‌های دیگری هم باهم دارند.

بهتر است بررسی این خودروها را با جدیدترین عضو گروه آغاز کنیم. GR یاریس به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر کوچک مجهز است که البته به لطف توربوشارژر، ۲۶۱ اسب بخار قدرت تولید کرده و آن‌را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ می‌فرستد. در سوی دیگر میدان، نسل چهارم سوپرا با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی ایستاده است که در نسخهٔ توربوشارژ استاندارد، ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و عجیب اینکه سوپرای حاضر در این ویدئو کاملاً استاندارد و بدون تغییر است. در این خودرو یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک نیرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد.

و نهایتاً آخرین عضو این جمع هم سلیکا GT-Four است که شاید خودروی چندان قابل‌توجهی نباشد. این خودرو که در سال ۱۹۹۴ به بازار آمد، به‌سرعت تحت‌الشعاع سوپرا قرار گرفت زیرا با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ۲۵۲ اسب بخاری، قدرت چندانی نداشت. البته گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و سامانهٔ چهارچرخ محرک کمی جذابیت به این خودرو بخشیده‌اند؛ بنابراین در این درگ هر سه رقیب توربوشارژ بوده و شجره‌نامهٔ پرافتخاری در تاریخ پرفورمنس تویوتا دارند. دراین‌بین، قدرت سلیکا و یاریس تقریباً هم‌سطح است و هرچند سوپرا از برتری آشکاری در قدرت برخوردار است اما در مقابل وزن بیشتری هم دارد.

به‌رسم همهٔ مسابقات درگ کارواو، این رقابت هم با درگ ایستاده آغاز می‌شود و تعجبی ندارد که دو خودروی چهارچرخ محرک از سوپرا جلو می‌افتند. البته در ادامه سوپرا به‌سرعت فاصلهٔ خود با سلیکا را جبران می‌کند اما حریف یاریس نمی‌شود زیرا سوپرا با گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک نمی‌تواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. در مسابقهٔ رولینگ هم درحالی‌که گیربکس اتوماتیک سوپرا درگیر تعویض دنده است، یک‌بار دیگر دو خودروی مجهز به گیربکس دستی برتری زودهنگامی پیدا می‌کنند. پس‌ازاین هم یک مسابقهٔ رولینگ دیگر با سرعت متفاوت و آزمایش ترمز برگزار می‌شود که نتایج آن‌ها را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید.

مشخصات فنی

یاریس

سلیکا

سوپرا

پیشرانه ۱.۶ لیتری I3 توربو ۲ لیتری I4 توربو ۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۲۶۱ اسب بخار ۲۵۲ اسب بخار ۳۲۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر ۳۰۴ نیوتن متر ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ عقب
وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم ۱۳۹۰ کیلوگرم ۱۴۹۰ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Ninja

    ۱۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    عالی خیلی از درگ خوشم اومد بچه ها بنظرتون لنسر سوپرا رو میزنه
    خیلی از این درگ های ژاپنی های دهه 90 خوشم میاد به امید روزی که دوباره رقابت سوپرا و لنسر سیلویا و مزدا ار ایکس و ……. رو ببینیم

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. شاهرخ

      ۱۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (338 ديدگاه)

      خب لنسر وزن کمتری داره
      AWD هم هست
      قدرت خوبی هم داره
      درگی ازشون ندیدم ولی به احتمال زیاد آره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Ninja

        ۱۲ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1162 ديدگاه)

        اره فکر کنم به راحتی ببره چون لنسر دف عقب اوولویشن VI درگ با یاریس با اختلاف خیلی کم باخت تو همین کارواو زمان 12.5 زد اونجا هم یاریس دف عقب 12.5 زد ولی دو دفش اینجا 12.5 زد یعنی لنسر دف عقب 12.5 سوپرا 13.8
        مشخصات لنسر ۲۷۶ اسب بخار ۳۷۳ نیوتن متر دف عقب وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم گیربکس 5 سرعته دستی تایم 12.5
        مشخصات سوپرا ۳۲۰ اسب بخار ۴۲۰ نیوتن متر دف عقب وزن ۱۴۹۰ کیلوگرم ۸ سرعته اتوماتیک تایم 13.8 خیلی مشکوک میزنه یا
        به این دلیل در سال ۱۹۸۸، خودروسازان ژاپنی باهم توافقی بنام «جنتلمن» را منعقد کردند که طبق آن محصولات تولیدی همهٔ آن‌ها نباید قدرتی بیش از ۲۷۶ اسب بخار و حداکثر سرعتی بیش از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشند.
        مشخصات هم اشتباه هست مگه میشه لنسر و یاریس دف عقب لنسر به اون خوبی تایم بزنه و یاریس دف عقبش 12.5 بزنه دو دفش هم 12.5 اونم هردو تو کارواو

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. Reza Waffen SS

      ۱۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      سوپرا 💪💪💪

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Iman99

        ۱۶ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        تو خودرو های اسپرت و همه موارد دیگه مثلا این خودروهای اسپرت دهه ۹۰ ژاپنی اقتصادی بودن و در سطح معمولی هستن هر چند که تو ساخت همین ها هم از کمپانی های اروپایی و امریکایی کمک گرفتن ولی در سطح بالاتر و حرفه ای مثلا خودروهای اسپرت دهه نود خودروهای اسپرت اروپایی و امریکایی بهترین ها رو دارن و بهترین هستن از همه نظر تو همه چیز هم همینطوره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. شاهرخ

    ۱۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (338 ديدگاه)

    خب خوبه البته من تو ژاپنیای دهه نود به ترتیب این ماشینا رو دوست دارم
    اول لنسر اوو9
    دوم اسکایلاین R34
    سوم هوندا NSX
    چهارم سوپرا
    میتسوبیشی جی تی او 3000
    مزدا RX7

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Aryan🥋🥋🥋judo

      ۱۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (574 ديدگاه)

      ژاپن اینقدر توی دهه ۹۰ ماشینای خوبی داره که اصلا نمیتونم بهشون مقام بدم تو اون سال ها از همه خودروساز ها بهتر بودن

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱۲ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        دقیقا 👌،آمریکا هم سدان های توپی میساخت،درواقع آخرین سدان های بزرگ مال دهه نود بودن….

        موافقم 3
        مخالفم 0
      2. Iman99

        ۱۶ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        نه اتفاقا کاملا معمولی بودن و هیچ بهتری در خودرو های دهه نود ژاپنی نبود.
        چون بهترین خودروهای اسپرت دهه نود مثالش میشه مکلارن اف ۱ میشه بوگاتی ای بی ۱۱۰ میشه فراری میشه دوج وایپر اینها بهترین بودن تو دهه ۹۰ میلادی و از همه بهتر بودن تو دهه های دیگه هم همینطوره تو همه چیزای دیگه هم همینطور اونهایی که از اروپا یا امریکا بودن تو همه چیز بهترین هستن از همه نظر
        ژاپنی هیچن در برابرشون.

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. Ninja

      ۱۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      این هم ماشینایی که من دوست دارم به ترتیب
      1_ Nissan Skyline GT_r R34 Nismo
      2_ Mitsubishi Lancer Evolution
      3_7-Mazda RX
      4_Toyota Supra
      5-Honda Acura NSX
      6_Nissan 240SX
      و خیلی ها که اواخر و اوایل دهه 80 هستند مثل تویوتا AE86 داتسون 240Z و نسل اول جی تی ار و بعضی ها که اوایل قرن 21 یا همون 2000 هستند که همگی کلاسیک محسوب میشن خیلی ها هم یادم نمیاد الان در کل ژاپن ماشین خوب و افسانه زیاد داشته ولی این 6 تا یه چیز دیگه هستن که تو دهه 90 هستن
      اینم بهترین صدا بین اینا و زیبا ترین صدای توربو تو دنیا
      httpsNinja://www.aparat.com/v/rqtFT
      اون Ninja رو حذف کنید و تو گوگل لینک رو سرچ کنین

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. میثم

      ۱۲ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (3540 ديدگاه)

      ایمپرزا WRX چی؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. شاهرخ

        ۱۲ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (338 ديدگاه)

        آره اونو یادم رفت ولی احتمالا اون بعد rx7 میوفته
        یه جورایی خیلی شبیه لنسره ولی به لنسر نمیرسه
        تازه لنسر انجین فوق العاده 4g63 رو داره

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. F

    ۱۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (19 ديدگاه)

    پدال عزیز در قسمت جدول مشخصات نوشتی سوپرا گیربکسش ۸ سرعته هست، لطفا اصلاحش کن، با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    سوپرا چه میکنه! هنوزم بعد ۳۰سال خیلی تو دل بروه….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۱۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    سوپرا واقعا یه افسانس
    یه جت جنگده
    یه اسطوره ی واقعی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mahan

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    اسطوره ها به خط!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا