تویوتا

دنده‌عقب با تویوتا راو 4 در سرعت 100 کیلومتر در ساعت!

طرفداران تویوتا خیلی از این ویدئو خوششان نخواهد آمد!

خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک کاملاً همه‌گیر شده‌اند. حتی مدل‌های پرفورمنسی همچون تویوتا سوپرا ۲۰۲۰ نیز منحصراً با چنین گیربکس‌هایی عرضه می‌شوند؛ اما به خوبی می‌دانیم که دسته‌ی بزرگی از طرفداران خودرو به دنبال لذت تعویض دنده هستند.


البته مهم نیست که طرفداران دو آتشه صنعت خودرو چقدر از گیربکس‌های دستی نفرت دارند زیرا افزایش تعداد گیربکس‌های اتوماتیک با خوبی‌هایی همراه بوده و یکی از آن‌ها مکانیسم‌های عملکرد امن در صورت وقوع خرابی یا یک اشتباه است. در یکی از آزمایش‌ها، عملکرد یکی از این مکانیسم‌های عملکرد امن گیربکس‌های اتوماتیک توسط دست‌اندرکاران کانال یوتیوب گاراژ ۵۴ بررسی شده است.

در این تست یکی از مجری‌ها تلاش می‌کند نشان دهد وقتی در سرعت‌های مختلف تا حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، وقتی ناگهان دنده‌عقب را انتخاب کنید چه اتفاقی خواهد افتاد. به منظور کمک به برجسته ساختن این تست، مجری از نسل دوم تویوتا راو ۴ تولید شده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ که به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک دارای مبدل گشتاور مجهز می‌باشد استفاده کرده است.


البته این اولین باری نیست که چنین تستی انجام می‌شود. یکی دیگر از کانال‌های خودرویی روسی قبلاً چنین کاری را با یک دستگاه اوپل آسترا دهه نودی مجهز به گیربکس دستی انجام داده است. البته نتیجه‌ی به دست آمده در آن تست بسیار هولناک بوده اما آیا تفاوتی بین آن خودرو با مدل‌های جدیدتر مجهز به گیربکس اتوماتیک وجود دارد؟


با توجه به ویدئو منتشر شده می‌توان گفت انتخاب دنده‌عقب در زمان حرکت خودرو به جلو خیلی روی یک خودروی اتوماتیک مدرن تأثیر نخواهد داشت. این امر به دلیل وجود حسگرهایی است که تشخیص می‌دهد خودرو در حال حرکت به جلو بوده و انتخاب دنده‌عقب یک حادثه یا استفاده غلط می‌باشد. به خاطر این موضوع و با توجه به وجود حسگرهای سرعت داخل سیستم، رایانه گیربکس اتوماتیک خودرو چنین موضوعی را تشخیص داده و به دنده‌ها اجازه عملکرد دنده‌عقب را نخواهد داد و از کل گیربکس محافظت خواهد کرد.

البته اگر این حسگرهای عملکرد امن از دور خارج شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ویدئو را تماشا کنید تا جواب خود را بیابید؛ و خب واضح است که نباید چنین چیزی را انجام دهید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. سروش

    ۱۴ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (228 ديدگاه)

    قبل از گیربکس های دوکلاچه و هوشمند اتوماتیک ها فاجعه بودن. الان هم پشت ماشین اتومات فقط دستی دنده میدم. ولی این مقاله تسلط بیشتر روی ماشین رو قربانی اشتباهی دنده عقب زدن کرده. مگه میشه کسی اشتباهی این کار رو بکنه؟ ماشین های عهد دقیانوس ما هم موقع حرکت دنده عقبش جا نمیره که کسی بخواد همچین فاجعه ای رقم بزنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (9999 ديدگاه)

    هیچ آدم عاقلی دست به چنین عملی نمیزنه ولی همیشه هم برای من سئوال بوده که مثلاً خودرویی همچون ماکسیما اگر یک نفر اتفاقی دنده را بزاره روی R چی میشه که اینجا جوابش را گرفتم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهراد

    ۱۵ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (752 ديدگاه)

    این قسمت چجوری تو این گرونی گیربکس ماشین رو نابود کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا