تویوتاسانگ یانگ

دوئل تویوتا لندکروزر پرادو و سانگ‌یانگ رکستون

کم‌کم در حال نزدیک شدن به قسمت‌های پایانی دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هستیم و امروز به سراغ گروه اس‌یووی‌های متوسط رفته‌ایم. در دوئل قبلی این گروه میتسوبیشی پاجرو در برابر ایسوزو MU-X قرار گرفت که مجموعاً طی این رقابت تعداد ۱۳۰۷ رأی به ثبت رسیده است. در این جدال پاجرو توانست با دریافت ۱۰۶۰ رأی و کسب ۸۱ درصد از کل آراء، پیروزی قاطعانه‌ای کسب کرده و راهی مرحلهٔ بعدی شود درحالی‌که MU-X موفق به کسب تنها ۲۴۷ رأی شده است. حال امروز در سومین دوئل گروه اس‌یووی‌های متوسط، تویوتا لندکروزر پرادو و سانگ‌یانگ رکستون باهم به رقابت می‌پردازند.

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

نیسان ترا

فورد اورست

تویوتا فورچونر

؟

تویوتا فورچونر

سانگ‌یانگ رکستون

تویوتا لندکروزر پرادو

ایسوزو MU-X

میتسوبیشی پاجرو

؟

میتسوبیشی پاجرو

شورلت تریل‌بلیزر

کیا موهاوی

جیپ رانگلر

تویوتا فورانر

؟

؟

تویوتا لندکروزر پرادو

لندکروزر از مشهورترین و قدیمی‌ترین محصولات تویوتا محسوب می‌شود ولی ما در این دوئل با نسخه‌ای از لندکروزر کار داریم که سابقهٔ بسیار کمتری از نسخهٔ اصلی دارد. پیشینهٔ این خودرو که لندکروزر پرادو نام دارد به سال ۱۹۸۴ و ساخت نسخهٔ سبکی از لندکروزر سری ۷۰ بازمی‌گردد. این خودرو که در اصل پدر لندکروزر پرادو محسوب می‌شود تا سال ۱۹۹۰ به تولید رسید تا اینکه در این سال نسل اول پرادو رسماً معرفی شد. البته این ماشین هنوز هم شباهت زیادی به لندکروزر سری ۷ داشت. سپس نسل اول پرادو در سال ۱۹۹۶ جای خود را به نسل دوم داد که در این نسل پرادو به خودرویی کاملاً مستقل و متمایز از لندکروزر اصلی تبدیل شد و از آن زمان تاکنون در اصل نقش نسخهٔ کوچک‌تری از لندکروزر را ایفا می‌کند. این اس‌یووی متوسط ژاپنی هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که از اکتبر سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. البته نسل چهارم پرادو تاکنون دو فیس‌لیفت عمده را تجربه کرده که دومی به‌تازگی معرفی شده است. در هردوی این فیس‌لیفت‌ها تغییرات عمده در قسمت جلویی خودرو صورت گرفته درحالی‌که در فیس‌لیفت دوم این قسمت تا حدودی به لندکروزر اصلی شبیه شده است. بازار عمدهٔ پرادو کشورهای اروپایی و آسیایی است و در ایالات‌متحده عرضه نمی‌گردد. البته در این کشور مدل فورانر نقش پرادو را بازی می‌کند. لکسس نیز مدل GX را بر اساس پرادو تولید می‌کند که در اصل نسخهٔ لوکس آن محسوب می‌شود و در ایالات‌متحده هم به فروش می‌رسد. دو نسل آخر پرادو طی سال‌های گذشته در کشورمان هم عرضه می‌شدند. لندکروزر پرادو همچنان ساختار بدنه روی شاسی خود را حفظ کرده و نسل کنونی آن بر روی پلت‌فرم مشترکی با تویوتا فورانر، FJ کروزر و تاکوما ساخته شده است. این خودرو در بازارهای گوناگون با پیشرانه‌های بنزینی و دیزل مختلفی عرضه می‌گردد که ما از میان آن‌ها موتور ۲.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل آن‌را انتخاب کرده‌ایم.

سانگ‌یانگ رکستون

سانگ‌یانگ در سال ۲۰۰۱ اس‌یووی بزرگی بنام رکستون را معرفی کرد که بزرگ‌ترین اس‌یووی و به‌طورکلی پرچم‌دار این شرکت محسوب می‌شود. با توجه به اینکه سانگ‌یانگ همواره با مرسدس بنز همکاری داشت و از قوای محرکهٔ این شرکت در محصولاتش استفاده می‌کرد، نسل اول رکستون نیز بر روی پلت‌فرم مرسدس بنز M کلاس ساخته شده بود و با پیشرانه‌های مرسدس بنز به بازار عرضه می‌شد تا جایی که تمامی موتورهای آن متعلق به مرسدس بودند. رکستون از تابستان ۲۰۰۳ در اروپا هم عرضه گردید. نسل اول این اس‌یووی کره‌ای اولین فیس‌لیفت خود را در اوایل سال ۲۰۰۶ تجربه کرد که تغییراتی در قسمت جلویی را به همراه داشت. سپس در سال ۲۰۱۲ رکستون برای دومین بار زیر تیغ جراحی زیبایی رفت و با نام رکستون W معرفی شد اما این بار علاوه بر تغییرات ظاهری، یک پیشرانهٔ ۲ لیتری جدید هم برای آن ارائه گردید؛ اما سرانجام امسال نسل اول این خودرو پس از ۱۶ سال به پایان کار خود رسید و سانگ‌یانگ چند ماه پیش رسماً نسل دوم آن‌را معرفی کرد. این نسل در طراحی کاملاً با توجه به کانسپت LIV-2 شکل گرفته اما برخلاف نسل قبلی، در این نسل از پلت‌فرم مرسدس بنز برای ساخت رکستون استفاده نشده است. البته این خودرو همچنان ساختار بدنه روی شاسی خود را حفظ کرده است. ساختار رکستون جدید از فولاد با مقاومت بسیار بالا و به شیوهٔ جدید Quad-Frame یا چهار فریمه شکل گرفته است که موجب کاهش وزن آن نسبت به نسل قبلی شده است درحالی‌که با وجود وزن کمتر، ابعاد آن رشد داشته است. این خودرو هم‌اکنون در دو نسخهٔ پنج‌نفره (دو ردیفه) و هفت‌نفره (سه ردیفه) و با دو پیشرانهٔ بنزینی و دیزل به بازار عرضه می‌شود که ما جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی موتور دیزلی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه از نوع ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

 

 

مشخصات فنی

تویوتا پرادو

سانگ‌یانگ رکستون

پیشرانه ۲.۸ لیتری ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربودیزل توربودیزل
قدرت ۱۷۵ اسب بخار ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۲.۷ ثانیه ۱۱.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر (ترکیبی) ۸.۱ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۱۹۴ گرم/کیلومتر ۲۱۳ گرم/کیلومتر
وزن ۲۲۵۰ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۳ تن ۳.۵ تن
ظرفیت سرنشین ۷ نفر ۷ نفر
طول ۴.۸۴ متر ۴.۸۵ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۹ متر ۲.۸۶ متر
حجم صندوق بار ۶۴۰ لیتر ۶۵۰ لیتر
قیمت پایه ۳۰,۵۰۰ پوند ۲۷,۵۰۰ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9883802]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسام غفورید

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه این ماشین سانگ یانگ فقط ویترین داره و در مقابل پرادو یا لند کوروز سوسک ظاهر داخل کابین و بیرون زیبایی داره که گول زنندس این ماشین از اون ماشین هایی که بعد از چند سال از هم میپاشه ولی اگه میخواین یک ماشینی داشته باشید که خاص باشه سانگ یانگ رو بخرید اگه ماشین که از نظر کیفیت بهترین رو بخواید باید پرادو یا لند کوروز رو بخرید

    موافقم 2
    مخالفم 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا