تویوتافولکس واگن

دوئل فولکس‌واگن آپ و تویوتا آیگو

برای قسمت بعدی سری رقابت‌های خودروی پدال سراغ کوچک‌ترین سگمنت خودرویی دنیا یعنی کلاس هاچ‌بک‌های سگمنت A رفته‌ایم. این‌ها خودروهایی بسیار کوچک و جمع‌وجور هستند که فقط برای استفاده‌های شهری مناسب‌اند و از پیشرانه‌های کوچک و کم‌مصرفی هم استفاده می‌کنند. این خودروها به دلیل ابعاد کوچک، گزینه‌های ایده آلی برای شهرهای شلوغ با محدودیت‌های جای پارک و ترافیک هستند؛ اما هاچ‌بک‌های سگمنت A برای استفادهٔ جاده‌ای و برون‌شهری مناسب نیستند و به همین دلیل عمدتاً به‌عنوان خودروی دوم مورداستفاده قرار می‌گیرند. خودروهای حاضر در این کلاس عبارت‌اند از:

شورولت اسپارک

اوپل کارل

اوپل آدام

فولکس‌واگن آپ

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

اسمارت فورفور

رنو توئینگو

سیتروئن C1

پژو ۱۰۸

تویوتا آیگو

هوندا N One

سوزوکی سلریو

فیات ۵۰۰

هیوندای i10

کیا پیکانتو

در اولین دور از دوئل‌های گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A، فولکس‌واگن آپ به مصاف تویوتا آیگو رفته است.

فولکس‌واگن آپ

آپ به‌عنوان کوچک‌ترین محصول فولکس‌واگن برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد. البته پیش‌ازاین هم نمونه‌های کانسپتی از آپ در نمایشگاه‌های سال‌های قبل رونمایی شده بود. این خودرو در اصل به‌عنوان جایگزین مدل فاکس در اروپا ارائه شده است و در سال ۲۰۱۲ نیز توانست عنوان خودروی سال دنیا را از آن خود کند. فولکس‌واگن آپ هم‌اکنون در دو مدل هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در تولید می‌شود درحالی‌که نسخه‌های الکتریکی و کراس آن نیز ارائه شده است. علاوه بر این، دو زیرمجموعهٔ گروه فولکس‌واگن یعنی سئات و اشکودا نیز خودروهایی را بر اساس آپ تولید کرده‌اند که اشکودا سیتیگو و سئات Mii نام دارند. درواقع سه خودروی آپ، سیتیگو و Mii تا حد زیادی با یکدیگر یکسان هستند و فقط در نمای جلو، عقب و داخل باهم تفاوت دارند. این اشتراک به تا جایی است که هر سهٔ این هاچ‌بک‌های سگمنت A گروه فولکس‌واگن در یک کارخانه تولید می‌شوند. آپ تنها با یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی در دو نوع تنفس طبیعی و توربوشارژ عرضه می‌شود که ما نمونهٔ تنفس طبیعی را انتخاب کرده‌ایم. این موتور ۷۵ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد که برای یک هاچ‌بک کوچک شهری کافی به نظر می‌رسد. گیربکس استاندارد آپ نیز یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی است اما یک واحد پنج سرعتهٔ اتوماتیک هم برای آن قابل سفارش است.

تویوتا آیگو

آیگو برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و تا چند سال کوچک‌ترین محصول تویوتا محسوب می‌شد تا اینکه در سال ۲۰۰۸ این عنوان را به مدل IQ واگذار کرد؛ اما آیگو هم مانند آپ با دو خودروی دیگر اشتراک دارد. داستان ازاین‌قرار است که تویوتا و گروه پژو-سیتروئن باهم توافق کرده و تحت پروژه‌ای بنام B-Zero به‌صورت مشترک هاچ‌بک‌های کوچکی را توسعه داده‌اند که یکی از آن‌ها همین آیگو و دو نمونهٔ دیگر سیتروئن C1 و پژو ۱۰۷ هستند. این سه هاچ‌بک دقیقاً مانند فولکس‌واگن آپ، اشکودا سیتیگو و سئات Mii، در اصل یک خودرو هستند که با طراحی‌ها و برندهای متفاوت به تولید می‌رسند. تولید نسل نخست این سه هاچ‌بک ژاپنی-فرانسوی تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت تا اینکه در این سال بازهم با همکاری مشترک تویوتا و پژو-سیتروئن، نسل دوم آن‌ها به‌طور همزمان معرفی شد. البته طبق رسم نام‌گذاری پژو، نام نسل دوم ۱۰۷ به ۱۰۸ تغییر پیدا کرد. آیگو/۱۰۸/C1 هم مانند آپ/سیتیگو/Mii در دو نسخهٔ سه‌در و پنج‌در ساخته شده و از یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی استفاده می‌کنند. این موتور ۷۰ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته برای این هاچ‌بک‌های شهری یک موتور بزرگ‌تر ۱.۲ لیتری هم قابل سفارش است که ما برای هماهنگی با رقیب آلمانی همان موتور کوچک‌تر ۱ لیتری را انتخاب کرده‌ایم.

 

مشخصات فنی

  فولکس‌واگن آپ تویوتا آیگو
پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر ۱ لیتری ۳ سیلندر
قدرت ۷۵ اسب بخار ۷۰ اسب بخار
گشتاور ۹۵ نیوتن متر ۹۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر ۱۶۰ کیلومتر
شتاب صفرتاصد ۱۳.۲ ثانیه ۱۴.۲ ثانیه
مصرف سوخت ۴.۷ لیتر ۴.۱ لیتر
طول ۳.۵۴ متر ۳.۴۵ متر
وزن ۹۳۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۱۱,۸۰۰ دلار ۱۱,۷۰۰ دلار

 

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9741281]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد سجادیان

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    انتخاب بین این دوتا واقعا سخته؛ برند هردوشون معتبره، هر دو از نظر فنی تقریبا مثل هم هستن، قیمتاشون در یه حده، طراحی جلو آپ بهتره در عوض طراحی عقب آیگو زیباتره، کابین آپ مجلسی‌تره!! اما کابین آیگو فانتزی‌تر، ولی هر دوشون جذاب هستن، شتاب اولیه آپ بیشتره، به جاش آیگو مصرف سوخت کمتری داره. . . در کل هیچ‌کدوم برتری قاطع به حریفش نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza.m

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (309 ديدگاه)

      در کل تویوتا هم با نمک تره هم زیباتر

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. شکیلا شاکر دوست

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقای امیر دهقان عزیز از شما و سایر نویسندگان پدال و تمام کسانی که برای این سایت زحمت می کشن تشکر می کنم و براتون آرزوی موفقیت می کنم
      به نظر من وقتی که تعداد رای های هر دوئل خیلی نزدیک هستش مثل دوئل مک‌لارن 570S و فراری کالیفرنیا T بهتره که هر دو رو به مرحله بعدی بیارید و نکته بعدی هم اینکه الان بهترین وقت برای کلاس بندی سوپر اسپورت هاست و بهتره که همه سوپر اسپورت ها توی یک کلاس نباشن تا حالا فقط یک دوئل از این کلاس برگزار شده که دو خودرو اون دوئل هم توی یک کلاس بودن مثلا بنز AMG gt و مک‌لارن 570S و فراری کالیفرنیا T و آئودی R8 و … توی کلاس باشن و سوپر اسپورت هایی مثل لامبورگینی اونتادور و … هم توی یک کلاس دیگر باشن و بقیه کلاس های سوپر اسپورت هم همینطور
      با تشکر مجدد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Reza.m

        ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (309 ديدگاه)

        با سلام به نظر بنده اصلا مقایسه مک لارن با کالیفرنیا اشتباه بود…این دو ماشین از دو کلاس اسپرت و گرند تور هستند…مک لارن باید با امثال ائودی r8 و کالیفرنیا باید با امثال استون مارتین مقایسه بشه…
        با تشکر

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. DEAD POOL

          ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (164 ديدگاه)

          سلام خوبی??

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. علي

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    vw up به نظر من ی چیز دیگست و از طراحی ماندگار تر و پویا تری برخورداره و همچنین ی شخصیت و اعتبار اروپایی آلمانی . یعنی اگر به ایران بیاد و من توانایی خریدشون رو داشته باشم بدون شک vw up گزینه خرید من خواهد بود .
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. اکبر

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    از نظر ظاهری هر دو خوبن و تقریبا در یه حد هستن ولی من آپ رو انتخاب میکنم
    به نظرم کابین آپ شیک تر و بهتره ولی مشکلش اینه که صفحه نمایشش خیلی کوچیکه،پس در این زمینه نمیتونم هیچکدوم رو برتر بدونم
    مصرف سوخت برا چنین ماشینایی خیلی مهمه که آیگو بهتره
    یکی از نقطه ضعف های مهم آیگو اینه که صندلی های عقبش دید محدودی به بیرون دارن،یعنی شیشه های عقبش خیلی کوچیکه
    قیمتاشون که تقریبا در یه حده ولی شتاب و سرعت آپ بهتره
    من در کل به آپ رای میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سامان اذری

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    انتخواب من آیگو
    قیافش اسپورت تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      واقعا برتری قابل توجهی نسبت به هم ندارن.
      حداکثر سرعت فولکس واگن بیشتره ، قدرت و گشتاورش بیشتره ، شتابش بهتره ، اما از اون طرف مصرف تویوتا کمتره و قیمتش به ذره پایین تره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        منم فقط به خاطر این تویوتارو انتخاب کردم که یکم قیافش به دلم نشست
        همین

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. محمد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (40 ديدگاه)

    به نظر من وقتی یه ماشین تو این سگمنت انتخاب میکنی باید دوام و اصطحلاک ماشین رو در نظر بگیری،با این که هردوتا خوبن ولی من آیگو رو انتخاب کردم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. یاسین

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    یه نکته اینه که تویوتا ایگو فولکس اپ اشکودا سیتیگو پژو 108 و سیتروئن C1 وسئات Mi همگی یه در اصل یه ماشینن چون محصول پلتفرم مشترک تویوتا و PSA هستن همشون فرقی مهمی و اساسی جز ظاهرشون با هم ندارن که مثلا بشه گفت این از اون بهتره مگه بگیم تحت پارامتر طراحی نظر بدیم من ایگو رو انتخاب میکنم طراحیش بیشتر به چشمم اومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (691 ديدگاه)

      سلام دوست گرامی
      سه ماشین آپ/سیتیگو و Mii روی پلت فرم فولکس‌واگن ساخته شدن و سه ماشین 108/C1/آیگو روی پلت‌فرم مشترک تویوتا و PSA
      بنابراین سه هاچبک‌ گروه فولکس‌واگن با سه هاچبک‌ تویوتا-PSA ارتباطی ندارن و کاملاً از هم مستقل هستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاسین

        ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (658 ديدگاه)

        بله جناب دهقان متوجه شدم با توجه به چیزی که قبلا خونده بودم دچار سوتفاهم شدم اینجا

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ارمان

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        اقای دهقان عزیز
        ضمن پاسخ به کامنتتون در دوعل مورانو
        من در کامنتهای بچهای حرفه ای هم سردر گمی رو میبینم ایرادات بسیار زیاده و مطالب پاسخ گو نیست هدف دل سرد کردن شما نیست اما فقط کافیه یه نگاه به دیدگاها بندازیم هر کسی یه تزی داره ? با این حال من واقعا ممنون شما بابت وقتی که برای امثال من میزارید اما دوعل اونم در سطحی ترین شکل ممکن منو یاد دوعل های سطحی کیلینتیسوود میندازه که شاید اسم دوعل اون رو توجیح کنه و من ترجیح میدم ((مقایسهای)) علمی تر رو دنبال کنم . شاد باشید

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیر دهقان

          ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (691 ديدگاه)

          بله حق با شما ست
          این مقایسه‌ها و دوئل‌ها هرگز جنبۀ علمی نداشته و برنده و بازنده شدن خودرویی در آنها به‌هیچ‌عنوان به معنی بهتر یا بدتر بودن اون نیست.
          تنها هدف ما از برگزاری این رقابت‌ها ابتدا افزایش هیجان در مطالب و سپس فهمیدن اینکه چه خودرویی نزد ایرانیان پرطرفدارتره. همین.
          البته انتشار این دوئل‌ها هرگز لطمه‌ای به دیگر مطالب معمول سایت نمیزنه و مثل همیشه به انتشار مقایسه‌های علمی و معتبر هم خواهیم پرداخت.
          درهرحال از مشارکت شما و سایر دوستان در این رقابت‌ها بسیار سپاسگذاریم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. شاهين

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    این سگمنت فقط ژاپنی.خیابونای ژاپن اکثرا تنگ و باریکه و از ۶٠ سال پیش این سگمنت تو ژاپن خریدار داشته و قطعا اونجا به تکامل بیشتری میرسه.یا هوندا یا تویوتا این سگمنت رو میبره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فقط تویوتا و هوندا

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (571 ديدگاه)

    یکی از فاکتورهای مهم این کلاس مصرف سوخت کم هستش. هر دو خوبن ولی تویوتا بهتره.ضمن اینکه قابلیت اطمینان تویوتا بالاتره و استهلاک کمتری هم داره. حداکثر سرعت هم به درد این کلاس نمیخوره. تو شهر مگه میخوای چند تا باهاش بری. نهایت 100 تا (با اغراق). البته شتاب خوب به درد یه ماشین شهری میخوره (برخلاف کسایی که فکر میکنن ماشین شهری نیاز به شتاب نداره.) که از این لحاظ فولکس بهتره. از لحاظ ظاهری هم تویوتا به نظرم بهتره. بنابراین در مجموع من آیگو رو انتخاب میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. فیصل

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    قیافه آیگو بهتره . تو بقیه مواردشون تقریبا برابرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. کاوه آهنگر

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (432 ديدگاه)

    انصافا طراحی داخلی و خارجی آیگو قشنگ تره،ضمن اینکه آیگو کیفیت بیشتری داره و همچنین ژاپنی ها در این کلاس تجربه بسیار زیادی دارند. انتخابم تویوتا آیگو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. جواد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (24 ديدگاه)

    فکرکنم میتسوبیشی mirage رو جا انداختین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. sina

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    آیگو
    چون تویوتاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. وحید

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (325 ديدگاه)

    چه تغییرات فجیهی تو قیمت دلار کردند که قیمت این خودرو حدوداً40 میلیون میشه
    بعدم با این توجیه پراید با این قیمت منصفانست !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. جرمی کلارکسون

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (89 ديدگاه)

    نمیدونستم فولکس واگن در حد اینجا طرفدار داره!!!
    منم آیگو رو ترجیح میدم بخاطر برندش

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      مطمئن باش از تمامیه برندهای انگلیسی سرجمع بیشتر طرفدار داره فقط فولکس واگن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امپراتور لامبورگینی

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      برای اینکه از برند فولکس واگن سر در نمیارید ….
      فقط فولکس …. .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. Mohamad

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (812 ديدگاه)

    آیگو رو انتخاب میکنم چون یک تویوتاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. بهزاد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2412 ديدگاه)

    وزن تویوتا آیگو از 840 کیلوگرم شروع میشه و با برخی آپشن ها به 900 کیلو میرسه که در متن جایش خالی است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. DEAD POOL

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    جفتشون یه چیزن ولی آپ خوش فیس تره?
    قدرتشونم که شبیه این ماشین کشویی ها میمونه بکشی عقب ولش کنی بره?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. كوروش

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    Up فقط چون ساخته فولکس هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. رامکال

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    رای من فولکس آپ هستش.
    مشخصات فنی بهتر.
    و از اونجایی که اروپایی ها در ساخت ماشین های شهری تبحر دارند و همچنین سابقه خوب فولکس در ساخت محصولات با فرمان پذیری خوب من به آپ رای دادم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Omid622

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    اگه ممکنه یکی به ما بگه در دنیایی اتومبیل چند سگمنت ماشین داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Saman

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    قطعن تویوتا انتخاب به مراتب بهتری هستش تویوتا امپراطور کیفیت و استهلاک ناچیز هست و فولکس در این زمینه ها برند مهمی به حساب نمیاد و قابل مقایسه با غولی چون تویوتا نیست مثل فیل و فنجون میمونن :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. حسین وی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (463 ديدگاه)

    جای مزدا 2 خالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. حمیدرضا

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چقدر سخته انتخاب من به تویوتا رای دادم فقط و فقط به خاطر نمایشگر بزرگ داخل کابین وگرنه هیچ برتری قاطعی نداشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Ahmad

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    از لحاظ فنی هر دو مثل هم بودن من طراحی آیگو رو پسندیدم و به اون رای دادم.
    میتونستی پدال جان با یک کار علمی تخیلی و جلوه های ویژه پراید 111 رو در این سگمنت جا بدید.تا اندکی از حس سر خوردگی ما کابران پدال کاسته بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا