تویوتا

تجربهٔ رانندگی با یاریس iA، مزدایی با نشان تویوتا

تویوتا یاریس که نمونه‌هایی از آن در کشورمان هم حضور دارد، در نسخه‌های مختلفی ساخته شده که بسته به بازارها باهم تفاوت دارند؛ اما در این مطلب قصد معرفی و آزمایش رانندگی با نسخه‌ای از این خودرو را داریم که درواقع اصلاً تویوتا نیست! این خودرو تویوتا یاریس iA نام دارد و ریشه‌یابی شجره‌نامهٔ آن کار آسانی نیست چراکه نام این سدان کوچک، گمراه‌کننده است. وجود نام یاریس در این خودرو رابطه‌ای با هاچ‌بک کوچک تویوتا نشان می‌دهد که این درست نیست. همچنین پسوند iA هم در نام این خودرو کاملاً بی‌معنا است.

2017 Toyota Yaris iA

داستان ازاین‌قرار است که تویوتا در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۵، سدان کوچکی را توسط برند سایون خود معرفی کرد که سایون iA نام داشت؛ اما این خودرو بر اساس مزدا ۲ سدان ساخته شده بود و در اصل همان مزدا ۲ بود که تویوتا قصد داشت آن‌را با تغییراتی جزئی و با برند سایون در بازار ایالات‌متحده عرضه کند. سایون iA با تغییراتی در جلوپنجره، سپر جلو و چراغ‌های جلو از مزدا ۲ سدان متمایز شده بود؛ اما در سال ۲۰۱۶ تویوتا تصمیم به تعطیلی برند سایون گرفت و بدین ترتیب این خودرو با نام تویوتا یاریس iA از آگوست ۲۰۱۶ به بازار عرضه گردید؛ بنابراین حروف iA در نام این خودرو یادگار زمانی است که توسط سایون به بازار عرضه می‌شد.

همان‌طور که توضیح آن رفت، تویوتا یاریس iA در اصل همان نسخهٔ سدان مزدا ۲ است (خودرویی که در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود). یاریس iA در کارخانهٔ مزدا در مکزیک تولید می‌شود، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر ساخت مزدا استفاده می‌کند و طراحی و ویژگی‌های داخلی آن برای هرکسی که در چند سال گذشته در یک مزدای جدید نشسته باشد آشنا خواهد بود. این همکاری قطعاً به نفع تویوتا است زیرا یاریس iA بسیاری از اصول مدل بزرگ‌تر مزدا ۳ را به ارث برده است که در لیست ۱۰ خودروی برتر امسال ما حضور دارد.

2017 Toyota Yaris iA

یکی دیگر از ویژگی‌های یاریس iA، دماغهٔ پیوندی آن است که در بهترین حالت ترکیبی از تویوتا و مزدا را ارائه کرده است. همچنین این تویوتا به‌راحتی می‌تواند با یک مزدا ۳ اشتباه گرفته شود. البته این خودرو با قدِ بلند و طول کوتاهش کمی عجیب و ناهمگون به نظر می‌رسد اما با توجه به خودروهای دیگری که در بازهٔ زیر ۱۷ هزار دلار حضور دارند، یعنی بخشی که یاریس iA در آن قرار دارد، نمی‌توان ایراد چندانی از آن گرفت.

هنگامی‌که پای به داخل این خودرو می‌گذاریم، با کابینی روبرو می‌شویم که پلاستیک و تودوزی پارچه‌ای آن احساس واقعاً باکیفیتی دارند. در کنسول میانی خودرو صفحه‌نمایش لمسی استاندارد ۷ اینچی مزدا نصب شده است که البته کنترل، دقت و عملکرد آن مانند یک آئودی احساس نمی‌شود. صندلی‌های جلو راحت بوده و فضای پای مناسبی دارند اما فضای پای صندلی‌های عقب تا حدودی تنگ است؛ اما بدنهٔ نسبتاً بلندقد یاریس iA بدین معنا است که از فضای سر مناسبی برای اکثر افراد بالغ برخوردار است.

2017 Toyota Yaris iA

هرچند می‌توان از میان گیربکس شش سرعتهٔ دستی استاندارد و شش سرعتهٔ اتوماتیک با اضافه پرداخت ۱۱۰۰ دلار، یکی را انتخاب کرد اما یاریس iA فاقد پکیج آپشن‌های سفارشی است. البته میزان تجهیزات استاندارد این خودرو مناسب است به‌گونه‌ای که بلوتوث، ورود بدون کلید، کروز کنترل، صفحه‌نمایش ۷ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، دوربین دید عقب و حتی سیستم هشدار برخورد جلو، همگی در یاریس iA گنجانده شده‌اند. این در حالی است که به‌عنوان‌مثال برای به دست آوردن این تجهیزات در شورلت اسپارک باید ۱۶۸۰ دلار پرداخت کنید درحالی‌که نه هوندا فیت و نه فورد فی‌یستا در هیچ‌یک از تیپ‌های خود سیستم هشدار برخورد از جلو را ارائه نمی‌کنند.

مزدا MX-5 برای مدت طولانی پوستر دوران کودکی ما به‌عنوان یک خودروی اسپرت لذت‌بخش و البته نه‌چندان سریع بوده است اما در حال حاضر این خودرو با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر زیر شش ثانیه دیگر کُند نیست؛ اما حالا یاریس iA نمایندهٔ جدید این ایده است چراکه با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۸.۷ ثانیه و پیمودن مسافت ۴۰۰ متر در ۱۶.۸ ثانیه، قطعاً خودروی آهسته‌ای است. البته این خودرو درعین‌حال به لطف تعویض دندهٔ روان و رضایت‌بخش، فرمان سبک و یک پیشرانهٔ چهار سیلندر سرحال، رانندگی لذت‌بخشی دارد.

2017 Toyota Yaris iA

هندلینگ تیز و پاسخگوی یاریس iA، راحتی آن‌را قربانی نکرده است به‌گونه‌ای که سواری آن انعطاف‌پذیر بوده و بهتر از آن در این محدودهٔ قیمتی یافت نمی‌شود. این ماشین حتی هنگام حرکت با سرعت‌های بالا در بزرگراه‌ها، به لطف یک گیربکس شش سرعته که دور موتور را در سرعت‌هایی بالاتر از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت پایین نگه می‌دارد، نسبتاً ساکت و آرام است. همچنین ما توانستیم به‌طور متوسط با آن مصرف سوخت ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کنیم که این یعنی یاریس iA خودروی تقریباً صرفه‌جویی است.

2017 Toyota Yaris iA

تنها شکایت ما از یاریس iA این است که فقط به‌صورت سدان عرضه می‌شود به‌گونه‌ای که نه مزدا نسخهٔ هاچ‌بک مدل ۲ خود را در ایالات‌متحده عرضه می‌کند و نه تویوتا آن‌را با نشان خودش در این کشور ارائه می‌کند. البته به‌احتمال‌زیاد این امر بدین خاطر است که تویوتا نمی‌خواهد با این کار موجب کاهش فروش یاریس اصلی که توسط خودش طراحی شده گردد و مزدا هم نمی‌خواهد فروش کراس‌اوور محبوب و سودآور CX-3 را که روی پلت‌فرم ۲ ساخته شده تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین در ایالات‌متحده تنها امکان خریداری سدان یاریس iA وجود دارد که با صندوق بار ۳۶۸ لیتری خود هرچند در مقایسه با سدان‌ها، کوچک نیست اما فاقد کارایی یک هاچ‌بک است.

2017 Toyota Yaris iA

بدین ترتیب شاید هوندا فیت به دلیل کارایی بالاتر داخلی و کاربردی بودن بیشتر، رقیب سرسختی برای تویوتا یاریس iA باشد اما فیت که در قیمت پایه ۱۰ دلار گران‌تر از یاریس iA است، در لذت رانندگی و تجهیزات استاندارد با این مزدا/تویوتا مطابقت ندارد؛ بنابراین در کل تویوتا یاریس iA یک خودروی کوچک کاملاً لذت‌بخش و با ارزشی بی‌نظیر است بدون توجه به آنکه چه نشانی روی جلوپنجرهٔ آن قرار دارد.

مشخصات فنی

Toyota Yaris iA 2017
ترکیب موتور جلو/محور جلو
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۱۶,۸۱۵
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۶ اسب بخار
گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
شتاب صفر تا ۹۶ ۸.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۳ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷ لیتر (ترکیبی)

 

منبع: Car&Driver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. فيصل

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (350 ديدگاه)

    داخل کابینش خوبه. ساندرو هم ١٠۶ اسب بخار قدرت داره و ٠-١٠٠ رو تو ١٢ ثانیه میزنه دنده دستی. اتوماتش حدود ١۴ ثانیه. قیمت هم ناقابل ۵٠ملیون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Viper ACR

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    تویوتا حتما میتونست یک توربو، سیستم هیبرید یا هر چیزی روی این ماشین نصب کنه و شتاب 5 ثانیه ای و مصرف سوخت 4 لیتری براش بسازه

    اما قید این پیچیده کاری ها رو زده و ماشینی ساخته که قشر متوسط جامعه ، 20 سال سوارش بشن و از یک ماشین بسیار کم استهلاک و کم دردسر لذت ببرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۲۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      تویوتا نساخته. مزدا ساخته. تویوتا میساخت شتابش بالای ۱۰ بود (فکر کنم کرولا شتابش تو تست خودرو بانک حدود ۱۴ بود).

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Viper ACR

        ۲۳ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        بله درست میگی.
        مزدا باز بیشتر از تویوتا به فکر لذت رانندگی هست.

        اما لذت یک ماشین کم درد سر ، واقعا چیزی نیست که بشه ازش گذشت. مزدا و تویوتا عالی کار کردن. به هر دوتاشون خیلی علاقه دارم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. حسین

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    کاش ایرتویا هم این “مزدا مکزیکی تویوتا نشان” رو وارد کنه!
    البته اتومات!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۳۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      اگه ایرتویا زرنگ بود یا واقعا نماینده تویوتا بود، تویوتاها رو با تنظیمات متناسب به ایران وارد میکرد یا حتی ماشین مخصوص ایران میتونست از کمپانی مادر بگیره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ahmadrezakhz

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    چرا مزدا اینکارو میکنه ماشین میسازه با نام رقیبش میفروشه!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساسان.م

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (338 ديدگاه)

      پولشو میگیره نگران نباش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    برند سایون با ماشینای اقتصادی و با کیفیت معروف بود این ماشین همونه حالا پلتفرمش با مزدا مشترکه ایرادش چیه بهتر از ما که رو پلتفرم 405 ماشین میسازیم اینکه کیفیت داخلشم خوبه یعنی یه تویوتا اصیله

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقط تویوتا و هوندا

      ۲۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (571 ديدگاه)

      مصرف سوختشو اشتباه نزده احیاناً؟ 7 لیتر واسه یه 1.5 لیتری زیاد نیست؟ ضمن این که موتورشم مزداست. مزدا 6 با موتور 2.4 لیتری مصرف ترکیبیش 7.8 هستش بعد این …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    مزدا حرف نداره در واقع این ماشینا مزدا ساخته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sadegh

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (133 ديدگاه)

    مزداست این،اصلا تویوتا واس این ماشین وصله نچسبیه!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سلطان ای بی اس

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    یعنی چی تویوتا واسه این ماشین وصله نچسبیه، آگه منظور طراحی ظاهری قبول به مزدا بیشتر میره چون واقعا مزداست ولی آگه منظور کیفیت و برنده…… آقا هیچی دلت خوش باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. shahin

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    این اصلا مزداست.انگار آرم مزدا رو از روش کندن آرم تویوتا زدن.موتورش که مزداس.بدنش هم مزداس.داخل کابین هم مزداس. تویوتا با اون همه عظمت و بزرگی به تنها شرکتی که اعتماد کرده مزدا بوده و این یعنی مزدا حتی روی تویوتا رو هم کم کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فرشاد سجادیان

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    طراحی خارجی تا حد زیادی مزدا
    کابین کاملا مزدا
    موتور مزدا
    برند تویوتا!
    ????
    تویوتا جان تو هم تواناییش رو داری هم سرمایش، این چه کاری بود کردی ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علیرضا .م

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    اصلاً با این حرکت تویوتا حال نکردم . صد رحمت به کپی چینی ها .
    همه چیز این ماشین مزداست فقط لوگوش فرق میکنه .
    برای مزدا هم متاسف هستم که به خاطر پول دست به همچین کاری زده .
    مردم مسخره اینها نیستن که .
    فرض کن ماشینی رو سوار بشی که همه میدونند مزداست اما لوگوش تویوتا باشه .
    مسخره ها .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امین

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (97 ديدگاه)

    جلوش منو یاد سگ بولداگ میندازه خیلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. MaZi Zo0M Z0oM

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (55 ديدگاه)

    برخی از دوستان ظاهرا حوصله خوندن با دقت متن رو ندارند که قید شده:
    « یاریس iA در کارخانهٔ مزدا در مکزیک تولید می‌شود »
    یعنی کلیه قطعات این خودرو از جانب مزدا داره تأمین میشه و اکثرا هم همونطور که در تصاویر مشخص هست اساسا و بدون تغییر همون مزدا 2 سدان هست بجز چراغ های جلو و سپر جلو.روی ایربگ فرمان،قاب روی موتور،عقبدرب صندوق و جلوپنجره و کاپ وسط رینگها لوگو تویوتا جایگزین شده.
    جالبتر اینکه از نظر امکانات تقریبا مدل پر امکانات و نسبتا فول عرضه شده اما تفاوتش با مزدا2 اصلی عذن بهره مندی از هدآپ دیسپلی،عدم بهره مندی از تریم دو رنگ داشبرد و رودریها چرمی و همچنین عدم بهره مندی از روکش صندلیهای چرمی میباشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MaZi Zo0M Z0oM

      ۲۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (55 ديدگاه)

      اضافه کنم که مزدا2 اتاق DJ در سال 2015 به عنوان خودروی سال کشور ژاپن انتخاب و معرفی شد و احتمالا همین عامل باعث تولید این خودرو در نسخه سدان و البته با برند تویوتا بوده.ضمن اینکه دو سالی هست که تویوتا و مزدا قرارداد همکاری و در حوزه تبادل و انتقال متقابل و دو طرفه تکنولوژی های خودرویی با یکدیگر منعقد کردند.از طرفی کارخانه مزدا در مکزیک این خودرو رو تولید میکنه و درسته که خود مزدا 2 به بازار آمریکای شمالی وارد نمیشه ولی برای خود مکزیک و کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای آمریکای جنوبی که مزدا2 تولید و عرضه میشه.پس مشخصه که سیاست تویوتا در انتخاب این خودرو بدلیل انتخاب خودروی سال در ژاپن بوده.جهت کاهش هزینه ها اون رو از سایت تولید مزدا در مکزیک انتخاب کرده.عمدا از برند تویوتا استفاده شده که اولا بازار مزدا CX-3 در آمریکای شمالی و کانادا تحت تأثیر قرار نگیره.دوما بنوعی استفاده از اعتبار برند تویوتا در نتطقه آمریکی شمالی هم باعث استقبال خریداران از این خودرو بشه.یجورایی تویوتا حمایت معنوی خودش رو از مزدا بواسطه عرضه این محصول اعلام کرده.هر چند که پیش تر و در سال 2015 تویوتا اعلام کرده بود که نسل بعدی تویوتا GT86 با استفاده از پلت فرم نسل چهارم مزدا میاتا ND خواهد بود،اما فعلا که اون خبر محقق نشده و اینیکی به یکباره به تولید رسیده و عرضه شده.شاید هم بنوعی جهت بررسی و بازاریابی فروش هست که تویوتا داره از محصول ساخت مزدا اما با برند تویوتا استفاده میکنه تا در پروژه های همکاری جدی تر آتی با اطمینان به اهداف خودشون دست پیدا کنند.

      یا حق …!

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا