تسلاتویوتا

فروش کل سهام تویوتا در تسلا

تویوتا در جولای سال ۲۰۱۰ حرکتی هوشمندانه انجام داد و با پیروی از حرکت دایملر، ۵۰ میلیون دلار از سهام تسلا را خرید. دایملر یک سال قبل از تویوتا چنین کاری را انجام داده بود. این خودروساز ژاپنی در اکتبر سال ۲۰۱۴ بخش اعظمی از سهام خود در تسلا را به مبلغ حدود ۷۰۰ میلیون دلار فروخت.


اگرچه دو کمپانی تویوتا و دایملر ۱.۵ میلیارد دلار از طریق سهام تسلا به جیب زدند اما مزیت‌های این معاملات دوطرفه بوده است. تویوتا با کمک تسلا قادر بود کارهای ضروری برای عرضه سریع‌تر راو ۴ به بازار را انجام دهد و از سویی تسلا نیز از یک ورشکستگی فرار کرد. دایملر نیز از تسلا برای ساخت خودروهای اسمارت فورتو ED و مرسدس بنز B کلاس الکتریک استفاده کرد.

tesla car factory
در ادامه‌ی این همکاری‌ها مرسدس شروع به معامله با کمپانی‌های الکتریکی وطنی کرد و تویوتا نیز به سوی خودروهای سلول سوختی منحرف شد. خوشبختانه تویوتا امروز در حال لذت بردن از موفقیت پریوس پرایم پلاگین هیبریدی است.


اگرچه تویوتا ظاهراً کل سهام خود در تسلا را در سال ۲۰۱۶ فروخته اما این موضوع را تنها همین هفته پیش به رسانه‌ها اعلام کرده است. تویوتا در مارس ۲۰۱۶ حدود ۲.۳ میلیون سهم از تسلا را در اختیار داشته است (با قیمت حدود ۴۸۰ میلیون دلار در آن زمان).


مشخص نیست قیمت فروش نهایی چقدر بوده اما اضافه کردن ۵۰۰ میلیون دلار به حدود ۷۰۰ میلیون دلار به دست آمده در دو سال قبل نشان می‌دهد تویوتا حدود ۱.۲ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری خود به دست آورده است.


چرا تویوتا تا این مدت طولانی سهام تسلا را نگه داشته است؟ شاید این تفکر وجود داشته که هنوز چیزی در حال توسعه بوده و یا اینکه سهام تسلا را دوست داشته‌اند. سخنگوی تویوتا گفته است: “همکاری توسعه‌ای ما با تسلا کمی قبل‌تر پایان یافته است و از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی دیده نشده و ما تصمیم گرفتیم تا میزان سهام باقی‌مانده را بفروشیم.”


تویوتا در سال ۲۰۱۶ با پیشبرد بخش خودروهای الکتریکی قدمی روبه‌جلو برداشت و تعهد خود با حرکت بیشتر به‌سوی خودروهای الکتریکی در آینده‌ای نزدیک را نشان داد. البته این کمپانی به‌طور کامل از تکنولوژی سلول سوختی دست نکشیده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان سابق)

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    چقدر سرمایه گذاشت؟50 میلیون
    چقدر فروخت؟1.2 میلیارد
    چند درصد سود کرد؟2400درصد
    کدوم طرف معامله برد کرد؟هر سه: تویوتا و تسلا و مشتری های هر دو
    معامله پر سود و برد-برد که میگن اینه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AK_007

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      البته دقیقا ۲۴ برابر سود هم نبوده چرا که قاعدتا ۵۰ میلیون دلار اون زمان از ۵۰ میلیون دلار الان ارزشمندتر بوده
      ولی در کل سود خوبی داشته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. احسان

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (57 ديدگاه)

      در کسب و کار سود بالاتر از ۱۰۰درصد وجود نداره
      محاسبه سود به این صورت هست:
      قیمت فروش منهای قیمت خرید تقسیم بر قیمت فروش یعنی سود تویوتا بدون احتساب خواب سرمایه و تورم میشه ۹۵ درصد…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاشار

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (31 ديدگاه)

        دوست عزیز فرمولی که شما گفتید نشان دهنده اینکه از قیمت فروش چند درصدش سود بوده مثلا: 95 درصد 1.2 میلیارد دلار که قیمت فروشه ، سود معامله بوده اما سود بدست آمده نسبت به سرمایه گداری اولیه 23 برابر می باشد یا 2300 درصد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ACR VIPER

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    تویوتا خیلی زرنگه واقعا چه سودی نسیبش شده
    ازون ور دایملر هم تکنو لوژی هیبرید رو سریع به کار برده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یاسین

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    تویوتا اومده سهام خرید هم کمک کرد به توسعه تسلا هم الان سود کرد سودو زده به جیب بره برای پروژه های تحقیق و توسعه دیگش خرجش کنه عجب مارمولکی بود تویوتا خبر نداشتیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mohamad

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (812 ديدگاه)

      چه رشد وحشتناکی هم داشته
      24 برابر!!!!!
      این سرمایه گذاری و نگه داشتن سهام به مدت 6 سال مطمئنا اتفاقی و شانسی نبوده بلکه کاملا آگاهانه و به موقع انجام شده و زمانی دست به فروش کامل سهام زدن که دیگه پیشرفت و توسعه ی خاصی در تسلا ندیدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان(احسان سابق)

        ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2872 ديدگاه)

        البته قیمت سهام تسلا از 29 دسامبر 2016 (اخرین روز سال) تا امروز 62 درصد رشد داشته و با توجه به افزایش فروش 30 درصدی سالانه حتی بیشتر هم میشه. معمولا فروش سهام بر اساس هدف گذاری قبلی انجام میشه. برای مثال از اول سال مالی 2016 مدیرای تویوتا تعیین میکنن که باید تا اخر سال از فروش سهام 1 میلیارد دلار پول نقد جذب کنن و با توجه به اینکه قیمت سهام تویوتا دو سال گذشته ثابت بوده شرکت ترجیح میده با فروش سهام زیرمجموعه ها این پول رو تهیه کنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Mohamad

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (812 ديدگاه)

    اوه اوه 50 میلیون دلار گذاشته و 1.2 میلیارد دلار سود کرده!!!!!
    خیلی حرفیه ها!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سیاوش

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در ایران هم شرکتها و موسسات با صورت های مالی الکی سهامشون میندازن به ملت و بعدش مشخص میشه ورشکسته بودن و در عرض شش ماه 2400 درصد ضرر به سهامدارا می زن!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا