تویوتا

تویوتا سوپرا 2021 چه چیزی در چنته دارد؟!

تویوتا در دیتونای فلوریدا از مدل سال ۲۰۲۱ سوپرا رونمایی کرد. ما مطمئن نیستیم که باید انتظار چه چیزی را از این خودرو داشته باشیم اما قطعاً از دیدن سوپرای به‌روز شده ناامید نخواهید شد. از جمله به‌روزرسانی‌های این خودرو می‌توان به افزایش قدرت پیشرانه ۶ سیلندر، ارائه یک پیشرانه ۴ سیلندر جدید، تولید مدلی سفارشی، دو نسخه‌ی مسابقه‌ای و… اشاره کرد. در ادامه می‌خواهیم مقایسه‌ای بین سوپرای مدل ۲۰۲۱ با مدل سال پیش از آن داشته باشیم.

  • قدرت بیشتر پیشرانه ۶ سیلندر

وقتی که اولین بار سوپرا معرفی شد پیشرانه ۶ سیلندر ساخت ب ام و تنها قدرت ۳۳۵ اسبی داشت و این در حالی بود که خود Z4 قدرت ۳۸۲ اسب بخاری تولید می‌کرد. این دو خودرو از نظر پرفورمنس تقریباً مشابه هستند اما با این وجود تویوتا تصمیم گرفته قدرت پیشرانه را به همان ۳۸۱ اسب بخار ب ام و برساند که افزایش ۴۷ واحدی را نشان می‌دهد.

با این افزایش قدرت، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت سوپرا از ۴.۱ به ۳.۹ ثانیه بهبود یافته است. این خودروساز ژاپنی افزایش قدرت موردبحث را از طریق منیفولد اگزوز جدید و همچنین طراحی متفاوت پیستون برای افزایش نسبت تراکم از ۱۱:۱ به ۱۰.۲:۱ به دست آورده است.

علاوه بر قدرت بیشتر، سوپرای ۶ سیلندر هندلینگ بهتری هم دارد. دامپرها تنظیمات جدیدی داشته و فرمان نیز با برنامه‌ریزی متفاوت بهتر شده است، تغییراتی نیز در سیستم تعلیق، کنترل پایداری و دیفرانسیل فعال صورت گرفته است.

  • مدل ۴ سیلندر

عضو جدید خانواده سوپرا مدلی ۴ سیلندر است که از نوع ۲ لیتری توربوی تولید ب ام و بوده و خروجی ۲۵۵ اسبی دارد. همین مشخصات را در Z3 sDrive30i نیز می‌بینیم. این مدل جدید شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵ ثانیه‌ای داشته ولی کمی سبک‌تر است. طبیعی است که این نسخه از سوپرا مصرف سوخت کمتری دارد.

بخش اعظم کاهش وزن این مدل به تعداد سیلندرهای کمتر وجود دارد اما تویوتا با استفاده از روتورهای ترمز کوچک‌تر، سیستم صوتی با ۴ بلندگو، صندلی‌هایی با تنظیم دستی و حذف دیفرانسیل فعال و سیستم تعلیق فعال هم اقدام به کاهش وزن سوپرای ۴ سیلندر کرده است. دیگر وجه تمایز این خودرو طراحی متفاوت رینگ‌ها است. انتظار می‌رود قیمت این مدل از زیر ۴۰ هزار دلار شروع شود.

  • نسخه سفارشی جدید

تویوتا تعداد ۱۵۰۰ دستگاه از مدل لانچ ادیشن را برای مدل ۲۰۲۰ ارائه کرد اما برای مدل ۲۰۲۱ تنها ۱۰۰۰ دستگاه از مدل جدید A91 ادیشن تولید خواهد شد. این مدل سفارشی با پیشرانه ۶ سیلندر و تنها دو رنگ بدنه عرضه خواهد شد.

در بدنه‌ی این خودرو اسپویلر لبه‌ای فیبر کربنی، رینگ‌های مشکی مات، گرافیک‌های روی ستون C و آینه‌های فیبر کربنی بکار رفته است. داخل کابین هم آلکانترای مشکی، دوخت آبی و… دیده می‌شود. انتظار می‌رود قیمت این خودرو نزدیک به قیمت ۵۵۲۵۰ دلاری نسخه لانچ ادیشن سال پیش باشد.

  • پکیج‌های جدید

برخی دیگر از تغییرات مدل ۲۰۲۱ عبارت‌اند از کالیپرهای ترمز قرمز با نوشته تویوتا سوپرا و برخی بهبودهای داخل کابین. صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی مدل پایه جای خود را به نسخه ۸.۸ اینچی داده است. مشتریان می‌توانند پکیج ایمنی و تکنولوژی را در مدل‌های ۴ و ۶ سیلندر سفارش دهند که شامل کروز کنترل راداری، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، حسگرهای پارک، ناوبری، اپل کارپلی و سرویس‌های ارتباطی می‌باشد. پکیج دستیار راننده نیز برای مدل‌های ۳ لیتری پریمیوم و A91 ادیشن عرضه شده و شامل برخی از تجهیزات یاد شده است.

  • نسخه مسابقه‌ای

تویوتا تنها از رسانه‌ها برای معرفی سوپرای به‌روز شده دعوت نکرده بود بلکه می‌خواست آینده‌ی مسابقه‌ای خود را نیز نشان دهد. با آغاز آگوست ۲۰۲۰ مشتریان قادر به خرید سوپرا GT4 مسابقه‌ای خواهند بود که از نسخه قوی‌تر پیشرانه ۶ سیلندر با قدرت ۴۳۰ اسب بخار برخوردار است. این نیرو از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک مسابقه‌ای و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ ها منتقل می‌شود.

از آنجایی که با خودرویی مسابقه‌ای طرف هستیم بنابراین سوپرا سبک‌تر شده است. اسپلیتر جلو و بال عقب از کامپوزیت فیبر طبیعی تولید شده است. تمامی مدل‌های مسابقه‌ای سوپرا GT4 به رول کیج مستحکم و صندلی استاندارد فیا با ۶ نقطه اتصال مجهز خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
carbuzz

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. محمدهادی

    ۶ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2133 ديدگاه)

    فقط نسخه ۴۳۰ اسبی ریسینگش
    آدمو یاد بازی گران توریست میندازه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا