تویوتاهفته نامه

12 نکته بسیار مهم درباره نسل جدید تویوتا سوپرا

پس از معرفی کانسپت گازو ریسینگ سوپرا در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸، ما دو فرصت برای گفت‌وگو با تتسویا تادا مهندس ارشد نسل جدید تویوتا سوپرا یافتیم. در هر بار تادا با لحن صمیمانه‌ای درباره جزئیات نسخه تولیدی سوپرا که در کارخانه با کد A90 شناخته می‌شود سخن گفت. در ادامه شما را با ۱۲ نکته مهم درباره نسل جدید این خودروی اسطوره‌ای آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  • خودرویی دو نفره


تأیید شده که سوپرا خودرویی دو نفره است. ما این را قبلاً هم به نوعی می‌دانستیم زیرا دوقلوی این خودرو یعنی ب‌ام‌و Z4 هم به عنوان رودستری دو نفره تکوین یافته اما خب شنیدن این سخن از زبان مهندس ارشد صفای دیگری دارد! تادا می‌گوید: “برای این نسل سوپرا ما مجبور نبودیم عناصر کاربردی‌ای همچون صندلی‌های عقب را در نظر بگیریم. ما می‌خواستیم یک خودروی اسپورت خالص بسازیم و توازنی ایده آل برای ایجاد پرفورمنس بهینه ایجاد نماییم به همین دلیل تصمیم گرفتیم سوپرا را دو نفره بسازیم.” این یک تغییر جهت چشمگیر است. A90 پنجمین نسل از سوپرا و اولین سوپرای دو نفره تاریخ خواهد بود.

  • پیشرانه ۶ سیلندر خطی توربو


سوپرا از پیشرانه ۶ سیلندر خطی توربو نیرو خواهد گرفت. چرا؟ زیرا طرفداران دو آتشه این را می‌خواهند. تادا می‌گوید: “بدون استثنا، از نسل اول تا چهارمین نسل سوپرا، ما همیشه پیشرانه ۶ سیلندر خطی را در تمامی سوپراها بکار برده‌ایم. طرفداران سوپرا در سراسر جهان این را می‌دانند. من همیشه از آن‌ها شنیده‌ام که اگر این پیشرانه در خودرو نباشد دیگر سوپرایی وجود نخواهد داشت.”

  • نسخه هیبریدی، بله!


نسخه هیبریدی سوپرا نیز تولید خواهد شد. تادا به این موضوع اشاره کرده اما هیچ سخنی درباره حجم پیشرانه یا سیستم هیبریدی آن نگفته است. زمانی که از این مهندس ارشد درباره احتمال همکاری پیشرانه ب‌ام‌و با گیربکس HSD تویوتا پرسیده شد او گفت: “منظور شما لکسس LC 500h هیبرید است؟ بله ما آن را در نظر می‌گیریم. آیسین تأمین کننده گیربکس بوده و قبلاً با ب‌ام‌و نیز همکاری کرده‌اند.” هنوز مشخص نیست که چه پیشرانه‌ای در دل نسخه هیبریدی سوپرا جای خواهد گرفت.

  • توازن وزنی فوق‌العاده عالی


بالانس وزنی سوپرا به‌صورت ۵۰/۵۰ خواهد بود. تادا پیش از اینکه مهندس ارشد سوپرا باشد در پروژه خودروی اسپورت تویوتا و سوپرا انجام‌وظیفه می‌کرد. این پروژه منجر به تولید تویوتا ۸۶، سایون FR-S و سوبارو BRZ شد. همان‌گونه که می‌دانید این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر بوکسوری تولید شده توسط سوبارو استفاده می‌کند و طراحی تخت آن مزیت هندلینگی را در پی دارد؛ اما خب تادا می‌گوید همین امر باعث شده جلوی خودرو کمی سنگین‌تر باشد. در تست‌ها فهمیدیم که توزیع وزن سایون FR-S مدل ۲۰۱۳ در جلو ۵۵ و در عقب ۴۵ درصد بوده است. او می‌گوید: “ما در سوپرا مطمئن شدیم که بالانس وزنی ۵۰/۵۰ وجود دارد.”

  • مرکز ثقل پایین‌تر نسبت به تویوتا ۸۶


مرکز ثقل سوپرای جدید پایین‌تر از ۸۶ خواهد بود اما نمی‌دانیم تویوتا چگونه به این امر دست یافته است. همان‌گونه که گفته شد تادا ادعا می‌کند طراحی تخت پیشرانه باعث شده تویوتا ۸۶ مزیت هندلینگی داشته باشد و بنابراین مرکز ثقل هم پایین است. در حقیقت در زمان عرضه این خودرو ادعا شد پیشرانه بوکسوری تنها ۰.۶ اینچ بالاتر از پیشرانه لکسس LFA قرار می‌گیرد. تادا می‌گوید مرکز ثقل سوپرا حتی پایین‌تر از تویوتا ۸۶ خواهد بود و اگر ابعاد کانسپت گازو ریسینگ را در نظر بگیریم، این یک شروع خوب محسوب می‌شود.

ارتفاع سقف کانسپت سوپرا ۱۱۲.۹ سانتی‌متر است که ۵.۵ سنتی متر پایین‌تر از ارتفاع سقف تویوتا ۸۶ می‌باشد؛ اما به یاد داشته باشید که پیشرانه ۶ سیلندر خطی بسیار طویل‌تر، بلندتر و احتمالاً سنگین‌تر است. البته کانسپت موردبحث طویل‌تر از تویوتا ۸۶ بوده و بخشی از آن به دیفیوزر بزرگ عقب و اسپلیتر جلو مربوط می‌شود اما خب فاصله بین محوری آن کوتاه‌تر است. آیا فضای کافی برای قرار گرفتن یک پیشرانه طویل‌تر، سنگین‌تر و بلندتر در خودرو وجود دارد؟ در این حالت مرکز ثقل پایین‌تر و توازن وزنی بهینه ایجاد می‌شود؟ تادا می‌گوید بله اما باید تا زمان رونمایی رسمی صبر کنیم. او می‌گوید: “تا زمان عرضه خودرو اطلاعات بسیار کمی را می‌توانم به شما بدهم زیرا پاسخ ساده و تنهایی برای این سؤال وجود ندارد. هیچ تکنولوژی انفرادی باعث ایجاد مرکز ثقل پایین‌تر نمی‌شود اما ترکیبی از تکنولوژی‌ها و عناصر گوناگون این امر را میسر می‌سازند.”

  • استحکام بدنه دو برابری نسبت به تویوتا ۸۶


استحکام بدنه سوپرای جدید نسبت به ۸۶ دو برابر خواهد بود. تادا دراین‌باره می‌گوید: “دیگر هدف مهم ما در ساخت این خودرو افزایش دو برابری استحکام پیچشی بدنه نسبت به تویوتا ۸۶ بوده است.”

  • چرا سوپرا فاقد ترانس اکسل عقب است؟


سوپرای جدید ترانس اکسل عقب نخواهد داشت. در این طراحی بجای اینکه گیربکس در عقب پیشرانه قرار بگیرد درست در جلوی چرخ‌های عقب به دیفرانسیل و اکسل‌ها متصل می‌شود. این یک ترکیب معمول در بسیاری از خودروهای اسپورت و پرفورمنس است. به نظر می‌رسد تادا از پرسیدن این سؤال سورپرایز شده اما خب می‌گوید: “واضح است که ما دراین‌باره بحث کرده‌ایم؛ و در حقیقت لکسس LFA از طراحی ترانس اکسل استفاده کرده است و بازهم واضح است این طراحی مزیت‌هایی دارد اما خب از طرفی باعث افزایش پیچیدگی و هزینه‌ها شده و بنابراین قیمت خودرو هم افزایش می‌یابد؛ اما هدف ما در سوپرا تولید خودرویی در دسترس برای طیف وسیعی از طرفداران است؛ بنابراین واقعاً دوست داریم تا قیمت را در حد معقولی نگه داریم و بدون اتکا به تکنولوژی ترانس اکسل مرکز ثقل را پایین بیاوریم. این موضوع واقعاً سخت‌ترین بخش توسعه سوپرای جدید بوده است.”

  • هدایت گشتاوری فعال


سوپرا دارای سیستم هدایت گشتاوری فعال خواهد بود. برخلاف تویوتا ۸۶ که از سیستم مبتنی بر ترمز استفاده می‌کند (حالت VSC)، سوپرا دارای دیفرانسیلی با هدایت گشتاور فعال خواهد بود. تادا از ارائه جزئیات بیشتر دراین‌باره خودداری نمود.

  • فرمان سوپرا


فرمان سوپرا از نوع الکتریکی خواهد بود اما این نوع فرمان از نوع کابلی یا ترمز توسط کابل نیست. به نظر می‌رسد زمانی که از تادا درباره کمک احتمالی سیستم فرمان کابلی به جایگیری بهتر اجزای فنی پرسیدیم کمی گیج شد. پاسخ او نه بود زیرا در بازارهای مهم خودروهایی که دارای فرمان تمام الکتریکی هستند هنوز هم باید ارتباطی مکانیکی داشته باشند تا در صورت نقص فرمان به کار آیند. ما می‌دانیم قوانین عوض نشده‌اند اما شاید تیم سوپرا راهی برای این موضوع پیدا کند. تادا همچنین قویا استفاده سوپرا از سیستم ترمز توسط کابل را رد کرد.

  • سنگ محک‌های سوپرای جدید


سنگ محک سوپرا؟ پورشه! زمانی که از تادا درباره بررسی و آزمایش خودروهای دیگر برای ساخت سوپرا پرسیده شد او گفت: “هیچ سنگ محک واضحی از نظر نسل جدید سوپرا وجود ندارد؛ اما هر زمان که محصول جدیدی از پورشه تولید می‌شود ما یکی از آن‌ها را خریده و مطالعه و بررسی می‌کنیم؛ بنابراین آن یک رفرنس مهم است.”

  • مسابقات مجازی گرن توریسمو


سوپرا به زودی وارد مسابقات جهانی می‌شود و شما می‌توانید آن را برانید. بنا به گفته تادا، در اوایل ماه آوریل کانسپت گازو ریسینگ سوپرا در سری مسابقات الکتریکی مجازی در دسترس خواهد بود. کازونوری یامائوچی خالق سری بازی‌های گرن توریسمو علاقه زیادی به خودروهای اسپورت داشته و ارتباطات عمیق او با خودروسازان ژاپنی به این معنی است که حضور سوپرای کانسپت در این بازی را نباید تعجب‌برانگیز دانست.

  • مسابقات واقعی

سوپرا به مسابقات سوپر GT و بالاترین سطح آن یعنی کلاس GT500 باز خواهد گشت. این خودرو جدای از سری مسابقات مجازی گرن توریسمو در سری مسابقات واقعی گوناگونی از جمله سوپر GT ژاپن نیز حضور خواهد داشت. زمانی که از تادا درباره احتمال حضور سوپرای جدید در سطوح پایین‌تر کلاس GT300 پرسیده شد او با خنده گفت: “سوپرا فقط درGT500 حضور خواهد داشت!”

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. mg

    ۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    با سلام کسایی که هی ژاپن ژاپن میکنند ببینید خود اینا از رو پورشه یعنی المان تقلید میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. mehran911

    ۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    سنگ محک سوپرا؟ پورشه! زمانی که از تادا درباره بررسی و آزمایش خودروهای دیگر برای ساخت سوپرا پرسیده شد او گفت: “هیچ سنگ محک واضحی از نظر نسل جدید سوپرا وجود ندارد؛ اما هر زمان که محصول جدیدی از پورشه تولید می‌شود ما یکی از آن‌ها را خریده و مطالعه و بررسی می‌کنیم؛ بنابراین آن یک رفرنس مهم است.”
    .
    این گفته برای همه کافیه
    .
    Ever ahead

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۲ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      تویوتا شاید ولی نیسان نه نیسان حتی دهه شصت تو مسابقات با اسکای لاین جی تی حال پورشه رو میگرفت خودت حوصله داشتی سرچ کن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۲ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        الان مسافرت هستم
        برگشتم در مورد همین که گفتید و تاریخ موتوراسپرت ژاپن و شکست ها و اتفاقات جالبش انقدر می نویسم که نتونید بخونید
        بخصوص در مورد همین نیسان

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohammadreza

          ۲ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (870 ديدگاه)

          مهران عزیز شما که داری زحمت میکشی لطف کن در باره تاریخ مسابقات موتور سواری هم قداری بنویس
          چرا اینو میگم؟ چون شما سعی داری بگی ژاپن از تکنولوژی برتر و مسابقاتی هیچی سرش نمیشه
          باتشکر

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Mohamad

      ۲ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (812 ديدگاه)

      این موضوعی نبود که بخواید دست بگیرید و بهش افتخار کنید دوست من
      بهتره کودکانه فکر نکنیم!
      همه ی خودروسازان در هر سطحی محصولات رقبا را میخرن و نه تنها بعنوان سنگ محک کالبد شکافی میکنن بلکه اگه لازم باشه الگو برداری ( نه کپی) مفید میکنن و همین امر باعث بهبود تکنولوژی میشه. هیچ شرکتی در هیچ صنعتی تو دنیا بصورت تک روی پیشرفت نکرده و اتفاقا اونایی پیشتاز بودن که از نقاط قوت رقبا بهره جستن و خودشون رو به چالش کشیدن.
      زیر ذره بین بردن محصولات رقبا به هیچ وجه چیز عجیبی نیست و اتفاقا ملزومه هر بیزینسیه و اتفاقا همونایی محکوم به شکست اند که از بقیه غافل اند و اگه فکر میکنید پورشه و سایر برندهای آلمانی از این کار اجتناب میکنن بهتره یه تجدید نظر راجبه افکارتون بکنید در ثانی از صداقت مهندس ارشد این پروژه اگر اسمی آورده سو استفاده نکنیم! چون یه امر بدیهیه اینکار

      اینارو گفتم که بگم دنیای خودرو و تعاملاتش فراتر از طرفداری و تعصب من و شماست رفیق!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SAEED Z

        ۲ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (481 ديدگاه)

        الگو برداری بین شرکت های خودرویی از دیر باز وجود داشته و بدون شک اگه این تعاملات نبود, صنعت خودرو از جایگاه کنونی اش فاصله زیادی داشت!
        مثال های بارزی برای این موضوع صادقه
        جگوار برای پی بردن به راز موفقیت سدان های لکسس, نمونه ای رو خرید تا کالبد شکافی کنه!!
        یا باز کردن فراری 458 توسط مهندسین هوندا برای توسعه نسل آخر آکیورا NSX و خیلی از موارد دیگه…
        حتی برای مسائل مدیریتی هم میشه اشاره کرد, اگه بحران مالی پورشه در اوایل دهه 90 رو به خاطر داشته باشید وقتی که حتی مدل نمادین 911 به خاطر وقوع تغییرات گسترده در بازار و اقتصاد جهانی و هجوم اسپرت ها و لوکس های ژاپنی, به شدت با کاهش فروش روبرو شده بود, مدیر جدید پورشه ( وندلین ویدکینگ Wendelin Wiedeking ) در راستای اقدامات اصلاحی برای بهبود و نجات شرکت پورشه از بحران پیشنهاد داد که از کمک و مشاوره مدیران صنعت خودروسازی ژاپن برای افزایش بهره وری و بهسازی روش های تولید استفاده شود !!! از قلم نیوفته که در این بررسی ها مشخص شد که زمان, نیروی کار, ابزار آلات و فضایی که خودروسازان برتر ژاپنی نیاز داشتند تا یک دستگاه پورشه بسازند, تنها بخش کوچکی از کل مقادیری بود که در زوفن هاوزن آلمان برای ساخت یک پورشه مصرف میشد! نیروی کار پورشه ماهر بودند و از نظر دانش و توانایی فنی در سطح بالایی قرار داشتند اما روش مدیریت نادرست ضربه بزرگی برای پورشه زد. درنهایت با الگو برداری از فوت و فن مدیریت ژاپنی, اسم پر آوازه ی Porsche جانی دوباره گرفت.
        حرف دوست عزیزمون Mohamad کاملا درست و غیر قابل انکاره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. mehran911

        ۲ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        چیزی که برای من جالبه اینه که فقط  در این مواقع منطقی میشین
        پسر خوب
        اینجا دوتا نکته وجود داره
        .
        اول اینکه هیچ شکی نیست که خودروسازها از تولیدات یکدیگر الهام میگیرند
        در طی این سالها خرید خودرو از هر خودروسازی برای الهام گرفتن رو دیدم حتی مرسدس هم از محصولات خودروسازهای دیگه خریده و الهام گرفته  اما تا به حال خبری از خرید خودرو توسط پورشه و یا فراری ندیدم
        .
        نکته دوم توجیهات خنده دار شماست دوست عزیز
        وقتی یکی از مدیران ارشد تویوتا صریحا اعلام میکنه  ما از پورشه الهام میگیریم و توضیح میده ما تمام محصولات دقت کن تمام محصولات  پورشه رو بلافاصله بعد از تولید خریداری میکنیم یعنی چی ؟؟؟؟
        خودرو ساز ها برای استفاده از تکنولوژی های خودروسازهای دیگه بصورت کاملا مخفی خودرو رو خریداری میکنن و حتی از نفر سومی اجاره میکنن و بعد از استفاده دوباره اسمبل میکنن و تحویل صاحبش میدن این موضوع با اعتراف صریح یکی از افراد مهم تویوتا برای استفاده از تمام محصولات پورشه خییییییییلی فرق میکنه
        این موضوع رو شخصا تا به حال نشنیدم که یکی از سران ارشد یک برند آلمانی همچین اظهار نظری کرده باشه
        این گفته صریح تویوتا خیییییلی مهم تر از اون چیزیه که بتونی فکرش رو بکنی
        این بنده خدا پورشه رو سنگ محک میدونه اما یکسری نابغه سایت !!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohamad

          ۲ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (812 ديدگاه)

          در چنین مواقعی منطقی میشیم؟! این یعنی تهمت، به منی که همواره از پورشه حمایت کردم و گفتم به این برند بعنوان بهترین خودروساز آلمانی علاقمندم
          حتی مدل پانامرا را اسم بردم

          نکته اول: نقض صحبت خودت: داری میگی تاحالا ندیدی پورشه و فراری چنین کاری کنن اما در ادامه پاسخ حرفتو میزاری کف دست خودت و اینجوری جمعش میکنی که: خودروسازان بصورت کاملا مخفی خودرو رو خریداری میکنن و حتی از نفر سومی اجاره میکنن و بعد اسمبل میکنن و تحویل میدن که آب از آب تکون نخوره و باقی ماجرا!
          خب پس حق داری که خبری از بعضیا نبینی البته اگه این استدلال درست باشه!

          نکته دوم: خودروسازان بزرگی مثل تویوتا معمولا محافظه کاری فنی براشون معنایی نداره همونطور که در پروژه تولید پلتفرم مشترک همین سوپرا با bmw از 2012 همکاریشو استارت زد، همونطور که چند سال پیش بسیاری از پتنت هاشو به رایگان با خودروسازهای دیگه به اشتراک گذاشت، همونطور که اسم کمپانی یاماها بعنوان نقش داشتن در تولید پروژه لکسس LFA رو رسانه ای کرد، بعید میدونم بازگو کردن مدل خودرویی که بعنوان سنگ محک از دهن یه مهندس ارشد پروژه درمیاد آنچنان اهمیتی داشته باشه حالا گیریم بگه همه مدلاشو خریده
          فرقش اینه که تویوتا شهامت گفتنشو داره اما بقیه یا نگفتن یا بصورت غیر مستقیم لو دادن. داستان همینه و بس
          حالا شما تمایل داری تو شوک بمونی بمون هرطور مایلی اما از نظر ما خروجی محصول مهمتر از این حواشی صد من یه غازه و ارزش پرداختن نداره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. Mohammadreza

      ۲ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (870 ديدگاه)

      یعنی شما فک میکنی پورشه و شرکت مادرش ائودی هیچ وقت نمیرن ماشینای شرکت های دیگه رو تست و بررسی کنن؟
      پورشه یکی از اسپرت سازان برتر حال حاضر جهان هست بنابراین طبیعتا “ان(پورشه) یک رفرنس مهم است.”
      کجای این حرفا برای شما عجیبه که اینقد ذوق کردید؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. datsun

        ۲ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (3431 ديدگاه)

        پدال شده جای بزرگ نمای و تیترهای آنچنانی و زیر پوستی خورسازهای آلمانی و تحقیر ماشین های ژاپنی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Hamid.Hellcat

          ۲ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (1198 ديدگاه)

          دوست عزیز پورشه تا یک دهه پیش چیزی غیر از ماشین اسپرت نمیساخت و کل تمرکزش تو پیست بوده. پس اینکه سنگ محک تویوتا تو این سگمنت باشه چیز عجیبی نیست. همونطور که اگه یک شرکت دیگه بخاد سدان خانوادگی اقتصادی بسازه حتمن آخرین مدل کمری و کرولا رو میخره و تست و کالبد شکافی میکنه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. فقط آمریکا فقط ماسل

    ۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (218 ديدگاه)

    ای جانم از صبح اعصاب خوردی تا حالا که این ماشین زیبا حالمو خوب کرد ای جانم سوپرا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohammadreza

    ۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    اینطور که معلومه تویوتا برنامه ریزی گسترده و دقیقی برای پروژه سوپرا جدید انجام داده
    طوری که من فک میکنم تولید تویوتا gt 86 بخشی از پروژه سوپرا بوده. اگه دقت کنید مهندس ارشد تویوتا در بخش های زیادی به gt86 اشاره کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. hamid

    ۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (277 ديدگاه)

    بعضیا میگن این چیز مهمی نیست که تویوتا از پورشه واسه سنگ محک استفاده میکنه درحالیکه خودشونم میدونن خیلی مهمه. اگه نبود پس چرا نمیرن از سری زد نیسان یا اینهمه ماشین ژاپنی اسپرت استفاده کنن واسه سنگ محک؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohamad

      ۲ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (812 ديدگاه)

      استاد عزیز آوردن اسم صرفا پورشه به این معنی نیست که بقیه را بیخیال شدن
      عجب منطق فانی دارید، یکم علمی به دنیا نگاه کنید جای دوری نمیره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Majid

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان این که همیه خودروسازا از هم الگو بردارى میکنن چیز غیر منطقى و عجیبى نیست،ولى این خبر براى شرکتى که مورد الگو بردارى قرار گرفته و طرفدارش افتخار امیزه چون نشون میده چقدر کارشون درسته از اون طرف هم ضعف کمپانیه الگو بردارى کرده رو هم نشون نمیده چون محصولى چون سوپرا رو تحویل میده که خودش پر از غرور و افتخاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهزاد

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    در طراحی یک خودرو اسپرت موتور جلو کلی تفاوت هست با یک خودرویی که موتور عقب هست و تقریبا دو دنیای مجزا از هم هستند.
    از نظر ساختار سوپرا هیچ وجه اشتراکی با یک محصول پورشه نداره که بشه گفت اینجاش الگو برداری بوده و در متن هم گفته سنگ محک جدی وجود نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا