تویوتا

معرفی نسل جدید تویوتا هایس در فیلیپین

تویوتا هایس یکی از مشهورترین و باسابقه‌ترین ون‌های دنیا محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۶۷ بازمی‌گردد. نسل پنجم یا فعلی این ون ژاپنی در سال ۲۰۰۴ راهی بازار شد و هم‌اکنون حتی با استانداردهای ون‌ها و خودروهای تجاری که معمولاً دیرتر از خودروهای معمولی تغییر نسل می‌دهند نیز ون کاملاً قدیمی و سالخورده‌ای محسوب می‌شود. به همین دلیل تویوتا سرانجام پس از پانزده سال، نسل ششم هایس را رسماً در فیلیپین رونمایی کرده است. نسل جدید هایس در دو نسخهٔ مختلف شامل معمولی با سقف استاندارد و کشیده با سقف بلند و با طیف گسترده‌ای از ترکیب‌ها و چیدمان‌های داخلی گوناگون به بازار عرضه خواهد شد تا نیازهای کاربران حرفه‌ای و خریداران شخصی را پوشش دهد.

ابعاد نسل جدید این ون افزایش چشمگیری نسبت به نسل قبلی داشته است به‌گونه‌ای در نسخهٔ معمولی، طول آن ۵۷ سانتیمتر و عرضش ۲۵.۵ سانتیمتر بیشتر شده و فاصلهٔ محوری آن نیز با رشد چشمگیر ۶۴ سانتیمتری به ۳.۲۱ متر رسیده است. همان‌طور که اشاره شد، هایس جدید با ترکیب‌های داخلی مختلفی ارائه می‌شود که ظرفیت حمل مسافر آن حداکثر به ۱۷ نفر می‌رسد. علاوه بر این، تویوتا نسخهٔ باری هایس را هم عرضه می‌کند که در این نسخه پنجره‌های جانبی به همراه تمامی صندلی‌ها به‌جز دو صندلی راننده و شاگرد حذف شده و فضای بار مناسبی برای حمل محموله‌های بزرگی مثل پالت‌ها در هر منطقه و کشوری را فراهم می‌گردد.

به گفتهٔ تویوتا، نسل جدید هایس روی پلت‌فرم جدید TNGA ساخته شده است که درنتیجه استحکام بیشتری پیدا کرده و راحتی، سکوت و ایمنی بهتری نسبت به نسل قبلی ارائه می‌کند. علاوه بر این، به لطف بدنهٔ کاملاً جدید، میزان ارتعاش، سروصدا و خشکی هایس نیز کاهش یافته است. این ارتقاءها موجب کاهش خستگی راننده در پیمودن مسیرهای طولانی می‌شود. تویوتا همچنین نسل جدید این ون را به‌صورت استاندارد به پکیج ایمنی Safety Sense خود مجهز کرده که شامل مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی و کمک‌رانندهٔ هوشمند می‌شود. تویوتا انتظار دارد با وجود این سیستم‌ها، هایس جدید بتواند پنج ستارهٔ کامل را از آزمون‌های تصادف یورو انکپ دریافت کند.

برای نسل جدید هایس خریداران می‌توانند از بین یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 بنزینی تنفس طبیعی یا یک واحد ۲.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل و همین‌طور گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک، نمونهٔ موردنظر خود را انتخاب کنند. تویوتا در نسل جدید هایس برخلاف نسل‌های قبلی از طراحی نیمه کاپوت استفاده کرده که این یعنی دیگر پیشرانه درون کابین و روی محور جلو قرار نگرفته است. این تغییر ارگونومی بهتری را برای راننده و سرنشین جلو فراهم می‌کند و افرادی که در جلو می‌نشینند با هیچ گرما و ارتعاشی در زیر صندلی‌ها مواجه نخواهند بود. علاوه بر این، با این طراحی، تعمیر پیشرانه نیز آسان‌تر خواهد بود چراکه تعمیرکار به‌راحتی به محفظهٔ موتور دسترسی خواهد داشت.

تویوتا قصد دارد نسل جدید هایس را در ابتدا در فیلیپین عرضه کرده و سپس به‌تدریج آن‌را در دیگر کشورهای آسیایی، خاورمیانه، آفریقا، اقیانوسیه، مکزیک و آمریکای لاتین هم عرضه نماید. همانند قبل، هایس عمدتاً در همین مناطق عرضه خواهد شد و به بازار اروپا و ایالات‌متحده راه پیدا نخواهد کرد. در بازار ژاپن نیز فعلاً خبری از نسل جدید نخواهد بود و تویوتا قصد دارد همچنان همان نسل قبلی را در زادگاهش عرضه کند چراکه به گفتهٔ این شرکت، شرایط این بازار محلی متفاوت است.

 

در جدول زیر می‌توانید ابعاد دو نسخهٔ مختلف هایس ۲۰۱۹ و میزان افزایش آن‌ها نسبت به نسل قبلی را مشاهده کنید

 

نسخهٔ معمولی

میزان افزایش

نسخهٔ کشیده

میزان افزایش

طول ۵,۲۶۵ میلی‌متر ۵۷۰ میلی‌متر ۵,۹۱۵ میلی‌متر ۵۳۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۵۰ میلی‌متر ۲۵۵ میلی‌متر ۱,۹۵۰ میلی‌متر ۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۹۰ میلی‌متر ۱۰ میلی‌متر ۲,۲۸۰ میلی‌متر صفر
فاصلهٔ محوری ۳,۲۱۰ میلی‌متر ۶۴۰ میلی‌متر ۳,۸۶۰ میلی‌متر ۷۵۰ میلی‌متر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. سام

    ۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    تویوتا هایس یک خودروی عالی و جادار برای تاکسی و ترابری درون شهری است.به عنوان یک خودروی ون چهره زیبا و دوست داشتنی دارد.

    موافقم 13
    مخالفم 0
  2. Amir Machine

    ۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    تویوتا تو این نسل برای اولین بار از طرح نیم کاپوت استفاده کرده یعنی حالا برخلاف قبل موتور نه روی اکسل جلو بلکه بیرون از کابین نصب شده، این طرح هرچند مزایایی مثل بهبود فضا و ارگونومی داخلی، کاهش ارتعاش و گرما در صندلی‌های جلو و سهولت در دسترسی به موتور رو در پی داره اما هایس رو از اصالت و طرح سنتی خودش دور و به ون‌های اروپایی شبیه کرده

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    بیشتر شَبیهه فیات دوکاتو شده تا اینکه اصالت هایس را نگه داره ، ولی در عوضش ، کارایی بیشتری نسبت به قبل داره .

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. Alireza

    ۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (752 ديدگاه)

    لا مصب سواریشم مثه طراحیش تیزه خیلی ماشینای خشکیه تو عراق هم هایس سوار شدم هم یه ون نیسان هرچی اون نرم بود هایس خشک بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  5. Afg

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (497 ديدگاه)

    اصلا خوب نیست

    موافقم 2
    مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا